Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_17 Název vzdělávacího materiáluDigitalizace a virtualizace reálných objektů Jméno.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_18 Název vzdělávacího materiáluMetadata a metainformace Jméno autoraIng. Bulka.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Elektronický podpis.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_19 Název vzdělávacího materiáluLicence a registrace software Jméno autoraIng. Bulka.
Úvod do klasických a moderních metod šifrování Jaro 2008, 7. přednáška.
Asymetrická kryptografie
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní pojmy V informatice.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_15 Název vzdělávacího materiáluZálohování dat Jméno autoraIng. Bulka Josef Tématická.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_2_1_04 Název vzdělávacího materiáluProcesory Jméno autoraIng. Bulka Josef Tématická.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Šifrovaná elektronická pošta Petr Hruška
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_03 Název vzdělávacího materiáluZpracování informací Jméno autoraIng. Bulka Josef.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Ukládání čísel v počítači 1
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_ 1 _ 2 _03 Název vzdělávacího materiáluZákladní deska počítače a sběrnice Jméno autoraIng.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_13 Název vzdělávacího materiáluInformační systémy Jméno autoraIng. Bulka Josef.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_01 Název vzdělávacího materiáluObecné termíny z oblasti informací Jméno autoraIng.
Ochrana dat Ochrana dat je jednou z nejdůležitějších činností uživatele výpočetní techniky. Data, uložená v počítači, jsou různě důležitá. Od souborů,
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_11 Název vzdělávacího materiáluAntivirové programy Jméno autoraIng. Bulka Josef.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_166_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Elektronický podpis Ochrana Dat Jan Renner
Josef Petr Obor vzdělání: M/01 Informační technologie INSPIROMAT PRO TECHNICKÉ OBORY 1. ČÁST – VÝUKOVÉ MATERIÁLY URČENÉ PRO SKUPINU OBORŮ 18 INFORMAČNÍ.
Informační bezpečnost VY_32_INOVACE _BEZP_16. SYMETRICKÉ ŠIFRY  Používající stejný šifrovací klíč jak pro zašifrování, tak pro dešifrování.  Výhoda.
Virtuální privátní sítě
Ukládání dat v paměti počítače
Feistlovy kryptosystémy
Úvod do klasických a moderních metod šifrování
Úvod do klasických a moderních metod šifrování
Elektronický (digitální) podpis
Transkript prezentace:

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_14 Název vzdělávacího materiálu Zabezpečení dat před zneužitím - šifrování dat Jméno autora Ing. Bulka Josef Tématická oblast Obecné pojmy informatiky a přenos dat Vzdělávací obor Všechny obory školy Předmět Informační a komunikační technologie Ročník 1. a 2. ročník Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, pracovní, personální a sociální a personální. Průřezové téma Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti. „EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/34.0496

Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Časový harmonogram 06/2012 – 03/2014 Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Klimeš, Skalka ,Lovászová, Švec -Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN978-80-89132-71-3 Pomůcky a prostředky Dataprojektor, výpočetní technika, názorné pomůcky a díly hardware z oblasti výpočetní techniky. Anotace Problematika počítačové gramotnosti , pojmy informační a komunikační technologie (ICT). Způsob využití výukového materiálu ve výuce Výklad a cvičení. Opakování a domácí příprava žáků na vyučování Datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu září 2012 Tento výukový materiál je plně v souladu s Autorským zákonem ( jsou zde dodržována všechna autorská práva). Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a obrázků je Ing. Josef Bulka.

Zabezpečení dat před zneužitím - šifrování dat Ing. Bulka Josef

Vzhledem k nutnosti připojení dnešních počítačových sítí do Internetu je potřeba počítat i s možnými hrozbami, které toto propojení přináší. Každý uživatel a organizace by měli provést klasifikaci svých dat, vyhodnotit rizika spojená s neoprávněnou manipulací s takovými daty a následně navrhnout taková opatření, která by minimalizovala možnost zneužití nebo ztrátu dat. Jedna z cest je šifrování dat při jejich přenosu přes síť Internetu.

Softwarová ochrana počítače Existují speciální programy , které jsou součástí dnešních moderních operačních systémů (např. BitLocker u Windows7), nebo např.TrueCrypt, které šifrují veškery zápis na disk a při čtení těchto dat oprávněným uživatelem tato dešifrují. Oprávněný uživatel pokud se prokáže platným heslem (kód jehož prostřednictvím je obsah disku dešifrován), může pak data používat bez omezení Kód může být uložen i na externím disku, většinou USB disk a jeho délka bývá od 128 znaků

Vysvětlení pojmů šifrování a kódování Šifrování dat slouží k jejich utajení, v případě moderních šifer se nemusíme zabývat formátem nebo obsahem zprávy, vstupem i výstupem jsou obecná binární data. Kódování dat je technická úprava pro přenos nebo ukládání v nějakém operačním, nebo jiném systému, která může způsobit nečitelnost zprávy, ale neslouží k utajení jejího obsahu.

Symetrické šifrovací algoritmy První velkou skupinu postupů pro utajení dat tvoří symetrické šifrovací algoritmy . Jsou symetrické proto, že se pro šifrování a dešifrování dat používají stejný klíč. Nejrozšířenějším symetrickým algoritmem je AES (Advanced Encryption Standard). Dále 3DES, IDEA, BlowFish a CAST Klíč k symetrické šifře je obvykle relativně krátký, v případě AES má 128 -256 bitů , jeho délka je daná konstrukcí algoritmu Klíč pro symetrický algoritmus nemá žádnou vnitřní strukturu a jsou to pokud možno náhodně generovaná data. Nemůžeme ho libovolně měnit.

Symetrické šifrování

Asymetrické šifrování Symetrické algoritmy, jsou obvykle skryté, běžný uživatel s nimi a s jejich klíči přímo pracuje zřídkakdy. U asymetrických algoritmů je tomu jinak S jejich klíči se, nejčastěji v podobě certifikátů, setkáváme celkem často. S postupující elektronizací státní správy nabývá na důležitosti elektronický podpis, který je rovněž na nich založen. Asymetričnost algoritmů spočívá v tom, že používají dva klíče. Jeden tzv. soukromý (také se mu říká tajný) a druhý veřejný.

Soukromý (tajný) klíč Veřejný klíč Slouží k dešifrování dat a k vytvoření elektronického podpisu. Musíte ho tedy obzvlášť střežit, jako klíč symetrické šifry. Jeho výhodou je, že jej nikdy nemusíte nikam dopravovat a přenášet. Slouží jenom nám k šifrování. Veřejný klíč Slouží k šifrování dat a k ověření elektronického podpisu. Není nutné jej nijak zvlášť střežit ale právě naopak. Dáváme ho k dispozici každému, s kým chcete bezpečně komunikovat. Jeho vyzrazení nepředstavuje žádný problém. Problémem může být jeho podvržení ale před tím nás chrání certifikační autorita.

Typickým zástupcem asymetrického šifrovacího algoritmu je RSA (pojmenovaný podle jmen svých vynálezců, Rivest –Shamir – Adleman).Budocnost je v ECC. Klíč asymetrického algoritmu je řádově delší, než u symetrického, jeho délka je obvykle tisíce bitů. Vytvoření asymetrického klíče je výpočetně velmi náročná operace, přičemž její náročnost exponenciálně stoupá s délkou klíče. Výhodou je snadné zabezpečení šifrované komunikace i na nedůvěryhodném komunikačním kanálu. Nevýhodou je jeho pomalost a omezený objem dat.

Asymetrické šifrování

Pracovní list

Zadání 1 Nakreslete blokové schéma procesu šifrování dokumentu pomocí symetrického algoritmu. Popište metodu šifrování a najděte na Internetu aplikace, které symetricky zašifrují, vámi odesílaný dokument. Zadání 2 Nakreslete blokové schéma procesu šifrování dokumentu pomocí asymetrického algoritmu. Popište metodu šifrování a najděte na Internetu aplikace, které asymetricky zašifrují, vámi odesílaný dokument.

Test a ověření znalostí

Šifrování dat slouží: Ke změně vlastností dokumentu před odesláním. K utajení dokumentu. K technické úpravě pro přenos nebo ukládání dokumentu. Kódování dat slouží:

Šifrování dat pomocí algoritmu AES: Jedná se o symetrický šifrovací algoritmus. Jedná se o grafický šifrovací algoritmus. Jedná se o asymetrický šifrovací algoritmus. Šifrování dat pomocí algoritmu RSA:

Šifrování dat pomocí algoritmu AES: Používá většinou jeden klíč (sdílený). Používá 3 a více klíčů sdílený, veřejný a přenosový). Používá dva klíče (veřejný a soukromý). Šifrování dat pomocí algoritmu RSA: Používá 3 a více klíčů ( např. sdílený, veřejný a přenosový).

Seznam odkazů a použité literatury: http://cs.wikipedia.org/wiki/šifrování dat Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec -Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN978-80-89132-71-3 Horst Jansen – Heinrich Rotter a kolektiv – Informační a komunikační technika, Europa – Sobotáles, Praha 2004. Jiří Plášil – PC pro školy, nakladatelství Kopp, České Budějovice 2003.ISBN 80-7232-206-0