Vzdělávání pro reformu Doc. MUDr. Jiří Beran, CSc. Psychiatrická klinika FN a LF UK v Plzni
Repetitio est mater… Paříž 1789…Filip Pinel ( 1745 – 1826 ) „osvobození duševně nemocných z okovů…“ Konec Antonia Salieriho ( 1750 – 1825 ) ve filmu Miloše Formana Amadeus ve vídeňském blázinci… Zakládání léčeben v Rakousko- Uhersku...
Psychiatrie koncem 20. stol. Personální nedostatek, málo finančních prostředků, nedocenění, perspektivy medicíny jiné… Kritika – antipsychiatrické hnutí (60. léta ), podezírání z politického zneužívání Rozvoj psychofarmakoterapie, systém otevřených dveří, terapeutická komunita na lůžkových psychiatrických odděleních
Transformace psychiatrie 2003 Pozornost zaměřena na rozvoj intermediární péče (denní stacionáře, chráněné dílny, chráněné bydlení, domy na půli cesty, kluby a svépomocné organizace ), zkrácení hospitalizace v léčebnách, proti omezovacím prostředkům (síťová a klecová lůžka )
Transformace/reforma 2013 Předpoklady : Odborné/ medicínské – metody,personál, prostředí… Legislativní Ekonomické – financování Politické zájmy (a politická rozhodnutí) ?! LIDSKÝ FAKTOR – např. POSTOJE ( nelze vyžadovat v rámci plnění vyhlášky !)
Vzdělávání pro reformu Vzdělávání odborné veřejnosti ( od nejnižšího stupně nelékařských profesí…) Vzdělávání laické veřejnosti ( nejlepším argumentem proti destigmatizaci jsou dobré výsledky léčby ) VĚDOMOSTI - DOVEDNOSTI – POSTOJE + zkušenosti z vlastní praxe v ! (+ talent pro jednání s duševně nemocnými ! )
Vzdělání pro reformu Výčet vědomostí – co vědět o duš.poruchách Výčet dovedností – co umět (např.empatie…přístup k gresivnímu) Výčet postojů – zájem o druhé,altruismus diferencovaná důvěra… Postoje stávajícího personálu ( riziko dominance, vyhoření …) Postoje nového personálu ( riziko enthusiasmu )
Výběr personálu pro reformu Zdar reformy nebude záviset jen na výši finančních prostředků ( dotace aj.). Reformou nelze řešit problém zaměstnanosti (zaměstnat nezaměstnané). Rekvalifikace pro reformu není pro každého, kdo nemá zaměstnání ( projít kurzem nestačí ).
Systém vzdělávání pro reformu Školitelé, lektoři, trenéři, supervizoři Rozsah a formy vzdělávání ( teoretické kurzy, praktické výcviky…) Základní příprava, kontinuální vzdělávání Vzdělávání zdravotníků mimo-přímo neparticipujících na realizaci reformy Vzdělávání rodin a blízkých osob, laické veřejnosti…
Úloha vzdělávání pro reformu Vzdělávání má patřit mezi priority reformy. Zatím to tak nevypadá… Úskalí výběrových řízení na vzdělavatele. Je k dispozici dostatek vzdělavatelů ? Udělat dobrou reformu dobře… DĚKUJI ZA POZORNOST !