Modul I - Lektor a dospělí účastníci vzdělávání VYPRACOVAL: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Vzdělávací program Lektorských dovedností a aplikace vhodných metod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Advertisements

Středisko podpory poradenských služeb
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
PEČKY Václav Dřízhal ©2007 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ KOMUNIKACE,VYJEDNÁVÁNÍ.
Upozornění •Prezentace Občanského sdružení ve škole i mimo ni, Hlavatce byla z kapacitních důvodů těchto webových stránek upravena. Oddělením řízení grantů.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ROZVOJOVÉ PARNTERSTVÍ HEDERA Systémová podpora pracovního uplatnění azylantů a cizinců dlouhodobě žijících v České republice Work in Czech Mgr. Hana Solařová.
Modul II - Příprava lektora na výuku
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
1ORE-institut, o.p.s. Smart administration v cestovním ruchu Projekt MMR ČR „Školení a vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu“ CZ / /0002.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
AV stručná prezentace.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
JPD 3 CZ / /0370 Posílení konkurenceschopnosti pražských podnikatelů v programech zahraniční rozvojové spolupráce Evropských společenství.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
CZ / /0390 Posílení role Odborového svazu KOVO při zvyšování adaptability jeho členů Příjemce dotace: OBSLUŽNÁ SPOLEČNOST,a.s. Partner: Odborový.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Efektivní učení.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
AUTOMANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA PRINCIPU BENCHMARKINGU
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Jak se stát dobrým právníkem?
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
„ Validace dobré praxe 2 “. Harmonogram semináře 10:00 – 10:15 Zahájení 10:15 – 11:00 Validace – výstupy a využití 11:00 – 11:30 Zkušenosti RP s validací.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Didaktické metody Androdidaktika.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Personální plán pro podnikatelský plán
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
JAK SE LIDÉ UČÍ. Následuje 40 výroků. Zamyslete se, prosím, nad každým z nich. Pokud s ním souhlasíte, zapište číslici 1 do tabulky. Pokud ne, zapište.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.
Didaktické prostředky
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Teorie vzdělávání dospělých
Plánování prvních kroků
Didaktické metody Androdidaktika.
Komunikace učitele se žáky
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Prezentační a komunikační dovednosti
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Modul I - Lektor a dospělí účastníci vzdělávání VYPRACOVAL: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Vzdělávací program Lektorských dovedností a aplikace vhodných metod lektorské výuky prostřednictvím vzdělávacího programu Manažerských dovedností pro nižší a střední management, registrační číslo projektu CZ.1.07/3.2.13/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1

Program • Učení a vzdělávání dospělých • Význam učení a vzdělávání dospělých pro organizaci • Lektor a jeho úloha • Práce lektora s motivací vč. překonávání demotivace • Zkušenostní učení - Kolbův učební cyklus • Identifikace vlastního stylu učení a vyučování • Paměť a zapamatování z pohledu lektora • Techniky ke zlepšení zapamatování vyučované látky • Práce lektora s pozorností účastníků 2 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Metody výuky • přednáška s diskusí • práce ve dvojicích a skupinách • případové studie zaměřené na profesní vzdělávání • simulace a výukové hry • nácvik vystupování před skupinou vč. záznamu na kameru a následný rozbor • řízená diskuse • cca 60% výuky je realizováno dialogickými metodami. 3 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Cíle • zlepšíte si sv é lektorsk é schopnosti a dovednosti a budete je vhodně aplikovat v oblastech, kterým se běžně při sv é lektorsk é činnosti věnujete (tzn. zejména v oblasti manažerských dovednost í ); • v průběhu tvorby vzděl á vac í ch programů budete m í t možnost uplatnit svůj n á zor a praktick é zku š enosti a t í m ovlivnit výsledný produkt. 4 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Pomáháme lidem učit se a rozvíjet se • Identifikujeme tréninkové aktivity. • Navrhujeme tréninkové aktivity. • Připravujeme tréninkové aktivity. • Provádíme osobní instruktáž. • Provádíme další formy instruktáže. • Provádíme evaluaci tréninku. 5 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Pomáháme lidem řešit problémy spojené s výkonem • Identifikujeme problémy spojené s výkonem. • Provádíme výběr a navrhujeme strategie zásahů. • Implementujeme tréninkové zásahy. • Hodnotíme tréninkové zásahy. 6 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Pomáháme lidem předvídat potřeby a problémy a vymýšlet přístupy • Identifikujeme budoucí potřeby a problémy. • Formulujeme politiku a strategie / plány vzhledem k budoucím potřebám a problémům. 7 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Práce ve skupinách – Váš názor? • Dospělý se učí lépe a snadněji než člověk mladý. • Těším se, že teprve v důchodu budu moci studovat. • V období produktivního věku nehraje věk významnou roli. • Věk zásadně snižuje schopnosti člověka, proto se starší člověk i obtížněji učí. • Chtít po starším člověku, aby se znovu učil, je pro něho neúnosné a společensky nevhodné. 8 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Práce ve skupinách – Navrhněte opatření ke zlepšení pozornosti a)Jak si lektor může zajistit sledování látky ke konci výukové hodiny? b)O kolik minut lze překročit časový limit výukové hodiny? c)Jak dlouhé mají být přestávky? d)Jak se lektor zachová o přestávce? e)Na co zaměřuje lektor svou pozornost při výkladu? (např. na vlastní přípravu, učební text, na některé účastníky, na vyučovací techniku, pomůcky?) 9 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

10 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

11 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Shrnutí principů vzdělávání dospělých – andragogiky • potřebují vědět potenciální přínosy vzdělávání • chtějí se řídit sami (jako protiklad k závislosti na lektorovi) • potřebují, aby byla uznána jejich zkušenost • chtějí si vybrat, co, jak a kdy se budou učit • výuka je zaměřena na úkoly nebo na problémy 12 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Zkušenostní učení podle Kolba 13 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

AKTIVISTA • bez zábran se věnuje získávání nových zkušeností • je šťastný, když prožívá bezprostřední zkušenost • nepochybuje a proto jej všechno nové nadchne • heslem je: „Zkusit všechno alespoň jednou.“ • miluje krize, které je třeba vyřešit v krátké době • problémy řeší brainstormingem • jakmile opadne vzrušení z jedné činnosti, hledají novou • nudí jej něco uvádět do praxe a dlouhodobě konsolidovat • je družný, přitom se snaží na sebe strhnout pozornost • snaží se být ve středu každé aktivity • chce vše procvičovat, organizovat – nepotřebuje smysl věcí 14 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

ZKOUMATEL (REFLEKTOR) • rád přihlíží a zkoumá zkušenosti z mnoha úhlů • sbírá údaje, jak vlastní činností, tak od jiných, a detailně si je promyslí, než dojde k nějakému závěru • záleží mu na pečlivém shromažďování a analýze údajů, takže závěry oddaluje, jak jen to je možné • „Vyspi se na to!“, „Dvakrát měř a jednou řež.“ • na poradách se drží zpátky • naslouchá druhým a sleduje směr diskuse, než se začlení • je nenápadný a vypadá tolerantně, trochu nezúčastněně a bez emocí • chce své vlastní tempo, preferuje svůj vlastní systém chápání - „Aha!“ efekt. 15 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

TEORETIK • pozorování shrnuje do složitých, ale logických a rozumných teorií • promýšlí problémy krok za krokem, logicky • má tendenci být perfekcionista, dokud věci nejsou upravené a nezapadají do racionálních schémat • rád analyzuje a syntetizuje • má rád principy, teorie a modely a systematické myšlení • „Je to dobré, pokud je to logické.“ • Ptá se: „Dává to smysl?“, „Jak to spolu souvisí?“ • má tendenci stát mimo ostatní, má analytický přístup • dává přednost racionální objektivitě před subjektivním • stroze odmítá, co do systémů nezapadá 16 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

PRAGMATIK • rád zkouší, jak nápady, teorie a postupy fungují v praxi • vyhledává nové nápady a při první příležitosti je zkouší • když se vrací z tréninku managementu, přetéká nápady • rádi se pouští do realizace nápadů, které jej přitahují • nerad „chodí okolo horké kaše“ a je netrpělivý, když se o něčem jenom přemýšlí a diskuse nedojde k závěru • na problém reaguje jako na „výzvu“, které je třeba čelit. • „Vždycky existuje lepší způsob“ „Jestliže to funguje, tak je všecko v pořádku.“ • praxi má za dogma, zabiják změn, myslí bez variant • říká: „Nemá smysl měnit fungující věci.“ 17 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Křivka zapomínání 18 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

Práce lektora s pozorností účastníků • Nejdůležitější body patří na začátek a na konec • Probuďte zájem • Pomozte lidem se soustřeďovat • Dodržujte přestávky • Přizpůsobte tempo • Respektujte biorytmy 19 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc.

20 Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Kroky, akce, změnyZačátek akceCílový termínKdo mi může pomoci Hodnota školení závisí výhradně na věcech, které udělám, až školení skončí = zlepšený pracovní výkon