Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Měnová politika 11.
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Mikroekonomie I Domácí produkt
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
Rovnováha ekonomiky a Model AS-AD
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Fiskální a monetární politika
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Phillipsova křivka a vztah mezi inflací a nezaměstnaností
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Rozklad cyklických a strukturálních šoků pomocí Beveridgeovy křivky
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Inflace.
Ekonomická rovnováha.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Agregátní nabídka a model AD-AS
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Phillipsova křivka Opakování Martina Hedvičáková
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Hospodářské cykly a ekonomický růst
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Určení rovnovážné produkce
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Základy ekonomie Seminář 13..
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Petr Musil Blok č. 4 – SR a LR rovnováha ekonomiky
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Odvození nabídkové křivky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Předmětem přednášky jsou…
Mikroekonomie I Hospodářský cyklus Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomická rovnováha
Měnový kurz.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka ) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MAEK1 – Cvičení 5 Jak se změní cenová hladina, reálný produkt a zaměstnanost, jestliže vláda sníží vládní nákupy statků a služeb? Předpokládejme krátké období.

MAEK1 – Cvičení 5 Jak se změní cenová hladina, reálný produkt a zaměstnanost, jestliže vláda sníží vládní nákupy statků a služeb? Předpokládejme krátké období. reálný HDP – klesá P – klesá nezaměstnanost – klesá

MAEK1 – Cvičení 5 Centrální banka zvýší peněžní zásobu v ekonomice. Jak se vlivem toho změní cenová hladina, reálný produkt a zaměstnanost v: krátkém období dlouhém období

MAEK1 – Cvičení 5 Centrální banka zvýší peněžní zásobu v ekonomice. Jak se vlivem toho změní cenová hladina, reálný produkt a zaměstnanost v: krátkém období => reálný HDP roste, P – roste, zaměstnanost roste dlouhém období

MAEK1 – Cvičení 5 Centrální banka zvýší peněžní zásobu v ekonomice. Jak se vlivem toho změní cenová hladina, reálný produkt a zaměstnanost v: krátkém období => reálný HDP roste, P – roste, zaměstnanost - roste dlouhém období => reálný HDP - nemění se, P – roste, zaměstnanost – nemění se

MAEK1 – Cvičení 5 Zakreslete krátkodobou agregátní nabídku a znázorněte dopady následujících změn na tuto křivku: zvýšení nominálních mezd pod tlakem odborů pokles cen ropy na světových trzích postižení domácí ekonomiky přírodní katastrofou – např. katastrofálními povodněmi

MAEK1 – Cvičení 5 Zakreslete krátkodobou agregátní nabídku a znázorněte dopady následujících změn na tuto křivku: zvýšení nominálních mezd pod tlakem odborů => nahoru pokles cen ropy na světových trzích postižení domácí ekonomiky přírodní katastrofou – např. katastrofálními povodněmi

MAEK1 – Cvičení 5 Zakreslete krátkodobou agregátní nabídku a znázorněte dopady následujících změn na tuto křivku: zvýšení nominálních mezd pod tlakem odborů => nahoru pokles cen ropy na světových trzích => dolů postižení domácí ekonomiky přírodní katastrofou – např. katastrofálními povodněmi

MAEK1 – Cvičení 5 Zakreslete krátkodobou agregátní nabídku a znázorněte dopady následujících změn na tuto křivku: zvýšení nominálních mezd pod tlakem odborů => nahoru pokles cen ropy na světových trzích => dolů postižení domácí ekonomiky přírodní katastrofou – např. katastrofálními povodněmi => doleva

MAEK1 – Cvičení 5 Zvýšení autonomní spotřeby povede z dlouhodobého hlediska k : růstu reálného produktu, růstu zaměstnanosti a růstu cenové hladiny žádné změně reálného produktu, žádné změně zaměstnanosti a růstu cenové hladiny žádné změně reálného produktu, žádné změně zaměstnanosti a žádné změně cenové hladiny poklesu reálného produktu, poklesu zaměstnanosti a poklesu cenové hladiny

MAEK1 – Cvičení 5 Zvýšení autonomní spotřeby povede z dlouhodobého hlediska k : růstu reálného produktu, růstu zaměstnanosti a růstu cenové hladiny žádné změně reálného produktu, žádné změně zaměstnanosti a růstu cenové hladiny žádné změně reálného produktu, žádné změně zaměstnanosti a žádné změně cenové hladiny poklesu reálného produktu, poklesu zaměstnanosti a poklesu cenové hladiny

MAEK1 – Cvičení 5 Zachyťte graficky dopad znehodnocení domácí měny na křivky: agregátní poptávky krátkodobé agregátní poptávky

MAEK1 – Cvičení 5 Zachyťte graficky dopad znehodnocení domácí měny na křivky: agregátní poptávky => doprava krátkodobé agregátní poptávky

MAEK1 – Cvičení 5 Zachyťte graficky dopad znehodnocení domácí měny na křivky: agregátní poptávky => doprava krátkodobé agregátní poptávky => nahoru

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 1. Pokuste se najít příčiny, proč by měly být mzdy a ostatní ceny v krátkém období fixní.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 1. Pokuste se najít příčiny, proč by měly být mzdy a ostatní ceny v krátkém období fixní. Snad nejčastěji uváděnou příčinou fixních mezd jsou kolektivní smlouvy. Firmy a zaměstnanci vyjednávají o mzdách a uzavírají kolektivní smlouvy (zpravidla na rok nebo i déle), ve kterých je stanovena výše mezd. Po uplynutí doby platnosti kolektivní smlouvy dojde k dalšímu jednání a uzavření nových smluv. Podobně si firmy zajišťují cenu ostatních výrobních zdrojů ve smlouvách na určitý čas dopředu.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 2. Někdy se lze setkat ještě s tzv. velmi krátkým obdobím, kdy jsou fixní nejen nominální mzdy, ale i ceny. Tento případ se nazývá tzv. extrémní keynesiánský případ. Jak by v tomto případě vypadala křivka agregátní nabídky? Co by musely firmy udělat, aby získaly dodatečné pracovníky?

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 2. Někdy se lze setkat ještě s tzv. velmi krátkým obdobím, kdy jsou fixní nejen nominální mzdy, ale i ceny. Tento případ se nazývá tzv. extrémní keynesiánský případ. Jak by v tomto případě vypadala křivka agregátní nabídky? Co by musely firmy udělat, aby získaly dodatečné pracovníky? V extrémním keynesiánském případě by byla křivka agregátní nabídky horizontální. Je to z důvodu, že by se neměnila cenová hladina. Jakkoliv vysoký reálný produkt by byl spojen se stejnou cenovou hladinou. Tento případ je spojen s předpokladem, že se ekonomika nachází hluboko pod potenciálním produktem (např. při hluboké recesi). Jelikož existuje vysoká nezaměstnanost, mohou firmy najímat jakékoliv množství dodatečných pracovníků za stejnou nominální mzdu.

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 3. Jaký dopad na cenovou hladinu, reálný produkt a zaměstnanosti by mělo zvýšení vládních nákupů ve velmi krátkém období v tzv. extrémním keynesiánském případě?

MAEK1 – Cvičení 4 Cvičení 3. Jaký dopad na cenovou hladinu, reálný produkt a zaměstnanosti by mělo zvýšení vládních nákupů ve velmi krátkém období v tzv. extrémním keynesiánském případě? Jelikož víme, že v extrémním keynesiánském případě je křivka agregátní nabídky horizontální, zvýšení vládních nákupů posunující křivku agregátní poptávky doprava nezpůsobí změnu cenové hladiny. Jediným dopadem by byl růst reálného produktu a zaměstnanosti.