Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Gonosomální dědičnost
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Gonosomální dědičnost
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Příklady z genetiky.
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výpočty rizik monogenních chorob
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon VY_32_INOVACE_04-18 Příklady Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon

Příklad Standardní norci mají skořicovou barvu, aleutští jsou šedí. Skořicová barva je dominantní. Pokud spolu spáříme standardního (homozygot) a aleutského norka, jaké bude potomstvo F1 a F2?

Příklad Odolnost vůči nákaze snětí je u žita dominantní nad vnímavostí vůči této chorobě. Jaké potomstvo získáme v F1 po zkřížení homozygotních odolných rostlin s rostlinami napadených snětí? Co získáme vzájemných zkřížením hybridů? Proveď zpětné křížení.

Příklad Normální vzrůst ovsa je dominantní nad gigantismem a ranost nad pozdní zralostí. Jaký bude fenotyp kříženců raného ovsa normálního vzrůstu s pozdně dozrávajícím gigantickým ovsem? Jak budou vypadat hybridi, které získáme následným křížením? Rostliny jsou homozygotní, geny leží v různých chromozomech.

Příklad U slepic je opeření nohou dominantní nad holýma nohama a hráškovitý tvar hřebenu je dominantní nad normálním tvarem. Jaký fenotyp budou mít kříženci, které získáme zkřížením slepic s hráškovitým hřebenem a opeřenýma nohama s kohoutem s holýma nohama a normálním tvarem hřebínku? Jak velký podíl v potomstvu F2 budou tvořit slepice s hráškovitým hřebenem a holýma nohama? Oba výchozí rodiče jsou v obou znacích homozygotní.

Příklad Černá barva těla mušky rodu Drosophila je recesivní vůči šedé. Dlouhá křídla jsou dominantní nad zkrácenými. Geny řídící dědičnost těchto znaků jsou ve vazbě. Jaké je uspořádání alel u hybridní samičky, jestliže křížení s černým samečkem se zakrslými křídly dalo potomstvo o fenotypu: 822 šedých mušek dlouhá křídla, 158 šedé zkrácená křídla, 130 černé dlouhá křídla, 690 černé zkrácená křídla Jaká je relativní vzdálenost mezi geny řídícími dědičnost uvedených znaků?

Příklad U rajčat je okrouhlý tvar plodu dominantní nad protáhlým a hladký povrch plodu nad broskvovým. Testovací zpětná křížení jedinců F1 heterozygotních v těchto alelových párech dala tyto výsledky: 12 hladkých okrouhlých, 123 hladkých protáhlých, 133 broskvových okrouhlých, 12 broskových protáhlých Jaká je relativní vzdálenost mezi geny řídícími dědičnost uvedených znaků?

Příklad Ožení se muž s kadeřavými vlasy se ženou s rovnými vlasy. Děti budou mít vlnité vlasy. Jaký poměr dětí s kadeřavými, rovnými i vlnitými vlasy můžeme očekávat u rodičů s vlnitými vlasy? a) 3 s kadeřavými : 1 s vlnitými b) 3 s rovnými : 1 s kadeřavými c) 1 s rovnými : 1 s kadeřavými : 2 s vlnitými d) 1 s vlnitými : 2 s kadeřavými : 1 s rovnými

Příklad Matka má krevní skupinu AB, otec krevní skupinu A. Jaké krevní skupiny mohou mít jejich děti? a) skupiny A, B a AB b) skupiny A a AB c) skupiny A a B d) skupiny A, B, 0

Příklad Barvoslepost u člověka způsobuje recesivní alela genu ležícího v chromozómu X. Otec dívky je barvoslepý, matka a také všichni její předci rozlišují barvy normálně. Mohou být daltonismem postiženi synové této dívky, dcery i její vnoučat obojího pohlaví, jestliže se vdá za zdravého muže a jestliže její potomci nebudou vstupovat do manželství s nositeli alel pro daltonismus?

Příklad Dcera hemofilického otce si vzala muže, jehož otec byl hemofilik. Muž ani žena však hemofilii netrpí. Hemofilii bude postiženo: a) 50% dcer a 50% synů b) 0% dcer a 25% synů c) 25% dcer a 25% synů d) 0% dcer a 50% synů

Příklad Zdravý muž se oženil s dívkou, jejíž otec trpí absencí potních žlázek, její matka i všichni předci jsou zdraví. Jak budou vypadat jejich potomci?

Příklad Černá barva srsti u morčat je dominantní nad bílou. V populaci je 640 morčat s černou srstí a 360 s bílou srstí. Kolik % heterozygotů je populaci?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová