Pro konferenci EQUAL v Praze Zdeněk Karásek; RPIC – ViP listopadu 2007 Kompetence pro trh práce
Competencies for Labour Market 1997: inspiration from U.S. – „Competence at Work“ 2002: inspiration from Scotland – „Life after Steel“ 2003, 4 a 6: surveys of employers´demand - >2000 firms 2004: Competence Model approved by Regional Parliament of Moravia-Silesia (1.2 million people in the region) 2005: „Competencies for Labour Market“project launched in CIP EQUAL – preparation of training programmes to develop 14 competencies/soft skills 2006: „Competencies for Labour Market“ initiative validated as the good practice example by European Commission : training programmes verified with partners from U.K., Belgium, Germany, Spain, Portugal, Poland, Romania 2007: transfer of training programmes into English 2008+: mainstreaming of the training programmes within LLL systems in the region, Czech Republic and Europe
Které kompetence u svých zaměstnanců považujete za důležité?
Představení produktů 1. „Máme na to“ – soubor programů k rozvoji 14 klíčových kompetencí pro trh práce u dospělých a systém přípravy certifikovaných trenérů kompetencí 2. „Máme na to“ – soubor programů/školských modulů k rozvoji 6 vybraných klíčových kompetencí u žáků a studentů základních a středních škol s vazbou na trh práce a systém přípravy pedagogů/certifikovaných trenérů kompetencí pro žáky a studenty 3. „RESA“ – Regionální observatoř trhu práce
14 kompetencí pro systémový rozvoj aneb MÁME NA TO! ( 1. Kompetence k efektivní komunikaci aneb „Kouzlo porozumění“ 2. Kompetence ke kooperaci „Za jeden provaz“ 3. Kompetence k podnikavosti „Odměna za odvahu“ 4. Kompetence k flexibilitě „Změna je normální“ 5. Kompetence k uspokojování zákaznických potřeb „Co pro Vás mohu udělat“ 6. Kompetence k výkonnosti „Vytrvale k cíli“ 7. Kompetence k samostatnosti„Zvládnout si svou roli“
8. Kompetence k řešení problému „Když se chce, tak to jde“ 9. Kompetence k plánování a organizaci práce „Dvakrát měř a jednou řež“ 10. Kompetence k celoživotnímu učení „Učím se, tedy jsem“ 11. Kompetence k aktivnímu přístupu „Štěstí přeje připraveným“ 12. Kompetence ke zvládání zátěže (odolnost vůči stresu) „Co mě nezabije, to mě posílí“ 13. Kompetence k objevování a orientaci v informacích „Cesta za poznáním“ 14. Kompetence ke komunikaci v cizích jazycích „Bez bázně a hany“
PIKTOGRAMY
OBSAH JE V BEDNĚ
Trénink 3 moduly pro každou kompetenci o Manuál lektora o Průvodce kompetencí o Pracovní sešit
Manuál lektora Úvod Charakteristika kompetence Úrovně kompetence Nástin tréninku Metodika tréninku Vybrané metody Zpětná vazba Flipchartové listy a vizualizace Doporučený styl vedení Tréninkové materiály Dělení účastníků do skupin Terminologie Řešitelský tým
Průvodce kompetencí Název statě Účel Otázky k zamyšlení Související cvičení Grafické propojení s pracovním sešitem
Pracovní sešit Prostor pro poznámky nebo řešení úkolů Grafické propojení s pracovním sešitem
Videoprogramy
Scénky z natáčení
Táta Rulík a spol. ve studiu
Libuše Rulíková (máma) prezentuje
Doma u Rulíků
Videoprogramy
Internetové aplikace k sebetestování kompetencí V české a anglické verzi jsou k dispozici K1 – K14 Souhrnný test kompetencí K 1Jste komunikativní? K 1Jak jste na tom s presentačními dovednosti? K 2Jste kooperativní? K 3Jste podnikavý člověk? K 4Jste flexibilní? K 5Náš zákazník, náš pán ? K 6Kompetence k výkonnosti K 7Kompetence k samostatnosti K 8Řešení konfliktů K 9Děláte si velkolepé plány? K 11Jak zvládáte překážky? K 12Čím si kazíte život
TRÉNINK TRENÉRŮ KOMPETENCÍ 1. didaktická část 2. odborná část 3. certifikační část
Certifikovaný trenér kompetencí
6 kompetencí pro základní a střední školy Kompetence k efektivní komunikaci (K1) Kompetence ke kooperaci (K2) Kompetence k podnikavosti (K3) Kompetence k řešení problémů (K8) Kompetence k celoživotnímu učení (K10) Kompetence k objevování a orientaci v informacích (K13)
Výstupy projektu Průvodce kompetencí Manuál pro základní školy Manuál pro střední školy
Rozklíčování kompetence Kompetence ke komunikaci
Úrovně kompetence Úroveň I Vyjadřuje co má nacvičovat, zvládat a běžně používat žák prvního až třetího ročníku základní školy. Úroveň II Vyjadřuje co má nacvičovat, zvládat a běžně používat žák čtvrtého až pátého ročníku základní školy. Úroveň III Vyjadřuje co má nacvičovat, zvládat a běžně používat žák druhého stupně základní školy. Úroveň IV Vyjadřuje co má nacvičovat, zvládat a běžně používat student střední školy.
Diagnostický list 1A - VZOR
Diagnostický list 1B - VZOR NEPOUŽÍV Á UČÍ SE ZVLÁDÁ Legenda:
Indikátory výstupů do 6/2008 Min. 420 účastníků ověřovacích tréninků kompetencí (330 – stav k 11/2007) Min. 1,000 účastníků tréninků ve fázi šíření (>1000) Min. 500 účastníků informačních seminářů (>500) Min. 20,000 uživatelů internetových aplikací (>4000) > 4,000 žáků a studentů, se kterými se testovaly nástroje Místní/Regionální úroveň – zavedení tréninků kompetencí do vzdělávacího systému (Kompetence do škol ….) Národní úroveň – spolupráce při zavádění rozvoje kompetencí do vzdělávání dětí i dospělých (vlastní aktivity – otevření pobočky v Praze, NTS-D, MPSV a MŠMT) Evropská úroveň – ověření a šíření nástrojů pro rozvoj kompetencí (Anglie, Belgie, Německo, Polsko, Portugalsko, Španělsko + Rumunsko, Turecko, Ukrajina)
Otázky a odpovědi Další informace: