Projekt: Test www stránek České spořitelny Gresham&Clark, s.r.o / nám. 14. ř íjna 2, Praha 5 / VÝSTUPY TESTU modelová případová studie
Metodika testu PEEP (post experience eye tracked protocol) – respondent si bez zásahů moderátora projde stránky a následně již společně s moderátorem interpretuje své chování nad záznamem z oční kamery. Usability test Zobrazení testované stránky s úkolem si ji prohlédnou a kliknout na nejzajímavější místo. Pro každou ze 2 následujících testovaných stránek byl zvolen 1 úkol, který měl respondent splnit. Celkem 15 respondentů
Úkol 1 Úkol neměl jednoznačné řešení Doba řešení 30s – 1 min Většina se chtěla podívat dále na služby a zvolila záložku lidé nebo je zaujala aktualita „Česká spořitelna není ovlivněna situací na světových finančních trzích“, záložka věnovaná phishingu a měnové kurzy Velká tendence použít Levé menu – „rozcestník" Návrhy / komentáře: Stránka je podle respondentů velmi členitá a obsahuje velmi velké množství informací Stránku si zběžně prohlédněte a klikněte na místo, které Vás nejvíce zaujme.
Úkol 1 Příklad chování 1. respondenta na stránce Komentář: Respondent se pohyboval v levé a horní části stránky, snažil se zorientovat pouze v základních navigačních prvcích, obsah sdělení stránky nejdříve nezkoumal. Nečetl články na stránce. Klikl na aktualitu „Česká spořitelna není ovlivněna situací na světových finančních trzích, která jej zaujala. gaze plot
ÚKOL 2 Správné řešení 75% Doba řešení 8 – 35s Většina respondentů správně pochopila, že musí tento úkol řešit přes několik fází, tzn. nejdříve jit na záložku určenou fyzickým osobám – „lidé“ Návrhy / komentáře: Doporučením ze strany uživatelů byla doplnění velkého tlačítka „založte si účet“ Klikněte na místo, kde byste hledali informace o založení účtu pro Vás, jako soukromou osobu..
Úkol 2 Příklad chování 1. respondenta na stránce Komentář: Respondent se pohyboval v levé, horní a pravé části stránky, snažil se zoerintovat pouze v základních navigačních prvcích. Nakonec pochopil, že přímá cesta ke splnění úkolu nevede a klikl na záložku lidé, která by jej měla, podle jeho názoru, přivést dále k volbě založení účtu v menu. gaze plot
ÚKOL 3 Správné řešení 100% Doba řešení 8 – 38s Polovina respondentů se snažila řešit úlohu na přímo přes záložku „KONTAKTY“, druhá polovina se pokoušela jít opět na odkaz „lidé“, kde by dále hledala pobočky určené fyzickým osobám. Malá část respondentů se pokoušela najít kontakt přes produkty Klikněte na místo,kde byste hledali nejbližší pobočku banky.
Úkol 3 Příklad chování 1. respondenta na stránce Komentář: Respondent se pohyboval v levé, horní, střední a pravé části stránky, snažil se zorientovat pouze v základních navigačních prvcích a snažil se nají speciální odkaz. Po cca. 13s nalezl odkaz „KONTAKTY“ a klikl na něj. gaze plot
Shrnutí
Orientační prvky Respondenti identifikovali na stránce jasné intuitivní orientační prvky, které jim pomohly i v situaci, kdy si nevěděli s řešením úkolu rady
Shrnutí Homepage Podle respondentů je velmi členitá a obsahuje velmi velké množství informací – doporučovali zjednodušit.. Zvážit, zdali když je na stránce základní rozcestník „lidé / firmy“, jestli by nestálo za to vytvořit další kategorie do rozcestníku a odlehčit obsahu postranních menu. Zvážit, zda pro určité konkrétní významné služby nezakomponovat do homepage přímou navigaci, např. „založte si účet“
Kontakty: Pavel Fáček, manažer projektu eyetracker.cz Tel.: , Mobil: Gresham & Clark, s.r.o., Nám.14.října 2, Praha 5