Strategie a taktika jednání s lidmi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Vymezení a pojetí sociální práce
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Vymezení, funkce, zdroje
Taktická příprava Michal Lehnert.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
(komentovaný přehled)
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ………………………………………………………………… Číslo a název operačního programu:
Nabídka služeb kariérové poradny ZČU Pavla Hrabačková, 12. –
Nákupní chování spotřebitele
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Manager nebo leader? Management je pozice
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Zákony učení.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Temperament, charakter, motivace
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Strategie a taktika jednání s lidmi

Tato prezentace vznikla v rámci projektu „Systém kariérového poradenství pro studenty vysokých škol v Plzeňském kraji“ (CZ.1.07/2.2.0/07.0214), který je realizován v letech 2009 - 2012. Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociální fondu a státního rozpočtu České republiky.

Strategie a taktika strategie - znamená cíl, kterého chceme dosáhnout, metodu či postup, jímž osoba řeší problém nebo se rozhoduje taktika - promyšlený postup při nějaké sociální činnosti, zaměřené k dosažení nějakého cíle

PŘEDPOKLADY ÚSPĚŠNÉHO JEDNÁNÍ S LIDMI - umění jednat s lidmi vychází ze základních principů společenského chování - společenské chování definujeme jako souhrn pravidel, norem, zvyklostí, tradic a nepsaných zákonů, které určují obvyklé a přijatelné mechanismy chování ve společnosti - k základním předpokladům úspěšného jednání s lidmi patří: - znalost vlastní osoby (sebepoznání) - znalost druhých lidí - znalost zákonů komunikace

SEBEPOZNÁNÍ Chceme-li být ve styku s lidmi úspěšní, musíme především znát dobře sami sebe - musíme si uvědomit, jak na sociální okolí působíme. Sebepoznání je tedy podmínkou adekvátní poznávání druhých lidí. metody sebepoznání - pravidelné úvahy o prožitých událostech a o sobě zachycené písemně - pravidelné úvahy o prožitých událostech a o sobě zachycené v myšlenkách - pozorování sama sebe zaměřené na některé stránky svého chování, na emoční stavy, pocity a myšlenky - metoda volných asociací - psaní deníku

POZNÁNÍ DRUHÝCH Závisí nejen na přiměřeném sebepoznání, ale i na řadě jiných faktorů. Při posuzování osobnosti člověka dochází často ke zkreslení způsobenému různými faktory, např. nedostatečným vybavením našich smyslových orgánů, nezkušeností v sociální percepci, apod.

POZNÁNÍ DRUHÝCH Nejčastější chyby při posuzování druhých lidí: haló - efekt (hodnocení čl. na základě určité nápadné vlastnosti) podléhání prvnímu dojmu (hodnocení na základě prvního dojmu) zkreslení na základě projekce (hodnocení na základě prvního svých názorů) Aby naše poznání druhého čl. bylo co nejméně zatíženo chybami, postupujeme podle následujících zásad: nespěcháme s úsudkem informace získané o určité osobě je nutno interpretovat v kontextu se situací s prostředím snažíme se člověka poznat v co nejkratším počtu situací

UMĚNÍ KOMUNIKOVAT Součástí umění jednat s lidmi je i schopnost komunikovat s nimi. Na základě vnějších projevů si o druhém člověku vytváříme tzv. primární dojem - vzniká na podkladě inf. vnímaných prostřednictvím první signální soustavy. Je tím prvním, čím můžeme ovlivnit druhého čl. a připravit tak půdu pro všechny inf. zprostředkované druhou signální soustavou.

OBECNÁ PRAVIDLA Obecná pravidla v jednání s lidmi nedevalvujte druhé lidi - tzn. neponižujte druhé , nedívejte se na druhé lidi svrchu, neodsuzujte je a nevysmívejte se jim evalvujte druhé lidi - dávejte druhým pocit důležitosti, jednejte s lidmi s úctou, chvalte je podněcujte druhé lidi - vybízejte druhé lidi k odvaze pustit se do nových úkonů, rozvíjejte jejich schopnosti, využívejte jejich pozitivních vlastností

ZÁSADY ÚSPĚŠNÉHO JEDENÁNÍ Zásady úspěšného jednání s lidmi Při působení na druhé lidi vycházíme z toho, že vždy jednáme s člověkem určitého věku, pohlaví a určité osobnostní výbavy.

OBECNÁ PRAVIDLA Věkový faktor - každý věk má své přednosti i své handicapy, dobré je s handicapy počítat jednotlivá období: pubescence - vyznačuje se negativismem, zvýšeným egocentrismem, účinná je „hm“ terapie, dochází k prudkému rozvoji fantazii, ke zvýšené kritice, k výběru autorit adolescence - touha po osamostatnění, ustupuje negativismus, přetrvává nonkomformismus, nedostatek taktu a taktnosti v jednání s lidmi rané období dospělosti (20-30 let) - energie, rozmach, nedostatek životních zkušeností zralost (30-45 let) - neschopnost adaptace, obtížně se učí nové věci, dovednost taktně jednat s lidmi, zralost, vyrovnanost, větší systematičnost střední věk (45-60 let) - životní zralost, moudrost, zkušenost, vyrovnanost, nadhled stáří (60 a více let) - moudrost, zkušenost, menší sebekritičnost

OBECNÁ PRAVIDLA Pohlaví - při jednání s lidmi je nutné respektovat rozdíly mezi mužskou a ženskou mentalitou - některé rozdíly: ženy jsou orientovány na svět vztahů, muži naopak na svět věcí ženy mají větší schopnost empatie, jsou taktnější, muži mají větší smysl pro systematičnost, lepší úroveň technického myšlení ženy mají větší sklon k hysteriodním reakcím a větší tendenci svěřovat se s problémy

OBECNÁ PRAVIDLA Osobnost Při jednání s lidmi působíme vždy celou strukturou osobnosti. Říčan uvádí tyto následující determinanty: - kvalifikační profil - projevuje se schopností zpracovávat a předávat určité inf., přístupem k řešení konfliktních situací - temperament - základní typy temperamentu se projevují velice výrazně ve způsobu reakcí, zlvášť těžké jednání je s člověkem typu cholerik a melancholik - charakter - zvl. význam má v jednání s člověkem stupeń jeho sebevědomí

PROSAZENÍ NÁZORU K umění jednat s lidmi patří také schopnost prosadit se přiměřeným způsobem v určité skupině lidí. Prosazovat se mezi lidmi můžeme trojím způsobem: agresí nepřizpůsobivě čili neasertivně asertivně Cílem asertivního chování je prosazení svého názoru či přání, nikoli však na úkor druhých lidí.

ASERTIVNÍ PŘÍSTUP Základní prvky asertivního přístupu jsou: nebát se vyjadřovat vlastní pocity a činit tak přiměřenou formou umět v pravý okamžik požádat o to, co potřebujeme a opakovat to vícekrát po sobě - gramofonová deska neříkat ano, chceme-li říci ne přijmout odmítnutí bez pocitu urážky umět vyjádřit kritiku i pochvalu