Integrovaný záchranný systém Mezinárodní spolupráce a poskytování pomoci do zahraničí pplk. Ing. Luděk Prudil MV-generální ředitelství HZS ČR
Smlouvy o „katastrofách a velkých haváriích“ MV převzalo úkol v roce 1995 od MO Vytvořena směrnice pro jednání a zahájena expertní jednání Sjednány mezistátní smlouvy s Polskem, Slovenskem, Rakouskem, Německem a Maďarskem Ratifikační proces ukončen v roce 2003
Smlouva mezi Českou republikou a Rakouskou republikou o vzájemné pomoci při katastrofách nebo velkých haváriích Smlouva vstoupila v platnost 1. listopadu 2000. Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o spolupráci a vzájemné pomoci při mimořádných událostech Smlouva vstoupila v platnost 12. prosince 2000. Smlouva mezi Českou republikou a Maďarskou republikou o spolupráci a vzájemné pomoci při katastrofách a závažných haváriích Smlouva vstoupila v platnost 21. března 2001.
Smlouva mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o vzájemné pomoci při katastrofách a velkých haváriích Smlouva vstoupila v platnost 1. ledna 2003. Smlouva mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci a vzájemné pomoci při katastrofách, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech s Polskem Smlouva vstoupila v platnost 16. srpna 2003.
Další mezinárodní smlouvy nebo dohody smlouvy o spolupráci v hraničních otázkách, o režimu na společných státních hranicích, apod., smlouvy o přeshraniční spolupráci, smlouvy o malém pohraničním styku, jiné.
Zákony o HZS ČR a o IZS HZS ČR je oprávněn spolupracovat se zahraničními subjekty a sjednávat s nimi dohody, 5 MV rozhoduje v dohodě s MZV o zapojování do mezinárodních záchranných operacích a poskytování humanitární pomoci do zahraničí, krajský úřad uzavírá s příslušným celkem sousedního státu dohodu, Další podrobnosti upravuje nařízení vlády č. 463/2000 Sb.
Poskytování pomoci Základní druhy pomoci: státní, přeshraniční, nestátní (nevládní organizace).
Základní oblasti spolupráce Poskytování pomoci živelní pohromy havárie požáry terorismus Spolupráce v ostatních oblastech výměna informací analýzy plánování příprava vzdělávání apod.
Poskytování pomoci Základní formy poskytování pomoci: záchranářská, materiální, finanční, vyslání odborníků, poskytnutí informací, kombinovaná pomoc.
Poskytování pomoci Základní principy poskytování pomoci: pomoc na základě žádosti kompetentního orgánu, rychlé a zjednodušené překračování státních hranic, pro zahraničí bezplatná pomoc, řešení právních stránek – škody, zranění, apod.
Podrobnosti poskytování pomoci technická ujednání mezi MV, metodiky spolupráce jednotek PO (Polsko, Slovensko), pravidla spolupráce, dohody mezi HZS krajů a partnerem v zahraničí, dohody hetmanů a jejich partnerů v zahraničí (připravuje se).
Metodika spolupráce s Polskem
Metodika spolupráce se Slovenskem
Vzory formulářů (Rakousko) - informace o sirénách
Vzory formulářů (Rakousko) - ohlašovací
Vzory formulářů (Rakousko) - žádost o pomoc
Přehled státní pomoci za pol. 2004 Francie záplavy záchr. pomoc Írán zemětřesení záchr. + mat. pomoc KLDR pomoc zdravotnictví mat. pomoc Maroko zemětřesení mat. pomoc Afghánistán uprchlíci fin. pomoc Madagaskar hurikán fin. pomoc KLDR srážka vlaků mat. pomoc. 31,752 mil. Kč z celkové přidělené částky 52 mil. Kč
Další formy spolupráce Výměna zkušeností a informací, setkání vrcholných představitelů, odborníků i členů jednotek, Stáže odborníků, styční důstojníci, specialisté, operační důstojníci apod. Příprava na poskytování pomoci, analýza rizik v blízkosti hranic, tvorba společných poplachových plánů, vytváření přehraničních informačních a varovacích systémů, tísňové volání 112, společná cvičení.
Další formy spolupráce Spolupráce škol výměnné pobyty studentů a učitelů, Řešení konkrétních projektů (např. v rámci INTEREG) řešení předcházení a likvidace požárů v nepřístupných pohraničních oblastech, předcházení a řešení povodní přesahujících hranice, společný postup při řešení závažných havárií zejména s výskytem nebezpečných látek, společné řešení dopravních nehod v souvislosti rozvojem turismu a dopravy v blízkosti hranic. Sportovní soutěže
Důvody pro mezinárodní spolupráci mimořádné události neznají hranice, hranice států v EU pozbývají dřívější význam, technické vybavení a taktické postupy jsou téměř shodné, občan u státních hranic má nárok na stejnou úroveň bezpečnosti jako jinde, nikdo nemá dostatek sil a prostředků na velké katastrofy.
Další vývoj realizace rozvojových projektů, úprava technických detailů se všemi sousedními státy, sjednání dohod hejtmanů s okolními partnery, plné zapojení do všech mechanizmů spolupráce v EU.