Efektivita a budoucnost zemského pokrytí digitálním televizním vysíláním Konference DIGImedia Praha 12. června 2008 Kamil Levinský ředitel úseku pro transformaci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technický plán přechodu A co dál?
Advertisements

Trh s TV reklamou a nové TV stanice Červen • Propad sledovanosti zastaven, Sledovanost TV.
Multiplex veřejné služby 2008 – Digimedia 2008 Ing.Pavel Hanuš Manažer programu digitalizace ČT.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva Cíle a financování informační kampaně na podporu digitalizace.
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
Tato prezentace byla vytvořena
Praha,12.červen, 2008 Konference: DIGImedia 2008.
Emancipace satelitního vysílání v ČR pro reklamní trh Leoš Pohl Czech Digital Group, a.s. 12. června 2008 DIGIMEDIA 2008.
Televizní vysílání bude kvalitnější a zábavnější. Díky Českým radiokomunikacím. Česká hlava - Věda v ulicích a aktualizace říjen 2005.
DAB/DMB perspektiva pro ČR. World DMB Forum otevřená nevládní a non-profitní celosvětová organizace, 120 členů koordinování implementace systémů DAB/DMB/DAB.
Radiokomunikační sítě – RKS (referát)
DIGIMEDIA 2013 Nové horizonty rozhlasového vysílání Marcel Procházka České Radiokomunikace a.s. 13. června 2013.
Perspektivy rozvoje tematických kanálů Petr Majerik Atmedia 1.
D) Substituční a důchodový efekt
Satelit – nadpozemské řešení digitalizace TV příjmu červen 2009.
Skylink slaví první milión zákazníků Praha
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
SET-TOP-BOX jeden pojem, mnoho podob Jan Kálal redaktor DigiZone.cz 31. říjen 2006.
Bilance české digitalizace Ing.Pavel Hanuš Manager programu digitalizace ČT.
Příštích deset let bude charakterizováno rozvojem technologie i programového obsahu televizního vysílání a s tím souvisejících nových služeb. Nové technologie.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Co by mohla dělat Česká televize (a co nedělá)? Jan Potůček, DigiZone.cz.
KONEČNĚ SPOLU podzim Aktivní karty ČR + SR dosaženo ČR SR = aktivních karet.
Přednosti a úskalí IPTV Jiří Peterka IPTV over ….. STB IPTV set-top box IPTV Internet xDSL nebo FTTx IPTV over xDSL (ADSL, ADSL2+) over FTTX.
Elektrotechnika Přenosová technika
TELEVIZE PUBLIC Prezentace televize, sledovanost, kontakty Květen 2010.
Blok I: Zapínáme digitál, vypínáme analog moderuje: Jan Potůček.
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Přenosová technika Přijímače pro digitální televizní vysílání EL31 Ing. Ludmila Nevařilová.
Mobilní televize ve službách veřejného zájmu Jiří Hašek, Senior manažer řízení kategorie obsahu Jaroslav Chaloupka, Manažer kategorie zodpovědný za Televizi.
Digitální televize 36ACS Lukáš Skřivánek 2006/2007.
TV trh s reklamou – nyní a potom Digimedia 2007 Květen 2007.
Tato prezentace byla vytvořena
1 iptelefonie denis kosař. 2 obsah Co je ip-telefonie Jak to funguje Protokoly Kodeky Jak to použít Skype Zdroje.
Vysílací síť DVB-T Nový rozsah a nová technologie pro spokojenost diváků a posluchačů v Praze, v Brně a v Ostravě 9. února 2006.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
Rozvíjíme DVB-T2 a HDTV v ČR
Televizní vysílání v České republice
Digitalizace – Tisková konference Prima TV. Digitalizace – tisková konference Jak chápeme digitalizaci?  Vnímáme digitalizaci jako proces, který.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
IPTV dva roky poté Jan Potůček, DigiZone.cz. Stručná historie září 2005 – zahájení prvního pilotního vysílání IPTV v České republice (Mattes AD, Ostravsko)
Nasazení DVB-T2 ve Spojeném království Mike Brooks Květen 2010 ředitel technického rozvoje (DVB) divize pozemního vysílání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Internet jako mediatyp pro reklamní investice
Internet jako mediatyp pro reklamní investice Jan Edlman
Aktuální trendy na trhu televizních přístrojů
Satelit = HDTV do každé domácnosti září Limity pro rozvoj HDTV Dostupnost signálu HDTV Vybavenost domácností televizory zobrazujícími HDTV Cenová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍ V ČR. ISSS Proces digitálního vysílání v ČR (1999 – 2004) 1999  zahájení experimentálního vysílání DTV (Praha, později Brno)
‹datum a čas›‹zápatí›Snímek ‹#› Digitální televizní multiplex 4 Telefónica O2 Czech republic, a.s. Prezentátor
Tisková konference ke spuštění multiplexu veřejné služby v Plzeňském kraji a ukončení analogového zemského vysílání ČT2 v Plzni Čtvrtek 5. června 2008.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
GSM.
Divák musí vědět, kdy a proč by měl investovat do nové televize Marcel Procházka Ředitel regulace a strategie DVB-T2 Televizní digitalizace
Strategie rozvoje pozemního televizního vysílání 1. prosince 2015 Konference Asociace regionálních a lokálních televizí Marcel Procházka Ředitel regulace.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace, obsahující test znalostí o televizním digitálním vysílání. Na devíti snímcích rozebírá základní problematiku systému.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
Budoucnost DTT: DVB-T2 a konkurence RNDr. Radim Pařízek
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Terestriální vysílání digitální.
Strategie rozvoje zemského televizního vysílání 3. prosince 2015 Volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Martin Gebauer Generální.
Informace k realizaci procesu přechodu na digitální vysílání
Co dokážeme připravit pro HbbTV v ČR?
PB169 – Operační systémy a sítě
Přínos přechodu na DVBT-T2 pro koncové uživatele
Německý start DVB-T2 Ivo Ferkl Strana
Český telekomunikační úřad
Role ČT v rozvoji DTT.
Přehled televizorů vybavených technologií podporující DVB-T2 H
Transkript prezentace:

Efektivita a budoucnost zemského pokrytí digitálním televizním vysíláním Konference DIGImedia Praha 12. června 2008 Kamil Levinský ředitel úseku pro transformaci společnosti

2 Agenda  Výhody zemského digitálního TV vysílání  Přehled digitálních sítí a požadovaný rozsah pokrytí  Finální struktura digitální sítě „2“  Optimalizace sítě  Porovnání analogové a digitální sítě  Mýtus o nákladnosti zemského digitálního TV vysílání  Ekonomika dodatečného pokrytí  Budoucnost zemského TV vysílání a přechod na HDTV  Změny ve vysílací a přijímací části při přechodu na DVB-T2  Co s uvolněným spektrem po ASO?

3 Výhody zemského digitálního TV vysílání Srovnání se zemským analogovým TV vysíláním  Efektivnější využití kmitočtového spektra  Kvalitnější příjem TV signálu – eliminace analogových artefaktů  V budoucnu výrazný kvalitativní skok směrem k HDTV  Mobilní příjem  Doplňkové služby (EPG, superteletext, …) Srovnání s ostatními způsoby digitálního TV vysílání  Nižší investice na straně diváka do přijímacího zařízení  Lepší kvalita (průměrný použitý střední datový tok v DVB-S, IPTV je výrazně nižší než v DVB-T, mnohonásobné transkódování v DVB-C znehodnocuje kvalitu)  nejefektivnější způsob přenosu TV v reálném čase (sport, zprávy,…)  vysoký potenciál k dalšímu zlepšení (DVB-T2, HDTV)  Nezpoplatněné (FTA - Free To Air) šíření

4 Přehled digitálních sítí a požadovaný rozsah pokrytí  Síť 1 - veřejnoprávní provozovaná Českou televizí  Minimální požadované pokrytí v úrovni 95% obyvatel  Síť 2 - komerční provozovaná Českými Radiokomunikacemi  Minimální požadované pokrytí v úrovni ATV TV Nova  Síť 3 - komerční provozovaná Czech Digital Group  Minimální požadované pokrytí v úrovni ATV TV Prima  Síť 4 - komerční provozovaná Telefónicou O2  Minimální požadované pokrytí v úrovni 70% obyvatel  Celkem k dispozici prostor pro 16 programů  4 veřejnoprávní celoplošné (95%)  4 komerční celoplošné (95%)  4 komerční celoplošné (85%)  4 komerční s limitovaným pokrytím (70%)

5 Finální struktura digitální sítě „2“

6 Optimalizace sítě  České Radiokomunikace používají pro analogové sítě svých klientů 213 vysílačů a 1297 převáděčů  Pro návrh sítě bylo základní podmínkou dosažení pokrytí v úrovni ATV TV Nova s co nejmenším počtem TV vysílačů a minimalizací potřebných nákladů pro dosažení daného pokrytí  Díky lepším charakteristikám příjmu digitálního vysílání byla zvolena síť 26 hlavních primárních vysílačů, které nejsou prozatím doplněny žádnými digitálními převáděči  Takto definovaná síť dosahuje 99,6% teoretického pokrytí obyvatelstva  Reálné pokrytí je odhadováno v úrovni +95% obyvatelstva  Síť je v plné synergií se sítí České televize a umožňuje rozložení společných nákladů  Výsledkem optimalizace je optimalizace nákladů a díky nákladové konstrukci ceny je tato výhoda plně promítnuta ve velmi atraktivní ceně za celoplošné pokrytí v porovnání s ATV

7 Porovnání analogové a digitální sítě  Pro celoplošnou ATV síť používáme v průměru cca 30 TV kanálů (kmitočtů)  Pro celoplošnou DTV síť postačuje 11 kmitočtů (v budoucnu i jediný kmitočet v DVB-T2)  saturované možnosti ATV vysílání nahrazují digitální způsoby vysílání s velkou perspektivou rozvoje kapacity a kvality  HDTV, Prostorový zvuk, vícejazyčný doprovod  rozvoj výpočetního HW umožňuje akceleraci pokročilých kompresních algoritmů a zvyšování kvality bez omezování kapacity HDTV při kapacitě dnešního SDTV

8 Mýtus o nákladnosti zemského digitálního TV vysílání  Poptávka po satelitním/kabelovém/IP způsobu příjmu je v současnosti determinována omezenou nabídkou v analogovém televizním vysílání  Limitujícím faktorem rozšíření alternativního způsobu příjmu od zemského je charakter placené služby  Po rozšíření programové nabídky v DTV, které bude mít charakter bezplatné služby lze očekávat výrazné snížení zájmu o alternativní způsob příjmu digitální televize (lze očekávat dokonce zpětný přechod na zemské televizní vysílání)  V budoucnu všechny televizní přístroje budou mít integrován DVB-T(2) tuner a pro zemské televizní vysílání nebude potřeba žádné dodatečné zařízení a tedy i investice na straně diváka  Nabídka okolo 16+ programů se jeví pro velikost českého trhu jako více než dostatečná  Alternativní způsob přijmu bude vždy minoritním doplněním pro speciální skupinu obyvatelstva požadující zahraniční programy nebo interaktivitu

9  Ukázka rozhodování komerčních televizí mezi dvěma hypotetickými sítěmi na hypotetickém televizním reklamním trhu za následujících předpokladů  Velikost televizního reklamního je 8 mld Kč  Prostřednictvím zemského vysíláni televize dosáhne 2% nárůstu sledovanosti oproti pouze satelitnímu šíření  SLA obou sítí je stejné  Sítě se liší POUZE pokrytím  Za předpokladu, že se sítě liší pouze pokrytím by rozhodování televizí v které síti budou vysílat mělo být čistě finanční a založeno na následujícím principu:  Pokud je cena Y za dodatečné pokrytí v síti A nad rámec sítě B nižší než nárůst reklamních výnosů Z, pak se vyplatí síť A s vyšším pokrytím  Pokud je cena Y za dodatečné pokrytí v síti A nad rámec sítě B vyšší než nárůst reklamních výnosů Z, pak se vyplatí síť B s nižším pokrytím  V našem hypotetickém případě vyšel dodatečný reklamní výnos Z 152 milionů Kč Ekonomika dodatečného pokrytí Síť ASíť B Pokrytí95%70% CenaX+YX Velikost reklamního trhu (v mil Kč) Nárůst sledovanosti televize Pokrytí daného trhu sítí A Pokrytí daného trhu sítí B Nárůst výnosů z reklamního trhu v síti A (v mil Kč) 8,0002%95%70%152

10 Budoucnost zemského TV vysílání a přechod na HDTV  V současnosti je možno v systému DVB-T použít jak kompresní formát MPEG2, tak i MPEG4  Jelikož je pro formát MPEG4 nutnost použití jiné přijímací technologie, jeho použití se očekává spíše v nástupnickém formátu DVB-T2  Divák nebude muset přecházet ze set top boxu schopným přijímat MPEG2 v systému DVB-T na set top box MPEG4/DVB-T, ale přejde rovnou na příjem v MPEG4 v systému DVB-T2  Kombinace DVB-T2 a MPEG 4 umožní šíření až 4 HD programů v jednom multiplexu  Přechod z DVB-T na DVB-T2 bude vyžadovat upgrade celého multiplexu  Pro co nejhladší přechod bude pravděpodobně potřeba dalšího dodatečného multiplexu a po určitý čas paralelního provozování obou systémů  Přijímací zařízení schopné příjmu DVB-T2 budou zpětně kompatibilní  V budoucnu lze očekávat po přechodu na DVB-T2 mix SD a HD kanálů v multiplexech

11 Změny ve vysílací a přijímací části při přechodu na DVB-T2

12 Co s uvolněným spektrem po ASO?

13 Shrnutí Zemské digitální vysílání v celoplošné síti:  je jediným bezplatným způsobem šíření DTV  umožní výrazné rozšíření programové nabídky pro všechny diváky  bude i v budoucnu hrát nezastupitelnou dominantní roli při příjmu DTV  novým televizím umožní výraznější nárůst sledovanosti oproti alternativním způsobům šíření TV programu  je jediné umožňující „nomadický“ příjem DTV (automobil, přenosné LCD)  počítá v budoucnu s přechodem na HDTV

14 Děkuji za pozornost.