SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY VE ZDRAVOTNICTVÍ Z PRAXE AUDITORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Školení zaměstnanců Kvalita, environment a BOZP
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Facility management ČSN EN
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Management kontinuity činností organizace
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Integrovaný systém managementu v Nemocnici Břeclav, p. o.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Akreditace klinických laboratoří Ing. Martina Bednářová Seminář NASKL, let akreditace.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Kvalita v českém zdravotnictví
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Audit zdravotnické dokumentace jako nástroj řízení bezpečnosti pacientů Ing. Gabriela Franková foto: Marie Psotková, Jana Gojová.
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Systém managementu jakosti
Standardizace odborné zdravotní péče
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Systém managementu jakosti 3
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Budoucnost domácí péče
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY VE ZDRAVOTNICTVÍ Z PRAXE AUDITORA M. KRUTSKÝ

Definice Kvality 1 (WHO): LL-C (Certification) Definice Kvality 1 (WHO): Kvalitou ve zdravotní péči se rozumí souhrn výsledků dosažených v prevenci, diagnostice a léčbě, určených potřebami obyvatelstva na základě lékařských věd a praxe. DeFINICE KVALITY 2 (LL-C): kvalita je pacientem subjektivně definovaný stupeň zlepšení zdravotního stavu nebo vyléčení v kombinaci s přihlédnutím na druh a stádium nemoci, úrazu nebo potíží, možnosti současné lékařské vědy, kapacit zdravotnických zařízení a pravidel zdravotních pojišťoven. Spokojenost pacienta navíc zahrnuje spokojenost s přidruženými atributy poskytování zdravotní péče jako je délka objednacích lhůt, délka čekací doby před poskytnutím samotné péče, dostupnost a blízkost zdravotnického zařízení, prostředí a přístup zdravotnického personálu QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

PROČ SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ? LL-C (Certification) PROČ SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ? velká vs. menší a malá zdravotnická zařízení velká – QMS součást řídících a kontrolních nástrojů společnosti malá - může být systémem řízení procesů a chodu celé organizace QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

PROČ SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ? LL-C (Certification) PROČ SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ? Definice kvalitní péče u nás, a politiky kvalitní péče Deklarace veřejnosti že jejich potřeby jsou vnímány (čekání, převozy, informovanost, podněty, nespokojenost…) Zlepšování poskytovaných služeb na základě faktů a důkazů Ochrana vlastních zaměstnanců a jejich řízení Lepší kontrola nad veškerou dokumentací - prevence pozdějších problémů Zvýšení efektivity na mnoha úrovních Zvýšení bezpečnosti poskytované péče Jasně definované pravomoci, odpovědnosti a komunikační kanály zamezující nejasnosti Systém je individuální QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Nejčastější systémy hodnocení Kvality v ČR LL-C (Certification) Nejčastější systémy hodnocení Kvality v ČR JCI (JCAHO) – 1976 - ISO 9001:2008 (1987) – akreditace NAA (CIA. o.p.s.) SAK - 1998 Hodnocení kvality a bezpečí dle zákona o zdrav službách z.372/2011 Sb.+ vyhl. 102/2012 Sb. 5. EN 15224:2012 QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

LL-C (Certification) 2. ISO 9001:2008 (ČSN EN ISO 9001:2009) Je mezinárodně uznávaný standard (norma) kvality, který definuje rámec systému managementu kvality. Tento standard o délce přibližně 23 stránek, popisuje obecně na základě procesního přístupu všechny aspekty činnosti jakékoliv organizace. Není vynález génia, ale chytře aplikovatelný systém zpětné vazby a využití informací Pro jeho aplikaci ve zdravotnictví vyšly aplikační příručky (TS), pro důvěryhodnou certifikaci poskytovatelů zdravotní péče je potřeba akreditace pro tento obor NAA. Jasně definovaná metodika, rozsah, řízení kvalifikací… QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

5. EN 15224:2012 NOVINKA LL-C (Certification) ISO 15224:2012  Zdravotnické služby – Systémy managementu kvality – Požadavky založené na EN ISO 9001:2008 - nejnovější evropská norma týkající se poskytování zdravotních služeb, vychází z všeobecně známého standardu ISO 9001:2008 a je vlastně jejím fundovaným systémovým výkladem pro poskytovatele zdravotních služeb na všech úrovních klinických procesů v medicíně, norma se nezabývá procesy vědecko-výzkumnými vzdělávacími a zdravotními prostředky. Norma je vhodná pro poskytovatele jakýchkoliv zdravotních služeb bez ohledu na velikost a postavení v systému zdravotnictví, je jasně zaměřena na klinické procesy a jejich management rizik s cílem poskytovat náležitou kvalitní zdravotní péči. Norma definuje rámec charakteristik kvality, odpovídající a náležité péče, dostupnosti, kontinuity péče, efektivnosti, účinnosti, slušnosti, péče založené na důkazech, péče zaměřené na pacienta, včetně fyzické, psychologické a sociální integrity, zapojení pacienta, bezpečnosti pacienta a včasnosti/dosažitelnosti služeb. Stávající implementace ISO 9001 nebo jiných standardů jistě ulehčí přechod na tento standard. Výhodou zavedení a udržování bude komplexní náhled nad klinickými riziky tak řízení kvality a efektivity péče v rámci organizace QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Z PRAXE I. - DOKUMENTACE Bolest a nutné zlo všech systémů řízení LL-C (Certification) Z PRAXE I. - DOKUMENTACE Bolest a nutné zlo všech systémů řízení Snaha některých subjektů vidět za kvantitou dokumentů to pravé (nejen ořechové) Něco v šanonech být musí, ale stohy šanonů jsou hrůzou i pro auditora I v malých organizacích lze zavést funkční a jednoduchý EDMS QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Z PRAXE II. – HODNOCENÍ SPOKOJENOSTI LL-C (Certification) Z PRAXE II. – HODNOCENÍ SPOKOJENOSTI Dotazníky někde selhávají někde ne Někde kde je telefonní kontakt proč ho nevyužít Ve větších zařízeních metoda „Focus groups“ s řízenými pohovory – nutnost tréninku Zapomíná se na hodnocení kvality spolupracujících zařízení (např. v rámci IA) Využití internetu QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Z PRAXE III. – MĚŘENÍ a ANALÝZY LL-C (Certification) Z PRAXE III. – MĚŘENÍ a ANALÝZY Indikátory kvality Charakteristiky kvality Metriky KPI Audity (vertikální, horizontální, situační , uzav. ZD, procesní) % plnění standardů…. Vždy srovnávat srovnatelné výsledky (benchmarking) QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Z PRAXE IV. – ICT PODPORA ANO ANO a zase ANO LL-C (Certification) Z PRAXE IV. – ICT PODPORA ANO ANO a zase ANO Ale je nutné znát její limity a rizika viz předchozí přednášející QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

LL-C (Certification) Z PRAXE V. – LIDÉ Z našich zkušeností vyplývá, že největší měrou k fungujícímu systému řízení kvality napomáhá vrcholové vedení organizací , když naslouchá a rozhoduje. (v ISO normách termín angažovanost a aktivita managementu) Zajímavé je, že se na středních úrovních vždy v průběhu času objeví někdo, kdo systém začne rozvíjet sám nebo s minimální pobídkou a jeho výhody a principy přenášet až k řadovým zaměstnancům. QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Z PRAXE VI. – ZJIŠTĚNÍ + hlášení LL-C (Certification) Z PRAXE VI. – ZJIŠTĚNÍ + hlášení Je to složitá věc, která se musí neustále vyvíjet a přesvědčovat pracovníky na všech pozicích o tom, že ozvat se s problémem je dobře. Systém řízení kvality je od toho, aby docházelo ke zlepšování a k nápravě na základě analýzy chyb nebo k jejich prevenci a časnému odhalení těch potenciálních Jistě se někdo může bát, že pokud by něco nahlásil, ohrozí sebe nebo kolegy atd. Nutné je aby všichni pracovníci pochopili, že jsou na jedné lodi a zlepšení v jejich procesu se odrazí jinde. Jistým nástrojem je zařadit co nejvíce lidí do prováděných interních auditů, což je velmi nákladné na lidské zdroje a školení, ale zkušenosti hovoří pro to, že tito lidé, když jinde vidí, jak se něco dělá, opomíjí, hlásí, dokumentuje atd., mají tendenci na vlastním pracovišti pak lépe systémově pracovat a tedy i hlásit např. neshodné situace. QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

Z PRAXE VII. – chyby auditorů LL-C (Certification) Z PRAXE VII. – chyby auditorů - Odchýlení se od plánu auditu (u velkých společností) - Zkracování auditů (pozdní nespokojenost) - Arogance (auditor je král a soudce) - Nevyvážená zjištění (formální nedostatky vs. velké chyby) - Čtení a ticho při auditu (ptát se, jen nahlížet) - Problém neempatických osobností - Zatěžování top managementu, mluvit jeden s jedním - Audit od stolu (kromě ICT společností a ani tam ne vše) - Nevyžadovat pořizování zbytečných dokumentů a záznamů (pokud je postup či činnost jasná a není potřeba pro další analýzu) - Primární fokusace na dokumentaci - Auditovaní legislativy QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

TAK MOC JE TO KOMPLEXNÍ ZÁLEŽITOST OSOBNOST AUDITORA – JE KLÍČOVÁ LL-C (Certification) Audit JE SETKÁNÍ lidí s různým životem, PROBLÉMY, POTŘEBAMI, PŘÍSTUPEM, NÁPADY, ÚHLY POHLEDU, OSOBNÍ MINULOSTÍ A ZÁJMY TAK MOC JE TO KOMPLEXNÍ ZÁLEŽITOST OSOBNOST AUDITORA – JE KLÍČOVÁ ŽÁDNÝ PERFEKTNÍ,VYPILOVANÝ AUDITNÍ SYSTÉM A POSTUP AUDITŮ NENAHRADÍ KVALIFIKOVANÉHO, ZKUŠENÉHO A EMPATICKÉHO AUDITORA. QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

VŽDYŤ JE TO VLASTNĚ HROZNĚ JEDNODUCHÉ LL-C (Certification) VŽDYŤ JE TO VLASTNĚ HROZNĚ JEDNODUCHÉ MÍT VIZI ZNÁT POŽADAVKY KLIENTŮ A JINÉ NEZBYTNÉ NASTAVIT CHARAKTERISTIKY KVALITY PRO SVOU ORGANIZACI PROVÉST ANALÝZU KLINICKÝCH RIZIK A ŘIDIT JE PROVÉST MĚŘENÍ kpi A DLE POTŘEBY MĚNIT A MÁME SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY

DĚKUJI ZA POZORNOST LL-C (Certification) …………………………………………..Jste sterilní pane auditore?? QUALITY, ENVIRONMENT, SAFETY