PLNĚNÍ VRTULNÍKŮ HASEBNÍ LÁTKOU Zpracoval: kpt. Ing. Petr Štajnc
Základní informace k výcviku HZS LK organizuje výcvik JPO vybraných pro plnění závěsného vaku pod vrtulníkem. Termíny výcviku 13. květen letiště Česká Lípa 14. květen letiště Lomnice nad Popelkou 15. květen letiště Liberec
Základní informace k výcviku Vedoucí výcviku: kpt. Ing. Petr Štajnc Výcvik proběhne vždy od 14,50 hodin. Příjezd na místo cvičení provedou JPO v organizačním řízení bez využití výstražných zařízení. Budou vytvořeny čety o dvou družstvech 1+5 a dvou CAS. Každá četa provede 2 plnění s tím, že členové družstva mají možnost se vystřídat v jednotlivých funkcích.
Vybrané JPO - letiště Česká Lípa HZS LK stanice Česká Lípa HZS LK stanice Jablonné v Podještědí JSDHO Cvikov JSDHO Česká Lípa JSDHO Doksy – Doksy JSDHO Dubá JSDHO Holany JSDHO Jablonné v Podještědí JSDHO Kamenický Šenov JSDHO Kravaře JSDHO Mimoň JSDHO Nový Bor JSDHO Skalice u České Lípy JSDHO Stráž pod Ralskem JSDHO Stružnice – Jezvé JSDHO Zákupy JSDHO Osečná JSDHO Světlá pod Ještědem - Rozstání
Vybrané JPO – letiště Lomnice n.P. HZS LK stanice Jilemnice HZS LK stanice Semily HZS LK stanice Tanvald HZS LK stanice Turnov JSDHO Příšovice JSDHO Jablonec nad Nisou – Jablonecké Paseky JSDHO Železný Brod JSDHO Pěnčín - Huť JSDHO Kořenov - Příchovice JSDHO Harrachov JSDHO Hrubá Skála JSDHO Košťálov JSDHO Lomnice nad Popelkou JSDHO Rokytnice nad Jizerou JSDHO Semily JSDHO Studenec JSDHO Turnov JSDHO Vysoké nad Jizerou
Vybrané JPO – letiště Liberec HZS LK stanice Jablonec nad Nisou HZS LK stanice Liberec HZS LK stanice Raspenava HZSP SŽDC Liberec JSDHO Rychnov u Jablonce nad Nisou JSDHO Janov nad Nisou JSDHO Český Dub JSDHO Frýdlant JSDHO Hejnice JSDHO Hodkovice nad Mohelkou JSDHO Hrádek nad Nisou JSDHO Chrastava JSDHO Liberec - Růžodol JSDHO Liberec – Vratislavice nad Nisou JSDHO Nové Město pod Smrkem JSDHO Raspenava JSDHO Višňová JSDHO Chotyně
Mapa s vybranými JPO
Plnění vrtulníků hasební látkou Z vodní plochy nořením Pomocí požární techniky
Cíl výcviku Procvičení činnosti jednotek PO vybraných k plnění závěsného vaku za účelem provádění leteckého hašení v místech, kde není možné z taktických a praktických důvodů provést plnění závěsného vaku z volné vodní hladiny. Procvičení komunikace mezi velitelem zásahu, JPO a vrtulníkem LS PČR.
Nebezpečí při plnění závěsného vaku Nebezpečí uvolnění neupevněných předmětů v okolí plnicí plochy. Hasiči provádějící plnění se nacházejí přibližně 5 m pod vrtulníkem ve visu a jsou ovlivňováni účinky silné turbulence. Může dojít k zachycení plnicích proudnic nebo osobních ochranných prostředků hasičů provádějících plnění za hranu závěsného vaku. Hasiči provádějící plnění mohou být zraněni nekontrolovatelně se pohybujícím závěsným vakem. V těchto případech musí velitel plnicího stanoviště stanovenými signály nebo jiným způsobem informovat letovou posádku o vzniklé situaci.
Návěstí pro navádění vrtulníku Na tuto stojánku (na toto místo) Paže vzpaženy nad hlavou s dlaněmi obrácenými dovnitř.
Návěstí pro navádění vrtulníku Klesejte Paže vodorovně rozpaženy dlaněmi dolů a zpět. Rychlost pohybu naznačuje rychlost klesání.
Návěstí pro navádění vrtulníku Vznášejte se Paže vodorovně rozpaženy dlaněmi dolů.
Návěstí pro navádění vrtulníku Stoupejte Paže vodorovně rozpaženy dlaněmi nahoru se pohybují z rozpažení nahoru a zpět. Rychlost pohybu naznačuje rychlost stoupání.
Návěstí pro navádění vrtulníku Přistaňte Zkřížené paže a napjaté dolů před tělem.
Návěstí pro navádění vrtulníku Pojíždějte přímo vpřed Paže částečně rozpaženy dlaněmi nazad opakují pohyb vzhůru a vzad z výše ramen.
Návěstí pro navádění vrtulníku Točte vlevo Pravá paže směřuje dolů, levá dlaní nazad opakuje pohyb vzhůru a vzad z předpažení. Rychlost pohybu naznačuje rychlost otáčení.
Návěstí pro navádění vrtulníku Točte vpravo Levá paže směřuje dolů, pravá dlaní nazad opakuje pohyb vzhůru a vzad z předpažení. Rychlost pohybu naznačuje rychlost otáčení.
Návěstí pro navádění vrtulníku Stůjte Opakované křížení paží nad hlavou vpřed. Rychlost pohybu má přímý vztah k naléhavosti zastavení, tj. čím rychlejší je pohyb paží, tím rychlejší je zastavení.
Návěstí pro navádění vrtulníku Spusťte pohonné jednotky Levá paže vzpažena s příslušným počtem natažených prstů, jež udávají číslo motoru, který má být spuštěn a pravá paže krouží v úrovni hlavy.
Návěstí pro navádění vrtulníku Vypněte pohonné jednotky Jedna paže je připažena a druhá paže ohnutá na úrovni ramen, ruka před hrdlem dlaní dolů se pohybuje do stran na úrovni ramen, paže zůstane ohnutá.
Návěstí pro navádění vrtulníku Přímo zpět Paže po stranách těla a dlaněmi obrácenými dopředu se několikrát pohybují dopředu a nahoru do výše ramen.
Návěstí pro navádění vrtulníku Volno Pravé předloktí zvednuté s dlaní obrácenou dopředu a vztyčeným palcem.
Návěstí pro navádění vrtulníku Pohybujte se vodorovně Příslušná paže je upažena ve směru pohybu a druhá paže se pohybuje před tělem do téhož směru.
Návěstí pro navádění vrtulníku Pohybujte se vodorovně Příslušná paže je upažena ve směru pohybu a druhá paže se pohybuje před tělem do téhož směru.
Plnění vrtulníku hasební látkou Vhodnou pracovní leteckou plochu určuje pilot na základě návrhu VZ nebo místně příslušného OPIS. Vyslání JPO za účelem plnění vrtulníku hasební látkou provede VZ nebo územně příslušné OPIS. Na pracovní letecké ploše musí být přistaveny minimálně dvě CAS.
Základní informace výcviku Každá JPO provede 2x naplnění závěsného vaku pod vrtulník pro letecké hašení za pomocí hadicového vedení „B“ od vlastní CAS s použitím speciálních plnoprůtokových proudnic, které dodá posádka vrtulníku. Navádění vrtulníku za využití daných signálů pro navigaci ze země provede vždy VD z dané JPO, která bude provádět plnění závěsného vaku pro letecké hašení.
Základní informace k TC Navádění vrtulníku na místo shozu budou pomocí radiostanice provádět určení velitelé.
Schéma plnění vaku
Schéma plnění vaku Hasiči s kulovými uzávěry jsou využiti pouze v případě, že vedení od CAS k vrtulníku je dlouhé a neumožňuje přímý vizuální kontakt strojníka s místem plnění.
Schéma rozmístění čet
CAS zádí k vrtulníku
Četa čeká na přílet vrtulníku
Úkoly Velitel čety, který navádí vrtulník, musí být před vrtulníkem vzdálen od místa plnění minimálně 50 m, aby na něho pilot přes přední kapotu vrtulníku dobře viděl. Z bezpečnostních důvodů je nutné, aby navádějící velitel nestál v ose letu, aby nemohlo dojít k případnému zranění závěsným vakem.
Poznatky z předchozích cvičení Hadice musí být zavodněná až k proudnici, aby nedošlo k jejímu vzletu způsobeným vztlakem vzduchu!
Poznatky z předchozích cvičení Navádějící velitel musí být mohutnějšího vzrůstu, aby ustál tlak vzduchu od vrtulníku.
Poznatky z předchozích cvičení Velitel družstva, který přidržuje prázdný závěsný vak: musí být mohutnějšího vzrůstu, aby ustál tlak vzduchu od vrtulníku. musí před vlastním plněním zkontrolovat, případně zavřít ventil závěsného vaku. musí komunikovat s velitelem čety, který navádí vrtulník, s družstvy a strojníky, kteří plní vak.
Velitel přidržuje vak
Poznatky z předchozích cvičení V zásahovém družstvu musí být mohutnějšího vzrůstu minimálně číslo 1 s proudnicí, aby pohodlně dosáhl proudnicí do vaku a ustál tlak vzduchu od vrtulníku. Závěsný vak musí vždy plnit 2 CAS. V případě poruchy jedné CAS lze naplnit vak druhou CAS bez nutnosti přerušení činnosti vrtulníku (při jednom nácviku došlo při plnění k výpadku jedné CAS a vak byl přesto naplněn se zanedbatelným zpožděním).
Poznatky z předchozích cvičení U CAS, které jsou vybaveny dveřmi obsluhy čerpadla výklopnými nahoru, musí obsluha tyto dveře zajistit proti vylomení tlakem vzduchu od vrtulníku (vazák, provaz, řemen,…). Všichni zasahující musí mít zásahový oděv, včetně spuštěné ochrany zraku, aby nedošlo ke zranění při odlétávání malých předmětů z důvodu prudkého víření vzduchu.
Bezpečnostní opatření Jednotky budou postupovat podle: BŘJPO a CŘJPO, Směrnice pro hlídkovou činnost a hašení lesních požárů prováděné leteckou technikou, ve znění Dodatku č. 1 Praha 2005 konspektu odborné přípravy Využití letecké techniky k leteckému hašení 1-3-03.
Rádiové spojení Rádiové spojení mezi leteckou technikou, VZ, JPO a OPIS HZS se provádí na celostátním součinnostním kmitočtu požární ochrany „I“ a řídí se Řádem ARS. VZ může v odůvodněných případech rozhodnout o použití jiného kmitočtu. Volací znaky vrtulníků jsou „FLORIAN VRTULNÍK YY“, přičemž YY je číslo určené velitelem zásahu.
Závěrečná informace Vybrané JPO se před konáním výcviku v rámci vlastní odborné přípravy seznámí s konspektem OP JPO č. 1-3-03. http://metodika.cahd.cz/konspekty/1-3-03.pdf Absolvování této odborné přípravy potvrdí příslušný velitel jednotky veliteli výcviku podpisem při prezentaci na místě před vlastním konáním výcviku.