Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Otáčivé účinky síly PÁKA
Advertisements

O B I L N I N Y (POLNÍ PLODINY)
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Poznáš, kolik je právě hodin?
Zvukové jevy-akustika
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Logopedické pexeso M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Matuzsková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 17.
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Pracovní listy HODINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
PETS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Rita Náplavová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Puzzle – jehličnaté stromy
JAK SE ASI CÍTÍ… Děti určují, jak se při vyslovení věty holčička cítí. S tím je spojeno, jak se tváří. Na posledním snímku nalezneme „plácačky, které si.
Fyzika Zvuk.
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Akustika.
PŘIŘAĎ FOTOGRAFII K OBRÁZKU aktivita
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Oběh vody Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kde je rybka? V p rezentaci si děti procvičí prostorovou orientaci. Návod: 1) Otázka je u každého obrázku stejná: Kde je rybka? 2) Dítě se snaží co nejpřesněji.
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Neúplný podíl a zbytek s kočkou Lízinkou
Před, za, pod, nad aktivita
Dobře se podívej na obrázky v horní řadě.
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zvuk a hudba.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
AnotacePracovní list k procvičení základních poznatků o zvuku AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova k.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk a hudba.
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Sýr a myška Na snímcích 2, 3, 4 a 5 jsou kartičky určené k vystřižení a zalaminování. Dítě pracuje dle pokynů: Podej mi myšku, která je vedle sýra atd.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
Zvukové jevy.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Fyzika – Zvuk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Na které písmenko začíná obrázek?
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Transkript prezentace:

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. ZVUK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vznik zvuku Zvuk vzniká když se něco velmi rychle pohybuje dozadu a dopředu. Nazýváme to kmitáním nebo vibracemi. Když něco kmitá nebo vibruje - rozkmitá nebo rozvibruje to i okolní vzduch. Např. kůže na bubnu, plechy v autě, hvízdání průvanu pod dveřmi, chrastění kuliček… Tuto skutečnost využívají hudební nástroje.

Zdroj zvuku Zdrojem zvuku může být každé chvějící se těleso. Zvuk je formou energie, která pochází z kmitání, například kytarových strun nebo lidských hlasivek. Tomuto kmitání říkáme akustické vlny. Akustické vlny se šíří od zdroje všemi směry. Šíří se různě v různých prostředích, např. ve vodě a v pevných látkách.

Co se chvěje v těchto hudebních nástrojích? Hádanka 1. Co se chvěje v těchto hudebních nástrojích? struna struna struna vzduch kov a kůže

Dělení hudebních nástrojů Hudební nástroje dělíme do skupin podle toho, jakým chvěním v nich vzniká tón. Jsou to nástroje: STRUNNÉ 2. DECHOVÉ 3. BICÍ Věděl bys některé zástupce jednotlivých druhů hudebních nástrojů?

Hádanka 2. Víš, jak nazýváme zvuky, které vydávají hudební nástroje? Čím rychleji něco kmitá, tím vyšší tón to vyluzuje. Jsou to tóny.

Šíření zvuku Ve vodě a v pevných látkách se zvuk šíří lépe než ve vzduchu. Proto můžeme slyšet zvuky pod vodou nebo za stěnou pokoje. Ve vzduchoprázdnu se zvuk nešíří vůbec.

Rychlost šíření zvuku Zvuk se šíří vzduchem rychlostí asi 1 kilometr za 3 sekundy. To znamená, že za 1 sekundu urazí asi 330 metrů. Odkud přichází zvuk vnímáte proto, že máme dvě uši. To, které je zvuku blíž, jej slyší o trošku dřív a hlasitěji. BUM!

Odraz zvuku Když zvuk dopadne na pevnou stěnu, odrazí se zpět.

Blesk a hrom Když se při bouřce zableskne, je vidět blesk a chvíli po něm slyšíme zvuk hromu. Podle doby mezi bleskem a hromem se dá vypočítat, v jaké vzdálenosti od nás bouřka je.

Opakování: Jak vzniká zvuk? Jak vzniká lidský hlas? Jak říkáme tělesům, které vydávají zvuk? Jakou rychlostí se zvuk šíří? Jak se šíří zvuk ve vzduchoprázdnu? Jak dělíme hudební nástroje? 7. Jaký efekt při bouřce zaznamenáš jako první – blesk, nebo hrom? 8. Co je to ozvěna – popiš ji.

Řešení: Jak vzniká zvuk? Zvuk vzniká chvěním pružných těles. 2. Jak vzniká lidský hlas? Lidský hlas vzniká chvěním hlasivek. 3. Jak říkáme tělesům, které vydávají zvuk? Tělesům, které vydávají zvuk, říkáme zdroje zvuku. 4. Jakou rychlostí se zvuk šíří? Zvuk se šíří vzduchem rychlostí asi 1 kilometr za 3 sekundy.

Řešení: 5. Jak se šíří zvuk ve vzduchoprázdnu? Ve vzduchoprázdnu se zvuk nešíří. 6. Jak dělíme hudební nástroje? Hudební nástroje dělíme na strunné, dechové a bicí. 7. Jaký efekt při bouřce zaznamenáš jako první – blesk, nebo hrom? Jako první se zablýskne, teprve potom je slyšet hrom. 8. Co je to ozvěna – popiš ji. Ozvěna je odraz zvuku od pevné stěny.

Zajímavosti o zvuku: Zvuk se šíří čtyřikrát rychleji ve vodě než ve vzduchu. Poslouchá-li člověk příliš dlouho hlasité zvuky, poškozuje si sluch. Proto si lidé, kteří pracují v hlučném prostředí, sluch chrání chrániči. Ze všech zvířat vydává nejhlasitější zvuky modrá velryba. Její hlasitost byla zachycena až do vzdálenosti 850 km. Ne všichni živočichové „poslouchají ušima.“ Například kobylka zelená „slyší“ nohama. Mává s nimi tak, aby slyšela, odkud zvuk jde.

Zajímavosti o zvuku: Ryby „poslouchají“ zvuky celým tělem. Netopýři používají zvuk k orientaci v prostoru. Vysílají vysoké písklavé zvuky a zachycují jejich odraz od různých předmětů. Říkáme tomu echolokace. Velryby stejným způsobem poznají v moři, jaké objekty jsou kolem nich. Echolokace se používá i k testování materiálu. Například k testům v letadlech, zda v kovu nejsou trhliny.

Použité zdroje: snímek 1.: [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-guitar2.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-28773.html> snímek 2.: [cit. 2011-3-16]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4431.html> [cit. 2011-3-16]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4443.html> [cit. 2011-3-16]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4426.html> snímek 3.: [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4451.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4440.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4435.html> snímek 4.: [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-10590.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-12441.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4442.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-12448.html> [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-4433.html> snímek 6.: [cit. 2011-3-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Notes.svg> snímek 7.: [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-13280.html> [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-cartoon-scuba-diver.html> [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-12127.html> snímek 8.: [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-12202.html> snímek 9.: [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-30075.html> [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pansk%C3%A1_sk%C3%A1la_s_jez%C3%ADrkem.jpg> snímek 10.: [cit. 2011-3-18]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scottobear_-_051231_sun_%28by-sa%29.jpg> Použitá literatura: Graigová, A.; Rosney, C.; USBORNE Dětská encyklopedie vědy a techniky. Bratislava: Obzor. 1993 127 s. ISBN 80-215-0228-2 Reader¨s Digest Výběr, Ilustrovaná encyklopedie lidské vzdělanosti. Praha 2001. 606 s. ISBN - 80-861196-29-1 Reader¨s Digest Výběr, ABC přírody. Praha 1996. 328 s. ISBN 80-902069-0-5