Reeingeneering a procesní řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systémy pro podporu managementu 2
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Systémová integrace Ing. Roman Danel, Ph.D.
Základní koncepty systémové integrace
managementu znalostí podle
Systémy pro podporu managementu 2 Reengineering a podpora firemního rozhodování.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti zvyšování výkonnosti a kvality REENGINEERING.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Nabídka personálních služeb
Reengineering podnikového procesu
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Informační systémy podnikové systémy CRM
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
2. Podnik a jeho řízení Řízení podniku Rozvoj podniku
6. Koncepce řízení projektů
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/ Projekty reengineeringu  Projekty reengineeringu  Tým pro BPR  Kritické faktory.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Podniková ekonomika Personální činnost.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Pohled zhora. Z čeho vycházíme... Jedinou konstantou dneška je změna Změna musí být řízená Změny musí být dosaženo efektivně Projektů je kolem nás mnoho.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Analýza rizik Miroslav Čermák.
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Moderní byznys Jan Kovařík. ”Zlepší-li se toky informací ve firmě, pak řešení jednotlivých podnikatelských problémů již přijdou sama.” Bill Gates, Byznys.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Řídící struktury, malé a velké organizace
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
James Champy *1942 Massachusetts, USA. Biografie 1963 Massachusetts Institution of Technology 1968 titul na Boston College Law School 1969 Index Systems.
6. Koncepce řízení projektů
ECM – Enterprise Content Management
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
8. Zavádění procesního řízení
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Osobní management – modul č.4
Digitální učební materiál
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

Reeingeneering a procesní řízení Ing. Roman Danel, Ph.D. roman.danel@vsb.cz Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta

Literatura Molnár, Z.: Efektivnost informačních systémů, Grada 2001 Voříšek, J.: Strategické řízení informačního systému a systémová integrace, Management Press 1997 Voříšek, J.: Informační technologie a systémová integrace Informační technologie pro praxi 2009, konference Systémové integrace a VŠB EKF

Obsah Co je to “proces reingeneering“? Co je to podnikový proces? Typy podnikových procesů Proces a projekt

Optimalizace procesů Radikální – BPR Pozvolná

Co je to „reeingeneering“? Zásadní přehodnocení a přeměna (redesign) podnikových procesů tak, aby mohlo být dosaženo zásadního zdokonalení z hlediska měřítek výkonnosti, jako jsou náklady, kvalita, služby a rychlost. Reeingeneering definoval Michal Hammer, 1990

Úrovně reengineeringu Work Process Reengineering (WPR) - snížení nákladů, vzrůst kapacity, zkrácení doby dodávky, hlavním nástrojem je automatizace a zavádění IT Business Proces Reengineering (BPR) – optimalizace procesů, která vede k zlepšení vztahů k zákazníkovi, rozšíření aktivit mimo podnik, zlepšování pozice podniku na trhu, snížení nákladů Business Reengineering (BRE) – celková restrukturalizace podniku, redefinice procesů; kde a jak můžeme vytvářet hodnoty

Předpoklady úspěšného reengiineeringu akceptování procesní orientace tvorby organizačních struktur ambice k radikální změně rozchod s dosavadními pravidly tvůrčí využití informačních technologií

Principy reengineeringu několik činností je kombinováno v jednu zodpovědnost za rozhodování patří ke každé činnosti kroky každého procesu jsou vykonávány v přirozeném sledu procesy mají variantní provedení práce se provádějí tam, kde je to nejrozumnější redukují se kontrolní opatření a nástroje manažer případu je jediným kontaktním místem

Reeingeneering vyžaduje změny mění se typ dělby práce – od funkčních útvarů k procesním týmům mění se charakter pracovní činnosti – od jednoduchých úkolů k mnohostranné práci mění se postavení pracovníka – od kontrolovaného ke spoluzodpovědnému mění se příprava k výkonu činností – od výcviku ke vzdělávání mění se výkonová kriteria a odměňování – od činností k výsledkům mění se kriteria postupu – od výkonnosti ke schopnostem mění se role manažerů – od dohlížitelů v kouče, od zapisovatelů výsledků k vůdčím osobnostem mění se organizační struktura - od hierarchické k ploché mění se způsob myšlení – od deduktivního k induktivnímu

Důsledek – změny pravidel Staré pravidlo: Informace mohou být přítomny v jednu dobu jen na jednom místě. Zlomová technologie: Sdílené databáze. Nové pravidlo: Informace mohou být přítomné všude, kde jsou potřebné. Staré pravidlo: Jen experti mohou zvládnout komplexní práci. Zlomová technologie: Expertní systémy. Nové pravidlo: Univerzalista může vykonávat práci experta. Staré pravidlo: Podniky se musí rozhodnout mezi centralizací a decentralizací. Zlomová technologie: Telekomunikační sítě. Nové pravidlo: Podniky mohou souběžně sklízet výhody centralizace a decentralizace. Staré pravidlo: Manažeři rozhodují o všem. Zlomová technologie: Softwarové nástroje na podporu rozhodování, databázový přístup. Nové pravidlo: Rozhodování je součástí každé pracovní funkce.

Změny pravidel Staré pravidlo: Provozní personál potřebuje pracoviště, kde může přijímat, ukládat, uchovávat a předávat informace. Zlomová technologie: Bezdrátový přenos dat, přenosné počítače. Nové pravidlo: Provozní personál může předávat a přejímat informace, ať je kdekoliv. Staré pravidlo: Nejlepší kontakt s potenciálním zákazníkem je osobní kontakt. Zlomová technologie: např. Interaktivní videotisk. Nové pravidlo: Nejlepší kontakt s potenciálním zákazníkem je efektivní kontakt. Staré pravidlo: Musíte přijít na to, kde jsou věci uloženy. Zlomová technologie: Technologie automatické identifikace a automatického vyhledávání. Nové pravidlo: Věci vám řeknou, kde jsou, Staré pravidlo: Plány se revidují periodicky. Zlomová technologie: Vysoce výkonná výpočetní technika. Nové pravidlo: Plány se revidují průběžně.

Co je to „proces“? Proces definujeme jako posloupnost činností vykonávaných proto, aby bylo dosaženo předem daných cílů. Každý proces má svého vlastníka (= pracovníka zodpovědného za proces) a svého zákazníka (může být jiný proces, který potřebuje výsledky předchozího procesu).

Proces Proces má vstup a výstup. Výstup je charakterizován užitkem – přidanou hodnotou pro zákazníka. Zákazník může být externí nebo interní (=jiný firemní proces)

Procesní řízení Nástupce reeingeeringu Procesní řízení umožňuje v mnoha případech efektivnější řízení firmy, úsporu času a nákladů, kvalitnější uspokojení potřeb zákazníků Komplementární k projektovému řízení

Projektové řízení Projekt – jedinečný sled aktivit a úkolů, který má specifický cíl, začátek, konec a má stanoven rámec pro čerpání zdrojů. Projektové řízení: ČAS – NÁKLADY - KVALITA

Projekt x proces PROJEKT - specifický sled činností vedoucí k dosažení určitého cíle; jednorázovost; charakterizován plánem PROCES - specifický sled činností určený k provedení určité práce; opakovatelnost; charakterizován popisem průběhu

Projektové x procesní řízení Projektové řízení – nástroj implementace změn, vedení a řízení projektů Procesní řízení – zaměřeno na efektivnost a efektivitu opakovatelných procesů

Procesní x projektové řízení Plán; kdo, kdy, co, jak, za kolik Dílčí činnosti Postup vpřed Procesní řízení: vstup, výstup, vlastník Odpovědnost, motivace Iterace, celostní pohled

Typy podnikových procesů Kořenové procesy (Core processes) – např. realizace zakázky, hlavní výrobní činnost… Podpůrné procesy (Support processes) – procesy probíhající uvnitř podniku, např. účetnictví, IT Mezipodnikové procesy (Business network processes) – spolupracující firmy, subdodávky, servis Řídicí procesy (Management processes)

Klasická optimalizace procesů Klasické mapování procesů -> detailní návrh procesu s přesně definovanou sítí činností. Výhody: Každý průběh procesu je identický Lze odhadnout dobu trvání Lze odhadnout náklady Pro vykonávání procesu není potřeba kreativní a kvalifikované pracovní síly

Nevýhody je-li proces závislý na řadě podmínek, externích vlivů a jejich kombinací, je jeho popis náročný V některých případech optimum průběhu procesu nelze určit (např. tvorba informační strategie…) Striktnost definice procesu nedává možnost využít nové nápady a myšlenky

Knowledge Base optimalizace procesů Tento přístup (VŠE Praha, katedra IT, prof. Voříšek) rozlišuje čtyři úrovně návrhu a optimalizace procesů. Jsou rozděleny dle úrovně znalostí a zkušeností pracovníků podílejících se na průběhu procesu. První úroveň je nejméně podrobná. Dva typy znalostí: Akumulované firemní znalosti – uložené ve firemní databázi a v definici procesů Znalosti a zkušenosti pracovníků zapojených do procesů

První úroveň definice procesu Popisuje procesy pomocí těchto charakteristik: cíle procesu, událost aktivující daný proces, role, resp. funkční místo zodpovědné za celý proces, kvalitativní a kvantitativní metriky procesu omezující podmínky procesu (např. finanční nebo časový limit pro průběh procesu).

Druhá úroveň definice procesu Navíc definován výstup procesu. První a druhá úroveň popisu definice procesu se používá, jsou-li firemní znalosti nedostatečné a každý proces je velmi odlišný vlivem změněných podmínek a externích faktorů. To se týká zejména procesů strategického řízení. Předpokládá kreativní pracovníky schopné v průběhu procesu realizovat dosud nedefinované charakteristiky procesu.

Třetí úroveň definice procesu seznam činností, které jsou součástí procesu (není však definována návaznost činností), seznam rolí, resp. funkčních míst, podílejících se na procesu (role ale nejsou přiřazeny k činnostem), seznam všech externích vstupů do procesu (ale vstupy nejsou přiřazeny k činnostem).

Čtvrtá úroveň definice procesu návaznost činností, vstupy a výstupy každé činnosti, přiřazení zodpovědných rolí k jednotlivým činnostem Tato úroveň definice vyžaduje vysokou kvalifikaci a značné zkušenosti pracovníků definujících proces. Konzultační firmy se znalostí tzv. „best practices“ v dané oblasti.

Výhoda K BPR Přístup předpokládá, že úroveň definice firemních procesů se časem může změnit (růstem zkušeností se popis může zpodrobňovat, dochází k akumulaci firemních znalostí). Akumulací znalostí se firma stává méně závislou na konkrétních osobách a jejich znalostech. Akumulace firemních znalostí je tak jeden z klíčových firemních procesů.

Nástroje pro automatizovanou podporu procesu 1. úroveň Univerzální nástroje, Excel Aplikace EIS systémů 4. úroveň ERP systémy: SAP R/3, BAAN

Shrnutí Systémová integrace – cílem je optimalizace fungování ICT – někdy je ale nutné i optimalizovat podnikové proces -> process reingeneering (BPR) Cílem BPR je především eliminovat nepotřebné činnosti (zrušit nepotřebné procesy, redukce pracovních míst…)

Shrnutí Projekt Proces náklady, čas, funkce Jednorázovost Opakující se činnost Vlastník, vstup a výstup

Shrnutí Typy procesů: a) core (základní) b) podpůrný c) mezipodnikové d) řídicí IT patří téměř vždy mezi podpůrné procesy.