Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaPlynné.
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Hardy – Weibergův zákon
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příklady z populační genetiky
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_MOTYCKOVA_19 Tematická oblast: Biologie - genetika Cílová skupina žáci školy Téma: Příklady genetiky 1 Anotace: Zásobník příkladů z genetiky 1 Autor: PaedDr. Erika Motyčková Datum vytvoření: 23.03. 2013

Příklady z genetiky 1 Zadání + řešení

1. V naší populaci je asi 16% jedinců, kteří mají Rh negativní faktor 1. V naší populaci je asi 16% jedinců, kteří mají Rh negativní faktor. Jaká je frekvence homozygotů a heterozygotů pro Rh pozitivní faktor. = K výpočtu se používá Hardyho V´Weinbergerův zákon  38 % homozygotů, 48% heterozygotů

2. Jaká je pravděpodobnost, že si žena Rh negativní vezme za muže Rh pozitivního ? a) 84 % b) 48 % c) 36 % d) 13,44 % e) 50 %   řešení : = Rh negativní - frekvence v populaci je 0,16 ( 16 % ) Rh pozitivní - frekvence v populaci je 0, 84 ( 84 % ) Tyto jevy jsou nezávislé , použijeme pro výpočet součin pravděpodobností ( frekvencí )  0,16 x 0,84 = O,1344 x 100 = 13,44 %

3. Má - li matka krevní skupinu A, dítě 0 , jakou krevní skupinu může mít otec ? a) AB a A b) A a 0 c) 0 a AB d) A, AB, B e) A, B, 0   řešení : = aby matka mohla mít dítě s krevní skupinou 0, musí mít krevní skupinu heterozygotní = AO  otec AO,BO, OO  dítě je recesivní homozygot

4. Jaká je pravděpodobnost, že manželskému páru se narodí 3 dcery za sebou ? a) 50 % b) 75 % c) 25 % d) 12,5 % e) 30 %   řešení : = použijeme k výpočtu pravidlo pro násobení pravděpodobnosti, že se narodí dcera je pravděpodobnost 50% = 0,5  3 dcery za sebou  0,5 x 0,5 x 0,5 = 0,125 x 100 = 12,5 %

5. Jaká je pravděpodobnost, že potomek zdědí krevní skupinu A nebo B, když matka má krevní skupinu A a otec B ? a) 25 % b) 55 % c) 100 % d) 75 % e) 50 %   řešení : = aby potomek zdědil A nebo B , musí být rodiče heterozygoti = matka A0 x otec B0  AB 25 % A 25 % O 25 % B 25 % => pro výpočet se používá pravidlo pro sčítání pravděpodobností = 0,25 + 0,25 = 0, 5 x 100 = 50 %

6. Tmavá hnědá barva očí je dominantní 6. Tmavá hnědá barva očí je dominantní. Jaká je pravděpodobnost, že dítě bude hnědooké, pokud rodiče jsou hnědoocí ( heterozygotně ) ? a) 100 % b) 75 % c) 25 % d) 50 % e) 10 %   řešení : = A = dominantní hnědá, a = modrá  rodiče Aa x Aa  AA hnědá = 25 %, Aa = hnědá = 25 %, Aa = hnědá = 25 %, aa = modrá = 25 %  hnědá = 25 % + 25 % + 25 % = 75 % pravděpodobnost , že dítě bude mít hnědé oči je 75 %

7. Alela pro hladký okraj listů je dominantní nad alelou pro laločnatý okraj listů. Jedná se o autozomální dědičnost. Zkřížíme-li dominatního a recesivního homozygota, jaký bude genotyp a fenotyp v první filiární generaci ? vytvoří se linie čistých dominantních homozygotů všechny rostliny budou laločnolisté, heterozygotní 50% rostlin bude hladkoliských a 50 % laločnatolistých, 50 % homozygotů dominantních a 50 % homozygotů recesivních 25% rostin bude hladkolistých a 75 % laločnatolistých, 25 % homozygotů dominantích a 75 % homozygotů recesivních všechny rostliny budou mít hladký okraj listů a budou heterozygotní pro tento znak   řešení : = H = B = hladký okraj listů, L = b = laločnatý okraj listů  BB X bb  Bb Bb Bb Bb

8. U koní je alela pro hnědou barvu srsti dominantní vůči alele pro bílou barvu ( autozomální dědičnost ). V první filiární generaci se získalo 50 % dominantních homozygotů a 50% heterozygotů. Určete genotypy rodičů recesivní homozygot a heterozygot dominantní homozygot a recesivní homozygot dva dominantní homozygoti dva heterozygoti dominantní homozygot a heterozygot   řešení : = A = hnědá barva, a = bílá  50 % dominantní homozygotů = AA, AA, 50 % heterozygotů = Aa, Aa potomci = AA Aa AA Aa  rodiče AA x Aa = dominantní homozygot a heterozygot

9. Alela pro bílou barvu srsti u myší je autozomálně dědičná a je dominantní. Křížením dvou černých myší se v potomstvu získalo 150 bílých a 50 černých myší. Určete genotypy rodičů . a) aa + Aa b) Aa + Aa c) AA + Aa d) dva dominantní homozygoti AA + aa   Řešení : = 150 bílých myší - genotyp AA, Aa, Aa, 50 černých myší - genotyp aa => poměr 3 : 1  rodiče Aa x Aa

10. Jaká je pravděpodobnost, že se manželskému páru narodí dva synové po sobě a) 10 % b) 1 % c) 50 % d) 75 % e) 25 %   řešení : = pravděpodobnost narození 1 syna = 50 %  pravidlo pro násobení pravděpodobnosti = 0, 5 x 0, 5 = 0, 25 x 100 = 25 %

Zdroje :   HANČOVÁ, Hana. Biologie v kostce I: Obecná biologie, mikrobiologie, botanika, mykologie, ekologie, genetika. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 112 s. ISBN 80-720-0059-4. NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Genetika. Praha, 1979. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797 s. ISBN 80-718-3268-5. Genetika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Genetika