Metody zvyšování kapacity a produktivity ATM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Advertisements

Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
ODPOVÍDAČ SEKUNDÁRNÍHO RADARU
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
pro všeobecné letectví
Připojení k internetu.
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Data Link Services XI. Jednání leteckých dopravců a odborné letecké veřejnosti se zástupci ŘLP ČR V. Cizek
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
ŘLP ČR s.p. Marek Dočkal FPL 2012 Základní informace Seminář FPL 2012,
poskytujeme služby v oblasti ochrany majetku a osob (EZS, EPS, CCTV …) od roku 2004 poskytujeme služby v oblasti logistiky a zabezpečení vozidel (systém.
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
Způsoby přesné družicové navigace
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
4.PLACHTAŘSKÝ SEMINÁŘ v JABLONNÉM NAD ORLICÍ
Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
METROPOLITNÍ PŘENOSOVÝ SYSTÉM
Management kontinuity činností organizace
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2013 Generální ředitel 30. října 2013 IATCC PRAHA XI. ročník jednání s leteckými dopravci.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Automatizace řízení letového provozu Jakub Kolář SPŠ Stavební Liberec.
© Emotron AB Účinný a spolehlivý provoz Ventilátory Kompresory Dmychadla.
PŘEDNÁŠKA 6 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Palubní protisrážkový systém (Airborne Collision Avoidance Systém) ACAS Americká verze je nazývána Protisrážkový výstražný systém pro vyhnutí se letovému.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Letecká záchranná služba
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Approach Procedure with Vertical guidance
Služba RDS-TMC Jednotný systém dopravních informací
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2015 Generální ředitel 10. listopadu 2015 PRAHA 13. ročník jednání s leteckými dopravci.
A-CDM na letišti Praha Pohled ŘLP , IATCC Matěj
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Navigační systémy Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Fyzická vrstva (PL) Techniky sériové komunikace (syn/asyn, sym/asym ) Analogový okruh (serial line) Přenos v přeneseném pásmu (modem) Digitální okruh.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Změny kmitočtů s přechodem na kanálovou separaci 8.33 kHz v LKAA
ATN Data Link services v podmínkách ŘLP ČR, s.p.
Letecká informační služba pro GA 2017
Významné projekty ŘLP ČR
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
PB169 – Operační systémy a sítě
Free Route Airspace Prague
15. ročník jednání s leteckými dopravci Milan Koráb
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Koncepce Free Route ve FIR Praha
Tereza Topková Odbor civilního letectví
STAV PODNIKU 2017 – 2018 AKTULIZACE STRATEGIE ŘLP ČR, s.p.
Transkript prezentace:

Metody zvyšování kapacity a produktivity ATM

Vznikající problém: Nad Evropou je denně uskutečněno až 33 000 letů. Roční nárůst leteckého provozu je v průměru 5% Předpokládá se, že se do roku 2030 provoz zdvojnásobí. Důsledky: Neekonomičnost provozu: vyčkávání letadel, přidělování nevhodných letových hladin => vyšší spotřeba paliv…. Environmentální problémy - vyšší hluková zátěž, CO2, rozšiřování letišť,… Zvýšená zátěž složek ŘLP a leteckého personálu Vyšší pravděpodobnost kolizí – na letišti i ve vzduchu Koordinační problémy mezi civilními a vojenským provozem Řešení zvýšení počtu frekvencí – 8.33 kHz rozestupy kanálů Vylepšení navigačního vybavení a jeho přesnosti – P-RNAV, RVSM, TCAS… Zrychlení a zjednodušení komunikace – Datalink, SAT, voice reduction Zjednodušení a upravení postupů , koordinace – airport operation, flight planning, AUP,Airspace User Operation…

Cesty navýšení ATM ATFM Airspace User Operations Optimální profil letu, Free flight, 8.33 kHz, … Information Management & Services Communication, Data, CPDLC, ACARS, LINK2000+, Mode S Synchronization Military  Civil, … Separation Assurance – Vertical, Horizontal RVSM, RNAV, TCAS Airport Operations A-SMGCS, A-CDM, … Airspace Organisation and Management AUP, CDR ROUTES,…

Rozestupy 8.33 khz v ICAO EUR regionech Standartní rozestupy kmitočtů jsou 25 kHz Od roku 1999 bylo zaveden frekvenční rozestup 8.33 kHz od FL245 Od roku 2007 je aplikován frekvenční rozestup 8.33 kHz od FL195 Od roku 2011 je chystán amendment pro aplikaci 8.33 kHz rozestupů pod FL195 pro ICAO EUR regiony Výhody: Více komunikačních frekvencí pro vzdušný prostor Vybavení starých letadel novými typy radiokomunikačních zařízení Nevýhody: Nutnost nových instalací na starších typech letadel => předpokládaná cena u civilních provozovatelů 285 mil eur Nutnost výjimek pro některé lety Bezpečnostní rizika: špatná volba kanálu pilotem…

Předpoklad aplikace rozestupů 8.33 pod FL195 Navržená implementace rozšíření 8.33 kHz rozestupů pod FL195 má 3 fáze: Forward-Fit phase Interim phase Final phase

RVSM Standartní vertikální rozestupy ve vzdušném prostoru jsou: GND – FL195: 1000ft FL195 –FL410: 2000ft FL410 – FL610: 4000ft Pozn. Je to z důvodu snižování tlaku s výškou atmosféře a vznikající tlakové chybě výškoměrů při narůstající výšce => narůstá nepřesnost v měření barometrické výšky!!! => nutnost větších vertikálních rozestupů. Řešení ? RVSM! => zdvojnásobnění provozu nad FL195 RVSM – reduced vertical separation minima (ICAO) DRVSM – domestic reduced vertical separation minima (FAA) RVSM vertikální rozestupy ve vzdušném prostoru jsou: GND – FL195: 1000ft FL195 –FL410: 1000ft FL410 – FL610: 4000ft

Požadavky na vybavení letadel pro RVSM provoz: Požadavky na letadla: a) vybaven vybavením schopným: 1) indikovat letové posádce letovou hladinu, v níž letoun letí, 2) automaticky udržovat zvolenou letovou hladinu, 3) signalizovat letové posádce odchylku od zvolené letové hladiny. Prahová hodnota sepnutí signalizace nesmí být větší než ± 300 ft. 4) automaticky hlásit tlakovou výšku. b) schválen Státem provozovatele pro provoz v daném prostoru. Požadavky na vybavení letadel pro RVSM provoz: Dva nezávislé systémy měření barometrické výšky Výstražný systém měření výšky Automatický systém udržování navolené výšky (AP) Odpovídač SSR s vysíláním barometrické výšky (mode C, mode S)

TCAs Verze TCAS: TCAS – Traffic collision and avoidance system Kontroluje vzdálenosti mezi letadly vybavenými TCAS Informuje pilota, případně navrhuje manévry k vyhnutí Slouží jako záložní systém pro složky ŘLP v případě vysazení primárního radaru Verze TCAS: TCAS I. Obrazová a výstražná informace pro pilota o okolním provozu, predikce možného pohybu (pouze TA – Traffic Advisory) TCAS II. Obrazová a výstražná informace pro pilota, příkazová služba pro úhybné manévry ve vertikální rovině (TA – Traffic Advisory + RA – Resolution Advisory) TCAS III. Obrazová a výstražná informace pro pilota, příkazová funkce pro úhybné manévry ve vertikální a horizontální rovině (TA – traffic advisory + RA – Resolution Advisory) Ém

Indikace úhybných manévrů: Zvukovou signalizací Vizuální signalizací Na VSI – vertical speed indicator Na HSI – horizontal situation indicator

Bezpečnostní prostory kolem letadla pro aktivaci TCAS TA/RA výstrah

Freeflight, freeroute koncepce let probíhá mimo pevné tratě, rozhodnutí o trase letu, trajektorii a časovém provedení manévru je na provozovateli (prostřednictvím posádky letadla ) úkolem řídícího pracoviště je řešit možné konflikty, které vzniknou mezi letadlem a ostatním provozem, provádění letů podle Free Route koncepce snižuje letovou dobu, emise při provozu letadel a zvyšuje pružnost využití vzdušného prostoru. S Free Route se pro CEATS počítá na rok 2008. Free Flight Koncepce provozovatel zvolí optimální trať, během letu bude posádka podporována systémem ATM (Air Traffic Management), který jí bude dodávat informace pro efektivní provedení letu a informace nebo varování, týkající se okolního provozu. Okolní provoz bude zobrazen na palubním displeji s rozsahem do 120 NM. Odpovědnost za zajištění rozestupů bude mít posádka, což je hlavní rozdíl proti koncepci Free Route. Služba řízení převezme odpovědnost za zajištění rozestupů v naléhavých případech

Aop – Airport Operation program Soubor operačních řešení Eurocontrolu pro zjednodušení procedur na letišti, zvýšení bezpečnosti, snížení environmentálního zatížení letišť, usnadnění rozhodování ŘLP. Advanced Surface Movement Guidance and Control System A-SMGCS Přehledová funkce: poloha a identifikace pozemního provozu a přistávajících letadel Varovná funkce: detekce nebezpečného sblížení Od roku 2005 na LKPR

Zobrazení výstrahy systému A-SMGCS na Letišti LKPR

Airport Collaborative Decision Making A-CDM =Koncept Spolupráce při rozhodování Soubor opatření mezi složkami leteckého provozu. Především se jedná o vzájemnou informovanost, okamžité podávání aktuálních informací, díky tomu rychlejší reakce na vzniklou situaci a přesunutí zdrojů. Fáze implementace A-CDM na LKPR: Společné sdílení provozních informací a dat (Airport CDM Information Sharing) Nastavení průletových postupů A-CDM (TOBT postupy) TOBT – předpokládaný čas ukončení odbavení Stanovení proměnné doby pojíždění (EXIT) Společné plánování pořadí odletů (EXOT + TSAT postupy) TSAT – Target start-up approval time EXOT – Estimated time between off-block and take off Využití A-CDM za nepříznivých podmínek - odmrazování

Příklad z praxe zavedení jednoho z prvku konceptu A-CDM: Problém: Pokud provozovatel letecké společnosti uzlového letiště musí vytlačovat svá letadla v různých směrech v závislosti na dráze v používání pro vzlet, ale není informován o změnách dráhy a nemá své vlastní prostředky pro odbavení, jeho letadla budou často vytlačena špatným směrem a doba pojíždění bude delší, než bylo předpokládáno .... Řešení: Zasílat handlingové společnosti informaci o aktuálně používané dráze, handlingová společnost musí zaslat čas vytlačení letadla…

Mode S Vlastnosti Nastávající problémy s SSR v modu C: Nedostatečný počet adres pro navyšující se letecký provoz Chybovost identifikace letadel Mod S: Jedinečná adresa odpovídače – 24Bit Schopnost selektivního výběru informací v dotazu Vložení identity do dotazu - > výzva jen pro letadla v kompetenci dané služebny Schopnost přenosu dat oběma směry, odolnost proti chybám přenosu Kompatibilita s klasickými systémy sekundárních radarů Možnost využití s dalšími systémy – TCAS, FMS… Implementace ve dvou fázích: ELS –Elemetary surveillence a EHS – Enhanced Surveillence

ELS mode: Základní funkce: • Automatické hlášení identifikace letadla – Hlášení callsign letadla • Informace o vlastnostech datalinku – Technická funkce k rozpoznání vlastností datalinku odpovídače pozemními stanicemi • Udávání výšek v intervalech 25ft • Status fáze letu - (ve vzduchu / na zemi)

CPDLC Controller Pilot Data Link Communications (CPDLC), je systém pro vzdálenou komunikace pilotŘLP přes datalink. Systém užívaný v zemích Maastrichtské dohody Zprávy zasílané přes CPDLC: CLIMB/DESCEND/MAINTAIN FL(ACL) CHECK MICROPHONE(AMC) CHANGE SSR CODE /-SQUAWK IDENT CONTACT(ACM) DIRECT TO TURNS and HEADINGS Tento systém využívá 50 000 letů ročně, očekává se narůstání počtu letů s využitím CPDLC Možnost integrace s jinými letadlovými systémy – FMS Snížení zatížení složek ŘLP, zredukování radio korespondence, využití při poruše radiokomunikačním hlasových zařízení,…

acars = Aicraft communication Adressing and Reporting system Digitální datalinkový systém pro zasílání a příjem krátkých informačních zpráv mezi letadlem a pozemní stanicí přes UHF, HF nebo satelit. Výhoda: informace s provozovateli v reálném čase (zpoždění letu, změna letového plánu, ETA, provozní a technické informace, aktuální počasí pro trati…=> plánování oprav, odbavení, …). Síť pozemních rádiových stanic zajistí v reálném čase komunikaci letadla s leteckou společností, řídícím střediskem ap. prakticky kdekoliv na světě. Downlink proces / Uplink proces Downlink: Downlink zprávy vytváří automaticky systém na palubě nebo ručně pilot. Systém posílá zprávy přes VHF nebo Satcom. Výběr přenosového prostředku (VHF, SAT) a servis providera je automatický. Doba odeslání 6-15 sec. Uplink: Zpráva je vytvořená automaticky systémem, nebo ručně pozemním uživatelem. Palubní systém potvrdí zprávu a předá ji na místo určení: displej, tiskárna nebo jiný palubní systém. Doba odeslání 10-20 sec.

Příklad ACARS zprávy: ACARS zprávy: ----------------------------------------------------09:42:47, 28/11/2002 G-BIVA BRITISH AIRWAYS BA0000 Using Ground Station A Aberdeen.Message No. M86A Message Type B1 REQUEST OCEANIC CLEARANCE ES BA195HA 5052N 00100W 1839 F148 MS182 255/067 TB/ S011DES BA195HA 5057N 00056W 1840 F137 MS177 267/051 TB/ S011/// BA195HA 511900026W 1846 F117 MS135 271/040 TB/ S111/// BA195HA 5120N 00022W 1846 -----------------------------------------------------N ACARS zprávy:

RNAV, P-rnav Konvenční navigace – od radiozařízení jednoho ke druhému Area Navigation – je způsob navigace po jakékoliv zvolené trase která je v dosahu pokrytí navigačních prostředků nebo v možnostech navigačního vybavení letounu. B-RNAV [Basic] Je koncepce navigace RNAV kdy je letadlo schopno dodržet odchylky od uvedené tratě do ±5NM po 95% času letu. P-RNAV [Precision] Je koncepce navigace RNAV kdy je letadlo schopno dodržet odchylky od uvedené tratě do ±1NM po 95% času letu. RNAV navigace

Continous descent approach- cda Přiblížení s ustáleným klesáním Ideální vertikální křivka pro let je balistická křivka Změnami hladin a výšek „skokem“ tzv.step climb, step descent“ => vyšší spotřeba, hluková zátěž…. Řešení ve fázi přiblížení: postup CDA Někde nazýváno ODP – optimised descent profile Konstantní úhel klesání shodný s klesáním na finále, standardně 5.2% [3°Glide] Zahájení sestupu probíhá ve vypočítaném bodě ToD – Top of Descent, se sklesáváním na optimální rychlosti

Výhody CDA: Nižší potřebný výkon motorů Snížení hlukové a emisní zátěže – výsledky ukazují snížení o 5dBi a více!!! Pozn.:Pro porovnání v automobilové dopravě znamená 5 dBi snížení dopravy o 50%! Snížení spotřeby letadla Nevýhody CDA: Ne na každém letišti lze uplatnit Redukce hlukové zátěže je závislá na geografické situaci okolo letiště Tento nový postup je zaváděn i na LKPR ve fázi zkoušení. Viz. AIP SUP 5/11 (30.10.2010) Experimentální příletové tratě LOMKI 1N, GOSEK 1N, VLM 1N, GOLOP 1N

CDA přílety pro letiště Praha Ruzyně

Zdroje: Letiště Praha http://www.prg.aero/ Eurocontrol http://www.eurocontrol.int/ ŘLP CZ http://www.rlp.cz/ LIS ŘLP CZ http://www.lis.rlp.cz/ Mjr. Tomáš Pecháček přednášky, powerpoint prezentace L-6 I., II., III. Předpis provoz letadel L-8168 Předpis Provoz letadel

Otázky?