Vážná hudba druhé poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě jihoevropských a severských skladatelů
Advertisements

Klub UNESCO Kroměříž byl založen dne 9. září 1991 představiteli společenského, kulturního a politického života Kroměříže s cílem naplňování programu UNESCO.
Romantismus v hudbě ruských skladatelů
Impresionismus v českých zemích
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
VY_32_INOVACE_08/3/14 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Autorský zákon Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
POP ART.
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Vývoj populární hudby v letech v ČSR
Hudba 20. století.
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
VY_32_INOVACE_05_Opakování I Otázka číslo 1: Vážná hudba je : A) Označení pro evropskou hudební tradici a hudební formy z níOznačení pro evropskou hudební.
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Opakování III Otázky jsou vybrány z DUM č
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_10 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Pop-art 2.polovina 20. století.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Otázky jsou vybrány z DUM č
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Hudebně výrazové prostředky
OS Windows 7 I. Úprava a nastavení PC Práce se složkami a soubory
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 19 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zvuková.
Romantismus v hudbě německých skladatelů
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
Hudební nástroje ve vážné hudbě
,,Vše je v neustálém pohybu. Nehybnost neexistuje.‘‘ Podle italského spisovatele Umberta Eka je to forma umění, v níž je pohyb barev, tvarů a ploch prostředkem,
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Abstraktní expresionismus
Vývoj populární hudby v letech
Antonín Dvořák – A.
Cimbál Václav Konvalinka.
Kantáta.
Klasicismus v evropské hudbě
Vážná hudba 2. polovina 20. století.
Populární hudba ve světě v letech
Jak je možné zachytit hudbu
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Otázky jsou vybrány z DUM č VY_32_INOVACE_25_Opakování.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Hudební výrazové prostředky
Hudba Rakousko-Uherska Autor: Květa Stejskalová. Rakousko-Uhersko byl státní útvar, který existoval v letech 1867 – Rakousko-Uhersko byl státní.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 3.
HudebnÍ KoŘENÍ.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_20_Opakování IV.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Vysvobození zvuku č. 8 snad poslechovka
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hudební výrazové prostředky
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Kvíz Test 1 2 poslech Pojmy
Transkript prezentace:

Vážná hudba druhé poloviny 20. století VY_32_INOVACE_19_Vážná hudba druhé poloviny 20

Vážná hudba vytvářená skladateli v druhé polovině dvacátého století se zařezuje podle typických znaků do těchto skupin : 1. SERIÁLNÍ HUDBA 2. ALEATORNÍ HUDBA 3. ELEKTROAKUSTICKÁ HUDBA 4. MINIMÁLNÍ HUDBA 5. POČÍTAČOVÁ HUDBA 6. TÉMBROVÁ HUDBA

Seriální hudba = Serialismus je kompoziční technika, založená na uspořádání (zvaném řada nebo série) výšek, délek, stupňů dynamiky, barev, způsobů hry, rytmické struktury . Skladatel vytvoří své vlastní řady stupnic (tzv. série) o různém počtu tónů. Hlavním představitelem tohoto typu hudby je francouzský skladatel a dirigent Pierre Boulez nar. 1925.

ALEATORNÍ HUDBA odvozeno od slova „alea“ = hrací kostka ALEATORNÍ HUDBA odvozeno od slova „alea“ = hrací kostka. Tato hudba je reakce na seriální hudbu . Skladba nemá nikdy konečný tvar a nejsou zapsány v konečné podobě . Je vytvářen prostor pro interpreta, který hudbu může změnit, ale míru volnosti určuje skladatel. Tuto hudbu reprezentuje hlavně John Milton Cage  (5. září 1912, Los Angeles – 12. srpna 1992, New York) byl americký skladatel aleatorické experimentální hudby, spisovatel a tvůrce audiovizuálního umění. Jeho asi nejznámější skladbou je „4'33"“, třívětá kompozice, skládající se ze trojího otevření a zavření víka klavíru v přesně určených časových úsecích, aniž by však za celou dobu byl zahrán jediný tón.

Elektroakustická hudba je souborný název různých okruhů hudebně zvukové produkce, které se tradičně označují podle způsobu výroby. Komponování elektroakustické hudby je vlastně hledání a výběr žádoucích zvuků, jejich modifikace (úprava), mixáž (smíchání) a záznam. Tento způsob komponování preferuje : Karlheinz Stockhausen (22. srpna 1928 – 5. prosince 2007),  německý hudební skladatel, jeden z nejvýznamnějších novátorů a současně kontroverzních osobností hudby 20. století proslavený především svými experimenty v rámci elektronické hudby .

Hudební minimalismus (též „minimální hudba“) je relativně moderní skladebná technika, velmi oblíbená skladateli v 60. - 70. letech 20. století. Minimalismus v hudbě má jen formální příbuznost se stejným směrem v ostatních druzích umění, což asi je též důvodem, proč jeho skladatelé používají raději označení repetitivní nebo periodická hudba. Nejdůležitějším představitelem americké minimalistické školy je:  Steve Reich (* 3. října 1936, město New York, USA) považováný za průkopníka minimalismu v hudbě.

Tvorba hudby počítačem je hudba tvořená za pomoci počítačů Tvorba hudby počítačem je hudba tvořená za pomoci počítačů. Lze formalizovat skladbu a tvorbu, například analýzou vztahů mezi jednotlivými tóny, stupnicemi nebo frázemi. Touto myšlenkou se počítačoví odbornici zaobírali už od 50. let 20. století a postupně se vytvořilo mnoho přístupů, které hudbu analyzují nebo vytvářejí na základě matematických modelů algoritmů nebo heuristických strategií. Jean Ven Robert Hal, vlastním jménem Robert D'Agostino Vendola (* 11. května 1970, Milán), je italský hudebník a skladatel elektronické hudby.

Témbrová hudba upřednostňuje zvuk a jeho barvu jako základní prostředek vyjádření. Používá déle trvající zvukové plochy, ty pak posluchačům umožňují hudbu si uvědomit a prožít. Zvuky jsou nejen krásné a jemné, ale i drsné a surové. Tato hudba jako by byla blízká abstraktnímu malířství a texturám barevných prolínajících se ploch. Nejvýraznější osobností témbrové hudby je: György Sándor Ligeti  (28. května 1923 – 12. června 2006) byl židovsko-maďarský hudební skladatel, narozený v současném Rumunsku a žijící v Rakousku. Patřil mezi nejvýznačnější skladatele instrumentální hudby 20. století. K jeho nejznámějším skladbám patří opera Le Grand Macabre.

KONEC Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2010/2011 Určeno pro : devátý ročník Předmět: hudební výchova Téma : základní orientace ve vývoji hudby v 2. pol. 20. st. Způsob použití ve výuce: výuková prezentace Upozornění : Pro plné využití aplikace musí být PC připojeno k internetu