Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informace k realizaci procesu přechodu na digitální vysílání

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informace k realizaci procesu přechodu na digitální vysílání"— Transkript prezentace:

1 Informace k realizaci procesu přechodu na digitální vysílání
PhDr. Pavel Dvořák, CSc. Předseda Rady ČTÚ

2 Pokrytí obyvatel zemským televizním signálem [%]
Výpočet proveden metodou ITU CA bez morfologie. Česká republika Pokrytí obyvatel zemským televizním signálem [%] ČT1 ČT2 NOVA Prima Síť 1 Síť 2 Síť 3 Síť 4 červen 2008 99,6 90,8 97,7 73,0 0,0 43,0 23,7 17,7 Výpočetní metoda ITU 1546-CA Oblasti dle TPP Brno 99,9 82,3 96,6 56,8 26,8 40,1 24,2 České Budějovice 99,7 99,2 99,8 63,0 Jeseník 94,6 99,5 43,5 Jihlava 100,0 99,0 91,4 0,1 Ostrava 87,6 98,9 80,8 62,1 Plzeň 95,7 99,3 84,5 35,4 Praha 95,4 91,6 92,6 83,0 71,8 Sušice 98,1 96,7 31,5 20,0 Trutnov 72,9 16,2 4,9 0,9 Ústí nad Labem 57,0 9,6 2,1 Zlín 97,8 46,9 89,9 71,4 Proces realizace TPP Srpen 2008

3 Přehled o podílech jednotlivých typů obcí z hlediska dostupnosti signálu ATV jednotlivých programů.
 Bez pokrytí Problematické pokrytí Částečné pokrytí   Pokrytá obec CT 1 0,0% 0,6% 1,7% 97,7% ČT 2 4,2% 8,2% 9,1% 78,6% Nova 0,7% 3,4% 4,4% 91,5% Prima 31,1% 15,7% 10,4% 42,7% Proces realizace TPP Srpen 2008

4 Typy obcí ČR dle dostupnost ATV
Ve skupině obcí, zahrnující 53% obcí ČR (72% obyvatel ČR) jsou dostupné všechny tyto celoplošné programy. Průměrné pokrytí těmito programy je v této skupině pro všechny celoplošné programy větší než 92% obyvatel. Druhou největší skupinu obcí ČR – 30% obcí (16% obyvatel ČR) tvoří obce, kde jsou odstupné všechny ATV programy s výjimkou programu Prima. Pro tuto skupinu obcí je dokonce průměrné pokrytí programy ČT1,ČT2 a Nova vyšší jak 97% obyvatel a průměrné pokrytí programem Prima je jen na úrovni 6% obyvatel. Zbývající obce – 17% (12% obyvatel) jsou pak obce s problémovým pokrytím většiny ATV programů, pouze program ČT1 dosahuje i v této skupině obcí průměrně 95% pokrytí. Další programy pak dosahují následující průměrných úrovní pokrytí obyvatel – ČT2 47%, Nova 81% a Prima 36% obyvatel. Proces realizace TPP Srpen 2008

5 Vysílací síť 1 Proces realizace TPP Srpen 2008

6 Vysílací síť 2 Brno město 40, Domažlice 38, Nemanice 38, Ostrava Slezská Ostrava 39, Praha 25, Praha město 25, Ústí nad Labem 58 Proces realizace TPP Srpen 2008

7 Vysílací síť 3 Brno Hády 59, Ostrava Hošťákovice 54, Plzeň Košutka 52, Praha Ládví 46, Praha Strahov 46, Praha Zelený pruh 46 Proces realizace TPP Srpen 2008

8 Vysílací síť 4 Brno Jihlavská 64, Praha Ládví 64, Praha Strahov 64, Praha Václavská 64, Praha Zelený pruh 64 Proces realizace TPP Srpen 2008

9 Kontrola pokrytí Proces realizace TPP Srpen 2008
Po stabilizaci vysílání v síti 1 v oblasti Plzeň bude proveden výpočet pokrytí DTV signálem a ATV signálem příslušejícím danému provozovateli vysílání. Po implementaci a zapracování výpočtu do SW se podle map a odborného odhadu vyberou problémová místa, která se proměří vozem MOMS-P (ověření pokrytí obcí na hranicích se sousední územní oblastí, obcí, kde bylo špatné pokrytí DTV od vysílače ve vedlejší oblasti apod.). Tam, kde bude na základě výsledků měření MOMS-P indikován problém bude provedeno bodové měření, které bude dále prováděno na místech, kde budou hlášeny stížnosti na zhoršení signálu. V mapce jsou uvedeny obce, ve kterých je již nyní plánováno provedení uvedeného měření MOMS-P. Výsledky měření budou promítnuty do stanovení pokrytí signálem vysílací sítě 1. Proces realizace TPP Srpen 2008

10 Digitalizace televizního vysílání Podklad pro snídani s novináři Praha srpen 2008
Proces realizace TPP Srpen 2008

11 Základní informace o výzkumu
Přechod na digitální vysílání vyžaduje komplexně pojatou datovou základnu, spojující různé zdroje dat v jednotlivých etapách procesu přechodu na digitální vysílání. Opakované a systematické zjišťování klíčových údajů o rozvoji digitálního televizního vysílání je jednou z důležitých podmínek racionální a transparentní realizace přechodu na digitální televizní vysílání pro všechny zúčastněné subjekty a jejich rozhodování. Z tohoto důvodu vznikl výzkumný program ČTÚ, který si klade za cíl přinést informace o průběhu digitalizace. Tyto informace by měly částečně být získány prostřednictvím kvantitativních výzkumů. Výzkumy by měly být realizovány dvakrát do roka (sběr dat květen, říjen). Důležitým aspektem výzkumného programu bude zajištění srovnatelnosti získávaných údajů v čase, což bude dosaženo díky opakovaně zjišťovaným otázkám a propojení na údaje o pokrytí území signálem televizního vysílání, získané na základě postupů podle vyhlášky ČTÚ. Informace prezentované v tomto materiálu jsou prvním signálním výsledkem výzkumného programu ČTÚ. Předmětem výzkumu je digitalizace televizního vysílání v České republice, tedy proces přechodu z vysílání analogového na vysílání digitální na všech platformách a rozvoj digitálních platforem televizního vysílání. Sběr dat byl proveden společností STEM/MARK, a.s. v druhé polovině května letošního roku. Kvantitativní výzkum byl zaměřen na občany České republiky starší 15ti let. Výzkum byl reprezentativní podle vybraných znaků (region, věk, pohlaví, vzdělání, velikost obce). Výběrový soubor obsahuje 1859 respondenty. Proces realizace TPP Srpen 2008

12 Hlavní zjištění Proces realizace TPP Srpen 2008
    % respondentů již slyšelo o digitálním televizním vysílání 36 % respondentů má o digitalizaci všechny informace, které potřebují 50 % ví, co má dělat v případě, že by on nebo jeho rodina chtěl(a) přijímat digitální televizní signál 13 % respondentů informace o digitálním televizním vysílání nezajímají 7 % vůbec nechce přejít/zabezpečit si příjem digi. tv. vysílání Proces realizace TPP Srpen 2008

13 Informovanost o digitálním televizním vysílání
Deklarovaná informovanost o digitálním televizním vysílání je vysoká. 89 % respondentů uvedlo, že již slyšeli o digitalizaci. Během posledního roku se informovanost příliš nezvýšila. V roce 2007 bylo o digitalizaci informováno 86 % respondentů. Informovanost v jednotlivých krajích se pohybuje mezi 71 % (Olomoucký) až 97 % (Moravskoslezský). Největší podíl respondentů (více než 3/4), o digitalizaci slyšelo v televizi. 51 % respondentů získalo informace od přátel, známých a 42 % od rodiny, příbuzných. Při hodnocení spokojenosti se získanými informacemi se na prvním místě umístil „internet“. S informacemi o digitalizaci získanými na „internetu“ je spokojeno 85 %. Vysoká spokojenost (80 %) je také s informacemi z „odborných časopisů, odborného tisku, výstav, veletrhu“ a s informacemi získanými „v práci, od kolegů, spolupracovníků, obchodních partnerů“. S informacemi v televizi jsou respondenti ve srovnání s většinou ostatních zdrojů méně spokojeni. S informacemi v televizi je spokojeno 55 %. V žebříčku spokojenosti se zdroji informací o digitalizaci se tak televize dostává na 9. místo z 11. Vzhledem k tomu, že televize je zdrojem informací o digitalizaci pro největší podíl respondentů, měla by poměrně negativnímu hodnocení informací v televizi být věnována pozornost. Asociace s „přechodem na digitální televizní vysílání“ jsou převážně pozitivní. Nevětší podíl respondentů (37 %) si přechod na digitální televizní vysílání spojuje s „větší kvalitou příjmu, vysílaní“. 16 % respondentů si vybaví „výběr z více televizních programů“. „Nutnost zakoupit SET-TOP-BOX nebo TV“ má s přechodem na digitální televizní vysílání spojeno 15 % respondentů. Proces realizace TPP Srpen 2008

14 Proces realizace TPP Srpen 2008
Pokud se zaměříme na znalost jednotlivých způsobů šíření digitálního televizního vysílání, respondenti nejčastěji znají digitální televizní vysílání šířené prostřednictvím pozemních vysílačů (64 %). Nižší je znalost satelitního digitálního vysílání - DVB-S (58 %) a kabelového digitálního televizního vysílání - DVB-C (53 %). Z uvedených způsobů příjmu respondenti nejméně znají (14 %) digitální televizní vysílání šířené prostřednictvím pozemních vysílačů do mobilního telefonu - DVB-H . 87 % respondentů má zájem o nějakou z uvedených informací o digitálním televizním vysílání. Informace o digitalizaci méně zajímají věkovou skupinu nad 60 let, ženy a respondenty se základním vzděláním. Nejvíce (39 %) respondentů zajímá datum vypnutí analogového televizního signálu v místě bydliště. 38 % respondentů má zájem o informace o kanálech, které u nás bude možné přijímat a o obecné informace o možnostech digitálního televizního vysílání. Více než třetinu (36 %) respondentů zajímají informace o datu zapnutí digitálního televizního signálu jednotlivých kanálů v místě jejich bydliště. Menší zájem (mezi 17 % až 25 %) je o konkrétnější informace převážně technického rázu o set-top-boxech, digitálních televizích a anténách. Hodnocení informovanosti respondenty jsme zjišťovali prostřednictvím výroku: „O digitalizaci mám všechny informace, které potřebuji“. Pouze 36 % respondentů se domnívá, že má všechny potřebné informace. Naopak % nemá všechny potřebné informace. 50 % respondentů ví, co má dělat v případě, že by on nebo jeho rodina, chtěl(a) přijímat digitální televizní signál. Pro 46 % respondentů jsou informace o digitalizaci snadno dostupné, je kde je hledat a 42 % respondentů považuje prezentaci informací za srozumitelnou a jasnou. Proces realizace TPP Srpen 2008

15 Zdroj informací o digitalizaci
Spokojenost s informacemi o digitalizaci z jednotlivých zdrojů Otázka: Kde či od koho jste slyšel(a) o digitálním televizním vysílání? Informovanost z daného zdroje % N Otázka: Jste s těmito informacemi … spokojen(a)? na internetu 24 % N = 390 v odborných časopisech, odborném tisku, na výstavě, veletrhu 13 % N = 219 v práci, od kolegů, spolupracovníků, obchodních partnerů 25 % N = 414 v obchodě 9 % N = 156 od přátel, známých 51 % N = 843 v rozhlase 22 % N = 364 od rodiny, příbuzných 42 % N = 697 v novinách nebo v časopisech 40 % N = 667 v televizi 76 % N = 1253 od podomního prodejce 6 % N = 93 od některého z našich politiků, v parlamentu, sněmovně, vládě 4 % N = 58 Proces realizace TPP Srpen 2008 Respondenti kteří slyšeli o digi. tv. vysílání N=1655

16 Informovanost o televizním digitálním vysílání
Otázka: Co se Vám vybaví pod slovním spojením „přechod na digitální televizní vysílání“? 37 % větší kvalita příjmu, vysílaní 16 % výběr z více televizních programů 15 % nutnost zakoupit SET-TOP-BOX nebo TV 12 % změna vysílání (nový typ vysílání) 6 % odpojení od analogového vysílaní (antény) 6 % digitální televize, přechod na digitální vysílání 5 % bude to finančně náročnější 5 % modernizace, nová technologie 3 % přenos přes satelit, z družic 2 % komplikace s převodem 2 % doplňkové služby 1 % dražší TV poplatky 1 % kabelové vysílání 1 % lepší pokrytí signálu % nic mi to neříká 1 % internetové vysílání, internet % neví Všichni respondenti N = 1859 Proces realizace TPP Srpen 2008

17 Zájem o jednotlivé informace o digitálním televizním vysílání
Otázka: Jaké informace o digitálním televizním vysílání Vás zajímají? informace o datech vypnutí analog tv. signálu ve Vašem bydlišti informace o kanálech, které u nás bude možné přijímat obecné informace o možnostech digi. tv. vysílání informace o datu zapnutí digi. tv. signálu jednotlivých kanálů ve Vašem bydlišti technické informace, jak zabezpečit příjem digi. tv. signálu v domácnosti informace o nabídce set-top-boxů informace o fungování set-top-boxů informace o televizoru umožňujícím příjem digi. tv. vysílání informace o nových službách digi. tv. informace o využití a úpravě antén informace o digi. tv. vysílání mě nezajímají Proces realizace TPP Srpen 2008 Všichni respondenti N = 1859

18 Vlastnosti spojované s televizním digitálním vysílání
Otázka: Které z následujících vlastností si spojujete s digitálním televizním vysíláním? vyšší kvalita obrazu větší programová nabídka vyšší kvalita zvuku obraz s vysokým rozlišením HDTV lepší možnosti nahrávání pořadů zjednodušení televizního příjmu služby interaktivní televize mobilita příjmu Proces realizace TPP Srpen 2008 Všichni respondenti N = 1859

19 Děkuji za pozornost PhDr. Pavel Dvořák, CSc. Předseda Rady ČTÚ


Stáhnout ppt "Informace k realizaci procesu přechodu na digitální vysílání"

Podobné prezentace


Reklamy Google