autor – Ludmila Jemelková III. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fryderic Chopin.
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 4 Prima – kvarta osmiletého studia
KOMORNÍ SMYČCOVÝ ORCHESTR
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
Hudební nástroje ve vážné hudbě
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Cimbál Václav Konvalinka.
Klasicismus v evropské hudbě
Fagot Eva Michalisková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Modul M5 Historické technologie výroby hudebních nástrojů Projekt OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Tereza Šípková, sekunda
Housle Martin Otýpka sekunda.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Tuba Pavel Kubica, sekunda.
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Housle.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Smyčcové nástroje VUS Ondráš
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_28_Hudební nástroje - smyčcové Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_04 TÉMA: HUDEBNÍ.
Název školy:Základní škola Netvořice Autor:Mgr. Ludmila Vodehnalová Název:VY_32_INOVACE_04_ Téma:Klasicismus Č. projektu:OP VK 1.4.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Eliška Smýkalova VĚK: 10 Škola: 3 ZŠ, Šumperk.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Světoví hudební skladatelé
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
Klasicismus
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

autor – Ludmila Jemelková III. ročník HOUSLE autor – Ludmila Jemelková III. ročník

Z čeho se skládají krk ladící kolíky ŠPIČKA hmatník struny ŽÍNĚ kobylka vrchní a spodní deska struník KOBYLKA podbradník

Historie houslí, nástrojaři, využití houslí... Předchůdcem houslí je středověká rubeba (rebec, rebeka), nástupce arabského rabábu, fidéla a jí příbuzná lira da braccio. První housle začaly vznikat v Itálii na počátku 16. století. Žádné se z té doby nedochovaly, ale jejich tvar můžeme vysledovat z tehdejších kreseb. První moderní housle postavil podle všeho Andrea Amati na objednávku od rodu Medicejských - byl požádán o stavbu nástroje, který by byl vhodný pro pouliční hudebníky. Moderní housle rychle získaly oblibu mezi všemi společenskými vrstvami a rozšířily se pro celé Evropě. Nejstarší dochované housle vyrobil taktéž Andrea Amati, v Cremoně roku 1564. Snad nejznámější housle „Le Messie“ (známé také jako „Salabue“) vyrobil v roce 1716 Antonio Stradivari. Nikdy se na ně nehrálo a dnes jsou vystaveny v Ashmolean Museum v Oxfordu. Nejznámější houslaři žili v 16. až 18. století: italská houslařská rodina Amati: Andrea Amati (1500-1577), Antonio Amati (1540-1607), Hieronymous Amati I (1561-1630), Nicolo Amati (1596-1684), Hieronymous Amati II (1649-1740) italská houslařská rodina Guarneri, Andrea Guarneri (1626- 1698), Pietro Giovanni Guarneri (Pietro da Mantova) (1655-1720), Giuseppe Giovanni Battista Guarneri (známý jako filius Andreae) (1666-1739), Pietro Guarneri (Pietro da Venezia) (1695-1762) a Bartolomeo Giuseppe Guarneri (Guarnerius del Gesu) (1698-1744)

Antonio Stradivari (1644-1737), působil v italské Cremoně Jakob Stainer (1617-1683), působil v tyrolském Absamu Tvar houslí se od té doby prakticky nezměnil, udály se pouze se malé změny v konstrukci (například se o něco prodloužil krk a hmatník, což umožňuje hraní vyšších not). Housle vyrobené význačnými houslaři v tomto období jsou stále v podstatě nepřekonané v kráse tónu. Postupem času se rozvinula sériová výroba houslí (nejprve manufakturní a posléze tovární), která jejich výrobu pronikavě zrychlila a zlevnila, na druhou stranu se takovéto housle zdaleka nemohou měřit s mistrovskými nástroji a slouží víceméně pouze pro školní účely. Manufakturní a tovární nástroje vznikaly zhruba od 20. století také na našem území, nyní je významným producentem nástrojů tohoto typu například Čína.

Nejslavnější skladby pro sólové housle (bez doprovodu) vznikaly v období baroka (např. Bachovy Sonáty a partity). V hojné míře se v těchto skladbách využívají dvojhmaty. Houslová sólová hra prodělala renesanci ve 20. století díky skladatelům jako např. Bartók, Stravinskij nebo Hindemith. První houslové koncerty (tj. sólové housle s doprovodem orchestru) se vyvinuly z formy concerto grosso, kde koncertní mistr (sedící napravo u prvního pultu prvních houslí) často hrál vlastní hlas.

První skutečné houslové koncerty složil Vivaldi a Bach První skutečné houslové koncerty složil Vivaldi a Bach. Z období klasicismu jsou významnými autory W. A. Mozart a Ludwig van Beethoven, který pokládá základy romantického houslového koncertu – přibližuje ho pojetím k symfonii. O tom svědčí i jeho délka – cca 40 minut. Nejslavnější a nejhranější houslové koncerty z období romantismu zkomponovali Bruch, Mendelssohn, Brahms, Sibelius, Čajkovskij atd. Snad nejslavnějším houslistou a zároveň skladatelem byl Niccolò Paganini, který věnoval houslím převážnou část své tvorby. Z houslistů 20. století můžeme jmenovat Fritze Kreislera, Jaschu Heifetze, Davida Fjodoroviče Oistracha, Leonida Kogana, Henryka Szerynga, Itzhaka Perlmana, Idu Haendlovou, Pinchase Zuckermanna, Hilary Hahnovou, Maxima Vengerova atd. Antonio Vivaldi Johann Sebastian Bach Ludwig van Beethoven Petr Iljič Čajkovský Niccolo Paganini

Housle jsou základem každého symfonického i komorního orchestru, běžné jsou i smyčcové orchestry. Už od doby baroka existují v orchestru dva samostatné houslové hlasy: první housle (nejčastěji 16 hráčů) a druhé housle (14 hráčů). Housle tvoří také nedílnou součást smyčcových kvartetů a kvintetů, časté jsou také skladby pro housle, klavír a další smyčcové nástroje (tzv. klavírní trio popř. klavírní kvartet). Nejčastější kombinací smyčcových nástrojů je ale smyčcový kvartet, který sestává z dvou houslí, violy a violoncella. Pro toto obsazeni existuje literatura již od doby klasicismu. Housle jsou základem každého symfonického i komorního orchestru, běžné jsou i smyčcové orchestry.

Už od doby baroka existují v orchestru dva samostatné houslové hlasy: první housle (nejčastěji 16 hráčů) a druhé housle (14 hráčů). Housle tvoří také nedílnou součást smyčcových kvartetů a kvintetů, časté jsou také skladby pro housle, klavír a další smyčcové nástroje (tzv. klavírní trio popř. klavírní kvartet). Nejčastější kombinací smyčcových nástrojů je ale smyčcový kvartet, který sestává z dvou houslí, violy a violoncella. Pro toto obsazeni existuje literatura již od doby klasicismu.

Housle jsou důležité pro mnoho hudebních stylů jako folková hudba, pop, tango, romská hudba, v menší míře i rock a jazz; v současnosti dokonce i pro extrémnější styly jako např. black metal. Ve většině moderních stylů se však používají elektrické housle. Důležitou pomůckou pro hru na housle, ale i ostatní smyčcové nástroje je smyčec. Nejstarší smyčce byly dosti odlišné od dnešních - tvarem se podobaly luku a žíně byly na obou koncích pevně uchyceny. Napětí žíní se dosahovalo stiskem prstu, a to prostředníku u violy da gamba a palce u houslí. V polovině 17. století se smyčce začaly opatřovat ozubenou tyčkou která umožňovala odstupňované napínání žíní. Okolo roku 1700 došlo k prodloužení délky smyčců, aby bylo možno hrát jedním smykem delší noty. V polovině 18. století se pak vyvinula dnešní podoba žabky se šroubem umožňujícím proměnné nastavení napětí. Tím se zvýšilo maximální napětí a rozšířily možnosti hry smyčcem, např. rychlejší staccato. Po skončení hry je však nutné napětí žíní povolit aby nedocházelo k deformaci prutu a dlouhodobému namáhání žíní. Nejnověji se smyčce vyrábějí také z kompozitních materiálů obsahujících uhlíková vlákna.

VÝZNAMNÍ HOUSLISTÉ ČEŠTÍ SVĚTOVÍ PAVEL ŠPORCL ANTONIO VIVALDI GABRIELA DEMÉTEROVÁ JOSEF SLAVÍK NICCOLO PAGANNINI JOSEF SUK VÁCLAV HUDEČEK SALVATOE ACCADO LEOPOLD MOZART JAN KUBELÍK IVAN ŽENATÝ JAROSLAV SVĚCENÝ KARL NIESEN