Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován Mgr. Martinou Perutkovou Křižácké výpravy
http://educationviews.org/wp-content/uploads/2011/07/Crusader.jpg Křižácké výpravy
Křížové výpravy ( kruciáty ) http://rytirikrize.wbs.cz/saracen.bmp JERUZALÉM http://assassins-creed.vokr.com/images/jeruzalem-big/02.jpg v 11. stol. pronikají na Blízký východ kočovní Turci vážně ohrožují existenci Byzantské říše, roku 1078 dobývají Jeruzalém papež s císařem říše římské soupeří o vliv nad západními křesťany Jeruzalém jako místo narození Ježíše Krista je významným poutním místem, poutníky Turci i Arabové vyháněli, či dokonce zabíjeli papež proto vyhlašuje křížovou výpravu - má být ctí každého rytíře vyrazit do boje a ochránit křesťanské poutníky a svaté místo před nevěřícími Muslimy papež tak šikovně posiluje jako vyhlašovatel výpravy svůj vliv v křesťanském světě
1. křížová výprava na cestu vyráží rytíři hlavně z Francie a Itálie Vyhlášena papežem Urbanem II. r. 1095, probíhala 1096 – 1099, byla nejúspěšnější, protože dobyt Jeruzalém. v Konstantinopoli složili lenní přísahu byzantskému císaři, ten přislíbil výpravě podporu křižáci dobyli řadu měst, nakonec Jeruzalém na dobytých územích založeny křižácké státy http://řecko.net/photos/stredozemni-more-mapa.jpg
Křižácké státy Edesské hrabství Antiošské knížectví Tripolské hrabství http://www.heaven.yc.cz/obrazky/staty.png Křižácké státy Edesské hrabství Antiošské knížectví Tripolské hrabství Jeruzalémské království
Těžce obrněný, odolný, ale pomalý rytíř, lehce oděný pohyblivý saracén: http://mikemeister.wz.cz/referaty/krizovevypravy_clip_image002.jpg http://media0.eotheod.mypage.cz/images/media0:4cd6ef09b14bb.jpg/Avarini%20sou%20jako%20rohirové.jpg http://files.templarsky-rytir.webnode.cz/200000013-222c323268/2.jpg hlavní muslimskou hrozbou byli jízdní lučištníci – uměli za jízdy střílet i dozadu
Křižácké hrady Krak de Chevalier v Sýrii Caesarea v Izraeli http://nd03.jxs.cz/272/667/dd67152321_57603533_o2.jpg http://krizovevypravy.claritatis.cz/Crak.jpg /rekonstrukce/ Caesarea v Izraeli http://www.ck-tilia.cz/imgs/articles/190-415_orig.jpg
2. křížová výprava francouzský král Ludvík VII. a ; francouzský král Ludvík VII. a německý král Konrád III. s rytíři přijíždějí do Konstantinopole, mezi nimi rozpory roku 1144 dobyli Turci Edessu papež reaguje vyhlášením druhé křížové výpravy téhož roku Konrád vojsko rozdělil (!), jeho skupina cestou do vnitrozemí poražena, proto se připojil k Ludvíkovi http://řecko.net/photos/stredozemni-more-mapa.jpg dostali se pouze do Sýrie, k Jeruzalému nedošli
Benátské loďstvo při dopravě a zásobování sehrávalo u většiny výprav důležitou úlohu především mocné benátské loďstvo http://www.piratskelode.wz.cz/galerabenatska.jpg Benátská galéra http://imgs.idnes.cz/igsvet/A080815_TOM_CAORLE_MAPA_N.JPG http://www.world-guides.com/images/venice/venice_map.jpg
3. křížová výprava roku 1187 sultán Saladin obsadil Jeruzalém první vyslechl výzvu německý císař Fridrich Barbarossa proto papež r. 1189 vyhlašuje třetí křížovou výpravu při přechodu řeky Salef však císař Fridrich Barbarossa utonul http://řecko.net/photos/stredozemni-more-mapa.jpg drtivá většina německých rytířů se po této události vrací domů
3. křížová výprava roku 1191 připlouvá do oblasti vojsko vedené anglickým králem Richardem Lví srdce a francouzským králem Filipem II. připojují se k nim zbytky rytířů z německé výpravy anglicko-francouzské vojsko se vyloďuje u Akkonu a dobíjí ho Filip II. se s částí vojska vrací zpět http://řecko.net/photos/stredozemni-more-mapa.jpg Richard postupuje na Jeruzalém v bitvě u Arsufu poráží Saladina Jeruzalém se ale Richardovi dobýt nepovedlo. Přesto mu Saladin navrhl mír s tím, že by povolil křesťanům poutě do Jeruzaléma! Roku 1192 Richard podmínky přijal.
Bitva u Arsufu Doposud lesem chráněné Richardovo vojsko vychází na asi 10km dlouhou planinu. Pěšáci vytvořili obdélníkovou formaci kryjící drahocenné koně umístěné uprostřed. Richardovo vojsko muselo za den stihnout dojít přes planinu do bezpečí města Arsuf. Saladin to věděl a zahájil výpady jízdních lučištníků. Saladin Richard na nejohroženější čelo a zadní část formace umístil rozkazů poslušné řádové rytíře - Templáře a Johanity. Jízda čekala uvnitř formace Zadní voj musel pochodovat pozadu (!) a odrážet útoky saladinových jízdních lučištníků. V těžké zbroji a horku – přesto Johanité formaci udrželi! Teprve k večeru, těsně před osadou Arsuf dal Richard povel, aby jízda vyrazila a zdecimovala celodenními útoky večerpaná muslimská vojska. Tři mohutné nájezdy těžké rytířské jízdy způsobily znavenému Saladinovu vojsku obrovské ztráty. les benátské zásobovací lodi město Arsuf
Řád johanitů ( maltézských rytířů ) a templářů: křížové výpravy vedly ke vzniku rytířských řádů, které si daly za úkol chránit poutníky na jejich cestě do svatých míst tito rytíři žili dle klášterních pravidel. Jejich předností oproti světským rytířům byla perfektní organizace a disciplína – řád vedl velmistr http://nd01.jxs.cz/896/438/f9f75ed770_18947213_o2.jpg http://www.blansko.cz/clanky/07/images/rytir.jpg http://files.rahunta.cz/200000450-a58eca6884/Templar1.jpg templáři johanité http://www.e-stredovek.cz/obr/johanite.jpg
Výsledky výprav pro křesťany bezvýznamné, Další křížové výpravy 4. výprava 1202-1204 neoznačená dětská výprava 1212 5. výprava 1228-1229 6. výprava 1248-1254 7. výprava 1270 Výsledky výprav pro křesťany bezvýznamné, jejich vliv na Blízkém východě slábne. Vše ukončil pád posledního křižáckého hradu Akkonu roku 1291.
Děkuji Vám za pozornost A doufám, že jste si alespoň něco zapamatovali .
Příprava na hodinu s vyznačením inovačních prvků - DUM Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 - Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Příprava na hodinu s vyznačením inovačních prvků - DUM Tematická oblast: Zvolte položku. Sada: Zvolte položku. Podsada: Zvolte položku. Číslo: Zvolte položku. Vytvořil: Zvolte položku. Dne: Ověřil: Zvolte položku. Dne: VH: Zvolte položku. Příprava: Ročník: Zvolte položku. Předmět: Zvolte položku. Učivo: Klíčové kompetence: Dovednosti žáka:
Typ DUM: Zvolte položku. Jiné: Průběh hodiny: Část hodiny Činnosti, poznámky Délka v min. Úvod Sdělení cíle a průběhu hodiny, organizační činnosti 5 Závěr Zopakování probraného učiva, hodnocení a sebehodnocení Inovace - DUM: Typ DUM: Zvolte položku. Jiné: Fáze hodiny: Zvolte položku. Více fází: Délka práce s DUM: Zvolte položku. Způsob práce (níže stručně popište, jak žáci s DUM pracovali) Příloha: Typ přílohy: Zvolte položku. Jiné: Datum odevzdání DUM: Podpis tvůrce DUM: Podpis nadřízeného, který DUM převzal: