Měření proenvironmentálních postojů Nové environmentální paradigma

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Den Země – svátek planety
Objektivní faktory.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Sociální problematika světa
Nerůst jako alternativa udržitelného rozvoje? Bc. Jiří Marek Výkvěty
Proměny českého environmentálního hnutí v letech Bohuslav Binka, FSS MU.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Sociální politika a Welfare State
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
Proč je důležité studovat Principy
Struktura obyvatelstva
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Kulturní rozdíly Přednáška 11. Úvod Vztah k přírodnímu prostředí je hluboce zakořeněn do tradičních hodnot, postojů a přesvědčení dané společnosti. Spojení.
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Populační problém Vypracovali:Adam Páv,Marek Nedvídek.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE VĚKU
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Marketingové prostředí
(komentovaný přehled)
Sociální politika 06 CHUDOBA.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Název prezentace v zápatí1 Environmentální a sociálně- ekonomické aspekty těžby 1 POPULARIZACE VĚDY A VÝZKUMU V PŘÍRODNÍCH VĚDÁCH A MATEMATICE S VYUŽITÍM.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Chudoba jako sociální problém
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Tržní prostředí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Definice, základní pojmy
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Volební geografie USA POL
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vliv radiace na člověka
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Škola základ občanského života
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Měření proenvironmentálních postojů Nové environmentální paradigma Přednáška 10

Měření proenvironmentálních postojů Potřeba vytvořit smysluplný, přesný a opakovatelný nástroj umožňující měřit postoje k životnímu prostředí a ekologické krizi.  Nejčastěji se používá tzv. škála New Environmental Paradigm (NEP) autorů Dunlapa a Van Liere (1978). Tato škála je prvním pokusem vytvořit podobný nástroj měření.

Prvotní přesvědčení Prvotní přesvědčení formují vnitřní -jádro systému osobních přesvědčení. Představují základní pravdy o realitě fyzického světa, sociální realitě a o podstatě sama sebe. NEP má měřit prvotní přesvědčení o podstatě Země a lidských vztahů k ní.

Dominantní sociální paradigma V každé společnosti existuje to, co můžeme nazvat "dominantní sociální paradigma" - pohled na svět. V polovině 70. let 20. století proti sobě stálo staré antienvironmentální paradigma a postupně se vynořující nové environmentální paradigma, které odráží ekologické povědomí.

Dominantní x nové environmentální paradigma Původní dominantní sociální paradigma je postaveno na těchto názorech: 1. Země má k dispozici neomezené přírodní zdroje. Lidé mají právo je používat neomezeně podle svých potřeb. 2. Vyspělá technologie může zabránit nedostatku zdrojů a úpadku kvality životního prostředí. 3. Ekonomický růst představuje nejlepší měřítko lidského úspěchu v zužitkování přírodních zdrojů. Oproti tomu nové environmentální paradigma vychází z představ: 1. Lidstvo může svoji činností narušit přírodní rovnováhu. 2. Existují limitů růstu. 3. Omezení lidského právu vládnout nad zbytkem přírody.

NEP škála NEP škála měří primárně prvotní přesvědčení  o Zemi a vztazích člověka s přírodou.  Původní verze má 12 položek, revidovaná 15. Dvanáct položek původní verze jsou výroky o současném či budoucím stavu biofyzického prostředí včetně výroků o  lidských vztazích k přírodě a o charakteru fyzického a biologického světa sama o sobě. Dunlap, R.E. a Van Liere, K.D. (1978) The new environmental paradigm: A proposed measuring instrument and preliminary results. Journal of Environmental Education,9,10-19. Dunlap, R. E., Van Liere, K.D., Mertig, A.G. a Jones, R.E. (2000) Measuring endorsement of the New Ecological Paradigm: a revised NEP scale. The Journal of Social Issues, 56,3, 425-42.

Revidovaná NEP škála New Ecologival Paradigm 1. Počet obyvatel se blíží limitu, který může země uživit. 2. Lidé mají právo upravovat přírodní prostředí tak, aby vyhovovalo jejich potřebám. 3. Když lidé zasahují do přírody, často to vede ke katastrofálním následkům. 4. Lidská vynalézavost zabezpečí, že neuděláme zemi neobyvatelnou. 5. Lidé vážně zneužívají přírodní prostředí. 6. Země má množství přírodních zdrojů, musíme se jen naučit, jak je využívat. 7. Rostliny a zvířata mají stejné právo na existenci jako člověk. 8. Přírodní rovnováha je tak silná, že může zvládnout dopady činností moderních industriálních společností. 9. Lidé - i přes své speciální schopnosti a dovednosti - podléhají stále zákonům přírody. 10. Důsledky tzv. „ekologické krize“ se silně přehání. 11. Země má pouze omezený prostor a omezené zdroje. 12. Lidé jsou určeni k tomu, aby vládli ostatní přírodě. 13. Přírodní rovnováha je velice křehká a může být velice snadno porušená. 14. Lidé nakonec pochopí, jak svět přírody funguje a budou ho schopni mít pod kontrolou. 15. Pokud vše bude pokračovat současným směrem, brzy se dočkáme velké ekologické katastrofy.

Škály NEP Ekologická krize Limity růstu Anti-antropocentrismus Přírodní rovnováha

Sociální základy zájmu o životní prostředí Van Liere, K.D. a Dunlap, R.E. (1980). The social bases of environmental concern: A review of the hypotheses, explanations, and empirical evidence. Public Opinion Quarterly, 44,181-197. Zájem o životní prostředí má do jisté míry své sociální základy: Vzdělání Společenské postavení Věk Politické přesvědčení Typ bydliště Pohlaví

1. Vliv vzdělání a socio-ekonomického postavení Zájem o životní prostředí mají spíše lidé vzdělanější a vyšších společenských tříd. Vzdělání zvyšuje zájem o životní prostředí – přináší lepší informace. Lidé stojící na nižším socio-ekonomickém stupni mohou mít spíše bezprostřednější zájmy, resp. starosti (chudoba, nemoci, okolní kriminalita atd.) než zájmy o životní prostředí, které mají spíše dlouhodobý charakter.

2. Vliv věku Zájem o životní prostředí je výraznější u mladších lidí než u starších. Mladší lidé jsou méně integrováni do současného ekonomického systému. Mladší lidé jsou více ovlivněni novodobými ekologickými katastrofami, mají menší zkušenost se stálostí přírody ve srovnání s její křehkostí.

3. Rozdíl mezi obyvateli měst a venkova Řada výzkumů ukázala, že lidé z měst mají větší zájem o životní prostředí než zemědělci. Lidé z měst jsou více a přímo zasaženi nejrůznějšími environmentálními problémy než lidé z venkova. Lidé žijící na venkově v kontaktu s reálnou přírodou mají menší tendenci si přírodu romantizovat.

4. Vztah politického přesvědčení a environmentalismu Demokraté jsou spíše environmentalisté než Republikáni (v USA). Demokraté jsou více nakloněni regulacím a reformám, jsou méně spojeni z obchodem a průmyslem.

5. Rozdíl mezi muži a ženami Ženy mají větší zájem o životní prostředí než muži. Platí to zejména v případě, kde hrozí nebezpečí dopadu na místní společenství nebo zdraví rodiny.

6. Náboženství: Je křesťanství spojeno antropocentrismem? V Bibli je mnoho výroků, které vyjadřují lidskou nadvládu nad přírodou (avšak problém překladů!). Křesťanství je mezi ostatními náboženství nejvíce antropocentrické. Podle řady výzkumů křesťanská víra souvisí s antropocentrickým postojem a nezájmem o ochranu životního prostředí. Otázka je však složitější.

Jak důležité je náboženství ve tvém životě? P. Wesley Schultz, Lynnette Zelezny a Nancy J. Dalrymple (2000): A Multinational Perspective on the Relation between Judeo-Christian Religious Beliefs and Attitudes of Environmental Concern. Environment and Behavior, 32, 4, 576-591. Výzkum prováděn na studentech z USA, Kanady a několika jihoamerických zemí. Víra v dokonalost textu Bible je pozitivně spojena s antropocentrickým zájmem o životní prostředí a negativně koreluje se skóre NEP. Víra v dokonalost textu Bible nemá vliv na udávané proenvironmentální chování. Jak důležité je náboženství ve tvém životě? Důležitost náboženství pozitivně koreluje s antropocentrismem. Nemá však žádný vliv na proenvironmentální chování.