Téma: Hodnocení zaměstnanců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
ročního hodnocení personálu v Metrostav a.s.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
1 Hodnocení zaměstnanců v DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. Manažerská snídaně – Fórum personalistů.
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Analýza a popis pracovního místa
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Pracovní vztahy.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
10. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Řízení kolektivu.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Hodnocení zaměstnanců ve výrobních firmách
Zkušenosti se zavedením hodnocení zaměstnanců Vetropack Moravia Glass a.s. Kyjov Ing. Křižková Lenka Vedoucí mezd a personalistiky Ostrava
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Systém hodnocení operátorů Hodnocení Operátor – zácvik Operátor.
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Hodnocení a řízení výkonu. Adaptace pracovní, sociální, kulturní.
Hodnocení pracovníků.
Moderní personalistika DS 2009/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Metoda QFD Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D. prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Metoda hodnocení pracovníků - 360º zpětná vazba
NAUKA O PODNIKU I Odměňování práce.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Stránka 1, © Vema, a. s. Personální portál a hodnocení zaměstnanců Jaroslav Šmarda.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Assessment centrum.
České Budějovice, červen 2016
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

Téma: Hodnocení zaměstnanců Úvod Význam hodnocení Východiska hodnocení Kriteria hodnocení práce Metody hodnocení Tvorba a realizace systému hodnocení Typy zaměstnanců Závěr a zpětná vazba

Význam pro firmu: zvýšení osobní výkonnosti jednotlivců, využití a rozvoj potenciálu zaměstnanců, navrhování a plánování personálních rezerv, zlepšení komunikace mezi zaměstnanci, stimulace a motivace zaměstnanců.  

Vedoucím zaměstnancům hodnocení umožňuje : vést podřízené k dosahování vyššího výkonu, jasně vyjádřit názor na zaměstnance, umožnit zaměstnancům zpětnou vazbu, pochopit potřeby a zájmy podřízených, rozvíjet přednosti a eliminovat slabé stránky zaměstnance, plánovat vzdělávání a výcvik správně nastavit výši mzdy a regulaci pohyblivé složky mzdy.

Zaměstnanec na základě hodnocení získává: ocenění své práce, informace o možnostech zvýšení svého pracovního úsilí, pohled a názor nadřízeného na svoji práci, možnost prezentovat své potřeby a osobní cíle, příležitost k vyjádření svých požadavků.  

Východiska pro hodnocení zaměstnanců Než přistoupíme k  hodnocení zaměstnanců je dobré si položit následující otázky: Proč hodnotit zaměstnance? Jaké složky a aspekty práce zaměstnanců hodnotit? Jaká kritéria hodnocení lze použít? Kdo bude hodnotit? Kdy a jak často se bude hodnocení provádět? Každodenní nebo také jinak řečeno neformální hodnocení Hodnocení při uzavření určité etapy, či dosažení výsledku. Systematické nebo také formální hodnocení Jak sdělit zaměstnancům výsledky hodnocení ? Jak využívat výsledky hodnocení?  

Kriteria hodnocení práce K posouzení pracovního výkonu máme k dispozici řadu kritérií. V praxi se používají zejména následující Výsledky: Množství vyprodukovaných výrobků, rozsah poskytnutých služeb, množství obsloužených zákazníků, množství prodaných výrobků, kvalita vyrobených výrobků a realizovaných služeb, výše uspořených nákladů, velikost odpadu, počet zmetků, množství reklamací, počet návrhů na zlepšení výroby, zkvalitnění služeb.  Znalosti a dovednosti: Vzdělání, kurzy, školení, průkazy a osvědčení, znalost práce, organizační dovednosti, dovednost vést lidi, znalost jazyků, počítačové dovednosti.

Kriteria hodnocení práce Vlastnosti: Fyzická síla, cílevědomost, ctižádost, podnikavost, samostatnost, spolehlivost, vytrvalost, přizpůsobivost, čestnost, tvořivost, loajalita, odolnost vůči stresu a zatížení. Chování: Chování k nadřízeným/podřízeným, chování k spolupracovníkům, jednání s lidmi, vztah k zákazníkům, ochota ke spolupráci, ochota přijímat úkoly, dodržování pokynů, dodržování pracovní doby, dodržování předpisů, směrnic, dodržování pracovní kázně, zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Metody hodnocení zaměstnanců Hodnocení na základě plnění norem je metoda používaná při hodnocení výrobních dělníků, pokud je jejich pracovní výkon stanoven normami. Volný popis je universální metodou hodnocení. Hodnotitel vyjádří písemně své názory na hodnoceného popisem výsledků, znalostí a dovedností i chování. Hodnocení podle stanovených cílů je metoda, která se převážně používá při hodnocení manažerů. Metoda SMART. Hodnocení mimořádných událostí (kritických případů) spočívá v zaznamenávání všech událostí, které nějakým způsobem vybočují z každodenního pořádku.  

Metody hodnocení zaměstnanců Hodnocení podle stanovení pořadí pracovníků (srovnávací systémy) - je metoda porovnávající výkon dvou nebo více jedinců. a) Pořadový systém vyžaduje, aby vedoucí zaměstnanec srovnal hodnocené zaměstnance do pořadí od nejlepšího po nejhoršího. b) Párové srovnávání je metoda, při které je výkon každého zaměstnance srovnáván postupně s výkonem všech ostatních. c) Metoda nucené distribuce. Vedoucí zaměstnanec zařazuje zaměstnance do pěti kategorií. Do první kategorie zařazuje 10% nejlepších, do druhé 20% dobrých, do třetí 40% průměrných, do čtvrté 20% slabších a do páté 10% nejhorších. Sebehodnocení není metodou hodnocení zaměstnanců v pravém smyslu slova, ale k hodnocení patří.  

Hodnocení pomocí škál (stupnic) je založeno na hodnocení jednotlivých aspektů práce zvlášť. a) Číselná – v tomto případě je každé kritérium práce odstupňováno pomocí číselných hodnot a význam jednotlivých kritérií můžeme odlišit různým bodovým rozpětím. K souhrnnému hodnocení použijeme součet bodů, nebo průměr za všechny kritéria. b) Grafická – při použití této škály je hodnocení každého kritéria vyznačeno na horizontále. Souhrnné hodnocení zaměstnance potom vyjadřuje křivka, které spojuje body na jednotlivých horizontálách. Křivka dokumentuje silné a slabé stránky zaměstnance. c) Slovní – tato škála nabízí možnost buď vhodným slovem ohodnocení úrovně výkonu každého kritéria (podobně jako známky ve škole),  Hodnocení 360o je metoda, známá také jako hodnocení více hodnotiteli či hodnocení na základě více zdrojů informací. Assessment center je metoda, která se využívá zejména u manažerů, formou případových studií pod tlakem, více hodnotiteli.

Tvorba a realizace firemního hodnotícího systému Přípravná etapa: především si musíme odpovědět na základní otázky, které jsme uvedli výše, dále stanovíme zásady, pravidla a postupy hodnocení, zvolíme si metody hodnocení a vytvoříme formuláře (pomůcky), které budeme při hodnocení používat, zpracujeme analýzu pracovních míst, popřípadě revizi existujícího popisu a specifikace pracovních míst, zformulujeme kriteria výkonu a jeho hodnocení, jejich výběr, stanovíme normy pracovního výkonu, určíme rozhodné období pro zjišťování informací o pracovním výkonu, informujeme zaměstnance o připravovaném hodnocení a jeho účelu, zejména o kriteriích hodnocení. provedeme školení a přípravu hodnotitelů

Tvorba a realizace hodnotícího systému Rozhovor s hodnoceným: příprava na rozhovor, rozhovor s hodnoceným zaměstnancem zásady vedení rozhovoru závěry   Realizace výsledků hodnocení: realizace výsledků hodnocení v odměňování zaměstnance, odstranění nedostatků a rezerv, další školení, výcvik a vzdělávání zaměstnance, personální změny, které mohou být okamžité nebo jako součást kariérního plánu či plánu personálních rezerv, následné pozorování pracovního výkonu pracovníka.