Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková, TIB Praha Jiří Sumbal, ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123 Poškole, Monínec, 13.-15. 4. 2005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Louňovice pod Blaníkem 15. srpna 2009
Nový školní rok začíná.
Města ČR – orientace na mapě
Active Citizens - komunitní vzdělávání pro střední školy Úvodní setkání učitelů Praha 18. března 2013.
Metodické odpoledne s Baltíky programování (nejen) na 1. stupni ZŠ
Interaktivní testy v matematice
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Jihomoravském kraji
Interaktivní Evropa děti pro děti
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Jiří Sumbal, ZŠ Kopřivnice, Allšova 1123 Počítač ve škole Nové Město n. Mor.,
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Interaktivní Evropa děti pro děti Evropa pestrá i společná Jiří Sumbal ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
Podpora poradců Podpora poradců
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Informace o projektech MVČR v oblasti vzdělávání ve veřejné správě 20. června 2011 Odbor řízení lidských zdrojů Oddělení rozvoje a vzdělávání.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.15 Téma: PowerPoint.
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková a Jiří Sumbal Informatika ve škole Zlenice,
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Počítačová grafika a digitální fotografie ve škole
Průběh realizace aktivit projektu TIME Průběh realizace aktivit projektu TIME Lenka Zábranská.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Národní konference eTwinning 28. – 30. dubna 2011 Praha Petr Chaluš.
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ © Radek Maca1 Ing. Antonín Mucha Mgr. Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ v roce 2005.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
PRŮBĚŽNÉ VÝSTUPY PROJEKTU Hrajeme si s řemesly CZ.1.07/1.1.06/ Operační program:Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Počáteční vzdělávání.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ELearning Snímek 1 eLearning Tomáš Kubálek
Národní program počítačové gramotnosti Petr Heinzl koordinátor NPPG.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
ICV VUT v BRNĚ Synergie Modul „Informačně poradenské služby“ Životopis (CV) a Assessment centrum Magda Šustrová, Jiří Černý.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.02 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.04 Téma: PowerPoint.
Školní vzdělávací program výuka informatiky
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Pohár vědy (Science cup)
Konflikt, koření života
MAP rozvoje vzdělávání v ORP Kralupy nad Vltavou
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Transkript prezentace:

Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková, TIB Praha Jiří Sumbal, ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123 Poškole, Monínec,

Kde najdete tuto prezentaci:  na stránce v seznamu dokumentů  na stránce Informační centra SIPVZ při ZŠ Kopřivnice, Alšova

Co je Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB)?  mezinárodní projekt  podpora výuky informatiky moderní formou  podpora výuky programování na ZŠ

Tvořivá informatika s Baltíkem - základní teze:  podpora přirozené tvořivosti dětí  cílem (pro děti) není se něco naučit, ale něco vytvořit  předveď, cos vytvořil  nauč ostatní, co umíš  výuka už od 1. třídy  Baltík, ale i ostatní programy (text, grafika, tabulky, internet, multimédia...)

O co tedy jde v projektu TIB?  podporovat a rozvíjet u dětí tvořivost, logické myšlení, samostatnost, schopnost vzdělávat se, komunikovat a týmovou práci  připravit pro učitele metodické materiály využitelné při výuce informatiky 

Forma výuky informatiky v TIB  projektová výuka  využití vždy několika softwarových nástrojů  schopnost použít nejvhodnější nástroj  variabilita ve výběru software (dle možností školy)

Výhody projektového vyučování  obrovský prostor k tvořivosti,  soustavné procvičování všech nástrojů,  důraz na schopnost propojovat a efektivně využívat programy,  velký prostor pro mezipředmětové vztahy,  možnosti individuálního tempa práce,  samostatná práce

Státy zapojené do TIB:  Slovensko – 199 škol  Česko – 140 škol  Polsko – 270 škol  Rakousko, Bělorusko, Kanada, Srbsko a Černá Hora, Dánsko, Egypt, Finsko, Irán, Japonsko, Libanon, Senegal, Ukrajina, USA, Uzbekistán, Jižní Afrika, Zimbabwe (stav k )

Organizační zajištění TIB v ČR  vznikla organizace TIB, občanské sdružení  SGP Systems, s. r. o. (program Baltík)  spolupráce s Informačním centrem při ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123

Spolupráce  VUP Praha – příprava RVP (viz)  Projekt Dokážu to  viz  SIPVZ, vzdělávání učitelů:  modul P – ICT na 1. stupni kapitola Realizace zájmů a rozvíjení individuálních schopností žáků ve volném čase – viz ict.superhosting.cz/p-1_st  příprava modulu P – Dětské programovací jazyky

TIB v ČR  národní koordinátor:  Zuzana Kocíková  metodici:  Jiří Sumbal  Jitka Pasterová

Financování  všechny materiály zdarma  stačí se zaregistrovat na WWW stránkách  využití projektů SIPVZ a grantu AISIS (Dokážu to)

Principy tvorby metodiky  použít vždy nejvhodnější nástroje  vyhýbejme se úlohám s jediným správným výsledkem  (dílčí úlohy)  mezipředmětové vztahy  prezentování své práce  soutěže  projekty

Metodické materiály TIB (cíle)  základní koncepční materiály  kompletní osnovy pro výuku informatiky na 1. a 2. stupni ZŠ i na SŠ  alternativní tématické plány pro konkrétní ročníky  konkrétní projekty pro každý ročník  přípravné úlohy použitelné před jednotlivými projekty i samostatně  připravujeme: testy znalostí

Projekty  přípravné úlohy  Přípravná úloha:  kratší časový úsek  menší množství použitých programů  nácvik nových znalostí a dovedností  Projekt:  delší časový úsek  více použitých programů  procvičení, upevnění a rozšíření dosavadních znalostí

TIB a Rámcové vzdělávací programy základního vzdělávání  rok 2005: optimalizace metodických materiálů pro použití v podmínkách školních vzdělávacích programů  Výzkumný ústav pedagogický v Praze – materiály TIB doporučeny VUP jako metodický materiál v rámci RVP  viz přednáška na konferenci Poškole 2005 (13.4.) – text příspěvku a prezentace je na

Kde najít všechny materiály   stránky projektu TIB  případné ukázky:  www stránky www stránky  osnovy – 1. stupeň, 2. stupeň1. stupeň2. stupeň  tématický plán – 1. stupeň, 2. stupeň1. stupeň2. stupeň  přípravná úloha – 1. stupeň, 2. stupeň1. stupeň2. stupeň  projekt – 1. stupeň, 2. stupeň1. stupeň2. stupeň

Soutěže pro žáky za poslední rok   Baltík 2004: duben – červen 2004  Baltík + Baltazar 2004 – listopad 2004  Vánoce s Baltíkem: prosinec 2004  Velikonoce s Baltíkem: březen – duben 2005  Baltík 2005: březen – červen (právě probíhá)

Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004  zadání:  účastníci dostali přesně zadané úkoly, které museli naprogramovat  www stránky:   organizace:  školní kolo – korespondenční  celostátní kolo – Brno,  mezinárodní kolo – Kopřivnice,

Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004  účast:  školní kolo v ČR: 18 škol – 102 týmů – 175 žáků ( stupeň ZŠ, stupeň ZŠ)  celostátní finále: 20 týmů – 47 žáků  mezinárodní finále: 3 státy (ČR, SR, Polsko) – 29 týmů – 62 žáků (z toho 16 dívek)

Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004  vítězové:  kategorie A (1. stupeň):  Matej a Pavol Vargovčíkovi, Michal Petriľák, Sabinov, SR  kategorie B (2. stupeň ZŠ):  Václav Švirga, Kopřivnice, ČR

Mezinárodní tvůrčí a programátorská soutěž Baltík a Baltazar 2004  zadání:  vytvořte v Baltíkovi nebo v Baltazarovi program na libovolné (nekrvavé) téma  www stránky:   účast:  37 týmů (47 soutěžících) ve 3 věkových kategoriích  termín:  v Brně

Mezinárodní tvůrčí a programátorská soutěž Baltík a Baltazar 2004 výsledky  kategorie A (do 10 let):  Jakub Matuška (Slovensko)  kategorie B (do 14 let):  Ondrej Galbavý (Slovensko)  kategorie C (nad 15 let):  Boris Švancar a Martin Baránek (Slovensko)

Vánoce s Baltíkem 2004  zadání:  vytvořte v Baltíkovi program na vánoční téma  www stránky:   účast:  61 týmů (27 1. stupeň, stupeň ZŠ)  95 dětí (51 chlapců, 44 dívek)  vítězové:  Tomáš Včelák, ZŠ Tábor  Filip Matzner, GJVJ Č. Budějovice

Velikonoce s Baltíkem 2005  www stránky:   účast:  61 týmů (25 1. stupeň, stupeň ZŠ)  77 dětí (49 chlapců, 28 dívek) ze ZŠ a G  2 týmy dětí z MŠ  vítězové:  Tomáš Jaroň, ZŠ Lichnov  Vít Kubelka, GJVJ Č. Budějovice a Lenka Sumbalová, G Příbor

novinka: Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2005  www stránky:   organizace a počty:  školní kolo – korespondenční, právě skončilo:  24 škol – 79 týmů – 133 žáků (1. stupeň: 28 týmů – 37 žáků, 2. stupeň: 79 týmů – 133 žáků)  celostátní kolo – Strakonice,  mezinárodní kolo – Novy Sacz,

Konec   děkujeme za pozornost  Zuzana Kocíková & Jiří Sumbal   