Férová škola – férové vzdělávání Prezentace Ligy lidských práv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Výstupy z Úvodního semináře
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociální patologie SCPT SCPA
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Komunitní a otevřená škola
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Úvodní seminář 22. září.
Minimální preventivní program školy
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
Vzdělání z hlediska teorie statků
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová.
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Tisková konference
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
11. září 2018 Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Férová škola – férové vzdělávání Prezentace Ligy lidských práv Mgr. Iva Pikalová Mgr.Katarína Krahulová, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Základní okruhy lidská práva, práva dětí a právo na rovný přístup ke vzdělání segregace v oblasti vzdělávání inkluzivní vzdělávání definice pojmů integrace a inkluze, zapracování inkluze ve školských dokumentech projekt Férová škola

Liga lidských práv Více na www.ferovaskola.cz Dlouhodobě se zabýváme: dodržování lidských práv v České republice specializujeme se například na: - práva pacientů - trestní spravedlnost - domácí násilí Jednou ze stěžejních oblastí je školství, tedy: právo na rovný přístup ke vzdělání, segregace sociálně znevýhodněných dětí, inkluze. Více na www.ferovaskola.cz

Lidská práva, práva dětí Pouze jedna z oblastí lidských práv Úmluva o právech dítěte Úmluva o právech lidí s postižením – čl. 24 přímo zmiňuje inkluzi

Právo na vzdělání - obsah Dostupnost – vzdělání je volně dostupné a financované státem Přístupnost – přístupné všem, tedy nediskriminující Přijatelnost – obsah vzdělávání je nediskriminační a kulturně otevřený Přispůsobenost – vzdělávání pružně reaguje na potřeby a změny ve společnosti

Pojem diskriminace Ve stejné situaci je s jednou osobou zacházeno méně výhodněji než s druhou. Vzniká újma. Znevýhodnění se děje z právem zakázaného důvodu (pohlaví, rasa, náboženství). Existuje v právem vymezených oblastech. Nelze ji odůvodnit legitimním cílem nebo dosahováním tohoto cíle, nebo popř. cíl je oprávněný, ale děje se nepřiměřenými prostředky.

Diskriminace ve školství Rozsudek D.H. a ostatní v. Česká republika (2007) Potvrzeno také v ostatních státech Evropy – Řecko, Chorvatsko Diskriminace u nás se netýká pouze dětí romských Diskriminace vede k segregaci a stigmatizaci

Relevantní právní úprava Listina základních práv a svobod čl. 33 Antidiskriminační zákon Školský zákon - § 2 Vyhláška č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb. Upravují konkrétní podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami novelizace v roce 2011

§2 školského zákona Zásady a cíle vzdělávání (1) Vzdělávání je založeno na zásadách a) rovného přístupu každého státního občana České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana, b) zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce

§ 16 školského zákona Zavedení institutu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci se zdravotním postižením Žáci sociálně znevýhodnění Možnost zřídit asistenta pedagoga § 18 individuální vzdělávací plán Konkretizace ve vyhláškách

Další relevantní úprava § 42 vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením § 49 převedení na do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením § 56 podmínky pro zřízení funkce asistenta pedagoga Zákon o pedagogických pracovnících Vyhláška 73/2005 Sb.

Projekt férová škola ocenění těch škol, které se nebojí odlišností a jsou otevřené všem dětem mají inkluzivní filozofii a přístup po ověření inkluzivním podmínek a splnění doporučení certifikační komise obdrží certifikát Férová škola certifikace je spojená s odbornou i tiskovou konferencí

Inkluzivní vzdělávání vzdělávání všech dětí dohromady automatické právo dítěte navštěvovat běžnou základní školu setkávají se a učí různé děti osobnost dětí je učitelem i prostředím školy respektována a rozvíjena zachování stejné kvality úrovně vzdělávání asistent pedagoga individuální vzdělávací plán

Inspirace z Finska vzdělávání - rozhodující článek rozvoje společnosti hlavní cíl - přispívat ke zvyšování rovnosti mezi občany (nejen příprava na povolání, poznatkové a dovedností kvality) vzdělávání pro všechny je bezplatné, včetně poskytování učebnic a jiných učebních pomůcek, zdravotní péče, stravování a také dopravy a ubytování snaha integrovat všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního proudu vzdělávání

Integrační etapy ve Finsku 4 integrační etapy od roku 1970 až nyní Princip ,,A school common to all“ 1998, komplexní reforma školské legislativy a nový zákon o základním vzdělávání (628/1998) garance rovnosti ve vzdělání a stejné podmínky pro všechny jedince v rámci povinné školní docházky následovala reforma pracovního prostředí, spojení řízení a systému podpůrných služeb (zdravotní péče, sociální zabezpečení, denní centra a služby pro mládež apod.) ve výchově a vzdělávání

Inkluzivní vzdělávání = zhoršení těch šikovnějších žáků? jiní žáci – zejména ti pomalí a mentálně postižení budou zdržovat ty šikovnější? žáci budou muset přizpůsobit své tempo těm pomalým? NE Finsko se může pyšnit nejlepšími výsledky v testech PISA i za stávajícího inkluzivního vzdělávání.

Inkluze a integrace? inkluzivní vzdělávání - moderní pojem spojován se slovem integrace význam je různý, ne vždy jednoznačný můžeme vnímat trojí chápání těchto pojmů: inkluze a integrace jsou vesměs pojmy totožné inkluze je vylepšením integrace, jakousi její lepší variantou inkluze jako naprosto odlišný přístup

Inkluze = integrace jde nám zejména o zařazování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu

Inkluze je vylepšením integrace integrace je proces začleňování, jakýsi předstupeň inkluze inkluze klade vyšší nároky spojené s širokou heterogenitou složení jejich žáků např. uzpůsobení prostředí, pomůcek, využívání asistentů či externích odborníků, péči o duševní zdraví všech žáků i učitelů, otevřenost rodině atd.

Inkluze - opozice k integraci inkluzivní vzdělávaní je automatické právo dítěte navštěvovat běžnou základní školu integrace je jev opačný nejprve dítě navštěvuje školu speciální, pokud odborníci a rodiče usoudí, že dítě zvládne i běžnou základní školu, bývá přesunuto

Cíle inkluzivního vzdělávání vychází z práva dítěte (nejen potřeb) heterogenita školního prostředí je obohacující příprava na skutečný život ve společnosti podstata naší společnosti vychází ze sóciální interakce, rovnost ve vzdělání by měla garantovat i vzdělávací instituce Proč chceme inkluzi? To není třeba zdůvodňovat (Seidler), naopak, je třeba zdůvodnit segregaci...

Lisbon Declaration, 2007 každý člověk se má svobodně rozhodnout, kterou školu chce navštěvovat inkluze = více sociálních kompetencí, více zkušeností v prosazení v normálním světě inkluzivní vzdělávání je nejlepší přípravou na vysokoškolské studium z inkluze neprofitují pouze ti jiní, ale všichni inkluzivní vzdělávání považujeme za nejlepší, avšak za splnění jejich podmínek pro realizaci

Podmínky inkluzivního vzdělávání připravenost školy na inkluzivní vzdělávání lze rozdělit do tří rovin: připravenost školy po stránce filozofické i materiální připravenost pedagogů připravenost žáků a rodičů

Inkluzívní a antidiskriminační filozofie ŠVP - inkluzívní a antidiskriminační principy můžete zařadit témata např.: osobnostní a sociální výchova vedení k toleranci a vzájemnému respektování prevence sociálně patologických jevů atd. zapojení přes průřezová témata evaluace školy zhodnocuje také rovné příležitostí ke vzdělání zjišťování a prevence skupinkování (dle určitého znaku - etnicita, společná víra, pohlaví)

Škola neodmítá vzdělávat některé děti vedení školy neodmítá vzdělávat některé děti nedoporučuje jim ani jinou školu (školské zařízení) výjimka je kapacitní naplněnost školy, popř. nedostatečné materiální zajištění školy

Nesegregování v běžné škole Ve škole neexistuje speciální třída pro zdravotně postižené žáky. Škola nezřizuje třídy s žáky pouze jednoho etnika. Má-li ročník více tříd, nejsou v žádné z nich soustředěni pouze žáci jednoho etnika.

Podmínky pro inkluzi Škola vytváří vhodné prostředí pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami Škola je otevřená všem rodičům i dalším spolupracujícím organizacím (nejen pedagogickým).

Pedagogové se vzdělávají mj. v oblastech inkluzívního vzdělávání, diskriminace, rasismu a intolerance témata zapojují do výuky aktivně pracují na vytvoření prostředí pro přijetí znevýhodněných dětí sledují klima třídy nabízí možnost slovního hodnocení

Asistent pedagoga Škola využívá dle potřeb služeb asistentů pedagoga zejména pro zlepšení klimatu třídy a školy a pro naplnění individuálních potřeb žáků.

Co pomůže škole, žákovi i rodiči… Škola má zřízenou přípravnou třídu, případně může doložit aktivitu, spolupráce s mateřskými školami v regionu. Domácí úkoly uložené učitelem jsou žáci schopni zpracovat i bez pomoci rodičů nebo dalších osob.

Prevence sociálně patologických jevů Škola pracuje na prevenci šikany (pozitivní klima třídy). Minimální preventivní program pracuje s tématy diskriminace a mezilidských vztahů. Není pouze formalistním dokumentem, ale vychází a vchází do praxe.

Spolupráce s rodinou Informace o průběžných činnostech a rozhodnutích školy jsou přístupné všem rodičům. Rodiče jsou zapojeni do chodu školy, škola je pro ně otevřeným kulturním centrem. Škola aktivně spolupracuje se sociálně slabými rodinami, zapojuje rodinu do tvorby individuálních vzdělávacích programů. Převedení dítěte z běžné základní školy do speciálního školství je vždy doprovázeno informovaným souhlasem rodičů.

Děkujeme za pozornost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.