OBČANSKÉ CTNOSTI VE SVĚTLE POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Hodnotová orientace svobodné generace
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Předmět a prameny pracovního práva
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Metodologie historického výzkumu volného času
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Osvícenství.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Zdravá škola.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Průřezová témata.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
ETICKÁ VÝCHOVA JAKO CESTA K OBNOVĚ OBČANSKÉ KULTURY DĚTÍ A MLÁDEŽE Proměna školy – etická výchova Konference ke zkvalitnění vzdělávání etické výchovy v.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Psychologie adolescentů
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Transkript prezentace:

OBČANSKÉ CTNOSTI VE SVĚTLE POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE Prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc., Centrum občanského vzdělávání Masarykova universita, Brno

Motto: „Technické pokroky devatenáctého století lidstvu mnoho štěstí nepřinesly. Štěstí vyžaduje moudrost. Musíme znát sebe i druhé, ... a toto poznání přinese psychologie. Přijde doba, kdy psychologie překoná svá dětská léta utváření, opustí školu a vstoupí do života. Tento okamžik bude jedním z nejdůležitějších v lidské historii." (G. Heymans, 1909). Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Význam vzniku pozitivní psychologie na konci 20. stol. Základním – teoreticky i prakticky významným cílem psychologie jako vědy je poznání příčin a podmínek prožívání, rozhodování, jednání a činů / výkonů člověka. Ve výzkumu stále ještě převažuje hledání toho, co způsobuje selhání lidí, neúspěchy, skepsi, negativní postoje k životu, absenci smyslu života atd. I psychoterapeutické systémy většinou charakterizují své cíle jako úsilí odstranit negativní procesy, stavy a obsahy vědomí a osobnosti – míst, aby i v obecném pohledu poukazovaly na pozitivní cíle. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Proto lze považovat za velkou událost v psychologii na konci 20. stol., když vznikl nový směr výzkumů, teoretického myšlení i praktických poznatků, orientovaný na to, co se podílí v osobnosti člověka na pozitivních obsazích, procesech, dispozicích a výsledcích lidské činnosti. Stručně řečeno - vznik pozitivní psychologie je dosud náležitě nedoceněným přínosem Martina Seligmana a dalších jeho pokračovatelů a spolupracovníků. Za neméně významnou pro rozvoj současné psychologie osobnosti lze považovat i tu skutečnost, že díky Seligmanovým výzkumům a jeho pracím se do psychologie osobnosti opět vrátil pojem charakter, který ve 20. stol. vládnoucí behaviorismus z osobnosti prakticky vyloučil a vyhradil tento pojem etice. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Pozitivní psychologii v tomto sdělení tedy chápeme jako soubor psychologických poznatků, které popisují a objasňují prožívání a jednání osobnosti z hlediska přínosů pro osobní kvalitu života i pro kvalitu života společenství. Předchůdce pozitivní psychologie a badatel, který poukázal na dějinné souvislosti kvalitního občanství, R. W. Coan, v publikaci Optimální osobnost, zobrazuje typické ctnosti z dějinného pohledu. Coan je tyto ctnosti představuje obrazy hrdiny, umělce, mudrce a světce. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Cílem sdělení je ukázat odkazem na výsledky vybraných teoretických analýz, pozorování a výzkumů, jak pozitivní psychologická orientace přispívá k formování a uplatňování občanských ctností v osobním i v sociálním životě, a dále nastínit žádoucí programy dalších výzkumů v této oblasti. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Ve filosofických, antropologických, teologických, etických, právních, politologických, psychologických, pedagogických i studiích i v umělecké literatuře se od starověku po současnost objevují úvahy poukazující na charakteristiky osobnosti, které podporují konstituování důstojných podmínek soužití lidí a jsou rozhodující v rozvoji společnosti, civilizace a kultury. Tradičně se tyto charakteristiky osobnosti označují termínem „ctnosti“, ve scholastice byl zaveden též termín „mohutnost“ („potentia“, angl. „strenght“ – termín do češtiny též překládaný jako „přednost“ nebo „síla“) – což je název pro jednotky osobnosti, které z ctností vyplývají, resp. ctnosti reprezentují na obecné úrovni. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Etymologie českého slova ctnost je „čest“, „pocta“, „úcta“ (eEhre, eEhrlichkeit), kdežto etymologie latinského slova pro ctnost - Virtus - (německy „Tugend“), spíše znamená to, co čeština označuje jako povahu, mužnost, zmužilost, statečnost, udatnost. Tím je jasně vyjádřena souvislost pojmu ctnost s etikou, kde se o ctnostech nejvíce pojednává; proto se ctnost často definuje jako mravní síla, ušlechtilost, vynikající vlastnost, přednost, zdatnost, výtečnost, zásluha, moc, síla. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Vztah hodnot a ctností V psychologii jsou ctnosti často charakterizovány jako tendence realizovat hodnoty, které jsou jejich základem. Jde o hodnoty jako sociální a mentální reprezentace toho, co je považováno za cenné a významné, jako to, co je uznáváno celou společností nebo aspoň velkým počtem jejích členů a co přispívá k blahu a kvalitě života. Časté slovní spojení „hodnotové orientace“ vyjadřuje, že nás hodnoty mají orientovat k tomu, co je uznání hodné, že fungují jako pravidla či direktivy. Můžeme se shodnout na tom, že ctnost je získaná dispozice jednat v souladu s hodnotami, resp. chovat se v souladu s pravidly etickými, politickými, občanskými. Už Sokrates definoval ctnosti jako smýšlení, které je zaměřeno na uskutečňování morálních hodnot. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Reprezentativní český filosofický slovník definuje ctnost jako „trvalý stav mysli vedoucí ke konání mravně dobrých skutků, ochotné plnění mravního zákona“. (J. Kratochvil, K. Černocký, 1934). „Ctnosti chtějí dát lidskému společenství řád. Existují křesťanské ctnosti (víra, naděje, láska) a morální ctnosti (upřímnost, soucit, velkorysost, mírnost). Důležité jsou takzvané občanské ctnosti jako odvaha, píle, zdvořilost, přizpůsobivost.“ (P. Hahne, 2007) Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie lze charakterizovat jako repertoáry osobního stylu (smýšlení a jednání), o kterých panuje obecná shoda, že jsou důležité pro dobré fungování společenství (volně podle Cynthia LY, 2008). Za důležité aspekty občanských ctností lze v tomto vztahovém rámci považovat kultivovaný způsob komunikace (tj. umět naslouchat, snažit se o dosažení shody v názorech, a umět přispět k tomu, oč v debatě jde); slušné chování (tj. prezentovat se vhodným oblečením, mluvou a vystupováním, nenapadat druhé a nevyvolávat napětí), píli a aktivní účast na společenském dění. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie I když upřednostňujeme pozitivní pohled na život, přece jen je vhodné upozornit na dva významné pohledy z dějin kultury a politiky, které ukazují na to, co překáží rozvoji občanských ctností. Jde o pohled klasika světové historie E. Gibbona a obnovitele svobodné Indie M. Gandího. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Jeden z největších světových historiků Edward Gibbon (1737-1794) uvádí následujících pět hlavních příčin rozkladu a pádu římské civilizace: zhroucení rodinné struktury, oslabení smyslu pro osobní zodpovědnost, nadměrné daně, striktní řízení a vládní intervence, vyhledávání takových zábav, které se stávaly stále více hedonistickými, násilnými a nemorálními, úpadek náboženství. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Podobně, ale z jiného zorného úhlu pranýřoval M. Gándhí sedm moderních sociálních hříchů: politiku bez principů, podnikání bez morálky, bohatství bez práce, výchovu bez charakteru, vědu bez lidskosti, požitek bez svědomí, náboženství bez sebekáznění. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Význam pojmu občanská ctnost pro kvalitu každodenního života lidí Z uvedených pohledů na význam pojmu občanská ctnost vyplývá její těsná propojenost s politickými, etickými a sociálními ctnostmi. V současné době se v Evropské komisi pro vzdělání, která je de facto ministerstvem školství a vzdělání Evropské unie, začíná intenzívně uvažovat o formování občanské a politické kultury osobnosti a byly k tomu vydány pokyny, z nichž v následujících odstavcích uvádím podstatné programové formulace. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Dimenze a komponenty politické a občanské kultury osobnosti (Podle materiálu „Klíčové kompetence pro celoživotní učení“, Evropské komise pro vzdělání, 2008; upravil V. Smékal a kol.) Porozumění tomu, co je demokracie, spravedlnost, rovnost, občanství a občanská práva, včetně způsobu jejich vyjádření v Listině základních práv Evropské unie a mezinárodních deklaracích a jejich uplatňování ze strany různých institucí na místní, regionální, vnitrostátní, evropské a mezinárodní úrovni. K těmto kompetencím patří dále znalost současných událostí a také hlavních událostí a tendencí v národní, evropské a světové historii. Ale též základní znalost evropské integrace a struktur, hlavních cílů a hodnot Evropské unie a posílení povědomí o rozmanitosti a kulturní identitě v Evropě. A také informovanost o cílech, hodnotách a strategiích sociálních a politických hnutí. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Jak se uvedené znalosti promítají do úrovně politické a občanské kultury: Manifestují se jako dovedností efektivně se spolu s ostatními zapojit do veřejného života, projevovat solidaritu a zájem o řešení problémů dotýkajících se místního nebo šíře pojatého společenství. Projevují se v kritickém a tvůrčím myšlení a v konstruktivní účasti na místních aktivitách či aktivitách v blízkém okolí, jakož i v rozhodování na všech úrovních od místní po vnitrostátní a evropskou, a to zejména účastí ve volbách. Realizují se v kladném postoji k lidským právům a povinnostem, v jejich plném dodržování, včetně zásady rovnosti, jako základu demokracie. Vedou k uznání a pochopení rozdílů mezi hodnotovými systémy různých náboženských nebo etnických skupin. Znamená to jak projev sounáležitosti s určitým místem, zemí, EU a obecně Evropou či světem (nebo jeho částí), tak i ochotu podílet se na demokratickém rozhodování na všech úrovních. Jejich důsledkem je rovněž smysl pro odpovědnost, pochopení a dodržování společných hodnot, které jsou pro zajištění soudržnosti společnosti nezbytné, jako je například dodržování demokratických zásad. Dále se vyznačují konstruktivní účastí na podpoře sociální rozmanitosti a soudržnosti a udržitelného rozvoje, a v neposlední řadě spočívají v připravenosti respektovat hodnoty a soukromí druhých. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Uvedené komponenty a dovednosti se stávají kognitivním a akčním jádrem ctností a předností, které vymezil M. Seligman jako zásadní teoretický, výzkumný i diagnostický projekt pozitivní psychologie. Následující stručná charakteristika ctností a předností zakotvuje občanské, sociální, etické i politické ctnosti v systému, který se chystáme ověřovat empirickými výzkumy občanské a politické kultury mladých lidí, abychom potvrdili jejich význam pro kvalitu soužití lidí. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Seznam ctností a charakterových předností podle M. Seligmana Moudrost a vědění – kognitivní ctnost, která představuje získávání a osvojování si znalostí Tvořivost (originalita, vynalézavost) - Zvídavost (zájem, vyhledávání nového, otevřenost k nové zkušenosti) - Otevřenost (usuzování, kritické myšlení) - Láska k vědění - Nadhled (moudrost)  Spravedlnost – občanská ctnost, která podmiňuje zdravý život společenství Občanskost (sociální odpovědnost, věrnost, týmová spolupráce) - Čestnost - Vedení Statečnost (Odvaha) – emocionální ctnost, která představuje vůli k dosahování cílu navzdory překážkám, vnitřním či vnějším Udatnost (chrabrost) - Vytrvalost (úpornost, přičinlivost) - Integrita (autenticita; upřímnost) - Vitalita (nadšení, entuziasmus, síla, energie)  Mírnost (Uměřenost, Umírněnost) – ctnost, která chrání před výstřelky Odpuštění a soucit - Skromnost, prostota - Rozvážnost - Sebeovládání (sebekontrola) Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Lidskost – interpersonální ctnost, která představuje vztahovost a přátelství ke druhým Láska - Laskavost (velkorysost, péče, zájem, soucit, altruistická láska, přívětivost) - Sociální inteligence (emoční inteligence, osobní inteligence) Transcedence (Přesah) – ctnost, která vytváří spojení se širším světem a nabízí smysl existence Ocenění krásy a dokonalosti (úžas, údiv, povznesení) - Vděčnost - Naděje (optimismus, zahleděnost do budoucna, orientace na budoucnost) - Humor (hravost) - Spiritualita (religiosita, víra, účel) Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Na koncepci charakterových ctností a předností, kterou M. Seligman vytvořil, je pozoruhodné, že je opřena o historickou analýzu pojetí charakteru v dějinách psychologie a kultury a že jeho výzkumy objevily, resp. znovu potvrdily čtyři základní ctnosti - MOUDROST, SPRAVEDLNOST, STATEČNOST a UMĚŘENOST - které byly formulovány již v antice Platonem, a na něž navazují Aristoteles, Seneca a stoikové, sv. Tomáš Akvinský a v současnosti novotomista J. Pieper. Potvrzuje se tím známé rčení, že „Skutečně nové je to, na co se už zapomnělo“ (M. Koperník). Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Za připomenutí stojí i seznam čtyř ctností formulovaný J. A. Komenským v jeho Vševýchově jako obecný cíl vzdělání. J. A. Komenský definuje čtyři ctnosti v souladu s biblickou knihou Přísloví: Starostlivost o věci budoucí (prozíravost) Moudrost ve věcech přítomných (moudrost) Příchylnost ke svornosti bez donucovací moci (mírnost) Úsilí, aby všechno konání bylo souladné, pravidelné a soustavné (smysl pro řád) Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Formování občanských ctností Už Antifonés konstatoval, že „Prostředí, kde se člověk zdržuje většinu dne, určuje jeho charakter.“ Výzkumy rodin a školní výchovy jednoznačně potvrzují, že tam, kde se vyskytuje pozitivní attachement a zájem pracovníků s dětmi a mládeží, se minimalizují negativní sociální projevy a rizikové chování. Máme k dispozici řadu výzkumných dat o významu pozice dítěte v rodině, workoholismu rodičů, partnerských krizí, chudoby a sociální zanedbanost, které vedou k morálním dilematům -  zakomplexovanosti, sklonu krást, závidět, šikanovat, poškozovat věci, projevovat apatii a sociální necitlivost. A naopak tam – kde v působení na děti a mládež převažuje nepodmíněná láska, respekt k oprávněným zájmům, pěstování sociální perspektivy, rozvíjení dovedností hodnotně trávit volný čas – převažují pozitivní rysy charakteru, jako je respekt k dobrým hodnotám, základní lidská slušnost, zájem o veřejné blaho. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Výsledky z diplomových prací a disertací posledního desetiletí podporují koncepci pozitivní psychologie jako perspektivní orientaci psychologických výzkumů a doporučení Zde je stručný výčet zjištění: Nezdolnost podporuje konstruktivní strategie zvládání stresu Reflektovaný smysl života souvisí s vyšší imunitou a prosociální orientací Konstruktivní životní styl koresponduje s vyšší úrovní sounáležitosti a bytí pro druhé Tvořivé a pro rozvoj pozitivních rysů osobnosti užitečné volnočasové aktivity souvisejí významně s vyšší úrovní občanské slušnosti Pozitivní citová vazba ze strany rodičů v raném dětství podporuje sociálně pozitivní chování Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Občanské ctnosti a pozitivní psychologie Závěry Cílem tohoto sdělení je poukázat na význam občanských ctností a na jejich souvislost s rozvíjením politické a občanské kultury osobnosti. Studie naznačuje, jak je důležité vytvářet formační projekty spojené s evaluací jejich efektivity, aby se prokázalo, které vývojové a formativní vlivy jsou rozhodující pro utváření občanských ctností. Občanské ctnosti a pozitivní psychologie

Děkuji za pozornost a přeji úspěch ve vytváření dobrého občanství Občanské ctnosti a pozitivní psychologie