Několik poznámek k typologii a terapii patologických hráčů z psychodynamického pohledu MUDr.Petr Zahradník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

Etická hlediska péče o staré občany
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Finanční gramotnost Fynanční gramotnost
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Prof. Dr. Rudolf O. Zucha, Wien „Mobbing a jeho zdraví poškozující následky“ Social Processes and Personality, Telc 2007, CZ.
MS EXCEL Funkce PLATBA.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
PROBLÉMY ZÁVISLOSTI NA HAZARDNÍCH HRÁCH.
Gambling - patologické hráčství
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
v pedagogické diagnostice
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
Rozvoj a vedení týmu.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Narcismus.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Hazardování s hazardem
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Gamblerství aneb Láska k hazardu
Kurz teambuilding worhkshop Hodnotící feedback. Řešení problému Definice cíle Analýza současného stavu příčin Možnosti řešení Výběr a realizace řešení.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Patologické hráčství David Kadlec , SOVČ 2011.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
Prosperita a konkurenceschopnost František Laudát.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Model struktury strategického managementu
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Klára Fidriková, Radim Slaný. tch?v=fIPqvmpPhQ8.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Podklady pro zpracování semestrální práce
Patologické hráčství Bc. Balonová Soňa.
Problémové, patologické hráčství
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
HAZARD V ČÍSLECH.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Hazardní hra VY_32_INOVACE_03_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_HAZARDNÍ HRA
Občanská nauka Sociálně patologické jevy V. ; VY_32_INOVACE_D2_19
Gambling a ČR jako ráj hazardu
PATOLOGIČTÍ HRÁČI A (JINÉ) AKTUÁLNÍ FENOMÉNY LÉČBY V TERAPEUTICKÝCH KOMUNITÁCH V ČR Mgr. František Jirový Terapeutická komunita a Adiktologická ambulance.
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Několik poznámek k typologii a terapii patologických hráčů z psychodynamického pohledu MUDr.Petr Zahradník

Freudův výklad patologického hráčství Dostojevskij a otcovražda (1928) – hráčství jako pokus o sebepotrestání za zakázaná oidipská přání (u Dostojevského nejprve epileptické záchvaty jako nevědomá identifikace s „mrtvým“ otcem, po jeho smrti hazardní chování) byl schopen psát po masivních prohrách – ulehčil svému pocitu viny

Self-psychologické výklady hazard jako pokus o řešení narcistické krize v situaci, kdy selhávají přiměřenější prostředky narcistického importu masivní rozpor mezi ego-ideálem a self reprezentací není řešitelný adekvátnějšími prostředky (profesní či finanční úspěch, využití specifického talentu atd.)

Hazardní hráčství jako pokus sladit self-reprezentaci s ego ideálem při absenci jiných prostředků stimulační chování při selhávání narcistického importu snahu obejít období latence dosycení vlastní grandiozity soubojem s neporazitelným protivníkem – osudem symbolický pokus o reparaci ztrát v rané anamnéze hráče

Pokus o typologii hráčů Hráči na automatech přítomno „soupeření s osudem“ – hra založena na náhodě, jindy pokus o systém – od jednoduchých pokusů po „souboj s tvůrci softwaru“

Hráči rulety pokus uspokojit nároky grandiosního self nejen výhrou, ale rovněž kontaktem s idealizovaným prostředím high society (přítomnost celebrit, interiéry kasin) náhodní víkendoví hráči vs „systematici“ „narcismus malých rozdílů“, hranice ale nejsou zcela neprostupné

Sázkaři různorodá skupina „sportovní experti“ – u kursových sázek je soupeřem bookmaker náhodné sázení – odpovídá systému hry na automatech rekreační sázkaři – nevykazují znaky závislosti kondenzace ego-ideálu všech skupin do podoby „profesionálního hráče“

Důsledky finanční kolaps obdobného průběhu iniciální výhry následovány prohrami půjčky v rodině, mimo rodinu u sázkařů nabídky na zhodnocení financí známým vhodnou investicí bankovní a nebankovní sektor s rostoucími úroky osobní insolvence, rezignace na pokusy o splácení

Obtíže v léčbě gamblerů ze strany pacientů - nedostatečná motivace (objednávání druhou osobou, odkaz gamblingu do minulosti, méně bagatelizace prohraných částek) -ukončení hráčského chování nevede – narozdíl od alkoholových závislých – k okamžité úlevě a gratifikaci – přetrvávající fantazie o výhře jako jediném možném řešení situace tam, kde dluhy masivně přesahují finanční možnosti hráče

výraznější osobnostní stigmatizace (narcismus „bezohledného typu“) přenos pacienta spíše zrcadlící, se snahou vlákat do rivalizujícího protipřenosu i terapeuta (znalosti reálií, poloha „sportovního experta“ u sázkařů apod. – terapeut by měl v představě pacienta doložit svou kompetenci k léčbě)

„jádroví hráči“ - symptomatika je ego-syntonní – pacienti akcentují hravost a soutěživost jako součást svého já, nepociťují nutnost ji léčit

Obtíže ze strany terapeutů hostilní protipřenos – provokován narcismem pacientů, jejich nízkou motivací, malou otevřeností pocity beznaděje – obranou mohou být omnipotentní fantazie o záchraně hráče, překračování terapeutických hranic, pseudopedagogický přístup, odmítání pacientů

beznaděj má projektivně-identifikační povahu, odpovídá beznaději hráče, kterou vkládá do nás malá úspěšnost v léčbě je atakem na náš profesionální narcismus nemáme k dispozici prostředky kontroly hráčské abstinence a setrváváme v nejistotě

Predikce úspěšnosti v léčbě obtížná, úspěšnost celkově nevysoká míra osobnostní stigmatizace zachované přiměřené zázemí před hráčským obdobím předcházelo období kreativity a alespoň částečných životních úspěchů, na které lze navázat (možnost revitalizace narcistických self-objektů) míra zadlužení

patologické hráčství jako projev konfliktu mezi kreativitou a destruktivitou

Literatura 1. Freud S. Dostojevský a otcovražda. Sebrané spisy: spisy z let 1925-1931. Psychoanalytické nakladatelství J.Kocourek. Praha. 2007: 462 s. 2. Kernberg O. Aggression in Personality Disorders and Perversions. Yale University Press . New Haven. 1992; 326 s. 3. Chassegeut-Smirgelová J. Kreativita a perverze. Portál. Praha. 2001: 199 s

Děkuji za pozornost