Včely a jejich sociální život

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hmyz s proměnou dokonalou
Advertisements

Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Vypracoval: Jan Lechner
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE Chřibští včelaříci schůzka
Autor:Jan Pála Sponzor.Wikipedie.cz
Střechatky (megaloptera)
řád: Všekazi termiti (Isoptera)
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
POŠVATKY (Plecoptera)
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Tumidóza MVDr.Eduard Dvořák.
Motýli Barbora Žáková
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
Mravenci Mravenci jsou drobný blanokřídlý hmyz s velikostí od několika milimetrů po několik centimetrů. Jejich tělo tvoří oddělené části: - hlava - hruď.
Bezobratlí v sadech a zahradách
Rozmnožovací soustava
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Dorozumívání.
ČLENOVCI HMYZ.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Společenstvo.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Včela medonosná Apis mellifera L.
VČELA MEDONOSNÁ.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela opakování.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Termiti (všekazi) - společnský hmyz - pohlavní a nepohlavní kasty
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
Etologie.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Zvířata v lese – mravenec lesní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a mateřská škola Bukovec
MRAVENEC LESNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Vypracovala: Beáta Tupá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Etologie.
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

Včely a jejich sociální život

„Pokud by zmizely na zemi včely, zbývají lidem jen čtyři roky života „Pokud by zmizely na zemi včely, zbývají lidem jen čtyři roky života.“(A.Einstein)

Podmínky, které hmyzí druh musí splňovat, aby mohl být označován jako sociální Spolupráce příslušníku jednoho hnízda při krmení a péči o potomstvo Jedinci mají rozdělené funkce při rozmnožování (pohlavní a sterilní) Nejméně dvě generace hmyzu se musejí překrývat (neplodné dělnice pomáhají matce)

Dvě hlavní vývojové cesty Rodinná cesta : Nižší vývojový stupeň Předpokladem je vyvinutí rodičovského chování projevující se péčí o potomstvo. Mateřské povinnosti samičky začínají a končí výběrem vhodného místa pro vajíčka. Vajíčka a vylíhlé larvy jsou nehlídané → veliké ztráty na potomstvu.

Komunální cesta Vyšší vývojový stupeň. Předpokladem je sdružování zprvu i nepříbuzných členů(téhož druhu) do komun, v nichž budují a chrání společné hnízdo. Členky komuny nerozlišují svůj plod od cizího a při zásobování hnízda spolupracují. U druhů, které došly ještě dál část samiček ztrácí zájem o plod a povýší se do královské kasty.Poté už jen kladou vajíčka. Ostatní členové hnízda se rozmnožovat přestanou a stanou se z nich dělnice .

Uspořádání včelstva Matka Královna - většinou jedna jediná Dělnice - určují vlastní počet včelstva - v sezoně jich je v jednom úlu až 60 000 Trubci – 500 - 3000

Včelí kasty

Matka - Královna Nejvýše postavená včela Hl. role kladení vajíček (360 vaječných trubic) a „centralizace“ včelstva. Téměř celý život jen klade vajíčka – 2000 denně (!) Jediná včelí samice, která si užívá rozmnožovací proces -1x za život, s 8-15 trubci Odlišná na pohled - je větší než ostatní, 20-25mm, delší zadeček - menší oči - chybí sběrací orgánky mnoho žláz-feromony

- postrádá většinu včelích instinktů - nedovede sbírat pyl a nektar - nedovede stavět úly - je o ní neustále pečováno,krmena každých 10 min

Dělnice Vlivem výživy jsou to nedokonalé samičky, vzniklé z oplozených vajíček Délka jejich života závisí na období jejich narození. Během krátkého života vystřídají mnoho profesí (v závislosti na věku a zkušenostech ) - věkový polyethismu

Profese včely dělnice Uklízečka – čerstvě vylíhlá mladuška Uklízečka – pohřebačka (stále mladuška) Kojička - kusadlová a hltanová ml.žláza Stavitelka – na zadečku voskové žlázky Skladnice – ritualizované předání nákladu Strážkyně – vstup do úlu Létavka – přináší potravu Slídilka – shání zdroje potravy Hřejivka – role během zimy Ubytovatelka – během rojení

Trubci Včelí samci, nemající otce - rodí se z neoplozených vajíček dělnic Prvních 5 dní jsou krmeny, pak hladoví a hynou Žijí v létě v době rozvoje včelstva. Jejich jediná úloha je spářit se s novou matkou Podnikájí výpravy na shromaždiště Největší přenašeči varroázy

Včelí rok - jaro Po zimním slunovratu ( s prodlužujícími se dny), dělnice zvýší příděl stravy matce → naklade první vajíčka Vývoj nového jedince trvá 21 dní Populační exploze –koncem jara přípravy na rojení

Rojení Odlet staré matky s částí dělnic z úlu Probíhá za pěkného počasí, kolem poledne Výrazné hučení úlu- silná rojová nálada Povel k rojení- zvuk. signál průzkumnic Včelstvo se seskupí kolem st.matky,která se usadí poblíž, nejčastěji na větvi.Zůstává zde, dokud průzkumnice-ubytovatelky nenajdou vhodné trvalé přístřeší Rojící včely (údajně) nebodají Odstranění roje –hasiči, zkušený včelař,

Včelí roje

Léto a podzim „Vykousání„ nové matky z matečníku – několik dní po odletu jarního roje Riziko setkání dvou matek (za špatného počasí,nebo při předčasném vylíhnutí) – fatální důsledky Mechanismy obrany: - týtání a kvákání - chvějivý taneček Sestrovražedné klání hrozí i mezi pozdeji narozenými matkami

Svatební let Do týdne je nová matka vyhnaná dělnicemi na svatební let Svatební místo – pravděpodobně jej určuji trubci, kteří se za pěkného počasí shlukují ve výšce 10-40 m nad zemí na chráněném místě Každoročně na stejném místě, přestože se zde schází jiní,noví trubci (Nevíme proč)

Blížící se matku prozradí mateřská látka, kterou trubci cítí až na 50 m Nejrychlejší sameček, kterému se podaří matce udržet na zádech,nahmatá koncem zadečku její žihadlovou komůrku a exploduje do jejího vnitra –umírá a padá k zemi Oplozovací znaménko Ve vejcovodech po něm zůstane cca 80 milionů zárod. buněk, jen malá část se dostane do semenné schránky Pokud je množství spermií < 5 mil, milostný akt se opakuje (2x- 3x, v následujících dnech)

Jakmile matka jednou začne klást, už se nikdy nepáří Vyčerpá svou zásobu spermií ještě před smrtí, klade jen neoplozená v.-trubci → je vyhnána z úlu Na pářící místo se slétávají trubci z větší dálky než matka- zábrana genetickým mutacím mezi sourozenci Výkonná matka naklade až 1500 vajíček denně (!)

Koncem léta plození přestává být důležité Všichni dělají zásoby medu na zimu Trubci jsou vyhnáni V říjnu (listopadu) skončí plodování a včely se semknou do zimního chomáče

Kolektivní termoregulace Pouze u nejvyspělejšího druhu včel, u včely medonosné (Apis melifera) Plášť hnízdní dutiny- f. jako srst,nebo peří Od jara do podzimu je v úlu 34,5-35,5°C. důležité pro vývoj larev a kukel (pod 30°C = V zimě je teplota 20°- 30°C,nikdy pod 17°C pozastavení plodování,včely se shluknout kolem matky do chomáče

1 včela = 0,5 J /min Střední včelstvo(20 000 jedinců) 10kJ/min Hrudní létací svaly potřebují optimální teplotu 28°C,ale mohou pracovat v rozmezí 10 - 40°C (regulace protiproudovým výměníkem tepla a hlavičkou)

Smyslová a orgánová výbava včel Oči – velké složené, vidí i v UV spektru, - vnímají rovinu polarizovaného světla Čich – umístěn na koncích tykadel, - 100x citlivější než náš nos - feromony Chuť – čidla na jazýčku a chodidlech, - hořká x sladká,slaná x kyselá Smysl pro zemský magnetismus, el.mag pole, statickou elektřinu a čas

Žihadlo – pozměněné kladélko - místo Žihadlo – pozměněné kladélko - místo vejcovodu zde vyúsťujejedová žláza – obranný efekt - dělnice zemře po použití žihadla - poplašný feromon Orgány pro sběr pylu – liší se podle druhu - ochmýřena břišní stěna zadečku - husté ochlupení zadních nohou - lopatka a smetáček – u společenských druhů včel a čmeláků

Včelí tance Způsob komunikace Zajímal se o ně už Aristoteles Létavka(slídilka) sděluje,kde najít potravu,v jakém množství a kvalitě- vzdálenost, úhel od úlu,trajektorii Velice přesné (teoreticky 25bitu) Typy tanečku : kruhový, osmičkový, třesavý,

Včelí tanečky

Osmičkový a kruhový tanec

Včelaři

Citáty a včely Slova jsou jako včely, mají med i žihadlo (švýc.přísloví) Z včelařství naučil jsem se přírodu více znáti a více milovati, než z mnoha knih učených. (J.A.Komenský) Včely jsou zajímavá kniha. Otevři ji a uvidíš, co všechno se ti postupně bude objevovat. (V.Mrštík) Umírají jen lidé a včely (stará lidová moudrost)

Literatura a zdroje Ždárek J., Proč vosy, včely,čmeláci, mravenci a termiti?…aneb hmyzí státy, Ústav organické chemie a biologie AVČR, 1997 www.n-vcelari.cz www.google.cz