Transparentnost při zpeněžování obecního majetku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Některé netradiční způsoby prodeje nemovitostí předseda představenstva
Advertisements

Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Moderátor: Sylvie Kalinová
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Mgr. David Mlíčko odbor veřejného investování
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Elektronické učebnice Ing. Zdeněk Pavlík. Hlavním cílem tvorby elektronických učebnic je zlepšení podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
7 Praha, 29. listopadu 2005 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE ministra obrany České republiky Karla KÜHNLA.
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
NĚKTERÉ PRÁVNÍ FORMY SPOLUPRÁCE INVESTORA A DEVELOPERA
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Pavel Štorkán předseda burzovní komory Českomoravské komoditní burzy Kladno Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR Špindlerův Mlýn 24. října.
„Zkušenosti s eProcurementem ve státní správě ČR“ Ing. Dalibor Wijas, MBA B2B Centrum a.s. Government electronic Marketplace Elektronické tržiště veřejné.
Platební systém eBanky 2 Co je to Platební systém eBanky? Po platbě dobírkou nejrozšířenější platební systém na českém internetu Doposud jej aktivovalo.
Specializovaná elektronická média pro veřejnou správu, Projekt Matra – Solón Solón Matra.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Metody efektivního prodeje majetku
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Realizační tým ICZ duben 2005
Business novýma očima Elektronické tržiště veřejné správy CenTrade Ing. Michal Rosenbaum konference ISSS
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
NAUKA O PODNIKU I Sanace a zánik podniku.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ Z PŘEVODU NEMOVITOSTÍ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
KONFERENCE MSK VE PROSPĚCH MĚST A OBCÍ – Ostrava Hotel Imperial – Elektronické aukce pro MSK.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Prodej bytů v MČ Brno-Kohoutovice Axmanova Chopinova 5 Jírovcova 8 – Pavlovská 7 – Pavlovská 13 – Voříškova
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Kalamitní situace - opatření
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
účetnictví, daně a controlling
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Obnova HW (serverová část) v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Transparentnost při zpeněžování obecního majetku Josef Šinágl člen představenstva CLANROY a.s. Konference Municipality 2011 8.9.2011, Hotel CLARION, Praha 9

Zpeněžování majetku ve státní správě v současnosti Standardně výběrová řízení Vysoká administrativní náročnost Finanční ztráty Nejisté výsledky Neprůhlednost Obavy z manipulací Zdlouhavý schvalovací proces Napadání ze strany účastníků Více obálek od jednoho účastníka

Základní parametry Jaké jsou hlavní důvody prodeje obecního a státního majetku Kdo rozhoduje o prodeji obecního a státního majetku Jakým způsobem se určuje nabídková prodejní cena obecního a státního majetku Jaké jsou možné způsoby prodeje obecního majetku Z hlediska platné legislativy zákona o obcích a souvisejících předpisů jde o toto: je nutno zachovat ustanovení § 39 zákona č.128/2000 Sb., o obcích o zveřejnění záměru zpeněžit konkrétní majetek (nemovitost). Rozhodnutí zastupitelstva o zpeněžení nemovitosti obce v dobrovolné veřejné dražbě lze také chápat jako jednu z posledních možností občanů obce ovlivnit další „osud“ této složky obecního majetku. Z těchto důvodů by záměr obce rozhodnout o zpeněžení nemovitosti ve veřejné dobrovolné dražbě či elektronické aukci měl být zveřejněn zásadně před rozhodnutím zastupitelstva obce o zpeněžení nemovitosti, a to 15 dní před projednáním v orgánech obce. Po uplynutí této doby může zastupitelstvo rozhodnout o zpeněžení nemovitosti ve veřejné dražbě.

Důvody pro prodej Snaha o větší využití všech dotačních zdrojů – peníze nad rámec rozpočtu obce = navýšení a podpora rozpočtu obce nebo resortu v jehož vlastnictví je zbytný majetek Vysoké náklady na provoz a údržbu majetku určeného k prodeji Nízká efektivita provozu v závislosti na výnosu z majetku určeného k prodeji Problémoví uživatelé – nájemci majetku určeného k prodeji, kde se jedná zejména o nájemce, kteří neplní podmínky nájemní smlouvy (hlavně tzv. neplatiči)

Rozhodující orgány Státní majetek v resortu ministerstva – rozhodující pravomoc ministr, schválení Ministerstvem financí V těchto případech postupují dané resorty v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích /*, vyhláškou MF č. 62/2001 Sb. a ostatními souvisejícími zákony (zejména zákonem č. 513/1991 Sb. Majetek ve vlastnictví státních podniků - rozhodnutí dozorčí rady jako nejvyššího dozorčího orgánu, ale i v těchto případech může mít rozhodující slovo Ministerstvo financí Pro prodeje tohoto majetku jinému právnickému nebo fyzickému subjektu je, až na specifické výjimky, rozhodující zákon č.77/2002 ve znění pozdějších předpisů. Majetek ve vlastnictví obce – schválení záměru prodeje zastupitelstvem Prodej bytového fondu je řešen v souladu se zákonem o vlastnictví bytů (zákon č. 72/1994 Sb., v platném znění), v případě prodeje celých domů nebo jiného majetku volí obce způsob prodeje některou z forem výběrového řízení. Prodej nesmí být v budoucnosti napadnutelný (transparentnost)

Nutnost zohlednění aktuálních podmínek na trhu Určení nabídkové ceny Ve většině prodejů tzv. zbytného (nepotřebného) majetku je jako cena nabídková určována cena tržní - zjištěná na základě znaleckého posudku vypracovaného akreditovaným odborným znalcem. Stanovení nabídkové ceny však často komplikuje zohledňování tzv. zůstatkové účetní ceny ze strany prodávajícího. Prodávající v této ceně často poukazuje na zohlednění investic provedených na prodávaném majetku za určité uplynulé období, a to i bez ohledu na skutečnost, že tyto investice jsou již zohledněny ve znaleckém posudku určujícím aktuální tržní hodnotu prodávaného majetku. Nutnost zohlednění aktuálních podmínek na trhu Prodejnost = správně stanovená prodejní cena je základem pro úspěšnou transakci

Způsoby zpeněžení majetku Jako nejčastěji používané metody prodeje zbytného (nepotřebného) majetku ve vlastnictví státu nebo obcí jsou následující tři způsoby: Výběrové řízení tzv. obálková metoda Dražba dobrovolná veřejná prováděná v souladu se zákonem č. 26/2000 Sb. v platném znění, o veřejných dražbách Elektronická aukce on-line výběrové řízení

Efektivní nástroje zpeněžování obecného majetku Ing. Dana Hunčovská ředitelka CLANROY a.s. Konference Municipality 2011 8.9.2011, Hotel CLARION, Praha

Nutnost zpeněžování zbytného majetku = nutnost využití moderních a transparentních nástrojů pro zpeněžování. Výběrové řízení Administrativně náročný pro zadavatele Vyšší finanční náklady Absence psychologického faktoru viditelné soutěže Nejistý výsledek Nulové daňové zvýhodnění Nebezpečí zpochybňování ze strany účastníků či ze strany médií Nebezpečí zpochybnění ze strany účastníků Dražba Nejprůhlednější forma prodeje Vše pod Zák. 26/2000 Sb. Kontrola MMR Výhoda osobní soutěže V případě správně připravené transakce výrazné navýšení ceny oproti VŘ Téměř nulová administrativa na straně zadavatele (v případě zajištění externím dražebníkem) Daňové zvýhodnění (daň z převodu hradí vydražitel) Přechod vlastnictví (žádné kupní smlouvy, žádné změny) Eliminace rizika neúspěšného prodeje Rychlá transakce (výnos pro navrhovatele max. do 3 měsíců od dražby) Kompletní servis dražebníka Elektronické aukce Unikátní SW nástroj pro zpeněžování prostřednictvím internetu Výhoda osobního pohodlí všech zúčastněných stran Účast možná odkudkoli na světě s připojením k internetu Maximální technické zabezpečení softwaru Psychologický faktor soutěže Nižší náročnost na administrativu než výběrové řízení On-line výsledky Eliminace otevření 10.nabídky od stejného účastníka

Optimální prodej majetku s co nejvyšším výnosem přináší nové zisky pro municipality i subjekty hospodařící s majetkem státu Správně připravenému obchodnímu případu musí předcházet dokonalá pasportizace majetku s identifikací zbytnosti a eliminací právních vad Dokonalá příprava majetku Pasportizace/majetkoprávní analýza Rozhodnutí o prodeji Schvalovací proces Prodej / způsob prodeje

Pasportizace nemovitého majetku V roce 2009 zrealizována objemná zakázka pasportizace nemovitého majetku pro Lesy ČR s.p. Bylo zdokumentováno 5128 nemovitostí rozčleněných dle jednotlivých krajských ředitelství, lesních správ a lesních závodů. Bylo pořízeno 60 290 fotografií. Celková doba plnění byla 147 dní. Byla definována zbytnost nemovitého majetku pro následující prodej Pasportizace prováděna pomocí vlastně vyvinutého databázového SW jako nástavba pro MS Acces s možností příloh dokumentace a strukturovaných výstupů

Ukázka pasportu nemovitosti

Veřejná dražba dobrovolná Vyšší výnos pro municipality Řešení = transparentnost a průhlednost = transparentní nástroje při prodeji majetku Veřejná dražba dobrovolná Elektronická aukce Vyšší výnos pro municipality Nezpochybnitelné jednání, kontrola veřejnosti

Eliminace podezření ze spekulativního prodeje! Proč dražit? Stanovisko MMR: „Dražba je jeden z nejtransparentnějších způsobů zpeněžení majetku, který je ze stran obcí dosud málo využíván, a kterým je možné v mnoha případech docílit vyšší „kupní“ ceny“. Eliminace podezření ze spekulativního prodeje! Obecní majetek je v mnoha případech výhodnější zpeněžovat dobrovolnou dražbou než prodejem ve výběrovém řízení. Dražba je pro obce nevýhodná pouze tehdy, když obec chce v obecním majetku nebo v jeho části zachovat stávající způsob využití (obchod, zdravotní zařízení apod.).

Základní výhody dražby Při přítomnosti několika účastníků dražby se vytvoří v dražební síni žádané soutěžní prostředí a tím je možno dosáhnout zajímavé ceny dosažené vydražením Podstatou dražby není úplatný převod vlastnictví k určité věci realizovaný na základě právních úkonů, ale přechod vlastnictví vztažený k příklepu Přechod vlastnictví znamená, že vydražitel nemůže v dalším jednat podle občanského zákoníku, tj. po zaplacení uplatňovat vady draženého předmětu, odstoupit od smlouvy z těch či oněch příčin nebo žádat dodatečně slevu z ceny. Udělení příklepu při dražbě znamená, že vydražitel „kupuje“ předmět dražby jak stojí a leží Z hledisky zpeněžení obecného majetku je navíc zpeněžení dražbou proces transparentní a při zachování všech ustanovení zák. č. 26/200 Sb. v platném znění (zák. o veř. dražbách) je není možné zmanipulovat Daň z převodu předmětu dražby přechází na vydražitele

Dražba je věc veřejná V roce 2010 byla zahájena veřejná zakázka dosud nerealizovaného objemu, a to zpeněžení více než 615 souborů nemovitostí pro Lesy ČR s.p. veřejnou dražbou dobrovolnou rozmístěných po celé České republice Výsledky této zakázky jsou následující: Celkový počet dražeb včetně opakovaných 970 Vydraženo 389 Objem dosažený vydražením cca 535 000 000 Kč Úspěšnost vydražení cca 63% Průměrné fin. navýšení nad nejnižší podání (vydraženo nad NP) Průměrné finanční navýšení nad nejnižší podání u všech vydražených Celkové finanční navýšení nad NP u navýšených dražeb Max. hodnota navýšení nad NP u jedné dražby 29%/630 000 20%/527 000 82 000 000 Kč 258% /4,5 mil.

Realizace dražby Vydražit lze nemovitý i movitý majetek, podnik nebo organizační složku, majetková práva či pohledávky Komplexní profesionální servis Zajištění dražby od prověření majetkoprávního stavu předmětu dražby až po předání vydražiteli Razantní snížení administrativních nároků a finančních nákladů pro navrhovatele Prokazatelné navýšení výnosu pro navrhovatele Garance platby kupní ceny a řádného přechodu vlastnického práva v KN Časové úspory pro navrhovatele Daňové zvýhodnění (daň z převodu hradí vydražitel)

Aukční systém pro elektronické aukce Technologie pro maximalizaci transparentnosti Vašich prodejů Aukce je specializovaný SW systém vyvinutý dlouhodobou intenzivní spoluprací mezi CLANROY a.s a NAR Marketing jako zcela nový funkční nástroj pro on-line elektronické aukce, kdy nabídka je podávána (na základě ověřené registrace) přes internet OVĚŘENOST! Systém je založen na SW ProE.biz, na kterém je postaven princip nákupních elektronických aukcí, který je dnes běžně užíván v rámci potřebných úspor dodavatelských vztahů (elektronická tržiště, nákup materiálu a služeb, zdravotnictví..viz nedávné usnesení vlády o využívání elektroniky při nákupu výpočetní techniky…) VÝHODY ELEKTRONICKÝCH AUKCÍ! Maximální výnos pro prodávajícího – jediná reálná tržní cena Online řešení Okamžitý výsledek Naprostá průhlednost prodeje (lze zajistit i veřejný náhled do aukční síně) Možnost přenesení nákladů na prodej na kupujícího (vítěze) Časová úspora Odbourání nutnosti fyzické přítomnosti (všech zúčastněných) Nabídky posuzovány okamžitě po ukončení elektronické aukce Eliminace většího počtu nabídek od jednoho účastníka Výhoda schvalování (vyhlašovatel má stále právo neodsouhlasit vítěze elektronické aukce)

Elektronické aukce ELEKTRONICKÉ AUKCE JAKO! 1. Online nadstavba pro výběrová řízení dle zákona 173/2006 Sb. o veřejných zakázkách 2. Zpeněžení práva na uzavření kupní smlouvy dle metodiky zpracované společností CLANROY v souladu s ISO a obchodním zákoníkem Dosud zrealizovány od roku 2008 elektronické aukce pro různé navrhovatele ve finančním objemu přes 600 mil. Kč Klienty Ministerstvo vnitra, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Česká televize, Hypoteční banka….. Eliminace nákladů pro prodávajícího (nižší administrativní náklady, většina procesů se odehrává na internetu a prostřednictví e-mailové korespondence Používán zcela nový aukční systém postavený na využití dlouhodobě osvědčeného SW Proe.biz se stejným zabezpečením jaký dnes používají bankovní systémy CLANROY dosahuje nejvyššího navýšení oproti vyvolávací ceně v uplynulých 3 letech v České republice Třetí odrážka: Eliminace …….. není dokončena věta

První příhoz: 2:44 před koncem Doba trvání aukce: 48 minut Počet příhozů: 16 Celkové navýšení: 1.300.000,- Nejlepší nabídka: 4.000 000,- % navýšení vyvolávací ceny: 48%

Obrazovka účastníka

Schéma elektronické aukce

Proč elektronické aukce Jednoduchost – umožňují jednoduchým způsobem realizovat prodej majetku jak pro zadavatele tak pro účastníky. Veškeré smluvní vztahy kromě ceny jsou předem definovány Transparentnost – maximálně transparentní prostředí pro zadavatele i všechny účastníky, kteří se on – line účastní nebo si on- line kontrolují vlastní aukci s možností okamžitě zvážit či přehodnotit podanou nabídku s partnery či vedením společnosti – AUKČNÍ SÍŇ UMOŽŇUJE I NÁHLED VEŘEJNOSTI V PŘÍPADĚ ZÁJMU ZADAVATELE On – line výstupy - okamžitě po aukci jsou k dispozici výsledky jak pro zadavatele, tak i pro účastníky. Současně je vytvořen archiv,který je trvale přístupný Bezpečnost – stejné zabezpečení software jako bankovní systémy včetně náhradního páteřového serveru Úspora – jak času tak i nákladů díky jednoduchému přístupu po internetu bez nutnosti fyzické účasti na aukci

Vyhodnocení výsledků Dle zadávacích podmínek Výběr vítěze Uzavření smlouvy s vítězem Jsou vyhotoveny tyto protokoly z elektronické aukce Protokoly účastníků Otisk aukční síně Kompletní historie událostí z průběhu elektronické aukce Záznam textové komunikace Proč použít elektronické aukce Protože kvůli aukci nemusíte opouštět svůj byt nebo kancelář, máte v každém okamžiku kontrolu nad tím co se právě děje s  Vaším obchodním případem, vše proběhne jednoduše, rychle,a spolehlivě v ověřeném a transparentním prostředí

Děkuji Vám za pozornost dražby nás baví… Veškeré Vaše dotazy rádi zodpovíme při osobní schůzce, případně na tel. čísle 800 372 929 (800 DRAZBY) Děkuji Vám za pozornost Ing. Dana Hunčovská CLANROY a.s. Václavské nám. 56 110 00 Praha 1 www.clanroy.cz