INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Advertisements

Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Změna objemu kapalin a plynů při zahřívání nebo při ochlazování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Mechanické vlastnosti plynů.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Teploměr. Jednotky teploty
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Digitální učební materiál
Měření teploty.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
Anders Celsius – – Byl to švédský astronom a fyzik. Byl to švédský astronom a fyzik. Je to autor Celsiovy stupnice.
Měření teploty LC.
Teplotní roztažnost pevných látek
Tato prezentace byla vytvořena
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Vytápění Armatury měřící
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Teplota Ing. Radek Pavela.
Teplota a její měření.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
TEPLOTNÍ OBJEMOVÁ ROZTAŽNOST
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Víte, proč jsou dráty elektrického vedení prověšené?
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
PROJEKT TEPLOTA Vypracovaly : Vanesa Vrbovcová , Klára Kubová , Sofia Bryknerová, Klára Šuláková a Jana Leischnerová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Změny skupenství látek
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Výpisky z fyziky − 6. ročník
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Transkript prezentace:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana

ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana FYZIKA – 6. ročník P TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ. Vypracoval: Mgr. Pavel Kerner ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana

Každé těleso má určitou teplotu. Teplota. Dotkneme-li se různých těles, vnímáme jejich povrch jako studený, teplý nebo horký. Tato vlastnost se nazývá teplota. Stejně můžeme vnímat teplotu prostředí kolem sebe. Každé těleso má určitou teplotu. Svou tělesnou teplotu mají i živočichové. Žijí v prostředí s teplotou vhodnou pro jejich život. Teplota je fyzikální veličina – značka t - jednotka celsiův stupeň oC Celsiova stupnice: 0 o C – teplota tání ledu 100 o C – teplota varu vody Rozděleno na 100 dílků Přístroj pro měření teploty je teploměr http://cs.wikipedia.org/wiki/Anders_Celsius http://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/705-hledani-nuly/video/ - 14 min.

Různé teplotní stupnice

Teplotní rekordy Teplota živočichů Svět ČR Živočich Teplota o C Člověk 35,8 – 37,3 Kočka 38 – 39,5 Pes 37,5 - 39 Kůň 37,5 – 38,5 Prase 38 - 40 Holub 41 - 43 Žába 20 - 30 Mlok 10 - 20 Nejvyšší teplota 57,8 oC – Mexiko 1933 Nejnižší teplota - 89,6oC – Antarktida 1983 Nejvyšší teplota 40,2 – Praha - 1983 Nejnižší teplota - 42,2 – Litvínovice (ČB) 1929

Přístroj pro měření teploty je teploměr. V současné době je mnoho druhů teploměrů, které využívají různé fyzikální děje. Některé využívají roztažnost látek = vlastnost látky zvětšovat svůj objem při zvyšování teploty ( roztahovat se ) zmenšovat svůj objem při snižování teploty( smršťovat se ) Tepelná roztažnost se projevuje u látek pevných, kapalných i plynných. S tepelnou roztažností se musí počítat při konstrukci mostů, kolejí, potrubí atd.

Teplotní roztažnost látek Zahřátím se objem tělesa zvětší ochlazením se objem tělesa zmenší

Kovové tyče se zahříváním prodlužují, ochlazováním zkracují. hliník Kovové tyče se zahříváním prodlužují, ochlazováním zkracují.

Roztažnost kovů Roztažnost kapalin Různé kapaliny se při zahřívání roztahují různě. Různé kovy se při zahřívání roztahují různě.

! Výjimka = voda ! Tato vlastnost se nazývá anomálie vody. Téměř všechny látky se chovají stejně: při zahřívání zvětšují svůj objem ( roztahují se ) a jejich hustota tím klesá, Při ochlazování zmenšují svůj objem, ( smršťují se) a jejich hustota roste. ! Výjimka = voda ! Voda má největší hustotu při 4 o C Klesá-li teplota pod 4 o C, voda svůj objem zvětšuje a její hustota klesá, při 0 o C se změní na led. ! Led má menší hustotu než voda, proto plave na vodě ! To má obrovský význam pro život živočichů ve vodě. Voda mrzne od povrchu a u dna se drží voda s největší hustotou = 4 o C. To umožňuje přežít vodním živočichům zimu. Tato vlastnost se nazývá anomálie vody.

- 5 o C - 5 o C LED 0o C +4o C

Roztažnosti kapalin využívají kapalinové teploměry lihový rtuťový

Roztažnosti kovů využívají bimetalové teploměry Bimetal = dvojkov Vznikne spojením dvou kovů s různou tepelnou roztažností např. hliník + měď nebo ocel + mosaz Při zahřívání bimetalového pásku se pásek prohne, při ochlazování se vrací do původní polohy

Bimetalové teploměry

Bimetalový pásek se využívá také v termostatu Termostat je zařízení, které udržuje teplotu v určitém rozmezí nebo chrání spotřebiče před přehřátím. Užití : žehlička, el. sporák, pečící trouba, lednička

Kromě kapalinových a bimetalových teploměrů se v současné době používají digitální teploměry. Na displeji se ukazuje číselná hodnota teploty z teplotního čidla.

Lékařské teploměry

Domácí meteorologické stanice (meteostanice)

Měření teploty. Při měření teploty musíme dodržovat následující pravidla. U kontaktních teploměrů ( kapalinové, bimetalový ): - teploměr se musí dotýkat měřeného tělesa nebo prostředí Teplotu můžeme změřit, až se vyrovná teplota teploměru a měřeného tělesa = ustálí se výška sloupce kapaliny v teploměru teploměr se nesmí dotýkat jiných těles, která mohou ovlivnit měření ( stěny nádoby ) při čtení teploty se musíme dívat kolmo U bezkontaktních teploměrů ( digitální ) - teploměr se nemusí dotýkat měřeného tělesa čidlo se nasměruje na měřené těleso na displeji se zobrazí teplota

Zařízení, které měří a zaznamenává teplotu v průběhu času je termograf Hodinový strojek bimetal

Rozložení teploty na povrchu těles zaznamenává termovize