Orientece v čase Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS
Posloupnost dějů a orientace v čase Hlavní handicap společný všem osobám s PAS Potřebují kompenzační pomůcky Kompenzací je vizuální struktura času Tedy RÁMEC, VE KTERÉM SE DÁ VIZUÁLNĚ DOBŘE ORINTOVAT
BEZPEČÍ Kompenzační vizuální pomůcka, která poskytne dítěti možnost orientace v čase mu poskytne možnost nebát se, neztrácet se – tedy BEZPEČÍ KAŽDÝ Z NÁS CHCE VĚDĚT, CO SE S NÍM BUDE DÍT
Lidé obvykle myslí v pojmech Myšlení = Řeč U lidí s PAS je to jiné. Nemyslí v pojmech Myslí v obrazech, nahrávaných na video „Myslím v obrazech. Slova jsou pro mě cizím jazykem. Mluvená i psaná slova si překládám do barevných filmů doplněných zvukem, které v mé hlavě běží jako videokazeta. Když se mnou někdo mluví, jeho slova hned překládám do obrazů.“ (Temple Grandin, doktorka zoologie a žena s PAS) (http://www.grandin.com/inc/visual.thinking.html)
Odpovědí je VIZUALIZACE ČASU ZPOČÁTKU OBRÁZKY POZDĚJI JEN PSANÝMI SLOVY UKAZUJEME DÍTĚTI, CO SE S NÍM BUDE DÍT
Co můžeme pozorovat v chování dítěte s PAS? Dítě je neklidné Nereaguje na zavolání Nedokáže vyjádřit, co chce Nesdílí s druhými svůj zájem, aktivitu Nereaguje na běžné pobídky, je obtížné motivovat ho ke spolupráci
Zvláštní chování dítěte s PAS a jeho PŘÍČINY Dítě NEROZUMÍ PŘESNĚ, co se kolem něj děje → objevuje se úzkost a strach → dítě se uzavírá do pasivity, nebo naopak utíká k rituálům, ve kterých nalézá bezpečí ÚZKOST dítě ZAHLTÍ - nemá klid k učení se novým věcem