Ochrana lesů a přírodního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotičtí činitelé - sníh
Advertisements

ŽIVOT LESA.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace JEHLIČNATÉ STROMY Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
Abiotičtí činitelé –Lijáky a záplavy
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: MODŘÍN
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Jetel luční Trifolium pratense.
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VLIV PŘÍRODNÍCH PODMÍNEK NA PRODUKCI Zdeněk Adamec.
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Abiotičtí činitelé - Námraza
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Biotopy ČR.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
STRUKTURA A VLASTNOSTI DŘEVA
Ochrana lesů Vypracovaly: Vlasta Doležalová Renata Chmelařová
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 2
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Biomy - popis.
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Rostliny rybníka a jeho okolí
Listy, květy a plody rostlin
Dřeviny – listnaté stromy
Ochrana dřeva – impregnace
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Abiotičtí činitelé –Škody Suchem a vedrem
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
PŘÍRODOVĚDA.
BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Abiotičtí činitelé – krupobití
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Autor modulu: Ing. Radim Církva
6. Ostatní poškození dřeva
Strom po celý rok podzim
Jaro Jaro (zastarale Vesna) je jedno ze čtyř ročních období. V mírném pásu se vyznačuje začátkem vegetativní aktivity rostlin a zvýšením aktivity živočichů.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
ABIOTIČTÍ ČINITELÉ –BLESKEM Ochrana lesů a přírodního prostředí.
Strom po celý rok Autor: Weissová Klára.
Opakování poškození abiotickými činiteli
Stavba rostlinného těla Stonek
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
Křížovka - Tropický deštný les
 Les lze vymezit jako životní společenství rostlinných a živočišných organismů, které žijí v určitých podmínkách lesního prostředí, s nímž tvoří určitý.
STONEK.
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,Smetanova 123C AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_115_Jehličnany TEMA: Živá.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Dřevo, příčný řez jádrovým kmenem Vypracoval: Lukáš Karlík.
Pila „KATR“. Řez kmenem stromu Dřívější pily – skanzen Veselý kopec.
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
PRVOUKA – 2. ročník, JEHLIČNATÉ STROMY
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Druh učebního materiálu Anotace Klíčová slova Metodický pokyn
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PODNEBÍ SLOVÁCKA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autorka: Vendula Szappanosová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Dřeviny, nauka o dřevinách
Les v průběhu roku Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zelenina. Únorový či nejpozději březnový výsev platí pro celer bulvový, listový i řapíkatý. Drobná semena celeru klíčí dva až tři týdny při teplotě mezi.
Transkript prezentace:

Ochrana lesů a přírodního prostředí Škody mrazem

Škody mrazem   Teplotní hranice života rostlin se pohybuje mezi 5°C a +58 °C. V našich krajích jsou nejčastější příčinou vážných škod na dřevinách prudké poklesy teplot. Jehličnaté rostliny potřebují alespoň 30 dní s průměrnou teplotou více než +10°C Listnaté alespoň 120 dní Poklesnou-li teploty předčasně na podzim (září, říjen), mluvíme o mrazech časných. V době vegetačního klidu přicházejí zimní mrazy. Klesnou-li teploty pod bod mrazu v době vegetace, na jaře, potom se označují jako mrazy pozdní.  

Časné mrazy rostliny obsahují mízu, nejsou dozrálé letorosty, poškození mladých výhonků opad ještě zelených listů škody jsou zanedbatelné ořešák, jasan, akát, douglaska

Zimní mrazy značnější škody jen při velkých (pod — 20 °C] a dlouhotrvajících poklesech teplot tenkokoré dřeviny(BK,JD) mrazové lokality jižní expozice-rychlé střídání teplot ve dne a v noci

Formy poškození odumření pletiv kůry, lýka, výhonků a větví novotvary jako mrazové kýly a mrazová jádra usycháním jehličí, částí korun, stromů (tzv. klimatická sypavka, fyziologické sucho), vymrzání -vytahování sazenic a semenáčků při holomrazech popraskání kůry, která později po kouscích opadává nevyrašení větví nebo uschnutí během léta mrazové kýly na silných kmenech dřevin se širokými dřeň. paprsky (DB,BK, JLM, HB, JS) vznikají nestejnoměrným smrš­ťováním běle při náhlém přechlazení. Kmen ve spodní části praská (0,5—2 m) a na jaře se trhlina uzavírá novým letokruhem, v zimě se obnovuje a vzniká mrazová lišta, nepravé jádro mrazové jádro -nesleduje letokruhy-BK

Pozdní mrazy každoročně citelné škody v LH nejčastěji mezi 11.-15. 5. ( konec V.-vyšší polohy) -3 až -5°C (zmrzlí muži) narašená vegetace mrazové kotliny-stéká studený vzduch odolnost dřevin proti promrzání je dána druhovými vlastnostmi a dobou rašení mladé dřeviny (kultury) jsou poškozovány více než starší poškozují rozvíjející se pupeny, výhonky i květy zmrzlé části vadnou, hnědnou až černají a odumřelé opadávají síje a plochy ve školkách a dřeviny v kulturách a náletech (JS, BK, DB, JD, DGL)

Schéma mrazové kotliny průběh teplot v nejnižší části je třeba vysazovat mrazuodolné dřeviny

Ochranná opatření I ve školkách: lehčení těžkých půd zazimování (zasypávání mezi řádky) rašelina, piliny, kůra zasypání povytažených sazenic kompostovou zemí správné hnojení -dusík-semenáčky nezdřevnatí; fosfor-působí na zdřevnatění postřiky proti časným a pozdním mrazům-nad ránem (4hod) do 1 hod po východu slunce, drobné kapičky-vhodný druh závlahy zakrývání záhonů -izolační vzduchová vrstva zakuřování-oheň, dýmovnice, mlžení, zakládání školek mimo mrazové lokality

Ochranná opatření II v kulturách- škody mrazem lze zmírnit vhodnými pěstebně technickými zásahy. Budou to opatření, jimiž snížíme přílišné vyzařování tepla a zabráníme vzniku mrazových lokalit -odvodnění výsadba vyspělých sazenic, obalované, vyvýšená, výsadba pod ochranou přípravných mrazuvzdorných dřevin (OL, OS, BŘ) podsadby pod porost obnova clonnými způsoby vyvedení mrazového vzduchu z kotliny

Ochrana lesa a přírodního prostředí Otázky k opakování Charakterizujte časné mrazy. Charakterizujte zimní mrazy. Charakterizujte pozdní mrazy. Jaké znáte ochranná opatření proti mrazům ve školkách? Domácí úkol: Zajděte se do arboreta podívat na mrazovou lištu na dubu ceru, co uvidíte teď v zimě okolo jeho pupenů v koruně?