Návrh parkování Návrh zastávek MHD
Obecně: Parkování je umístění vozidla mimo jízdní pruhy komunikace · parkování krátkodobé – do 2 hodin trvání · parkování dlouhodobé – nad 2 hodiny trvání Odstavování značí umístění vozidla mimo jízdní pruhy komunikace po dobu, kdy se vozidlo nepoužívá Stání představuje plochu sloužící k odstavení (odstavné stání) nebo parkování (parkovací stání) vozidla (včetně nezbytných vzdáleností kolem něho) velikost stání závisí na půdorysných rozměrech vozidla zvětšených o: – nejmenší dovolené vzdálenosti vozidla od hranic plochy – poloviční hodnoty od sousedních vozidel
Parkování ve vztahu k přilehlé komunikaci
Odstupy od pevných překážek a odstupy mezi vozidly
PODÉLNÉ STÁNÍ
KOLMÉ / ŠIKMÉ STÁNÍ
KOLMÉ / ŠIKMÉ STÁNÍ
STÁNÍ PRO OSOBY S OMEZENOU SCHOPNOSTÍ POHYBU
Minimální a doporučené poloměry pro osobní auta Vnější obruba - R min = 8 m (6,2 m) Vnitřní obruba - R min = 4 m (3,1 m) Stání pro taxi - vyřešit jako podélné stání podél komunikace jdoucí v blízkosti nádražní budovy (možno řešit v rámci autobusového nádraží). - počet stání min. 5
Příklady uspořádání stání
Příklady uspořádání stání
Zastávky MHD 1. Autobusové zastávky minimální vzdálenost zastávek je 500 m délka nástupní hrany L závisí počtu linek a typu autobusu, který na lince jezdí. L = 12 m … 1 autobus (1 linka) L = 25 m … 2 autobusy (2 linky) 2,5
Autobusový záliv autobusový záliv zřizujeme na komunikacích kategorie B Příklad autobusového zálivu
Oddělený autobusový záliv oddělený autobusový záliv zřizujeme na komunikacích kategorie B. Příklad odděleného autobusového zálivu:
Minimální vzdálenost přechodu od zastávky - hodnota D je závislá na kategorii komunikace D = 5 … komunikace C D = 10 – 15 m … komunikace B - tato veličina má souvislost s dodržením rozhledových poměrů a dostatečnou vzdáleností pro zastavení.
Hodnota Dz je taková, aby řidič měl dostatek času bezpečně zastavit ve chvíli, kdy spatří chodce, který vstupuje na přechod pro chodce.
Zastávky nelze zřídit - stojící bus nesmí zakrývat SSZ, svislé dopravní značení, vjezdy do objektů, parkovišť atd.; - v křižovatce a jejím rozhledovém poli; - ve vzdálenosti menší než 30 m před a za jinou bus zastávkou v protisměru na směrově rozdělené komunikaci a nejsou-li zastávky v zastávkových pruzích nebo zálivech.
Tramvajové ostrůvky 2. Tramvajové zastávky Stejně jako u autobusových zastávek existuje i u tramvajových mnoho variant řešení. Záleží především na kategorii komunikace a umístění tramvaje v komunikaci. Délka tramvajového ostrůvku (nástupiště) L je < 37, 65 >m. Tramvajové ostrůvky Navrhujeme v místech, kde tramvaj není na zvýšeném tramvajovém pásu a je vedena uprostřed komunikace.
Zvýšený tramvajový pás Navrhujeme v místech, kde je tramvaj umístěna na zvýšeném tramvajovém pásu a je vedena uprostřed komunikace. V případě, že v rámci nástupiště navrhujeme podchod, pak šířka nástupního ostrůvku musí být minimálně 3 m.
Vyznačení vodorovným značením Na úzké obslužné komunikaci je možno vyznačit zastávku pouze vodorovným dopravním značením. V takovém případě může dojít i k částečnému nebo úplnému pojíždění tramvajového pásu. K nástupu do tramvaje dochází z chodníku a podle pravidel silničního provozu je v případě zastavení tramvaje povinen zastavit za tramvají řidič osobního vozidla.
Zastávky nelze zřídit - blíže než 30 m před křižovatkou (měřeno od zastávkového sloupku); - blíže než 35 m za křižovatkou; - na vnější straně směrového oblouku s poloměrem menším než 300 m (kromě konečných zastávek); - na kolejových výhybnách či křižovatkách.
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek
Další příklady uspořádání zastávek