Martin Beneš Rozvržení Část A – doklad zajímavého stavu v „dílčí sémantické oblasti jazyka“ Část B – reflexe/vysvětlení daného stavu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

BUDOUCNOST DOPRAVY V PŘEROVĚ
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Tisková konference MD a SŽDC
Jan Chládek ***Škoda Auto***.
Škoda auto Mladá Boleslav
Vyhledávací studie trasy nové krajské silnice Modřice – Šlapanice – Tvarožná.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 50 sekund opisování 
Elektromagnetické vlny
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Sociální politika a Welfare State
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Úvod do databázových systémů
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Cvičení 13 Ing. Pavel Bednář
Letní údržba silnic Pardubického kraje. 2 LETNÍ ÚDRŽBA SILNIC BĚŽNÁ ÚDRŽBA SILNIC (OPRAVY POVRCHŮ) DOPRAVNÍ ZNAČENÍ BEZPEČNOSTNÍ ZAŘÍZENÍ MOSTY SILNIČNÍ.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Dopravní síť České Republiky
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Proč studovat makroekonomii?
Mimoúrovňové křižovatky
Pokrok v Implementaci OP Infrastruktura Progress in implementation of OP Infrastructure stav implementace k Monitorovací výbor RPS,
Popis mostu Účel Statické řešení Materiály Použitá technologie
Úloha dopravy v hospodářství
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
12ZADI (cvičení) Marián Svetlík ZS 2011/2012 ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Praha Martin Otýpka, Jiří Pres. Základní informace  Počet obyvatel: (2015)  Rozloha: 496km 2.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
3. Hra s nekonstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Rozvojové záměry na železnici
Problematika dopravy na Rychnovsku
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Sankce za odřeknutí a nevyužití kapacity
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální učební materiál
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Autor: Mgr. Helena Nováková
PŘÍPRAVA SOUBORU STAVEB PRAHA - KLADNO S ODBOČKOU NA LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA KONFERENCE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Jízdní stabilita silničních automobilů.
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
MONIKA DVOŘÁKOVÁ AŽD Praha s.r.o..
Transkript prezentace:

Martin Beneš Rozvržení Část A – doklad zajímavého stavu v „dílčí sémantické oblasti jazyka“ Část B – reflexe/vysvětlení daného stavu

[A – železniční/silniční podjezd/nadjezd] •dva „stavy světa / mimojazykové reality“ •[1] železnice pod silnicí / silnice nad železnicí (1. železniční, 2. silniční / a) podjezd, b) nadjezd) •[2] železnice nad silnicí / silnice pod železnicí (1. železniční, 2. silniční / a) podjezd, b) nadjezd) •onomaziologicky (význam → forma):

[A – [1] železnice pod silnicí / silnice nad železnicí] •1. podjezd (a = železniční; b = silniční) •„Například v Mladé Boleslavi se takto rozdělovalo čtyřicet milionů korun. Za ně se mimo jiné začne stavět (1a) železniční podjezd pod třídou Václava Klementa v okresním městě.“

[A – [1] železnice pod silnicí / silnice nad železnicí] •1. podjezd (a = železniční; b = silniční) •„Na vlastní tramvajové trati Hlubočepy – Barrandov byla použita celá řada pasivních i aktivních protihlukových opatření. [...] Výborné řešení z architektonického i funkčního [hlediska] představuje vícefunkční využití protihlukových opatření. Prvním takovým jsou dva (1b) silniční podjezdy (malé tunely o délce 206 m a 155 m). Hlavním důvodem je zajištění mimoúrovňového (bezkolizního) křížení frekventované silnice s tramvajovou tratí. Zároveň oba podjezdy jsou vhodnými opatřeními pro ochranu obyvatel před hlukem, protože trať zde projíždí dvěma oblouky o malém poloměru.“

[A – [1] železnice pod silnicí / silnice nad železnicí] •2. nadjezd (a = železniční; b = silniční) •„Příkladem může být stavba (2a) železničního nadjezdu ve Svítkově u Pardubic, která byla předána v pátek v poledne. (x) Silniční nadjezd trati byl předán dva měsíce před termínem.“

[A – [1] železnice pod silnicí / silnice nad železnicí] •2. nadjezd (a = železniční; b = silniční) •„Příkladem může být stavba (x) železničního nadjezdu ve Svítkově u Pardubic, která byla předána v pátek v poledne. (2b) Silniční nadjezd trati byl předán dva měsíce před termínem.“

[A – [2] železnice nad silnicí / silnice pod železnicí] •1. podjezd (a = železniční; b = silniční) •„V Ostravě přívaly vody zatopily silnici pod (1a) železničním podjezdem v ulici Mariánskohorské tak, že v ní uvízla dvě nákladní auta.“

[A – [2] železnice nad silnicí / silnice pod železnicí] •1. podjezd (a = železniční; b = silniční) •„Téměř čtvrtroční oprava (1b) silničního podjezdu pod železniční tratí neboli viaduktu v Lomech u Kunžaku, který je součástí úzkokolejné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, skončila.“

[A – [2] železnice nad silnicí / silnice pod železnicí] •2. nadjezd (a = železniční; b = silniční) •„O okamžik později jiný roztržitý řidič strhl trolej pod (2a) železničním nadjezdem v Otakarově ulici v Michli a zkomplikoval tím dopravu na celé dopoledne.“

[A – [2] železnice nad silnicí / silnice pod železnicí] •2. nadjezd (a = železniční; b = silniční) •(2b) „silniční nadjezd na trati Cheb – České Velenice“

[A – shrnutí] •onomaziologicky (význam → forma): •[1] → 1a, 1b, 2a, 2b •(1 podjezd, 2 nadjezd; a železniční, b silniční) •[2] → 1a, 1b, 2a, 2b •(1 podjezd, 2 nadjezd; a železniční, b silniční) •sémaziologicky (forma → význam): •1a → [1] [2], 1b → [1] [2], 2a → [1] [2], 2b → [1] [2]

[B – princip kompozicionality (jaz. významu)] •„[O kompozicionalitě se hovoří tehdy,] je-li hodnota každého celku jednoznačně určena hodnotami jeho částí a způsobem jejich kombinace.“ [Marvan – Hvorecký, 2007, s. 156] •„[V]ýznam složeného výrazu lze složit z významů jeho složek.“ [Peregrin, 2003, s. 10] •„The meaning of a complex expression is fully determined by its structure and the meanings of its constituents.“ [Szabó in: Stanford Encyclopedia of Philosophy]

[B – Je význam v přirozeném jazyce kompozicionální?] •Ano: protipříklady frazémy, spojení typu černá vdova apod. •Ne: nelze vysvětlit, jak je možné, že rozumíme stále novým a novým spojením Dorota Zielińska: „Kompozicionalita jazyka je stupňovitá vlastnost.“ [ZIELIŃSKA, D. (2007): Proceduralny model języka. Językoznawstwo z pozycji teorii modeli nauk empirycznych. Kraków: Wydawnictwo UJ.] •

[B – selektivní funkce jazyka a teorie sémantického pole] •velká [moucha] vs. velký [slon] •žluté [jízdní kolo] •žlutá [slunečnice] •žlutý [čtverec] •žlutá [rasa] •železniční/silniční [podjezd/nadjezd]

[B – Je význam ne-kompozicionální jen v „e- jazyce“ nebo v „i-jazyce“?] •„e-jazyk“: soubor všech vět, komplex veškeré (v korpusu zachycené) produkce. •„i-jazyk“: soubor vět produkovaných jednotlivcem (které mohou vypovídat o jeho interní gramatice). •Hypoteticky může existovat kompozicionalita významu „alespoň“ v „i-jazyce“. Je tomu ale tak?

[B – Není] •„V Ústí nad Orlicí se v rámci stavby koridoru musí rekonstruovat silniční podjezd na ulici Lázeňské směr Litomyšl, železniční podjezd z ulice Třebovské na ulici Moravskou, [...].“

[B – jazykové univerzálie] •Má smysl uvažovat o univerzáliích vzhledem k rozlišení „e-jazyka“ a „i- jazyka“. •To, co je (ne)univerzální v „e-jazyce“, nemusí být nutně (ne)univerzální i v „i- jazyce“.