Propojení práce logopeda s jinými odborníky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Vyškovský cerebrovaskulární den Stávající stav budovy neurologického oddělení I a II p.
Diagnostika SPU.
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
Neurorehabilitace – jak se zorientovat? Neurorehabilitace – jak se zorientovat? Příručka pro osoby se získaným poškozením mozku a jejich rodiny.
ODDĚLENÍ CHRONICKÉ RESUSCITAČNÍ A INTENZIVNÍ PÉČE PRO DĚTI - PILOTNÍ PROGRAM V NEMOCNICI HOŘOVICE MGR. PAVLÍNA HESOUNOVÁ.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Rozvoj činnosti a modernizace vybavení Centra vývojové péče Neonatologického oddělení FN Plzeň Fakultní nemocnice Plzeň , Plzeň.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Koncept praxí a stáží1 Fakulta sociálních studií Katedra psychologie PSY412 Praxe a stáže (psychoterapie a klinická psychologie)
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Jan Vacek. Program cerebrovaskulárních center  Věstník MZ …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Dětské a dorostové detoxikační centrum NMSKB MUDr. Marian Koranda.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Terapeutická komunita v systému veřejného zdravotnictví Mgr. Gabriela Mahrová Libuše Antalová.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Jak zacházet s Doporučením ve škole
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KA 4: Ambulance s rozšířenou péčí
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Propojení práce logopeda s jinými odborníky Mgr. Julie Exnerová klinický logoped

Představení Atestace v oboru klinické logopedie Soukromá logopedická praxe Práce v Nemocnici Na Františku v Praze 1 Neurologické oddělení Interna LDN ARO

Logopedie je interdisciplinárním oborem klinický logoped je původně vystudovaný speciální pedagog znalosti získává v oboru Klinická logopedie speciální průpravou zakončenou atestací, dále celoživotním vzděláváním formou kurzů, stáží a samostudia – (kurzy pro logopedy a další obory) při svém působení potřebuje některé znalosti z anatomie,psychologie, neuropsychologie, neurologie, foniatrie, fyzioterapie, ortodoncie kliničtí logopedi se sdružují se v Asociaci klinických logopedů vztahuje se na ně kreditní systém

Práce na lůžkových odděleních Jiná než v ambulanci, jiné možnosti, jiné cíle: diagnostika zvláště u akutních pacientů stručnější, probíhá často u lůžka kontakt dvakrát týdně, pac. často brzy unavený, je vystresovaný z nové situace důležité je provést pacienta novou situací, najít vhodnou strategii, nastartovat terap. proces do péče logopeda pacienti po CMP, úrazech, operacích nádorů, po operačních zákrocích u epilepsie, Parkins, roztroušená skleróza -logopedické dg: afázie, dysartrie logoped se podílí na případném výběru zařízení následné péče před propuštěním z nemocnice Při své práci užívám prvky muzikoterapie

Práce s hospitalizovanými pacienty diagnostika – sice: kvalitní diagnostika je dobrým východiskem pro terapii, ale!! s testy i bez testů, nutno provádět citlivě, abychom pacienta nepřesvědčili, že mu nic nejde, naopak se více zabývat tím, co jde, u těžkých pacientů zkusit něco, co často jde i u nich – automatické řady, zpívání apod. - vysvětlit, proč co zkoušíme, pacienti jsou velmi citliví. Přes veškerou snahu občas někdo nechce, i po vysvětlení – (příklad - pán na interně). sdělení nálezu – přiměřeně schopnosti rozumět, opatrně, důležitost lidského vysvětlení, dodání optimismu, ale neslibovat nereálné, afatikům s těžší expres. poruchou sdělit, že vím, že rozumí – mnoho případů – slzy v očích a nadšené chytání za ruku po tomto sdělení terapie – měla by začít co nejdříve,pacientům se často uleví, když někdo více porozumí jejich obavám a problémům, těžší se cítí jako vězni ve svém těle, přizpůsobit tomu, co je potřeba, vycházet z toho, co jde. Hledět na osobní potřeby pac. - nepotřebuje napít apod.. MATERIÁLY PRO DOSPĚLÉ. Docházím dvakrát týdně kontakt s rodinou – vysvětlit nález, jak je na tom s rozuměním a specifika, předvést terapii, upozornit na to, že i když nemluví, může dobře rozumět, prognózu – těžké. Občas nemají zájem - nechávám materiály

Co logoped v nemocnici potřebuje od souvisejících zdravotnických profesí lékař – zpráva o vyšetření: anamnéza, nález z CT rozsah a lokalizace postižení mozku, jaký byl první kontakt při přijetí, přítomnost dalších problémů – hemianopsie, paréza, plegie? psycholog – sděluje své poznatky – deprese? pozornost? demence? psychiatr – pokud se mi zdá pac. depresivní, léčba? – lepší efekt terapie fyzioterapeut – má postřehy o kontaktu s pac., o možnostech pohybu, jak se zlepšuje zdravotní sestra - jak probíhá domluva, na co se mám připravit , jak polyká, zda dochází rodina, jak se k pac. staví. Občas některá nabídne, že něco procvičí apod. Sociální pracovnice – hledá pacientovi vhodné umístění Pokud pacient užívá „slovní salát“ – smíšená fat. porucha, vyslechnout logopedovu radu, aby nepovažovali pac. za blázna

Co mohou zdravotníci očekávat od logopeda v nemocnici Diagnostiku Zprávu o vyšetření, dg., doporučení dalšího postupu a radu ohledně kontaktu s pacientem – rozumí? neglect? Kam s ním dál – v kterých zařízeních je logoped, je to potřeba? Terapii pacienta, případně informování rodiny pacienta o výsledku vyšetření, průběhu terapie a způsobu nácviku

Práce v ambulanci děti i dospělí věk 3- 85 individuální terapie skladba dg: dyslalia, dyslalia mult., ovř, výv. dysf., balb., tumultus, autismus, ment. retardace, afázie, dysartrie přichází na doporučení – placeno zdr. pojišťovnou

Způsob práce v ambulanci frekvence návštěv trvání jednoho terapeutického sezení struktura terap. sezení muzikoter. prvky pacient může docházet tak dlouho, jak je zapotřebí – zdravotní pojišťovny zatím neomezily počet návštěv docházení za nepohyblivými pacienty do domácnosti Možnost nácviku v terénu s koktavými

Cíle práce v ambulanci Upravit narušenou komunikační schopnost na maximální možnou úroveň Udržet motivaci pacienta a podporovat ho v jeho úsilí

Ambulance - spolupráce souvisejících zdravotnických profesí Pediatr doporučuje pacienty, případně po dohodě doporučuje lékařská vyšetření – logoped nemůže sám doporučovat pacienty na lékařská vyšetření Praktický lékař doporučuje pacienty a jejich případná vyšetření Foniatr doporučuje pacienty, vyšetřuje sluch, hlasivky, velikost mandlí, provádí vyšetření a příp. discizi podjazykové uzdičky,odesílá pacienty na neurologii, psychologii, fyzioterapii, sleduje komplikovanější případy Neurolog doporučuje pacienty, vyšetřuje příp. LMD, epilepsii, svalový tonus, navrhuje další léčbu Psycholog doporučuje pacienty, vyšetřuje u dětí aktuální stav ve vývoji jednotlivých složek schopností, specializovaní psychologové diagnostikují autismus, důležitá je možnost odeslat k nim děti a rodiče při koktavosti,dalších neurózách, problémech v rodině, důležitá i práce s předškoláky v pedagogicko-psychologických poradnách Fyzioterapeut může mít výrazný vliv na rozvoj hrubé a jemné motoriky, jejíž opožďování může mít neblahý vliv na efekt logopedické terapie Ortodont může využít logopeda k nácviku správné klidové polohy jazyka a správného polykání, to má vliv na skus Nezdravotník soc. pracovnice – v jednom případě dohlíží na docházku u holčičky z rozvedené rodiny Spolupráce se školkou a učiteli

Kazuistika Petr (34) balbutik Anička (5 a půl)

Julie Exnerova julie.exnerova@seznam.cz Děkuji za pozornost Julie Exnerova julie.exnerova@seznam.cz