PŘEDKOLUMBOVSKÉ CIVILIZACE STŘEDNÍ A JIŽNÍ AMERIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
Advertisements

SEVERNÍ AMERIKA OSVOJOVÁNÍ
ČEŠTÍ PANOVNÍCI V 11. A 12. STOLETÍ
III/2 XV A
Mayské piramidy v Chichén Itzá
Opakování z minulé hodiny:
Zámořské objevy 15. – 17. století.
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Starověká Palestina.
Dobytí Ameriky.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
Obyvatelstvo AMERIKY.
III/2 XV A
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Starověký Egypt.
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OBYVATELSTVO AMERIKY.
AMERIKA obyvatelstvo.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Zámořské objevy.
KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Peru Doba vzniku: starověk Původní využití: společník Využití dnes: společník Průměrná délka života: 11 – 12 let Další jména:
Helénistické období.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zámořské objevy 15. století
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
VY_32_INOVACE_07 Obyvatelstvo Ameriky - pracovní list
INKOVÉ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Amerika obyvatelstvo.
Bitva u Verdunu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
Amerika Obyvatelstvo a sídla
Původní domorodé obyvatelstvo Severní Ameriky
Dějepis Starověký Egypt 1.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Slované.
Mexiko. Dějiny Indiánské kultury Mexiko bylo již od 1. tis. př.n.l. zemí vyspělých civilizací. První vrchol představovala kultura Olméků v období 900.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
 Aztécká říše byla významným státním útvarem z dob předkolumbovské Ameriky. Aztécká říše se rozkládala zhruba na území dnešního Mexika. Během vlády této.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Amerika – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Masarykova základní škola Debř, Mladá Boleslav, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04_Člověk a společnost_7. ročník_Francie.
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Jezuité z české provincie v Mexiku Oldřich Kašpar Martina Elicarová, Veronika Volfová.
Tereza Mrvíková Olena Povkhanych
Starověk.
Kultura INKŮ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Před Kolumbem do Latinské Ameriky TÉMATICKÝ.
M E X I C O CIUDAD DE MÉXICO.
Hernán Cortés Vendulka Růžičková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Vzdělávací materiál: Obyvatelstvo Ameriky Operační systém:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Z7. 7 Autor: Mgr
Objavitelia a objavovaní
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AMERIKA - obyvatelstvo
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

PŘEDKOLUMBOVSKÉ CIVILIZACE STŘEDNÍ A JIŽNÍ AMERIKY AZTÉKOVÉ PŘEDKOLUMBOVSKÉ CIVILIZACE STŘEDNÍ A JIŽNÍ AMERIKY

ÚVOD vhodné podmínky pro život člověk do Ameriky – přes Beringovu úžinu ustoupení ledovce – cesty na jih Ameriky počáteční paleoindiánské kultury Aztékové, Mayové, Inkové

ŘÍŠE AZTÉKŮ indiánský kmen potomci Toltéků 13.století – Aztékové v mexickém údolí centrem aztécké říše – Tenochtitlán Itzcóatl, Montezuma I., Montezuma II.

AZTÉCKÁ SPOLEČNOST v čele říše – panovník vyšší vrstva společnosti: kněží, šlechtici, nižší vrstva: úředníci, obchodníci, vzdělanci, umělci nejnižší vrstva : rolníci, otroci

AZTÉCKÉ NÁBOŽENSTVÍ náboženství – střed života božstva vyžadovala lidské životy bůh Slunce, Vicilipočtli, Kvecalkoatl roky Ce Acatl = roky pomsty

AZTÉCKÉ UMĚNÍ A KULTURA architektura: forma pyramid se svatyní, honosné paláce, pevnosti a opevněné věže sochařství: zničeno v období conquisty, zachovány reliéfy, teponatzle malířství: iluminace knih – kodexů písmo: nikdy nebylo hláskové literatura: mýty předávané ústní tradicí, poezie

AZTÉCKÉ UMĚNÍ A KULTURA kalendářní systém: od Mayů nazvali ho xihuitl, byl tvořen 18 skupinami po 20 dnech ..součet dosáhl 360 dnů + 5 dní navíc (osudové) + každý čtvrtý rok přidali 1 den navíc

SETKÁNÍ S EVROPANY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE Španělé v čele s Hernánem Cortésem dobyli aztéckou říši 10 let před příchodem se objevila znamení

SETKÁNÍ S EVROPANY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE Montezuma II. se bál zkázy spatření cizích lodí u mexického pobřeží 1518 Prvním cílem Cortése byla Kuba Yucatán – důležití pomocníci Montezuma nechal zhotovit dary pro návštěvníky – poslové je předali

SETKÁNÍ S AZTÉKY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE Cortés jim sdělil, že se z Aztéky chce utkat poslové předali tuto zprávu Montezumovy II. – vracející se bůh Kvecalkoatl, byl zdrcen chtěl zabránit v příchodu do Tenochtitlánu Cortés se ale dostal do Tlaxcaly

SETKÁNÍ S EVROPANY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE k Tenochtitlánu se dobyvatelé dostali 16.srpna 1519 Montezuma II. přijal dobyvatele s velkou úctou – měl strach ubytoval je v jednom z tenochtitlánských paláců – Montezuma II. se stal zajatcem Cortés musel svojí výpravu nechat v Tenochtitlánu

SETKÁNÍ S EVROPANY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE Aztékové toho využili – oblehli palác ve kterém Španělé přebývali nechali však Cortése spojit se s oblehlou posádkou – získal tím čas Využil Montezumy II. – měl promluvit ke svému lidu – ti ho označili za zbabělce 30.červen 1520 smrt Montezumy II.

SETKÁNÍ S EVROPANY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE nový panovník – Cauhtemotzin Cortés nemohl zůstat v Tenochtitlánu – chtěl se probít z obklíčení nejkrvavější bitva = Smutná noc 30.června – 1.července 1520 Aztékové ukončili boj moc rychle – špatné rozhodnutí Španělé se cestou zpět střetli s inidánskou armádou – zvýšilo jim to sebevědomí

SETKÁNÍ S EVROPANY A ZNÍČENÍ ŘÍŠE Cortés chtěl znovu dobýt Tenochtitlán sestavil brigantiny = dvojstěžňové plachetní lodě 13.srpna 1521 zajala posádka Cauhtemotzina a tím skončili boje

ODKAZY LÉON-PORTILLA, Miguél. Conquista pohledem poražených: Vyprávění indiánů o dobytí Mexika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 970-80-7465-050-5. HORDERN, Nicholas, Simon DRESNER a Martin HILLMAN. Nový svět. Praha 10, Malešice: Albatros Praha, 1987. KAŠPAR, Oldřich a Eva MÁNKOVÁ. Dějiny Mexika. Praha 2: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-269-3 obrázky z knihy od Oldřicha Kašpara a Evy Mánkové a Léona-Portilla