Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Advertisements

GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Návrat k přírodě.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Úvod do umělé inteligence
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Marie Sádlová Neurovědy 2012
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
Poruchy příjmu potravy
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Sociální práce s rodinou 3
Změna postojů personálu v sociálních službách
Zvládnu i náročné životní situace I.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Témata kognitivní psychologie
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PnP u osob s poruchou autistického spektra
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Jak získat a udržet zaměstnance v sociálních službách
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie ošetřovatelství
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
Základní škola a Praktická škola, Jičín
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Motivace. Motivace Podstata motivace Motivace je dána potřebami člověka. Tyto potřeby má každý člověk jiné. O vymezení lidských potřeb se pokusil americký.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Násilná osoba aneb co s ní
Témata kognitivní psychologie
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
Centrum kolegiální podpory CKP
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem Mgr. Přemysl Mikoláš Psycholog SPC pro poruchy autistického spektra a vady řeči Ostrava – Zábřeh 16. – 17. leden 2009

Základní lidské potřeby Fyziologické potřeby Potřeba bezpečí, jistoty, soukromí Potřeba někam patřit a být milován Potřeba úcty a respektu Potřeba seberealizace Jakmile nejsou naplněny základní lidské potřeby u jakéhokoliv člověka naplněny, zvyšuje u něj pravděpodobnost výskytu problémového chování

Příklady problémového chování Ignorování společenských norem Negativismus Agrese Autoagrese A další

Přes veškerou snahu může docházet k problémovému chování protože : Problémové chování může primárně plynout z hendicapu dítěte, klienta, pacienta; Se nemusí vždy podařit správně rozpoznat nenaplněné potřeby; I když nenaplněné potřeby známe, nemusíme se nám je z objektivních důvodů podařit naplnit;

Dva základní spouštěče Organické a funkční poškození mozku – tzv. vnitřní a spočívá v nedostatečné myšlenkové kontrole vlastních emocí. Vnitřní faktor částečně korigujeme farmakoterapií a kog. – beh. Terapií. Prostředí, kde člověk s PAS a MR žije – tzv. vnější. Zahrnuje nepohodlnost prostředí a jeho zmatečnost.

Dalším spouštěčem Přísná pravidla daná velikostí zařízení a jejich nastavení podle klienta s nejtěžším mentálním handicapem.

Terapie problémového chování Behaviorální terapie – BT - terapie zaměřená na změnu vnějšího chování uživatele; Kognitivně - behaviorální terapie – KBT – terapie zaměřená na změnu myšlení a vnějšího chování uživatele

A BC model lidského chování v behaviorální terapii A – Spouštěč; B – vlastní chování; C – následek, zpevňovač;

Teze Aby se jakékoliv konkrétní chování (B) vyskytlo, musí mu předcházet určité spouštěče; Aby se stejné konkrétní chování (B) v budoucnosti opakovalo, musí se po něm vykytnout takové následky (C), které člověku přinášejí dostatečné zisky a motivují ho při stejných spouštěčích (A) znovu používat stejné konkrétní chování (B).