Smlouvy s rodiči jako cesta ke komunikaci se školou PhDr. Jana Zapletalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Hodnocení škol a školských zařízení
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Rodina.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Individuální výchovný plán
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Výstupy z Úvodního semináře
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Minimální preventivní program školy
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Podpora mateřských a základních škol formou šablon
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora Poradenských služeb RAMPS VIP.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Práva a povinnosti mezi manželi
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Gymnázium T. G. Masaryka, Litvínov
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Druhý stupeň malotřídně
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Smlouvy s rodiči jako cesta ke komunikaci se školou PhDr. Jana Zapletalová

•Rodina a škola - instituce, které směřují k transmisi kultury, k rozvoji jednotlivce na pozadí vztahové sítě prostřednictvím vzdělávání a výchovy •Narůstá váha školního kapitálu, dětství se „prodlužuje“ až do dospělosti •Škola není pouhým rámcem pro rozvíjení se, představuje určité nároky, zkoušky i konflikty, které vstupují do mezigeneračních vztahů a formují identitu žáka •Škola dává možnost opustit svoje rodiče a současně v nich pokračovat Rodina a škola - milníky přípravy na život

Vztah rodiny a školy •Škola a rodina mají přitom odlišná poslání, která jsou na sobě vzájemně závislá a proto je jejich vztah často vyhrocený •Rodič postupuje jako spotřebitel a hledá školu, která mu pomůže naplnit očekávání vkládaná do jeho dětí •Často postupuje v logice vlastních zkušeností a je limitován svými možnostmi

Rodina versus škola •Rodina poskytuje emocionální zázemí, vztahy, vzory jednání i pracovních činností, způsoby náhledu na realitu i její posuzování a hodnocení, současně dává zkušenosti z prožitých konfliktů i radosti, setkání s odměnou i trestem •Škola poskytuje pravidla, vědomosti, dovednosti a vytváří vztahy, které pomáhají jednotlivci najít místo ve společnosti a také….

Školní mikrosvět a jeho rizika •Způsoby dosahování cílů školy jako instituce •Étos vzdělávání •Přítomnost osobních příběhů (učitel, ředitel, žák) •Vztah a vztahy •Samota a nesnadná komunikace •Strach a zastrašování

Školní psycholog a podpora komunikace •Vytvoření vnitřního systému komunikace, který ovlivňuje kvalitu vztahové sítě školy •Je koordinátorem služeb poskytovaných ŠPP s definováním odpovědností •Je průvodcem školní docházkou žáka •Je specialistou na vztahy vývoje a učení •Je spolupracovníkem učitelů •Je poradcem a konzultantem pro rodiče •Představuje jednotící prvek v intervenci (koordinuje opatření školy, rodiny a dalších odborníků) •Je metodologem komplexních nástrojů poznávání dětí a školy •Je hlavním „nástrojem“ prevence ve školním prostředí •Je tím, kdo pomáhá vytvářet rovné podmínky pro vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření

Škola nabízí •Konzultace s psychologem/speciálním pedagogem (telefonická, ová) •Krizové intervence, pomoc jednotlivcům i třídám •Pomoc pedagogům i rodičům •Snaha podporovat spolupráci s rodiči a vytvářet netradiční formy komunikace (setkávání s rodiči o víkendech, karnevaly, plesy, drakiády, koncerty, burzy, výlety do zahraničí…)

Škola občas také musí… •„číhat“ na nespolupracující rodiče •Vstupovat do rodin přes prostředníky (asistenti, OSPOD….) •Komunikovat s hyperkritickými rodiči, zvládat agresivní rodiče (alkohol, drogy,vulgarita), pracovat s hyperprotektivními rodiči, zvládat komunikaci v době partnerských krizí a rozvodů, pomáhat matkám samoživitelkám a bezradným rodičům, pomáhat s existenciálními problémy…až po tzv. „průtokáč“….

Hledání pomoci… •Vytváříme různé typy dokumentů : „Co je psáno, to je dáno..“ •Vznikají smlouvy o nastavení podpůrných mechanismů při vzdělávání integrovaného žáka (IVP) •Smlouvy o seznámení s vnitřními pravidly školy (školní řád, působení školního psychologa…) •Zápisy z jednání výchovných komisí, které vymezují pravidla další spolupráce mezi žákem-školou -rodinou •Smlouvy o zajištění omlouvání absencí žáků (co rodiče zajistí, na co budou dohlížet, jak se budou vzájemně informovat..) •Smlouvy na podporu změny v chování žáka, mají charakter •krizového plánu (nepracující žák v hodině x práce po vyučování) •Smlouvy v oblasti nefungujících vztahů

Smlouvy s rodiči •Na pozadí spolupráce •Psané x ústní •Stanovují pravidla pro spolupráci, •písemná pravidla podtrhují vážnost sdělení, •pomáhají k větší zodpovědnosti a omezují manipulaci •V případech nedorozumění jsou odrazovým můstkem k další komunikaci •Vymezují spoluzodpovědnost rodičů a školy •Stanovují pravidla a sankce za nedodržení domluvených pravidel

Co je třeba dodržet •Efektivita smluvních ujednání je ovlivněna : •Vzájemnou důvěrou •Srozumitelností nastavených pravidel •Vymezením platnosti smlouvy v čase a možnosti jejich úprav (dlouhodobé, krátkodobé, krizové) •Přesným specifikováním opatření •Stanovením zodpovědností plnění závazků, forem komunikace a možných sankcí •Vnímání možností smlouvy v kontextu typu řešeného problému

Proč vlastně smlouvy s rodiči.. •Kodifikace pravidel vede k jejich větší srozumitelnosti a tím se otvírá prostor k jejich dodržování •Škola pracuje zejména s faktory spolupráce, přestože si je vědoma opory v zákonných normách (školský zákon, zákon o rodině §31-zodpovědnost rodičů,§43 a §44 výchovná opatření, trestní zákon – ohrožení výchovy dětí..) •Preventivní charakter smluv i ve vztahu k dění ve škole •Pravidelné vyhodnocování poskytuje dobrou zpětnou vazbu oběma stranám

Smlouvy s rodiči jako cesta ke komunikaci •Kvalita smluvního vztahu vždy závisí na přístupu obou stran •Smlouva je živý dokument, který nemá být pouhým potvrzením formalit •Smlouvy svádí k porušování x současně dávají prostor k nastavení spolupráce •Je zcela zřejmé, že vždy budou tací, kteří pravidla nebudou dodržovat, ale to nic nemění na potřebě o věcech komunikovat

•Děkuji za pozornost.