Gimp – práce s vrstvami Bohumil Bareš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Advertisements

Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
Olomouc, únor 2012.
Microsoft Word 2010 I. Spuštění aplikace Wordu Popis prostředí Základní editace textu VY_32_INOVACE_52_MS_Word_ I.
L 04 – Záhlaví / Zápatí § Pojem Záhlaví – Zápatí
GIMP 3.L. Odkazy Zdrojů či návodů je na internetu téměř nekonečně, uvádím jen některé, které jsem zahlédl: • cafe.cz/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=53www.gimp.cz.
Cvičná prezentace Úkoly k procvičení.
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
X EXEL.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
Obrázek v prostředí MS-WORD
Ing. Bohuslava Vitekerová
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Vzhled prezentace - šablony
Modul 2 : Práce s počítačem a správa souborů. Rada úvodem - Internet ví všechno, zkuste a
Grafický editor GIMP (3)
Maturitní otázka č. 12 Kristýna Kaňovská 4. A.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Power Point– pracujeme se snímky
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Základní pojmy v informatice –II.
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 13.1 (Schránka a operace se schránkou)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 4.0 (Text)
Excel – editace ( formát ) buněk
Jak vytvořit vlastní prezentaci ?
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Návod na složení jména z písmenkových log
Inovace bez legrace CZ / /01
TEXTOVÝ EDITOR.
Animace v PowerPoint u Ročník: 7 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: PowerPoint - animace Ověřeno ve výuce: 1.
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Vkládání kreslených útvarů
Informace a Internet Bohumil Bareš. Grafický editor GIMP (1)  úvod  seznámení s programem  výběry  práce se schránkou 2.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Nástroj guma Guma se používá k odstranění barvy z aktivní vrstvy, výběru nebo obrázku. Pokud je Guma použita tam, kde není podporována průhlednost (v kanálu,
Základy práce s počítačem Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Práce se šablonami v MS Word 2007
Power Point– sestavujeme prezentaci
Zápatí a záhlaví, okraje stránky, číslování stránek
Metody geoinženýrství Ing. Miloš Cibulka, Ph.D. Brno, 2015 Cvičení č. 3 Vytvořeno s podporou projektu Průřezová inovace studijních programů Lesnické a.
Přepínání klávesnice Umístění jednotlivých znaků se na klávesnici může měnit v závislosti na tom, jakou klávesnici používáme.U nás se samozřejmě nejčastěji.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Draw – posun, rotace, vlastnosti.
Základní pojmy v informatice –II.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Mgr. Karel FischerTabulky1 Tabulka je část dokumentu, kde text je vkládán do políček. Políčka tvoří sloupce a řádky. Tabulku můžeme vložit dvěma způsoby:
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
Grafický editor – GIMP Základy práce
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (3)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
GIMP Využití nástroje Cesty Michal Zerzáň
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Úvod do práce ve Windows Autor: Mgr. Aleš Kozák.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Grafický editor GIMP (3)  a zase vrstvy  použití masky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
PIXLR ‒ ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (5) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Kopírování textu, formátování odstavce. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_18-03 Název školy Střední průmyslová škola.
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu: SŠ spojů a informatiky Tábor Milan Adámek VY_32_INOVACE_AS1 CZ.1.07/1.5.00/ Moderní škola.
Tabulkový procesor Práce s listy, adresace buňky, definice řady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Růžena Hynková. Dostupné z.
Práce s grafickým programem GIMP
Grafický editor GIMP (3)
Přejmenování, mazání, kopírovaní, přesun, vysypání koše
Grafický editor GIMP (8)
Přizpůsobení webu Microsoft SharePointu Online
téma vyjádření Obrázek SmartArts obrázky na červeném pozadí
Transkript prezentace:

Gimp – práce s vrstvami Bohumil Bareš

Základy práce s vrstvami Schopnost práce s vrstvami (Layers) je jednou z vlastností, která dělí profesionální bitmapové editory (jako např. Gimp) od malovátek pro děti, stejně jako dělí zkušené uživatele od úplných zelenáčů. Začneme od píky, vysvětlením, co to ty vrstvy vlastně jsou.

Co to vrstvy jsou Vrstvy (Layers) si lze zjednodušeně představit jako listy průhledné fólie naskládané na sebe, na něž malujeme jednotlivé části obrazu. S takovými foliemi se kdysi skutečně pracovalo například při tvorbě animovaných filmů. K čemu je to dobré? Odpověď je jednoduchá - vrstvy umožňují nezávislou práci s jednotlivými částmi obrazu. Představte si, že jste si právě namalovali následující jednoduchý obrázek:

Nyní se však rozhodnete, že je hvězdička měsíčku příliš vzdálená, a chcete ji přisunout blíže (nebo máte dokonce v úmyslu vytvořit animaci přibližující se hvězdičky). Pokud máte obrázek namalovaný na jednom papíře, nezbude vám, než hvězdičku pečlivě přemalovat pozadím a namalovat ji znovu blíže měsíčku. V Gimpu si samozřejmě můžete práci ulehčit vybráním hvězdičky pomocí některého z nástrojů pro výběr a jejím následným posunem, s retuší pozadí vám pomůže např. nástroj Razítko, ale i tak je to spousta práce. V případě nějakého opravdu složitého obrázku na členitém pozadí to může být práce i na mnoho desítek hodin.

Proto je mnohem chytřejší namalovat pozadí, měsíček i hvězdičku na tři samostatné průhledné fólie (či v Gimpu vrstvy) a pak s fóliemi po sobě posouvat. Náš obrázek si ve vrstvách můžeme představit takto: Posun fólie (vrstvy) s hvězdičkou je otázkou okamžiku. Můžeme hvězdičku přesunout i tak, že bude měsíček částečně zakrývat:

A co když budeme naopak chtít, aby měsíček zakrýval hvězdičku A co když budeme naopak chtít, aby měsíček zakrýval hvězdičku? Není nic snazšího než vrstvy s měsíčkem a hvězdičkou přehodit. Měsíček bude nyní nahoře, hvězdička ve vrstvě pod ním: Stejně snadno můžeme libovolnou vrstvu odstranit, přidat novou a provádět mnoho dalších kouzel, včetně takových, o kterých by se nám při práci se skutečnými fóliemi ani nezdálo.

Vlastní práce s vrstvami Rozpracované obrázky s vrstvami vždy ukládejte ve formátu XCF (nativním formátu Gimpu). Uložením např. do JPG (pominu-li to, že do JPG bychom nikdy neměli ukládat pracovní verze obrázků vzhledem ke ztrátové kompresi) nebo BMP o vrstvy přijdeme. Do těchto formátů uložte v případě potřeby až hotový obrázek, XCF soubor s vrstvami si však schovejte pro případné pozdější úpravy). Vrstvy umí i formát Photoshopu PSD, se kterým umí pracovat i Gimp. Pokud však nemáte v úmyslu otvírat soubor ve Photoshopu, vždy raději používejte XCF.

Začínáme - Nyní zmáčkněte Ctrl-L

V dialogu vidíte všechny čtyři vrstvy našeho obrázku V dialogu vidíte všechny čtyři vrstvy našeho obrázku. Každá má svou ikonku, zobrazující zmenšeninu jejího obsahu (oblasti s drobnou šachovnicí znázorňují průhledné oblasti – záleží to však na nastavení Gimpu) a jméno (to lze změnit dvojitým kliknutím na staré jméno a zapsáním nového do dialogu, který se objeví). Pokud se do okna nevejdou všechny vrstvy obrázku, můžete použít posuvník vpravo a nebo okno roztáhnout tažením za spodní okraj.

Zapínání a vypínání vrstev Aktivní vrstva Aktivní vrstva Zapínání a vypínání vrstev Úplně vlevo vidíte u některých vrstev ikonky oka. Oko znamená, že je příslušná vrstva zapnutá. Kliknete-li na ikonku oka se stlačenou klávesou Shift, vypnou se všechny ostatní vrstvy. Opětovným kliknutím s klávesou Shift se všechny vrstvy zapnou. Aktivní vrstava Jedna z vrstev je v okně vrstev zvýrazněna, většinou tmavě modrou barvou. To je tzv. aktivní vrstva. Všechny úpravy, které v obrázku děláte, ať už kreslíte štětcem nebo třeba používáte nějaký filtr, se aplikují na právě aktivní vrstvu. Proto mějte při práci s vrstevnatým obrázkem vždy otevřené okno vrstev, abyste stále měli přehled, s jakou vrstvou pracujete.

Přesun vrstev Někdy potřebujete přesunout více vrstev společně. Například chcete hvězdičku i měsíček přesunout více doprava, ale tak, aby se nezměnila jejich vzájemná poloha. Klikněte tedy, u těch vrstev, které se mají přesouvat spolu s aktivní, na místo mezi ikonkou oka a malým náhledem vrstvy v okně vrstev. Objeví se ikonka šipky-kříže. Ta značí propojení vrstev pro účely jejich přesunu. Všechny takto označené vrstvy se budou přesouvat spolu s aktivní vrstvou (ta takto označená být může, ale nemusí). Pokud znovu kliknete na ikonku šipky-kříže, ikonka zmizí a propojení vrstev se zruší.

Posouvání vrstev výše a níže (změna pořadí) Pokud chcete změnit pořadí vrstev (tedy například vrstvu ze středu „balíku“ přesunout až nahoru), aktivujte nejprve příslušnou vrstvu. Dole v okně vrstev je řada tlačítek. Na druhém a třetím z nich jsou šipky ve tvaru trojúhelníku – nahoru a dolů. Klikáním na tato tlačítka vrstvu přesouváte o patro výš nebo níž. Kliknete-li se stlačenou klávesou Shift, vrstva se přesune až úplně nahoru nebo dolů. Mazání vrstev Smazat vrstvu – pokud jste opravdu jisti, že ji již nebudete potřebovat (jinak je lepší ji prostě si vypnout) – lze velmi snadno. Aktivujte ji a klikněte na ikonku Odpadkového koše, poslední v dolní řadě ikonek v okně vrstev.

Vytváření nových vrstev V něm můžete nastavit jméno nové vrstvy, její rozměry a zda je pokryta barvou (bílou, barvou pozadí či popředí – tak jak jsou zvoleny v panelu nástrojů) nebo je průhledná. Nová vrstva se vloží nad momentálně aktivní vrstvu a sama se stane aktivní. Nyní do ní můžete malovat. Můžete též duplikovat stávající aktivní vrstvu

Zdroje: www.seznam.cz www.wikipedia.cz Program Gimp