Hradec Králové 30. 8. – 1. 9. 2013 Veletrh nápadů učitelů fyziky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Seznámení s měřícími přístroji, rozsah měřících přístrojů
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název úlohy: 4.7 Termistor
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Měřící systém VERNIER DRÁT JE NAPÍNÁN PŘES KLADKU POMOCÍ ZÁVAŽÍ.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody.
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Zdroj světla. Šíření světla
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Téma: Vzájemné působení těles, síla a její měření Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
 ZŠ JAROŠOVA,HAVÍŘOV- ŠUMBARK  ABSORBCE TEPELNÉHO ZÁŘENÍ  VERONIKA KREJČÍŘOVÁ KAROLÍNA SMUTNÁ.
Změny teploty vzduchu v průběhu času
Digitální učební materiál
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením rychlosti Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
Práce s edlabem.
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením teploty Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
Měrná tepelná kapacita
FYZIKÁLNÍ POKUS NA OHŘEV VZDUCHU POMOCÍ SLUNCE (tepelné záření) Základní škola Dr. E. Beneše, Mladá Boleslav.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OHMŮV ZÁKON.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta
Transkript prezentace:

Hradec Králové – Veletrh nápadů učitelů fyziky

Autor: Renata Spustová Školitel: RNDr. Libor Koníček, Ph.D. Ostravská univerzita v Ostrav ě Žákovský experiment se systémem EdLab ve výuce molekulové fyziky a termiky na ZŠ

Tepelné záření s EdLabem  Experimenátlní činnost žáků:  jak různé látky pohlcují tepelné záření,  na kterých faktorech závisí schopnost látky pohlcovat tepelné záření.  princip tepelné výměny zářením  závislost zvýšení teploty tělesa na vzdálenosti od zdroje a na teplotě zdroje záření, na barvě a úpravě materiálu.

Časové rozvržení hodiny  Žákovská diskuse – tepelné záření v praxi  Rozbor experimentů, vyslovení hypotéz  Práce ve skupinách – 3 experimenty  Ověření hypotéz a vyslovení závěrů, společná kontrola práce ve skupině  Teoretická část  Otázky k opakování

EdLab (Educational Laboratory Board) ab kusy

EdLab (Educational Laboatory Board)  Měřicí systém připojený k počítači přes USB rozhraní  Měření prostřednictvím čidel EdLab a Vernier  Vizualizace naměřených výsledků v přehledných grafech  Práce ve virtuálním a vzdáleném experimentálním prostředí  Skupinová výuka  Konstruktivistický přístup k vyučování  Využití heuristických a výzkumných metod

Postup zapojení

Postup spuštění programu

Nastavení teploměru Zelený teploměr Nastavení rozsahu 0 – 70° C

Y - veličiny Nastavení y - veličinyVýsledek

Vymezení parametrů vzorkovacího času - ikona t na horní liště

Nastavení grafu

Měření teploty

Průběh měření a jeho zastavení

Práce s naměřenými daty

Tři skupinové experimenty  Experiment 1 - Zvýšení teploty různých materiálů při pohlcování tepelného záření  Experiment 2 - Zvýšení teploty teploměrů při pohlcování tepelného záření různé intenzity  Experiment 3 - Zvýšení teploty teploměrů při pohlcování tepelného záření z různé vzdálenosti 

Experiment 1  Tři zelené teploměry ze soupravy EdLab přilep izolepou na lavici a přikryj je různými materiály: hliníkovou fólií, listem bílého papíru a listem matného černého papíru. Na všechny tři nechej dopadat tepelné záření z elektrické lampy. Sleduj, jak se změnila teplota u jednotlivých teploměrů. Výsledky měření zapiš do tabulky č. 1.

Praktická ukázka

Naměřené hodnoty

Pracovní list  Tabulka č. 1 MateriálHliníková folie Bílý papír Č erný papír Nam ěř ená teplota (°C) Seřaď materiály podle teploty. Postupuj od nejvyšší naměřené teploty po nejnižší. ………………………………….. …………………………………. Ověř vyslovené hypotézy

Náměty k žákovské diskusi  Která fyzikální veličina je zobrazena na vodorovné ose grafu?  Která fyzikální veličina je zobrazena na svislé ose grafu?  Odečti z grafu pomocí svislého růžového vodítka, jak se změnila na konci pokusu teplota všech tří teploměrů:  Urči, u kterého materiálu vzrostla teplota nejvíce.  Urči, u kterého materiálu vzrostla teplota nejméně.

Experiment 2  Umísti dva zelené teploměry ze soupravy EdLab tak, aby byly ve stejné vzdálenosti od dvou elektrických lamp. Do jedné lampy našroubuj žárovku 60W, do druhé žárovku 100 W. Sleduj, jak se změnila teplota u jednotlivých teploměrů. Výsledky měření zapiš do tabulky č. 2.

Praktická ukázka

Naměřené hodnoty

Pracovní list  Tabulka č. 2 Žárovka60W100W Nam ěř ená teplota (°C) Seřaď sestupně žárovky podle naměřené teploty ………………………………….. Ověř vyslovené hypotézy

Experiment 3  Umísti dva teploměry EdLab tak, aby byly v různé vzdálenosti od elektrické lampy. Použij lampu s žárovkou 100 W. Sleduj, jak se změnila na konci měření teplota u jednotlivých teploměrů. Výsledky měření zapiš do tabulky č. 3.

Naměřené hodnoty

Pracovní list  Tabulka č. 3 VzdálenostMalá – teploměr 1 Větší – teploměr 2 Nam ěř ená teplota (°C) Seřaď sestupně teploměry podle naměřené teploty ………………………………….. Ověř vyslovené hypotézy

Edlab verze 3

Spuštění programu

Automatické načtení čidla

Nastavení měření

Spuštění měření

Tabulka hodnot

Zpracování hodnot

Výhody EdLabu  jednoduchá obsluha  adaptabilní softwar  po dohodě s vývojovými pracovníky možnost přizpůsobit požadavkům učitele  rozhraní EdLaB je schopno zaznamenávat velmi rychlé děje trvající jen několik milisekund, i pomalé děje trvající několik dní  naměřené hodnoty jsou zpracovány ve formě tabulek, grafů a dalších přehledů  výsledek průběhu měření je díky EdLaBu přesnější a má vyšší citlivost než klasická fyzikální měřidla

Děkuji za pozornost

Literatura:  [1] Macháček, Martin a Jiří Bohuněk: Fyzika 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Praha: Prometheus, 2001, 159 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN  [2] Macháček, Martin a Jiří Bohuněk: Pracovní sešit k učebnici Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia: pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Praha: Prometheus, 2006, 32 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN  [3] Mechlová, Erika: Fyzikální pojmy. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě,  [4] Kolářová, Růžena a Jiří Bohuněk: Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Praha: Prometheus, c1999, 223 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN  [5]