Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Advertisements

Co by měl student vědět na začátku studia PEF MZLU v Brně
V 6. výzvě OPPA uspěl náš projekt v konkurenci 407 dalších projektů
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Socioekonomická geografie
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Ústav pedagogických věd
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem - Aplikovaný výzkum prof. Jiřina Jílková Biomedicínský výzkum Ústí nad Labem, 23. května
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Rozvoj výzkumu a vývoje na Ekonomické fakultě JU CZ.1.07/2.3.00/
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
Rektor Zdroj:
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
MEZINÁRODNÍ VZTAHY Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Jak se učí inovační podnikání
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Hodnocení UJEP AK ČR Závěry a doporučení. Personální zajištění posilovat kvalifikační strukturu pracovišť - vytvořit realistické a kontrolovatelné plány.
ZAHÁJENÍ DOKTORSKÝCH STUDIÍ 2011/2012
Spolupráce ČR - Slovinsko v aplikované výpočetní geometrii v rámci projektů Kontakt v l Řešitelé : Doc.dr.ing.Ivana Kolingerová, Západočeská univerzita,
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Ústav pedagogických věd
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Projekt CZ / /0052 Komplexní program Univerzity Karlovy v Praze pro vzdělávání v řízení přenosu znalostí a výchovu v inovačním podnikání.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Buďte vítáni na Fakultě podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Opava Modulární systém studijních programů na vysokých školách v Moravskoslezském kraji a jeho realizace OP RLZ Opatření 3.2 Registrační číslo.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Ústav světových dějin Obor Historie – Obecné dějiny.
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Prezentace oboru Regionální rozvoj Katedra regionální a environmentální ekonomiky Ekonomická fakulta, VŠB - TU Ostrava.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Zájem o studium na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se zaměřením.
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Se sídlem v Uherském Hradišti, Studentské nám
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
FILOZOFICKÁ FAKULTA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY FILOLOGIE filozofie Historické vědy Psychologie Filologie HISTORICKÉ VĚDY psychologie filozofie Sociologie.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
FILOZOFICKÁ FAKULTA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY FILOLOGIE filozofie Historické vědy Psychologie Filologie HISTORICKÉ VĚDY psychologie filozofie Sociologie.
KATEDRA PRÁVNÍCH OBORŮ, ŘÍZENÍ A EKONOMIKY MARTIN ŠIMÁK KOLEGIUM DĚKANKY 8. ČERVNA 2012 Jihočeská univerzita V Českých Budějovicích Zdravotně sociální.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Ostravská univerzita (1991 → )
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Seminář pro výchovné poradce SŠ
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Prezentace Diplomatické akademie.
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Transkript prezentace:

Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje 1995-2010

Katedra geografie 1991-95 ved. Prof. Ing. Vladislav Kříž, DrSc. Oddělení SG Doc. Prokop (1954-70,90-95) Prof. Havrlant (1962-95) Doc. Wahla (od 1972) Doc. Vencálek (od 1974) Doc. Šindler (od 1981) Dr. Baar (od 1985) Dr. Havrlant (od 1986) Dr. Rumpel (od 1993) Oddělení FG Doc. Buzek (od 1962) Doc. Řehoř (od 1967) Dr. Kaňok (od 1983) Dr. Prášek (od 1989) Prof. Kříž (od 1991) Mgr. Müller (od 1993)

Radim Prokop Miroslav Havrlant 1926-2010 1925-2010

Akademičtí funkcionáři z KG Prof. RNDr. Miroslav Havrlant, CSc. prorektor pro vědu a zahr. vztahy 1991-95 Doc. RNDr. Ladislav Buzek, CSc. proděkan pro studium na PřF 1991-95 Doc. RNDr. František Řehoř, CSc. proděkan pro vědu a zahr. vztahy na PřF 1991-95

Geografie po r. 1995 Rozdělením katedry geografie vznikly dvě nové katedry, každá se 6 pracovníky, protože prof. Havrlant a doc. Prokop odešli do důchodu Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje se přestěhovala do Slezské Ostravy do budovy na Chittussiho ulici

Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje – založena 1995 Prof. RNDr. Arnošt Wahla, CSc. (1972-2008) Prof. PaedDr. Jaroslav Vencálek, CSc. (1974-2011) Doc. RNDr. Petr Šindler, CSc. (od 1981) Prof. RNDr. Vladimír Baar, CSc. (od 1985) Doc. RNDr. Jan Havrlant, CSc. (od 1986) RNDr. Petr Rumpel, Ph.D. (od 1993) Mgr. Petr Wilam (1995-2008)

Další členové KSGRR RNDr. Petr Žufan, Ph.D. (od 1999) Doc. RNDr. Tadeusz Siwek, CSc. (od 2001) RNDr. Martin Kovář (2001-2010) Mgr. Monika Šumberová (od 2002) Mgr. Eleonóra Hamar (2002-2004) PhDr. Kateřina Sidiropulu-Janků, Ph.D. (2004-2008) RNDr. Pavel Bednář, Ph.D. (od 2005) RNDr. Tomáš Drobík, Ph.D. (od 2005) Prof. RNDr. Robert Ištok, CSc. (od 2006)

pokračování… Mgr. Tomáš Boruta (od 2006) Mgr. Ondřej Slach (od 2006) Mgr. Luděk Krtička (od 2006) RNDr. David Walter Novák, Ph.D.(od 2007) RNDr. Vincenc Kopeček, Ph.D. (od 2008) PhDr. Přemysl Mácha, Ph.D. (od 2008) Mgr. Zuzana Houdková (od 2010) Mgr. Tomáš Hoch, Ph.D. (od 2011)

Vedoucí KSGRR Doc. Petr Šindler 1995-2000 Doc. Vladimír Baar 2000-2004 Doc. Tadeusz Siwek 2004-2006 Dr. Petr Rumpel 2006-2008 Prof. Vladimír Baar od 2008

Akademičtí funkcionáři z KSGRR Doc. RNDr. Tadeusz Siwek, CSc. prorektor pro vědu a výzkum 2001-2004 prezident České geografické spol. od 2006 Doc. RNDr. Petr Šindler, CSc. děkan Přírodovědecké fakulty 2000-2006 Prof. RNDr. Vladimír Baar, CSc. rektor Ostravské univerzity 2004-2007

Personální složení 1995 – 6 členů 2011 – 18 členů 2 profesoři 3 docenti 8 OA s Ph.D. 5 OA 12 interních doktorandů 11 externích doktorandů 9 stálých externistů (jazyková příprava) AJ, ŠJ, FJ, NJ, RJ, IJ

Vědecko-výzkumná profilace Geografie a regionální rozvoj - Lokální a regionální dimenze Politická a kulturní geografie - Makroregionální a globální dimenze Didaktika geografie - Problematika geografického vzdělávání

Oddělení na katedře Vznikají v letech 2006-07 v souvislosti s potřebou koncentrovat a koordinovat individuálně zaměřené výzkumy pedagogů Centrum městského a regionálního managementu Centrum politické a kulturní geografie Oddělení didaktiky geografie

Centrum městského a regionálního managementu Inovativní koncepty a přístupy v řízení rozvoje měst a regionů s důrazem na roli institucí v lokálním a regionálním rozvoji (regionální politiky, teritoriální marketing a management v rozvoji měst a regionů, regional governance a regionální inovační systémy). Aplikovaný výzkum zaměřen na Moravskoslezský kraj jako průmyslový pohraniční region v kontextu Česka a EU (strukturální analýzy, disparity, instituce a aktéři, procesy, evaluace).

Výběr grantových aktivit CMRM SHRINK SMART: The Governance of Shrinkage within a European Context (2009-12, Evropská komise 7. RP) Constructing Regional Advantage: Towards State-of-the-Art Regional Innovation System Policies in Europe? (2007-09, ESF+GAČR) Role měkkých lokalizačních faktorů v eliminaci regionálních disparit ve strukturálně postižených regionech Ostravska a Ústecka (MMR, 2007-11) Komplexní regionální marketing jako koncept rozvoje rurálního periferního regionu Jesenicko (MMR, 2007-11)

Hlavní partneři KSGRR PřF UK Praha KEI EF VŠB-TU Ostrava KG PřF UJEP Ústí nad Labem UFZ Leipzig (Helmholtz-Centre for Environmental Research) Lund University (Centre for Innovation, Research and Competence in the Learning Economy) A další partneři v Británii, Finsku, Itálii, Norsku, Německu, Nizozemsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Ukrajině, Turecku

Centrum politické a kulturní geografie Geopolitické, geokulturní a geoekonomické procesy ve světě (politika a geopolitické koncepce, relígie a geokulturní koncepce, mezistátní migrace, konflikty, mezinárodní vztahy a právo, geoekonomické trendy a integrační procesy). Aplikovaný výzkum zaměřen na postkomunistický a komunistický prostor Eurasie v kontextu globalizačních procesů (případové studie). Pravidelné mezinárodní konference zaměřené na globalizační procesy (2letá perioda, již 5 ročníků)

Mezinárodní konference 2003 Globalisation and Its Geopolitical, Cultural, Economic and Ecological Context 2005 Globalisation and Its Impact to Society, Regions and States 2007 Globalisation and Its Impact on Localities 2009 Beyond Globalisation: Exploring the Limits of Globalisation in the Regional Context 2011 The Scale of Globalisation

Výběr grantových aktivit Správní, hospodářská a územní decentralizace v Ruské federaci (1999-2000, MZV) Asijští migranti v České republice (2003-04, MZV) Analýza role občanské společnosti v konfliktních regionech Abcházie a Náhorního Karabachu (2010, IGA OU) Zdroje a příčiny migrace obyvatel do České republiky (2005-06, MV-SUZ)

Hlavní partneři FSV UK Praha KP FF ZČU Plzeň KG PřF UP Olomouc FPVMV Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica KGRR FHPV Prešovská univerzita, Prešov KPG WG, Lodžská univerzita, Polsko Royal Holloway, University of London, Velká Británie Ústav Asie a Afriky, Lomonosovova univerzita, Moskva

Oddělení didaktiky geografie Didaktika geografie (didaktické problémy v geografii, aplikace evropské dimenze ve výuce geografie na základních a středních školách) Tvorba učebnic pro ZŠ i SŠ Další vzdělávání učitelů

Kontakty se školami a učiteli Od r. 1996 pravidelné semináře pro učitele geografie Po odchodu prof. Wahly výrazný útlum aktivity S personální změnou obnovení kontaktů a zapojení do grantů Zeměpis v nové perspektivě aneb tudy cesta vede (OP VpK, 2011-2012)

Studijní obory Po vzniku OU se rozšířilo spektrum učitelských studijních oborů díky volnému výběru kombinací aprobačních oborů Současně však KG akredituje první neučitelský obor Geografie, v němž vznikají specializace na sociální geografii a na fyzickou geografii Ve spolupráci s Ekonomickou fakultou VŠB vznikají i dva bakalářské obory zaměřené na cestovní ruch a veřejnou správu – po několika letech však zanikly a výuku převzala EF VŠB

Tradiční zaměření KSGRR V r. 1997 se dosavadní specializace v oboru Geografie transformovaly do samostatných oborů – Fyzická geografie a geoekologie a Sociální geografie a regionální rozvoj (SGRR) R. 2006 po výrazné změně obsahu byl obor SGRR nově akreditován pod názvem Geografie a regionální rozvoj (GRR)

Charakteristika oboru GRR Geografie a regionální rozvoj, Bc.+Mgr. obor je postaven na nejnovějších poznatcích zejména německé školy FG je komplexně pojata jako environmentální aspekty regionálního rozvoje výrazné zastoupení ekonomických disciplín, včetně managementu a marketinku zaměřeného na lokální i regionální rozměr silně prakticky zaměřený obor pro veřejný sektor, státní správu, samosprávu, firmy zaměřené na řízení regionů, odstraňování reg. disparit apod.

Nové zaměření KSGRR V r. 2000 byl akreditován nový studijní obor nazvaný Politická a kulturní geografie (PKG), na němž výukou participovaly i katedry na Filozofické a Pedagogické fakultě Velký zájem o tento obor vedl k rychlému personálnímu rozvoji katedry a postupné transformaci obsahu oboru Již r. 2007 byla akreditována i doktorská forma studijního oboru PKG

Charakteristika oboru PKG Politická a kulturní geografie, Bc.+Mgr.+Dr. výrazně interdisciplinární obor (od r. 2000) geografie + politologie + mezinárodní vztahy + antropologie + sociologie + historie + ekonomie významně je zastoupena jazyková příprava obor zaměřený pro poradenství, média, ale i diplomatickou sféru, veřejný sektor, státní správu, samosprávu, instituce zaměřené na rozvojovou a humanitární pomoc, práci s azylanty a uprchlíky apod.

Studium učitelství Dvouoborové studium geografie+libovolný obor, Bc.+Mgr. Bakalářská forma není explicitně pojata jako učitelský obor, ale nabízí tuto možnost Magisterská forma se na učitelskou přípravu specializuje

Mezinárodní vztahy stabilizované partnerství Erasmus v 16 evropských zemích a Turecku (nyní 32 univerzit) – vyjíždí 20-25 studentů ročně 8 předmětů v angličtině – také příjezdy studentů ze zahraničí (cca 8-12 ročně) v této oblasti patří KSG k nejlepším na OU přednášky zahraničních odborníků

Návštěvy zahraničních odborníků V první dekádě samostatné existence KSGRR byly zahraniční kontakty omezeny především na Slovensko, Polsko a Německo Po zavedení nového systému financování na OU věnovala katedra část financí na rozšíření zahraničních kontaktů Úspěšná je také v získávání projektů na příjezd tzv. hostujících profesorů

Projekty pro získání odborníků Inovace sociální geografie na Ostravské univerzitě směrem ke zvýšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce ve znalostní ekonomice (OP VpK, 2010-2012) Inovace a internacionalizace vybraných studijních oborů na OU (ESF, 2006-2008) Jean Monnet European Module: Geographical Aspects of European Integration (EK, 2005-2008)

Zahraniční odborníci na KSGRR Do r. 2005 návštěvy sporadické, přednášky pro studenty realizovalo jen několik pedagogů ze Slovenska a z Polska Od r. 2006 díky projektům zásadní zlom, dosud cca 40 odborníků (někteří i vícekrát) z 18 zemí – nejvíce z Británie, Německa a Polska, další z Nizozemska, Francie, Dánska, Norska, Finska, Portugalska, Slovenska, Slovinska, Albánie, Turecka, ale také z USA, Kanady, Austrálie, Japonska a Ruska

Tuzemští odborníci na KSGRR Jan Kohout, velvyslanec-stálý zástupce při EU v Bruselu a pozdější ministr ZV Pavel Telička, vedoucí vyjednávacího týmu pro vstup do EU, velvyslanec a vedoucí Stálé mise ČR při EU Roman Joch, ředitel Občanského institutu, nyní poradce premiéra Nečase Petr Drulák, ředitel Ústavu mezinárodních vztahů v Praze Tomáš Etzler, redaktor ČT v Číně, dříve válečný zpravodaj CNN v Iráku

Silné stránky KSGRR Důraz na interdisciplinární pojetí a „ostravskou“ specializaci Kontinuální inovace bez ohledu na výzvy shora a grantové „vlny“ Snaha o trvalé rozšiřování kompetencí – jazykové, kartografické, počítačové, soft skills Internacionalizace studia Solidní zájem o humánně-geografické obory Spolupráce s potenciálními odběrateli absolventů i s absolventy samotnými

Slabé stránky KSGRR Velké rozdíly vědecko-výzkumných aktivit mezi odděleními – obtížné získávání projektů v oblasti politické a kulturní geografie Problémy s publikační činností – humánní obor mezi přírodovědnými, objektivní nemožnost srovnávání (absence impaktovaných časopisu, nedoceňování monografií)

Výhled do budoucnosti KSGRR dokázala dosud vždy pozitivně reagovat na změny ve vysokoškolském vzdělávání a bude v tomto trendu pokračovat Vybudovala solidní a stabilizovanou profesní strukturu – v r. 2012 se 3 profesory a 3-4 docenty Cca 60 % členů KSGRR je mladších 40 let, přičemž do r. 2012 budou mít všichni Ph.D. K 18 pedagogům chceme mít na KSG každoročně cca 10-12 interních doktorandů

pokračování… V současné době již probíhají změny v profesní přípravě bakalářů – širší zaměření na praktické uplatnění ve třech směrech: Mezinárodní cestovní ruch (realizuje se) Trh nemovitostí a development (připravuje se) Žurnalistika a média (připravuje se) V učitelském studiu se zaměříme na posilování kontaktů s praxí a zlepšování praktických dovedností v seminářích

pokračování… Snahou je udržet kvalitu magisterského studia kontinuálním zabezpečením přednášek odborníků z praxe a ze zahraničí Prioritou je stabilizace doktorského studia a další zapojení specialistů na regionální rozvoj s perspektivou akreditace samostatného doktorského oboru v oblasti GRR Dle dalšího vývoje VŠ zákona požádáme o akreditaci habilitačního řízení v oboru PKG

…pár slov na závěr za všechny geografy 20 let geografie na samostatné OU a její Přírodovědecké fakultě bylo zcela určitě smysluplně využito pro její rozvoj Vznikly 2 silné geografické katedry, které se prosadily v konkurenci českých VŠ a navázaly také aktivní kontakty se zahraničními geografy A protože mladá generace na obou katedrách je plná elánu do další práce, věřím, že ostravská geografie se bude dynamicky rozvíjet i v další dekádě a bude dobře reprezentovat naši fakultu

Děkuji Vám za pozornost Vladimír Baar