Sourozenec u porodu? ANO či NE?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Základy sportovního tréninku mládeže
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Individuální psychologie
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Obecná a vývojová psychologie dne
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Nezbytnost interdisciplinárního přístupu k problematice sex.zn.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Rodina.
9. Izákovi se narodila dvojčata– Ezau a Jakub
Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Transgenerační pohled na nemoc
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Reprodukční zdraví a plánované rodičovství
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Interrupce jako trauma
Manželské problémy a sex
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Sdělování nepříznivých informací.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Sociální patologie SCPT SCPA
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Pedagogická diagnostika
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
(Presenium) Jiří Vítovec
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Seminář Trauma.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Pohled rodinného terapeuta na poruchy příjmu potravy říjen 2012 PhDr. Blanka Pöslová Ambulance klinické psychologie, rodinná terapie PARDUBICE
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/01 Porod.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
početí, těhotenství a porod jako traumatizující zkušenosti
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Rodina, náhradní rodinná péče
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Psychologie dospělých
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Sourozenec u porodu? ANO či NE? PhDr. Zora Dušková klinický psycholog, terapeut Dětské krizové centrum

RIZIKA Porušení mezigeneračních hranic děti potřebují jasné hranice! Stavění dítěte spíše do role „partnera“ matky dítě u porodu potřebuje matka, dítě tam být nepotřebuje; otočení rolí, matka se potřebuje opřít o dítě. Racionalizace hlavního důvodu; týká se i dospívajících nad 15 let Oslabení hranic intimity „tělo a intimita jsou veřejná věc, patří všem“

RIZIKA Riziko traumatizace dítěte takovým zážitkem bezmoc, bolest matky, krev Riziko komplikovaného porodu, úmrtí novorozence, komplikace u matky…

Mladší děti Prožitek bezmoci při sledování „utrpení“ matky matka má být silná... Nerozumí dění, průběhu porodu – nástřih hráze, vybavení placenty Může zkomplikovat vztah k sourozenci matka tolik „trpěla“, novorozenec v plodových obalech není to očekávané „roztomilé“ miminko → zklamání, nevole Narušení hranic intimity může vést dítě k nerespektu k hranicím intimity – tedy i moje tělo patří všem . 4

Mladší děti zhruba kolem 8. – 10. roku věku dochází k plnějšímu pochopení „smrti“ jako stavu nevratného, konečného a osobního → masivní strach o život matky vývojové období častějšího rozvoje úzkostných - neurotických symptomů u dětí . 5

Starší děti . DÍVKY: riziko masivního, až panického strachu ze svého vlastního porodu až k vyhýbavému chování ustrnutí - strach zůstává na úrovni a v obrovské intenzitě (!) dětského strachu i v pozdějším věku CHLAPCI: možnost narušení vztahu k sexualitě, možnost odporu ke genitáliím, nebo naopak prožitek sexuálního vzrušení co si má s takovým zážitkem počít? Jak s takovým zážitkem naložit bez pocitů viny? . 6

Matka . vztah, novorozenec je pro ni „známou“ bytostí má již s novorozencem navázaný citový vztah, novorozenec je pro ni „známou“ bytostí celý organizmus matky je na porod naprogramován – sourozenec tuto „ochranu“ nemá to, co vidí matka při porodu je jiné, než to, co vidí ostatní (krev, lékařské nástroje, nástřih hráze…) 7

Vztah k matce může být posílen „matka je statečná“ → zdroj lásky může být oslaben „bylo to odporné“ → až zdroj hostility může se stát ambivalentní „mám mámu rád, ale zároveň k ní cítím odpor, nevoli“ → zdroj úzkosti

Vztah k novorozenci může být posílen „byl jsem u toho, když jsi se narodil…“ může být oslaben „bylo to „odporné“, kvůli tobě máma „trpěla“…“ může se stát ambivalentní „mám tě rád, ale zároveň k tobě cítím odpor, nevoli, traumatizace zážitkem“

Trauma . Reakce na situaci, která překračuje: emoční kapacitu kognitivní kapacitu vývojovou úroveň osobní zkušenost budoucí prvorodičky spolu o porodu často hovoří – vnitřní příprava na porod 10

Traumatizace . Na rozvoji traumatizace se výrazně podílí prožitek bezmoci; nakolik se dítě může rozhodnout samo? spíše za dítě rozhodnou rodiče a do souhlasného postoje ho vmanipulují, týká se i starších dětí! bezmoc při sledování „utrpení“ matky bezmoc ve chvíli vzniku komplikací 11

Traumatizace . že když má dítě starosti, vždy se svěří. Je mylnou představou dospělých, že když má dítě starosti, vždy se svěří. Traumatizované děti velmi často nikomu o svých starostech neřeknou. Zasažena je zejména oblast emoční, dítě neumí tyto prožitky komunikovat a zůstává s následky samo – unikne pozornosti. 12

Důsledky . snová produkce zúzkostnění dítěte, podrážděnost znovuprožívání události: flashbacky, snová produkce zúzkostnění dítěte, podrážděnost reakce vrstevníků 13

Personál Potřeba 100% spolupráce matky matka, která věnuje víc pozornost přítomnému dítěti… Kdo se bude o dítě starat, kdo za něj ponese zodpovědnost komplikace při porodu, akutní císařský řez …, plačící dítě, délka porodu Stolek se sterilními nástroji – malé dítě nesetrvá na jednom místě… Porod – emočně náročné i pro matku, personál, pro otce

Souhrn . Přítomnost sourozence by mohla prohloubit rodinné vazby a být významným zážitkem pro celou rodinu, ale spíše může být rizikem, „experimentem“ se starším dítětem. 15

. DĚKUJI ZA POZORNOST