ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2014/2015
Advertisements

Přijímací řízení na střední školy
Maturitní zkoušky pro žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním Mgr.Sylva Obrtelová, SPC Srdce při ZŠ Slezského odboje 5, Opava
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
INTEGRACE A LEGISLATIVA
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Diagnostika SPU.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, Holečkova 4, Praha 5 Jitka Králová – zástupkyně ředitele
PŘIHLÁŠKA NA STŘEDNÍ ŠKOLU
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ ve šk. roce 2014/2015
JEDNOTNÉ ZKOUŠKY PRO ŽÁKY SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Romana Jezberová – metodička tvorby JZZZ Konference IPn NZZ_2.
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
Maturita listopadu
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
LEGISLATIVA.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
VYUŽÍVÁNÍ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ PRO ŽÁKY SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, Holečkova 4, Praha.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Přijímací řízení pro školní rok 2016/2017 Rámcová kritéria 1. kola Mgr. Jiří Fresser - zástupce ředitele Mgr. Ivan Váňa - výchovný poradce.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Středisko handicapovaných studentů na VŠE V roce 2015.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 24. září 2015 Harrachov Dana Štěpánová.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Přijímací řízení na SŠ ve školním roce 2016/2017
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
9. Tvorba individuálního plánu
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Přijímací řízení ve školním roce
Organizace přijímacího řízení
VYUŽÍVÁNÍ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ PRO ŽÁKY SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, Holečkova 4, Praha.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY PRO ŽÁKY S PŘIZNANÝM UZPŮSOBENÍM PODMÍNEK PRO KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY

Legislativní prostředí MZ je upraveno: Zákonem č. 561/2004 Sb. (školský zákon) Vyhláškou č. 177 o ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou

Maturitní zkouška pro žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním Školský zákon 561/2004 Sb. definuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) jako jedince se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním Stanovuje, že podmínky konání maturitní zkoušky (dále jen MZ) budou upraveny žákům se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním

žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, vadami řeči, žáci se specifickými poruchami učení, poruchami autistického spektra, se souběžným postižením více vadami) žáci s přiznaným zdravotním znevýhodněním (žáci dlouhodobě nemocní, žáci s lehčími zdravotním poruchami)

Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání MZ (PUP MZ) Je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat MZ za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím) potřebám.

Jedná se o žáky vzdělávané na středních školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením - speciálních středních školách o žáky individuálně nebo skupinově integrované ve středních školách běžného typu o žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kteří se vzdělávají na školách běžného typu a přitom nejsou integrovaní, ale je jim individualizovaná výuka na základě odborného posouzení školského poradenského zařízení

Hlavním cílem koncepce je umožnit žákům s SVP konat MZ za takových podmínek, aby se minimalizoval vliv jejich handicapu na výsledky zkoušek a zároveň byla v nejvyšší možné míře zachována objektivita a srovnatelnost výsledků zkoušky s výsledky nepostižené (intaktní) žákovské populace

Kategorizace žáků s PUP MZ Pro účely společné části maturitní zkoušky se žáci dělí do skupiny I-III podle míry požadovaných uzpůsobení. Žák je za účelem maturitní zkoušky za uzpůsobených podmínek zařazen pouze do jedné ze 3 skupin. Zařazení se týká všech předmětů a částí maturitní zkoušky.

Skupina I _ SPU-O Žáci se specifickou poruchou učení (dyslexií, dysgrafií a dysortografií či jejich kombinacemi), žáci s dyspraxií, dále žáci s projevy hyperaktivity, hypoaktivity, s projevy impulzivity a poruchou pozornosti. Žáci mají obtíže se čtením běžného textu , ale pracují se zkušební dokumentací bez úprav

Skupina II _ SPU-O Žáci s SPU ( viz. skupina I), dále jsou zde zařazeni žáci s poruchami autistického spektra, žáci s těžkým narušením komunikační schopnosti (afázií, dysfázií). Žáci mají vážnější potíže s přečtením a porozuměním textu i se psaním a proto pracují s upravenou zkušební dokumentací.

Skupina III _SPU-O A Žáci se souběžným postižením více vadami, poruchami autistického spektra, žáci s těžkým narušením komunikační schopnosti. Žáci mají vážné obtíže s přečtením a porozuměním textu, s psaním. Vzhledem k funkčním důsledkům svého postižení potřebují ke čtení,porozumění a psaní upravenou zkušební dokumentaci ( popř. služby asistenta- ne v případě SPU).

Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky

Úpravy prostředí Žáci jsou testováni v samostatné učebně odděleně od žáků intaktních z důvodů odlišného časového limitu používání kompenzačních pomůcek

Navýšení časového limitu Žákům s PUP MZ se přiznává navýšení časového limitu v rozmezí 25-100% podle vzdělávacích potřeb žáka a to takto: Skupina I - 25% Skupina II - 50% Skupina III - 100%

Kompenzační pomůcky Pravidla užívání kompenzačních pomůcek v rámci maturitní zkoušky upravuje metodický pokyn speciální trojhranné psací náčiní zvýrazňovače záložka slovník spisovné češtiny PC překladový slovník

Upravená zkušební dokumentace Žáci ze skupiny I pracují s dokumentací bez úprav (tj. po obsahové i formální stránce se neliší od dokumentace pro žáky intaktní populace). Žáci skupiny II. a III. pracují s upravenou zkušební dokumentací Úpravy po formální stránce zvětšení písma (až na 26 bodů) členění textu zvýraznění klíčových slov zápis odpovědi přímo do testového sešitu

Obsahové úpravy Obsah testů zůstává srovnatelný s obsahem testů pro běžnou populaci.

Proces vedoucí k zařazení žáka s PUP MZ do příslušné kategorie a skupiny K přiznání uzpůsobení podmínek pro konání MZ (zařazení mezi žáky s PUP MZ) je třeba předložit odborný posudek, který vypracuje příslušné školské poradenské zařízení (SPC nebo PPP)

Žák požádá školské poradenské zařízení o vypracování odborného posudku žádost o vyšetření musí podat písemně nebo telefonicky v termínu od 1. května 2011 do 30. září 2011 Později zaslaným žádostem nemusí naše PPP vyhovět. měl by se obrátit na školské poradenské zařízení, kde byl dosud v evidenci pokud bude žádat o vyšetření v našem zařízení, bude vyzván, aby si vyžádal zaslání dokumentace příslušné PPP , SPC popř. odborného lékaře pokud dosud nebyl v evidenci školského poradenského zařízení a studoval za běžných podmínek, nebude zařazen mezi žáky s PUP MZ a měl by MZ konat za běžných podmínek žák zajistí vyplnění dotazníku školy, kde vyučující podrobně popíší výukové obtíže žáka (dotazník na webových stránkách www.pppfm.cz)

Vyšetření včas zaslaných žádostí proběhne nejpozději do 2. 12. 2011. Vyšetření v PPP nebo SPC nezaručuje předem, že bude zařazen mezi žáky s PUP MZ. Podle potřeby bude provedeno psychologické a speciálně pedagogické vyšetření. Pokud bude žák na základě výsledku vyšetření zařazen mezi žáky s PUP MZ bude mu příslušným poradenským zařízením vystaven odborný posudek. Posudek obsahuje údaje o zařazení žáka do příslušné kategorie a skupiny žáků podle druhu zdravotního postižení nebo zdravotního znevýhodnění, návrh úprav podmínek a způsobu konání MZ, dále výčet kompenzačních pomůcek a doporučení rozsahu a formy případné asistence, tlumočnických služeb nebo odlišnosti hodnocení.

Odborný posudek školského poradenského zařízení přiloží žák k přihlášce k MZ. Ředitel na základě posudku umožní žákovi konat MZ za uzpůsobených podmínek. Podmínky jsou uzpůsobeny žákovi vždy, pokud zdravotní postižení nebo zdravotní znevýhodnění trvá déle než jeden rok. V případech, kdy trvá dobu kratší než jeden rok nebo nastane v době od odevzdání přihlášky do termínu konání MZ, uzpůsobí podmínky pro konání MZ ředitel školy po dohodě s daným školským poradenským zařízením. Ředitel školy seznámí žáka s PUP MZ a jeho zákonného zástupce s úpravami podmínek a způsobu konání MZ nejpozději jeden měsíc před konáním první´zkoušky nebo části zkoušky MZ.

Charakteristika uzpůsobení podmínek pro konání MZ Uzpůsobené podmínky konání MZ nezahrnují možnost prominutí zkoušek Předpoklad efektivity navržených opatření se opírá o to, že žák je doposud ve výuce využíval, je na ně zvyklý (bezpečně zvládá obsluhu kompenzačních pomůcek, je zvyklý na komunikaci s asistentem apod.)

Děkujeme za pozornost