Měření pH povrchových vod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VODA 8. třída.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Teorie kyselin a zásad.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Voda a její okolí.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
GLOBE GAMES 2013 Název: Srovnání okamžité teploty vzduchu s okamžitou teplotou vody.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
vypracovala: Vendula skalová
Typy chemických reakcí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Chemická vazba Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0118.
Registrační číslo projektu:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Měření vody z Jičínky Vypracovali: Jiří Hodura, Silvie Vykydalová, Jana Konvičková, Dominika Miková Třída: 8.A.
Kyselost, zásaditost, pH
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_109.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Hydrosféra Filip Bordovský.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Abiotické faktory prostředí
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Registrační číslo projektu:
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_79_ČR – Moravskoslezský kraj AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK,
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Acidobazické indikátory
Tato prezentace byla vytvořena
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD.
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Moravskoslezský kraj. Základní údaje Krajské město: Ostrava Počet obyvatel: Rozloha: 5445 km 2.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Název prezentace (DUMu): Voda
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
zpracovaný v rámci projektu
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Roztoky - elektrolyty.
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
PH.
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ Petr Drnec
Transkript prezentace:

Měření pH povrchových vod Vypracovali: Filip Staněk Klára Bednářová Lucie Palarczyková Mendelova SŠ, Nový Jičín

Úvod Pro svou závěrečnou práci jsme si vybrali Měření pH povrchových vod. Cílem bylo změření pH povrchových vod systémem Vernier v okolí našeho bydliště. Některá probíhala v CHKO Poodří a CHKO Beskydy. Měření probíhalo v jarním období , ale rádi bychom na podzim provedli další měření a porovnali případné změny pH.

Teoretická část:

Voda jako součást životního prostředí Voda je nezbytná pro život všech organismů. Na Zemi je voda přítomna ve třech skupenstvích. Vodní plochy pokrývají dvě třetiny zemského povrchu, z nichž jde převážně o vodu slanou. Na sladkou vodu připadají zhruba 3%, z čehož jsou ještě dvě třetiny vázány v ledovcích. Voda patří mezi abiotické faktory, které jsou přestavovány fyzikálními a chemickými faktory. Molekula vody má základní tvar rovnoramenného trojúhelníku, jehož ramena svírají úhel 105°.

Koloběh vody Je to stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi (doprovázený změnami skupenství).

pH z chemického hlediska pH (potential of hydrogen) = potenciál vodíku, také vodíkový exponent číslo, kterým v chemii vyjadřujeme, zda vodný roztok reaguje kysele či naopak alkalicky (zásaditě) - jedná se o logaritmickou stupnici s rozsahem hodnot od 0 do 14  u kyselin je pH – čím menší číslo, tím „silnější“ kyselina zásady mají pH > 7, čím větší číslo, tím „silnější“ zásada, přitom neutrální voda má pH rovno 7 definice pH: Hodnota pH je definována jako záporně vzatý dekadický logaritmus aktivity oxoniových kationtů

Vliv pH na kvalitu povrchových vod pH má velký vliv na průběh reakcí ve vodním systému, rozpouštění látek a také na život organismů závislých na vodě, proto má pH velkou váhu při určování kvality vody.

Acidifikace: Je to proces, při kterém dochází k poklesu pH v povrchové vodě. Hlavní příčinou je znečištění ovzduší. Projevy: neobyvatelnost a úhyn živých organismů ve vodě Nejkritičtější projevy acidifikace u nás byly na Šumavě v minulém století. Dnes se situace pomalu zlepšuje. Jezero: Rok měření: pH Černé jezero 1936 1979 6,5-7,0 4,5-4,8

Praktická část:

Měření pH povrchových vod K naměření pH povrchových vod jsme využili pH senzor Vernier Měření probíhalo během dvou dnů na 11 místech Novojičínska a Frýdecko-Místecka. Místa odběru a zjištěné hodnoty pH jsou uvedeny v tabulce a v přiloženém grafu.

Tabulka naměřených hodnot: Číslo měření Místo měření Datum pH 1 v. n. Baška - Baška 22. 5. 2012 6,97 2 v. n. Olešná – Frýdek - Místek 8,36 3 potok Olešná - Palkovice 7,83 4 Jesenická kyselka – Jeseník nad Odrou 5,33 5 Jesenický rybník – Jeseník nad Odrou 7,03 6 Luha – Jeseník nad Odrou 6,48 7 Odra – Jeseník nad Odrou 6,93 8 soutok Odry a Luhy – Jeseník nad Odrou 6,11 9 rybník Kačák - Albrechtičky 15. 5. 2012 6,52 10 rybník Kotvice - Albrechtičky 6,89 11 Odra - Albrechtičky 7,13

Mapa měřených povrchových vod v okolí Frýdku-Místku

Mapa měřených povrchových vod v okolí Jeseníku nad Odrou (Nový Jičín)

Mapa měřených povrchových vod v okolí Albrechtiček (Studénka)

Graf naměřené hodnoty pH – Jesenická kyselka (Jeseník nad Odrou)

Závěr Práce s měřícím systémem Vernier byla velice zajímavá, ale i pohotová. Ihned po odběru vzorku vody jsme mohli spustit, již na místě samotném, měření a tak maximalizovat přesnost zjištěných hodnot. Maximální hodnota pH – 8,36 byla zjištěna ve vodní nádrži Olešná u Frýdku-Místku. Minimální hodnota pH – 5,33 byla naměřena , podle očekávání, u vzorku Jesenické kyselky. Průměrné hodnota pH ze všech 11 vzorků byla 6,88. .

Zdroje http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-006/ebook.html?p=A001 http://ekologie-v-kostce.blogspot.com/2011/07/organismy-abioticke-faktory-prostredi-b.html http://cs.wikipedia.org/ http://www.mapy.cz www.vernier.cz. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia – Jiří Šlégl, František Kislinger, Jana Laníková (nakladatelství Fortuna)

Děkujeme za pozornost 