Vývoj sociálních služeb v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Novinky ve zdravotnickém právu?
Dávky sociální péče pro občany těžce zdravotně postižené
Prostředky občanskoprávní ochrany všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Úloha Kraje v sociální oblasti Kompetence a odpovědnost Plán rozvoje a financování.
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Sociální zabezpečení Josef Trnka ČSSZ v Praze Počátky snažení o sociální zajištění spadají zhruba do středověku. Dlouho však těžiště pomoci starým a.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Sociální politika a její vývoj na území ČR
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
SOS dětské vesničky.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Správa sociálního zabezpečení
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_87 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Z ÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH 108/2006 S B.. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Právní úprava sociálních služeb 1. Vývoj právní úpravy sociálních služeb.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Správa sociálního zabezpečení
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Subjekty a objekty veřejných politik
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Vývoj sociálních služeb v ČR

Vývoj sociálních služeb v ČR Vývoj sociálních služeb v meziválečném období Sociální služby v kontextu sociálního státu Sociální služby v tzv. socialistickém státě Sociální služby v ČR v transformačním období

Sociální služby v meziválečném období

Historie Sociálních služeb v ČR- meziválečné období Nejčastější formou sociální služby, která byla u nás za první republiky poskytována, byla ústavní péče. V období první republiky došlo k výraznému rozmachu dobrovolné sociální péče (založená na koordinace a řízená dělba práce s veřejnou správou). Mezi nejvýznamnější dobrovolné spolky působící v tomto období na našem území patřily: Společnost Čs. Červeného kříže . Organizace Okresních péčí o mládež, Masarykova liga proti tuberkuloze.

Historie Sociálních služeb v ČR-meziválečné období Období první republiky bylo rovněž dobou výrazného rozvoje specializovaných poradenských služeb, které původně vznikaly jako nestátní nebo církevní zařízení, ale postupně byly některé z nich přebírány státem. Jednalo se o: Poradny pro volbu povolání, Poradny pro duševní zdraví, Městské sociální poradny, Poradny pro „úchylné děti“, Poradny pro matky s dětmi, Tuberkulozní poradny

Historie Sociálních služeb v ČR-meziválečné období Úřadovny pro péči o mládež, zřizované při tehdejších soudech, můžeme považovat za předchůdce dnešní probační a mediační služby. Okresní a městské úřady měly úřadovny sociální péče, v nichž pracovali specialisté na děti, mládež a dospělé. Postupně se prosazuje nová koncepce pro rozvoj sociálních služeb ( začíná vycházet z nároků potřebného). Formují se nové formy podpory a vznik nových subjektů poskytujících sociální služby.

Sociální služby v kontextu sociálního státu

Sociální služby v kontextu sociálního státu Sociální služby zaznamenaly vývoj v souvislosti s koncepcemi sociálních států. Ve druhé polovině 19. a ve 20. století se určujícím kontextem sociálních služeb stává státní sociální politika. Systém sociální ochrany jako reziduální: stát má zajišťovat jen to, co jednotlivec a rodina zajistit nemůžou. v tomto systému stát poskytuje jen minimum sociálních služeb, většina sociálních služeb je nestátních, stát garantuje jen klíčové podmínky, za nichž mají být služby poskytovány.

Sociální služby v kontextu sociálního státu Systém univerzalistického sociálního státu je opačnou možností než systém reziduální. Tento systém zajišťuje jednotlivce pro širokou škálu sociálních událostí, u nichž se předpokládá, že je jednotlivec nevyřeší vlastními silami anebo je bude zvládat s nepřijatelnou mírou rizika. Univerzalistický sociální stát se po druhé světové válce rozvinul zejména ve Skandinávii a v západní Evropě.

Sociální služby v kontextu sociálního státu Korporativistický model, který přenáší břemeno sociální ochrany na kolektivní korporace, hlavně na zaměstnavatele a umožňuje poskytování sociálních služeb za stejných podmínek státním i nestátním subjektům. Tento model se uplatnil v německy mluvících zemích střední Evropy.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě

Sociální služby v tzv. socialistickém státě Ke změně koncepce sociálního zabezpečení(sociálních služeb) přistoupil u nás komunistický režim s jistým zpožděním. Nový jednotný systém sociálního zabezpečení kodifikoval zákon č.55/1956 Sb.,o sociálním zabezpečení, který převedl veškerou sociální péči na stát a jeho orgány. Jedinou výjimku tento zákon umožňoval pro činnost jiných než státních subjektů v oblasti sociální péče pro ústavní zaopatření. I přes existenci tohoto ustanovení byla veškerá odpovědnost za výkon sociální péče převedena na stát.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě Sociální péče byla centralizovaná. Samospráva vykonávána v této sféře obcemi zcela vymizela. Církevní a jiné nestátní ústavy se postupně rušily nebo je přebíral do rukou stát. Stát svěřil sociální služby do péče několika ministerstev a ta při řešení konkrétních případů uplatňovala nestejná pravidla. Tento stav je nazýván „rezortismus“.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě Přijetí nového zákona o sociálním zabezpečení. V zákonu č.101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení, se pojednávalo o sociální péči a jedna část (pátá) tohoto zákona se zabývala službami sociálního zabezpečení. (Pojem služby v této době zahrnoval i peněžní dávky). Služby měly být poskytovány občanům, kteří potřebují pomoc společnosti k překonání nepříznivých životních poměrů.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě V zákonu byl také vyjádřen důraz na služby jako hlavní prostředek péče o potřebné občany. Toto ustanovení zakotvuje přednost služeb před příspěvky občanům těžce poškozeným na zdraví, když jim zaručuje poskytování služeb, případně peněžitých příspěvků. Přednost byla rovněž dána věcným dávkám před peněžitými dávkami sociální péče.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě Přijetím nového zákona o sociálním zabezpečení: Sociální péče se poskytovala občanům: se změněnou pracovní schopností, občanům těžce poškozeným na zdraví a starým občanům. Nově byl zaveden pojem „ občané, kteří potřebují zvláštní pomoc“ (ti co se ocitli nebo žijí v mimořádně obtížných životních poměrech). Byla rozšířena péče o občany těžce poškozené na zdraví. Zákon umožnil těmto občanům účast na společném stravování, poskytování pečovatelské služby a pomůcek k odstranění, zmírnění nebo překonání následků jejich poškození popř. peněžitých příspěvků na jejich opatření.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě Stát v podstatě zajišťoval veškerou péči, Občanům se změněnou pracovní schopností stát zajišťoval pracovní uplatnění i pracovní rehabilitaci. V době jejich přípravy pro povolání i před umístěním do zaměstnání bylo poskytováno těmto občanům hmotné zabezpečení. Řídící a kontrolní pravomoci byly svěřeny Státnímu úřadu sociálního zabezpečení. Vlastní činnost na úseku sociální péče prováděly národní výbory, kterým zákon dával možnost zřídit tzv.komise sociálního zabezpečení.

Další legislativní úprava sociálních služeb Na zákon č. 101/1964 Sb. navázal zákon č. 121/1975 Sb.,o sociálním zabezpečení, ve kterém byla sociální péče zakotvena téměř shodně s dosud platnou právní úpravou. Zákon zavedl péči o společensky nepřízpůsobené občany- povinností zaměstnavatelských organizací bylo přijmout tyto občany do práce a pomáhat jim v zařazení do řádného života. Další právní předpis č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení upravoval v rámci sociálního zabezpečení i sociální péči.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě V naší právní úpravě ve druhé polovině 20.st. nebyl poskytnut téměř žádný prostor pro další rozvoj sociálních služeb. Důraz se kladl převážně na : ústavní péči, pečovatelskou službu (jako jedinou terénní službu) a poradenství.

Sociální služby v tzv. socialistickém státě Některé typy služeb, které předtím vznikly v jiných zemích, se u nás zaváděly s očekávanými těžkostmi. Např. dvě terapeutické komunity u nás vznikly ve zdravotnických zařízeních již v padesátých letech, ale bylo třeba jejich principy obhajovat. V 60-tých letech se rozšířila: pečovatelská služba, vznikla stacionární zařízení pro seniory(domovinky), denní sanatoria (i pro psychiatrické pacienty), místní kluby důchodců, síť manželských poraden, první linky důvěry (při velkých psychiatrických lečebnách).

Sociální služby v ČR v transformačním období

Sociální služby v ČR v transformačním období Vývoj sociálních služeb velmi úzce souvisí s reformami v oblasti sociální péče a jeho přetvoření v moderní systém sociální pomoci. V té době se pracovalo s konceptem tzv. záchranné sociální sítě. V roce 1991 byl přijat zákon o životním minimu a zákon o sociální potřebnosti. Po roce 1989 v oblasti sociálních služeb nastal dramatický nárůst počtu nestátních neziskových organizací, které poskytovaly tyto služby (většinou byly založeny jako občanská sdružení).

Sociální služby v ČR v transformačním období Dalšími zřizovateli a poskytovateli sociálních služeb po roce 1989 byly církve (Charita, Diakonie aj.). Církve po roce 1989 preferovaly služby neústavního charakteru na rozdíl od občanských sdružení. metodické postupy i materiální podporu měly od církevních partnerů ze zahraničí.

Sociální služby v ČR v transformačním období Situace se po roce 1989 začala měnit i v ústavních zařízeních, i když ještě řadu let po změně politického režimu v některých zařízeních přetrvávaly autokratické způsoby řízení. Byrokratický model se jevil, alespoň v některých zařízeních, jako běžná norma současného řízení ústavních institucí. Významnou inovací bylo formulování Standardů kvality sociálních služeb do zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, které, ale byly jen doporučovanou pomůckou. Některé zařízení sociálních služeb standardy používaly, jen co byly zveřejněny, jiné je nebraly na vědomí.