Švédsko jako stát blahobytu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Bytové družstvo U Arény
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Příjmy do rodinného rozpočtu
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Struktura daní v ČR.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
- Úvod do ekonomie 4. Domácí produkt.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Systém financování v primární péči
Hospodářská politika státu
Co je to rovná daň? Žďár nad Sázavou, Třebíč, Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Konsolidace veřejných financí v České republice “Když poplatník pláče...” Liberální institut & Katedra ekonomie Vysoká škola ekonomická, Praha Ing. Aleš.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Ekonomika kontroly tabáku Dr. Hana Ross American Cancer Society.
Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Daňová teorie a politika
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Veřejné výdaje a příjmy
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Druhy daní Daně FO.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA CHARAKTERISTIKA DANÍ.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Základní pojmy daňové teorie
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Transkript prezentace:

Švédsko jako stát blahobytu ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Jiří Štekláč ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU & Švédsko jako stát blahobytu 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

II. Veřejné finance a vliv zdanění na růst HDP ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Osnova referátu osnova: I. Daňový systém II. Veřejné finance a vliv zdanění na růst HDP III. „WELFARE“ state dodatek: IV. Index ekonomické svobody V. Daňové reformy 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

DAŇOVÝ SYSTÉM ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém Zdroj: EUROSTAT 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ daně jsou vybírány prostřednictvím státu, krajských rad a obcí ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém ◙ daňový systém je složitý a předmětem kritiky OECD (strukturou i výší kvóty) ◙ daně jsou vybírány prostřednictvím státu, krajských rad a obcí ◙ daňové podvody jsou přísně trestány, placení daní je sledováno prostřednictvím registru obyvatelstva 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- je odlišná s ohledem na trvalé bydliště ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - přímé daně - ◙ Daň fyzických osob - je odlišná s ohledem na trvalé bydliště Gullspĺng 33.17 Ragunda 33.12 Sollefteĺ 33.09 Härnösand 33.04 Munkedal 33.01 Vallentuna 28.00 Stockholm 28.10 Örkelljunga 28.15 Nacka 28.25 Ängelholm % sazba daně - pohybuje se od 28,9 do 34,24 % 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- roční příjem nad 327.600 SEK | 20 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - přímé daně - ◙ Daň fyzických osob průměrná mzda - roční příjem nad 327.600 SEK | 20 % - roční příjem nad 441.300 SEK | +5 % - pod roční příjem 342.168 SEK se platí povinný penzijní příspěvek | 1 % 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- sazba 28 % , efektivně kolem 26 % (jedna z nejnižších v OECD) ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - přímé daně - ◙ Podniková daň - sazba 28 % , efektivně kolem 26 % (jedna z nejnižších v OECD) - ze základu se odečítá 25 %, které se odvádí do „fondu růstu“ (max. 6 let) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ Daň z kapitálových příjmů ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - přímé daně - ◙ Daň z kapitálových příjmů - všechny příjmy zdaňovány sazbou 30 % - zahrnuje: dividendy, úroky, zisky z prodeje akcií, dluhopisů, nemovitostí, osobního majetku, domů a bytů (nejsou-li užívány k podnikání) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- zaměstnavatel odvádí za zaměstnance 32,82 % z hrubé mzdy ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - přímé daně - ◙ Sociální pojištění - zaměstnavatel odvádí za zaměstnance 32,82 % z hrubé mzdy - zaměstnanec odvádí do penzijního systému příspěvek 7 % z hrubé mzdy - strop: 65 let a 8,07 násobek příjmového základu (ten činí cca. 40.900 SEK) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- 0.5 až 1 % ze 75 % tržní hodnoty nemovitosti ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - majetkové daně - ◙ Daň z nemovitosti - 0.5 až 1 % ze 75 % tržní hodnoty nemovitosti ◙ Daň dědická ◙ Daň darovací 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- vybírá se nad 1.000.000 SEK | 1.5 % (při SZM nad 2.000.000 SEK) ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - majetkové daně - ◙ Daň z bohatství - vybírá se nad 1.000.000 SEK | 1.5 % (při SZM nad 2.000.000 SEK) - platí se z objemu vlastněných aktiv (nikoli z příjmu) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- základní sazba 25 % (nejvyšší v EU) ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - nepřímé daně - ◙ DPH - základní sazba 25 % (nejvyšší v EU) - snížená sazba 12 % (potraviny) - snížená sazba 6 % (noviny, tiskoviny, knihy, přeprava osob, vybraná kultura) - snížená sazba 0 % (léky, fin. služby) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- alkohol, pohonné hmoty, tabák, energie … ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - nepřímé daně - ◙ Spotřební daně - alkohol, pohonné hmoty, tabák, energie … - cena energie fosilních zdrojů paliva je díky dani nejvyšší v Evropě - DPH + spotřební daň tvoří 70 % ceny tabákových výrobků 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- vysoké zdanění alkoholu z důvodu ochrany veřejného zdravý a morálky ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - nepřímé daně - ◙ Spotřební daně - vysoké zdanění alkoholu z důvodu ochrany veřejného zdravý a morálky - státní monopol na prodej alkoholu (nepodléhá mu pouze 7° pivo) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Daňový systém - nepřímé daně - ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňový systém - nepřímé daně - Zdanění alkoholu ve Švédsku [Kč]   lihovina (40%) víno pivo 10° 7 deci 7,5 deci půllitr původní cena 129,0 118,3 19,5 spotřební daň 420,0 49,7 11,5 DPH 138,0 42,0 7,7 cena po zdanění 687,0 210,0 38,7 Zdanění alkoholu v Česku [Kč]   lihovina (40%) víno pivo 10° 7 deci 7,5 deci půllitr původní cena 129,0 118,3 19,5 spotřební daň 27,8 17,6 1,2 DPH 29,8 25,8 3,9 cena po zdanění 186,6 161,7 24,6 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

VEŘEJNÉ FINANCE ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Veřejné finance - vývoj rozpočtu - ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Veřejné finance - vývoj rozpočtu - Zdroj: Ministerstvo financí 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Veřejné finance - vývoj rozpočtu - ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Veřejné finance - vývoj rozpočtu - Zdroj: Ministerstvo financí 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Veřejné finance - vývoj rozpočtu - ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Veřejné finance - vývoj rozpočtu - Zdroj: www.riksbank.se 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daně & HDP Zdroj: EUROSTAT 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daně & HDP Zdroj: EUROSTAT 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

"WELFARE" STATE ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ Švédsko bývá označováno za „blahobytný stát“ a to navzdory: ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ Švédsko bývá označováno za „blahobytný stát“ a to navzdory: - vysoké míře zdanění - značné míře přerozdělování - bujné byrokracii 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Transparency International (rok 2003) ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ navzdory bujné byrokracii je Švédsko státem s relativně velmi nízkou mírou korupce Pořadí: Stát: Index korupce: 1. Finsko 9,7 2. Island 9,6 3. Dánsko 9,5 Nový Zéland 5. Singapur 9,4 6. Švédsko 9,3 7. Nizozemsko 8,9 54. ČR 3,9 Transparency International (rok 2003) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ navzdory velmi vysoké míře zdanění a přerozdělování nedochází k extrémně velkým daňovým únikům - švédští daňový poplatníci jsou ve velké míře ztotožněni s tím, jak je s jejich penězi nakládáno - sociální transfery nejsou jednosměrné, dávky a výhody pobírají i bohatí 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ další možné důvody pro fungování blahobytného modelu ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ další možné důvody pro fungování blahobytného modelu - vysoce kvalifikovaná a vzdělaná pracovní síla - vysoké investice do vědy, výzkumu a školství (největší na světě) - orientace na „obory budoucnosti“ (ICT, biotechnologie) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ další možné důvody pro fungování blahobytného modelu ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ další možné důvody pro fungování blahobytného modelu - dobře fungující právní prostředí, kultivované podnikatelské prostředí - nízka míra rizika při investování - relativně nízká korporátní daň 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Ale byl "úspěch" Švédska vždy spjat s jeho blahobytný modelem? ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state Ale byl "úspěch" Švédska vždy spjat s jeho blahobytný modelem? 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ v letech 1870 – 1932 bylo Švédsko jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik na světě => veřejné výdaje nejvýš 10 % HDP ◙ tři země s nejvyšším HDP na světě v roce 1950: I. USA II. Švýcarsko III. Dánsko IV. Švédsko 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ začátek 70. let přinesl výrazné zvýšení daní z příjmu ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ v letech 1950 – 1975 nastala vládní expanze výdajů: z 20 % HDP na 50 % HDP ◙ začátek 70. let přinesl výrazné zvýšení daní z příjmu - 1973 až 1990 => mezní sazba daně fyzických osob 98% 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

REFORMY! 1,6 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- podniková daň klesá z 52 % na 28 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ Reformy 90. let - mezní sazba osobních daní vlády klesá z 50 % na 20 %, klesají i daně regionální - podniková daň klesá z 52 % na 28 % - rovná sazba 30 % pro kapitálové daně - redukce výdajů a penzijní reforma 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- průměrný růst 1973 – 1993 => 1,6 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state ◙ Důsledky reforem - průměrně 2x rychlejší tempo hospo- dářského růstu než v minulém období - průměrný růst 1973 – 1993 => 1,6 % - průměrný růst 1994 – 2006 => 3,1 % - zvýšení výběru daní v důsledku jejich snížení (Lafferův efekt) 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

3,1 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

"Švédsko nedosáhlo svého hospodářského úspěchu díky státu ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Welfare state "Švédsko nedosáhlo svého hospodářského úspěchu díky státu blahobytu, ale díky hospodářskému úspěchu si mohlo stát blahobytu dovolit." 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Index ekonomické svobody ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU DODATEK Index ekonomické svobody 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Žebříček ekonomické Svobody (2007) ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Index ekonomické svobody Žebříček ekonomické Svobody (2007) 21. místo – ŠVÉDSKO ze 72.6 % ekonomicky svobodné 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Index ekonomické svobody ◙ Business freedom – 95 % - začít s podnikáním trvá ve Švédsku průměrně 16 dní, světový průměr je 48 dní - je velmi snadné přijít na trh (nikterak velké administrativní překážky) a také odejít z trhu 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

- trh je poměrně otevřený ◙ Fiscal freedom – 53.6 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Index ekonomické svobody ◙ Trade freedom – 76.6 % - trh je poměrně otevřený ◙ Fiscal freedom – 53.6 % - způsobeno vysokými daněmi a mírou přerozdělování 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ Freedom from government – 31.5 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Index ekonomické svobody ◙ Freedom from government – 31.5 % - vysoké vladní výdaje ◙ Monetary freedom – 85.2 % - díky velmi nízké míře inflace, cca. 10 % sráží regulace některých cen 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ Investment freedom – 80.0 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Index ekonomické svobody ◙ Investment freedom – 80.0 % - malé bariéry pro zahraniční investice ◙ Financial freedom – 85.2 % ◙ Property rights – 85.2 % 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ Freedom from corruption – 92.0 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Index ekonomické svobody ◙ Freedom from corruption – 92.0 % ◙ Labor freedom – 52.0 % - velmi nepružný trh práce - vysoké mzdové náklady - zatraceně drahé propouštět zaměstnance - vysoká minimální mzda pro přesčasy 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Současné daňové reformy ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU DODATEK Současné daňové reformy 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Frederick Reinfeldt - 2006 vyhrává volby ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňové změny Frederick Reinfeldt - 2006 vyhrává volby - Slibuje penzijní reformu, zvýšení zaměstnanosti, privatizace, snížení výdajů a především REFORMU DANÍ ! Zdroj: APP 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ rušení majetkových daní ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňové změny ◙ rušení majetkových daní ◙ zrušení milionářské daně - daň z bohatství se přestává platit od 1.1.2008 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ příčina zrušení milionářské daně ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňové změny ◙ příčina zrušení milionářské daně - vyhýbání se platbě => s rostoucí globalizací a mezinárodním daňovým plánováním (assets protection, offshore) - vyhnání do ráje 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

Jeho majetek činí 23 mld. USD. ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňové změny INGVAR KAMRAD Jeho majetek činí 23 mld. USD. Zakladatel skupiny IKEA. Převedl svůj majetek na Panamskou offshore nadaci. Zdroj: Toppar listan „Nikdy bych tento krok neučinil, nebýt švédského daňového systému.“ 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

◙ pohyby spotřebních daní ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňové změny ◙ pohyby spotřebních daní - spotřební daň na víno se bude snižovat - spotřební daň na pivo bude stoupat - spotřební daň na tabák bude růst 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

49,8 % => 47,7 % o 36 % z celkového, o 9 % o 2 % ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Daňové změny ◙ klesá podíl daní na HDP 49,8 % => 47,7 % ◙ klesá zdanění práce a majteku o 36 % z celkového, o 9 % ◙ stoupá zdanění spotřeby o 2 % 5EN221 | Zdanění – teorie a politika

LIBERÁLNÍ INSTITUT (1990): Vzestup a pád švédského sociálního státu ZDANĚNÍ VE ŠVÉDSKU A STÁT BLAHOBYTU Informační zdroje Zdroje: http://epp.eurostat.ec.europa.eu http://www.riksbank.se http://www.businessinfo.cz http://www.severskelisty.cz LIBERÁLNÍ INSTITUT (1990): Vzestup a pád švédského sociálního státu http://www.heritage.org 5EN221 | Zdanění – teorie a politika