PŘEDSTAVENÍ poslanecké iniciativy pro efektivizaci boje ČR s terorismem Ing. Michael HRBATA m ístopředseda V ýboru pro obranu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání v krizovém řízení a spolupráce s odborníky
Advertisements

KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Organizační stránka předsednictví České republiky v Radě Evropské unie leden - červen 2009 PhDr. Jana Hendrichová, náměstkyně místopředsedy vlády pro evropské.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Kontaktní a koordinační centra
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Management kontinuity činností organizace
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
Ochrana kritické infrastruktury
Koncepce environmentální bezpečnosti
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Jsou česká muzea muzea připravena řešit krizové situace? Seminář Českého komitétu Modrého štítu Východočeské muzeum v Pardubicích 13. června 2002.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Realizace Národní strategie informační bezpečnosti ČR Mgr. Marie Svobodová Ministerstvo informatiky ČR Hradec Králové, ISSS 2006.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Bezpečnostní politika
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Krizová krevní politika ČR. V České republice je problematika zajištění dodávek transfuzních přípravků řešena ve spolupráci resortů zdravotnictví a obrany.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
International Committee of the Blue Shield (ICBS) M Mezinárodní komitét Modrého štítu mezinárodní nevládní organizace afilovaná k UNESCO.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
AKTUÁLNÍ PRIORITY ČESKÉ REPUBLIKY V OBLASTI BOJE PROTI TERORISMU Ivan Langer ministr vnitra.
ANTIKONFLIKTNÍ TÝM POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY. Antikonfliktní tým Policie ČR 2 Co je antikonfliktní tým (AKT) Je to nová forma preventivního působení za.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Kybernetická obrana české republiky
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Kybernetická kriminalita
Ministerstvo financí ČR
Stop násilí ve vztazích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
TERORISMUS.
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Bezpečnostní politika ČR
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Program bezpečnostního výzkumu České republiky
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

PŘEDSTAVENÍ poslanecké iniciativy pro efektivizaci boje ČR s terorismem Ing. Michael HRBATA m ístopředseda V ýboru pro obranu

• T erorismus je taktika z oblasti válečných činů, vyvolávající strach, paniku, pozornost a publicitu směřující k dosažení politického cíle násilným útokem nebo hrozbou násilí na civilní cíl. Obecná definice Terorismus pochází z latinského slova „terrere“ = strašný či hrozný

Popisy teroristických činů jsou zaznamenány již na egyptských hieroglyfech, v Homérově Odysseie i v Bibli. Akty fyzické likvidace politických odpůrců a potenciálních protivníků se vyskytují v celých dějinách. Jako určitý milník můžeme považovat útok v Tokijském metru v roce 1995, kdy byl použit bojový otravný plyn Sarin – od té doby se však hovoří o tzv. „superterorismu“. Tím se úroveň, schopnost a možnost uskutečnit teroristický čin rozšířila a do značné míry zjednodušila, čímž se otevřela možnost páchat teroristické činy i pro menší skupiny s nižším technickým, technologickým a finančním zázemím. Stručná historie terorismu

V České republice doposud nemáme zásadní zkušenost s teroristickým útokem, nicméně míra rizika teroristického útoku na našem území přímo souvisí např.: - s aktivitami ČR v zahraničních misích - s členstvím v NATO - s diskusí o umístění radarové základny na území ČR - s činností rádia RFE/RL Poslední hmatatelné ohrožení nastalo na podzim roku Zpravodajské služby disponovaly informacemi o možném útoku na izraelské civilní osoby a objekty v Praze. Terorismus v České republice

Armáda České republiky, Policie České republiky, civilní i vojenské zpravodajské služby (ZS) či jiné bezpečnostní složky státu nemají prozatím efektivně nastavené úkoly, kompetence, vztahy a v neposlední řadě zdroje pro realizaci bezpečnostních opatření v oblasti efektivního boje s terorismem. Integrovaný záchranný systém je spolu se silovými složkami nedostatečně trénován pro možné situace, vznikající bezprostředně po teroristickém útoku, včetně logistiky velení. Existuje škodlivé vakuum v komunikaci mezi ZS, IZS, Armádou ČR a soukromou sférou při mimořádných událostech. Zcela absentuje koncepce tzv. „Business Continuity Managementu“, tedy činností, dokumentací, procesů a zdrojů pro prevenci, odvracení a zvládnutí následků teroristické akce, jejichž cílem je zajištění obnovy činností do původního stavu (s výjimkou oblasti vymezené krizovým řízením). Reakce České republiky na terorismus

Přestože zpravodajské služby a bezpečnostní složky ČR byly v pohotovosti, privátní sektor zpravidla na situaci nijak nereagoval – jelikož nemusel. Mimo oblast určené tzv. kritické infrastruktury jsou stanoveny provozovatelům a ostraze míst s vysokou koncentrací osob jen minimální povinnosti v zajištění bezpečnosti osob. Česká republika nemá nastavena ani „best practises“ a doporučení pro soukromý sektor v období zvýšené hrozby teroristického útoku. Terorismus v ČR – podzim 2006

Větší míra využití Armády ČR při hrozbách na území České republiky – jako jedna z mála složek disponuje dostatečným personálním, logistickým i materiálním zázemím pro řešení nestandardních bezpečnostních opatření jako reakce na hrozbu teroristického útoku. + Pro privátní sektor, nespadající do kritické infrastruktury, vytvoření podmínek a povinností z hlediska zajišťování bezpečnosti při určité míře rizika vzniku teroristického útoku (viz. neúčinný systém varovných sirén; nenastavený systém barev/kódů pro aktivaci typových opatření). + Školení, vysokoškolské vzdělávání a osvěta, lepší komunikace státní a soukromé sféry. Legislativní změny Poslanecká iniciativa Možné směry dalšího postupu

Založena v létě roku Nosná myšlenka : „Realizovaná cvičení, empirické profesní zkušenosti a stav legislativy staví úroveň připravenosti ČR pro boj s terorismem do roviny, kterou lze zvyšovat. Poslanecká iniciativa hledá prostředky a metody pro její zvyšování od všech zainteresovaných subjektů“ Součástí pracovní skupiny jsou bezpečnostní odborníci státní správy (MVČR, MZČR, GŠ Armády ČR, URNA …) i privátního sektoru (ABL, ASIS International ČR, ČEZ, ČSA …). Poslanecká iniciativa pro efektivizaci boje České republiky s terorismem

Děkovný dopis od ministra vnitra ČR MUDr. Mgr. Ivana Langera k činnosti pracovní skupiny. Několik setkání pro sběr informací od členů pracovní skupiny a jejich následnou analýzu. Aktuálně se pracuje na analýze konkrétních možných kroků v souvislosti s aktualizovaný zněním Národního akčního plánu boje proti terorismu.

Děkuji Vám za pozornost. Ing. Michael HRBATA místopředseda Výboru pro obranu