6. téma Role manažerů při zabezpečování rozvoje inovačního podnikání organizace Vlastnická strategie a její plnění prostřednictvím inovačních aktivit organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
managementu znalostí podle
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
3. téma: MANAGEMENT INOVAČNÍCH RIZIK
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Proč strategický management?. Geneze strategického managementu Období ? Plánováníkrátkodobédlouhodobéstrategické strategický.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Co je to: podnikové řízení?
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
Předmět: Řízení podniku 1
Systém managementu jakosti
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
6. téma Role manažerů při zabezpečování rozvoje inovačního podnikání organizace 6.1. Vlastnická strategie a její plnění prostřednictvím inovačních aktivit.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Definice managementu.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Personální plánování.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
4. téma Využití inovací pro další rozvoj podnikání organizace
Management.
Výrobní faktory v podniku
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Strategický marketing
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Systém managementu jakosti
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Společenská odpovědnost a školy
Ekonomika malých a středních podniků
Strategický marketing
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Kulturní a etické cíle Corporate Governance
Transkript prezentace:

6. téma Role manažerů při zabezpečování rozvoje inovačního podnikání organizace Vlastnická strategie a její plnění prostřednictvím inovačních aktivit organizace

6.1. Vlastnická strategie a její plnění prostřednictvím inovačních aktivit organizace •Vlastnická strategie se zaměřuje na co nejvyšší zhodnocení do realizace inovačních záměrů organizace vloženého kapitálu a je ve své podstatě určována investiční strategií při hledání odpovědí na otázky: –Do realizace kterých z nabízejících se inovačních záměrů by měla organizace investovat prioritně a proč? –Jak velkou návratnost investic do vstupu inovace na trh musí organizace dosáhnout, aby byla v oboru komerčně úspěšnou? –S jakou výší cizího kapitálu může organizace při investování do realizace svých inovačních záměrů pracovat? •Rozhodování o směrování i o objemu investic do realizace jednotlivých inovačních záměrů organizace a také o využití cizího kapitálu k jejich krytí je vyhrazeno pouze vlastníkům (není a nesmí to být úkolem manažerů), reprezentovaných převážně členy statutárních orgánů.Ti se přitom musí řídit zásadami správného investování.

Styl a působení statutárních orgánů doznává na prahu 21. století výrazné změny! •Zvyšují se požadavky na strategické rozhodování o rozvoji podnikání organizace (o jejích inovačních aktivitách), na využívání managementu rizik, na získávání nových pozic na globálních trzích a zejména na přísnou kontrolu podnikatelského chování organizace. •Statutární orgány musí dokázat vhodně reagovat na specifické potřeby a individuální koncepce inovačního podnikání organizace. •Výrazně sílí společenský tlak na zodpovědnost statutárních orgánů, na jejich čestné jednání a na prokazatelnou transparentnost jimi přijímaných rozhodnutí. Při reflektování na tyto požadavky musí členové statutárních orgánů respektovat skutečnost, že jakékoliv podnikatelské aktivity organizace mají omezený cyklus životnosti, i to, že chování organizace není jenom racionální - organizace je ve své podstatě sociálním systémem, dynamika jehož vývoje je určována střety zájmů v něm působících lidí.

Čtyři základní úkoly statutárního orgánu Podle Standards for the Board, Institute of Directors, 1995 •Formulovat dlouhodobou vizi podnikání organizace. Předvídat (Foresight) vývojové trendy v jejím okolí! Statutární orgán (SO) musí působit současně jako podnikatel - přizpůsobovat podnikání organizace vývoji v jejím okolí (inovovat!) a rozvíjet její podnikatelskou výkonnost při zachování přísné kontroly nad společenskými dopady jejího podnikatelského chování. •Při přijímání rozhodnutí se řídit principy strategického myšlení! SO se musí projevovat jako těleso schopné koncepčně ovlivňovat podnikatelské aktivity organizace v dlouhodobé perspektivě a přitom nezasahovat do každodenního působení managementu firmy. •Zajistit účelný dohled nad působením managementu firmy. SO musí citlivě reagovat na krátkodobé (konjunkturální) tlaky z vnějšího prostředí a na lokální vlivy při respektování širších a dlouhodobých pohledů na změny stavu konkurenčního prostředí a na trvalé vývojové trendy v oboru působení organizace. •Skládat kdykoliv účty ze svého působení. SO musí v kterémkoliv okamžiku prokázat všem vlastníků (akcionářům) i představitelům jiných zájmových skupin, že jeho působení je plně kompetentní, prokazuje žádoucí výkonnost a je plně konformní s přijatou vlastnickou strategií.

Pět principů správného investování •Představitelé vlastníků mají nejenom právo, ale také povinnost uplatňovat a vykonávat vlastnická práva, trvat na účelném a efektivním zhodnocení do podnikání organizace vloženého kapitálu. •Statutární orgány proto musí působit nezávisle na působení managementu organizace a jejich členové musí osobně zodpovídat všem vlastníkům za dosažení vytýčených cílů vlastnické strategie. •Rozhodování statutárních orgánů o přidělování investic do realizace inovačních záměrů organizace musí být průhledné, kontrolovatelné a nestranné. •Je nutné posilovat „nejlepší praxi“ v investování, využívat postupy, které zajistí nejlepší zhodnocení vynaloženého kapitálu! •Zásady správného investování musí být pravidelně rozvíjeny a inovovány, díky pravidelné kontrole a podrobnému hodnocení výsledků přijatých investičních rozhodnutí.

Proč dochází k nesouladu mezi stanovisky vrcholového managementu organizace a představiteli jejích statutárních orgánů? •V mnoha organizacích není dobře chápán vztah mezi vlastnickou a podnikatelskou strategií; manažeři mají tendenci rozhodovat o investicích (což je výhradně v pravomoci vlastníků, oni vložili do podnikání organizace svůj kapitál! - a jsou dominujícími činiteli na segmentu kapitálu) a naopak členové statutárních orgánů mají tendenci ovlivňovat management podnikatelských procesů (což je výhradní úloha manažerů, dominujících při globální obsluze trhu na segmentu práce). •Zájmy vlastníků a zájmy manažerů nejsou totožné. Při rozhodování o investicích do realizace inovačních záměrů reprezentanti vlastníků upřednostňují inovace s vysokou výnosností. Naopak manažeři preferují inovace (většinou technologické), jejichž uvedení na trh vylepšuje spíše image organizace než její podnikatelskou výkonnost. •Odlišné způsobilosti manažerů a členů statutárních orgánů jsou často příčinou toho, že představitelé obou skupin nedokáží nalézt společný jazyk.

•Mnohdy jsou do statutárních orgánů organizace nominováni poměrně málo kompetentní lidé jenom proto, že jsou loajální k některé vlastnické skupině. Loajalita však nemůže nahradit odbornost a chybná rozhodnutí nekompetentních lidí nakonec poškozují také skupinu vlastníků, která je do statutárního orgánu nominovala, aby obhajovali její zájmy. –Tomu lze zabránit pouze tehdy, budou-li také členové statutárních orgánů (stejně jako manažeři) procházet přísným výběrem, jejich působení bude pravidelně hodnoceno a podmínkou jejich působení ve statutárním orgánu bude získání speciální akreditace a také registrace ve skupině vhodných reprezentantů vlastnických sdružení. •V organizaci musí být uplatněn komplexní přístup k hodnocení všech podnikatelských záměrů, jehož metodologie je akceptovatelná jak pro vlastníky, tak i pro manažery (a také ostatní pracovníky) organizace. –Základnou pro vznik takového komplexního přístupu k hodnocení všech reálně proveditelných podnikatelských (včetně inovačních!) záměrů musí být soustava hodnot, kterou se řídí podnikatelské chování a jejichž respektování zaručuje jeho soulad se společenským posláním organizace. –Při uplatnění takto koncipovaného komplexního přístupu k hodnocení jednotlivých podnikatelských (inovačních) záměrů jsou prioritně přidělovány investice na realizaci těch záměrů, které nejvíce přispívají ke zvyšování podnikatelské výkonnosti organizace.

Jak vybudovat dobře fungující statutární orgán organizace? 1. Vybudovat klima otevřenosti, přátelské spolupráce a vzájemné důvěry Management musí poskytovat statutárnímu orgánu všechny informace, které využívá při svém rozhodování, s dostatečným předstihem a dát jeho členům dost času na jejich prostudování a vyhodnocení. Členové statutárního orgánu musí mít možnost setkání s klíčovými pracovníky organizace a provádět inspekce vnitřního prostředí organizace. Je nutno bránit vzniku frakcí uvnitř orgánu, založených na skupinových zájmech akcionářů. 2. Dát prostor pro diskusi nad protichůdnými návrhy Jen v názorových střetech je možné najít nejlepší řešení sporných otázek. Potlačování menšinových názorů či stanovisek vede ke ztrátě akceschopnosti orgánu. Dobře fungující statutární orgán nevznikne legislativním či organizačním opatřením, ani výběrem „silných osobností“. Je výsledkem dlouhodobého vývoje vztahů mezi vzájemně se respektujícími členy statutárních orgánů a členy managementu organizace!

3. Respektovat soubor základních hodnot, kterými se řídí podnikatelské chování a společenská odpovědnost organizace. Členové statutárního orgánu musí jít příkladem a trvat na respektování organizací zveřejněných hodnot, i když je to pro ni někdy nevýhodné. Organizace se nesmí řídit etickými zásadami, ke kterým se hlásí, pouze v případech, kdy je to pro ni výhodné. 4. Přidělit každému členu statutárního orgánu určitou oblast zodpovědnosti. Statutární orgán je pracovní těleso, jeho členové nebyli do orgánu delegování pouze proto, aby schvalovali či zamítali návrhy managementu. Naopak, musí sami přicházet s představami a vizemi budoucího úspěšného podnikání organizace, které bude plnit cíle jimi sledované vlastnické strategie, a předkládat je iniciativně k projednání na zasedání orgánu. 5. Vyžadovat osobní odpovědnost za plnění úkolů ve prospěch organizace. Členové statutárního orgánu se musí aktivně zapojit do plnění strategických záměrů organizace: vyhledávat informace o vhodných příležitostech, o možných strategických partnerech, investorech apod. Podle plnění těchto úkolů musí být hodnocena výkonnost každého člena statutárního orgánu.