Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
PODMĚT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché Větné členy Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché Úvodní snímek prezentace

Přehled větných členů: Podmět Přísudek Předmět Příslovečné určení Přívlastek Doplněk Základní skladebná dvojice Rozvíjející větné členy Základní rozdělení větných členů.

Podmět Vyjadřuje původce, činitele děje nositele vlastnosti majitele toho, kdo je dějem zasahován Ptáme se pomocí otázek 1. pádu – Kdo? Co? Příklady: Petr kreslí. Jídlo bylo dobré. Strýc má nové auto. Žák je chválen. ZSD - Podmět

Podmět můžeme určit jako: Rozlišujeme podmět podle vyjádřenosti a podle toho, zda je rozvit nebo ne.

Příklady: Podmět vyjádřený: Včera se Petr vrátil ze školního výletu. Podmět nevyjádřený: Zůstali jsme po večeři doma. (my) Podmět všeobecný: Vysílali to včera v Českém rozhlase. (oni) Příklady podmětů podle vyjádřenosti.

Příklady: Podmět holý: Chlapec si hrál s míčem. Podmět rozvitý: Malá koťata si hrála s klubíčkem. Podmět několikanásobný: Chlapci a děvčata spolu závodili. Příklady podmětů podle rozvitosti.

Přísudek Vyjadřuje co podmět činí Jaký je podmět Bývá vyjádřen zpravidla určitým slovesným tvarem, může být vyjádřen i např. citoslovcem Příklady Houby už rostou. Mirek je můj kamarád. Definice přísudku.

Přísudek je vyjádřen pomocí: Závodníci běželi do cíle. Úroda ovoce bude dobrá. Žáci začali psát. Vězni museli pracovat. Druhy přísudku.

Rozvíjející větné členy Přívlastek Předmět Příslovečné určení Doplněk Rozvíjející větné členy.

Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se na něj otázkami Jaký? Který? Čí? Nejčastěji jej tvoří přídavné jméno, podstatné jméno nebo zájmeno Přívlastek.

Přívlastek můžeme určit jako: Shodný Př.: moje knihy Neshodný Př.: výlet do hor Shoda v pádě, čísle a rodě s řídícím jménem Přívlastek shodný a neshodný. Není shoda ani v pádě, čísle, rodě s řídícím jménem

Další druhy přívlastků: Postupně rozvíjející Př.: velmi starý muž nelze oddělit čárkou ani přeskupit Několikanásobný Př.:červená, zelená, žlutá a modrá barva lze oddělit čárkou nebo spojkou a přeskupit Druhy přívlastků.

Předmět Rozvíjí sloveso (přísudek) Ptáme se pádovými otázkami kromě pádu 1. a 5. (nejčastěji jde o 3. a 4. pád) Vyjadřuje to, nač slovesný děj přechází, co zasahuje Všechna slovesa nemohou mít předmět (slovesa předmětová a bezpředmětová) Předmět.

Karel poslal rodičům pozdrav. Příklady předmětu: Karel poslal rodičům pozdrav. Předmět ve 3. p. Předmět ve 4. p. Příklady předmětu.

Příslovečné určení Rozvíjí sloveso (přísudek), stejně jako předmět Ptáme se na něj příslovečnými otázkami typu: Kde? Kudy? Kdy? Proč? Jak? apod. Pokud se lze na člen ptát zároveň pádovou otázkou a otázkou příslovečnou, má přednost při určení příslovečné určení před předmětem Příslovečné určení.

Rozlišujeme tyto druhy Pu: Místa (doma, do kina, ve škole, …) Času (včera, dnes, loni, …) Způsobu (barvami, na kole, hezky, …) Příčiny (pro nemoc, radostí, …) Účelu (na nákup, pro peníze, …) Podmínky (při dobré vůli, …) Přípustky (přes zákaz, přes počasí, ..) Druhy příslovečného uměni.

Večer jsme si u táboráku zazpívali. Příklady: Ve vodě plaval pstruh jako o závod. Pu místa Pu způsobu Večer jsme si u táboráku zazpívali. Pu času Příklady příslovečných určení.

Doplněk Rozvíjí současně sloveso v přísudku jméno v podmětu nebo předmětu. Vyjadřuje vlastnost, kterou má jméno za děje – vlastnost, stav, který se mu dějem přisuzuje. Doplněk, jak jej poznáme.

Příklady doplňku: Chlapec chodí bos. Doplněk Dům zůstal opuštěn.

Rozbor věty jednoduché 1: (Po)soused = opravil(Př) (PkS)Náš plot (Pt 4.p) u zahrady(PkN) Příklad rozboru věty jednoduché.

Rozbor věty jednoduché 2: (Po)hoši = se vrátili(Př) (PkS)Promoklí pozdě(Puč) z výletu(Pum)

Příklad větného rozboru Ukázka rozboru.

A to je konec: