Česká Morfologie* {Předpony a Kořeny}.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká Morfologie* {Předpony a Kořeny}.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
TRPNÝ ROD (PASSIVE VOICE)
Pronouns in the Accusative & Dative Insert the appropriate pronouns into the sentences below. Vzor: Prosí ___, abych vyšel z pokoje. Prosí mě, abych vyšel.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
/+ doplňkové učivo- frazální slovesa/
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Adverbs of frequency Autor:
Slovesný vid 8. ročník.
Se a si: Reflexive Pronouns Insert se or si into the following sentences, if possible. Vzor: Povídali jsme ___ ještě několik minut. Povídali jsme si ještě.
SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Perfective v. Imperfective Choose the appropriate form of the verb (either perfective or imperfective) to complete the following sentences. For some sentences.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0107 Název sady:
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:1.-4.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Stupňování Put the words between slash marks into the correct form of the comparative or superlative. Vzor: Tahla zkouška je /lehký/ než tamta. Tahla zkouška.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
More Translation Unscramble and translate the following sentences. Refer to Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim for help.
Vazba „going to“ 7.ročník (k učebnici Projekt 3)
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
PAST SIMPLE Minulý prostý čas.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_20_Vyjádření nutnosti pomocí „have to“ AUTOR: Bc. Petra Baťová.
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Adverbs of frequency Název sady: Project 2 Číslo projektu:
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník:8. Tematická oblast: Témata do hodin angličtiny na 2. stupeň základních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 20 – Past simple 7. tř. TEMA: Anglický.
Phrasal verbs. Phrasal verbs (frázová slovesa) put on, get up. Phrasal verbs (frázová slovesa) jsou ustálená spojení slovesného tvaru a dalšího výrazu,
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_AJ.9.01_past_simple_and_ past_continuous Název: Past simple X.
STAVBA SLOVA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Have to Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Slovosled v anglické větě
VY_32_INOVACE_02_Český jazyk pro 7. ročník_Jazykové příručky
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
NEPRAVIDELNÁ SLOVESA IRREGULAR VERBS
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Se a si: Reflexive Pronouns
Modal verbs. Modal verbs Mezi modální slovesa patří: can, could may, might shall, should will, would must.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
More Translation Unscramble and translate the following sentences. Refer to Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim for help.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Verbs: Aspect & Negation
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Česká Morfologie* {Předpony a Kořeny}

{Předpony a Kořeny} *… je velmi zajímavá. Česká Morfologie* {Předpony a Kořeny} *… je velmi zajímavá.

A co udělám? Tvořím databáze, tak: Kořeny Význam Předpony Nové Slovo Nový Význam hlas “voice” roz rozhlas “radio” sou souhlas “assent”

A co udělám? Prozkoumám jednu předponu na příklad “roz,” a mnoho kořenů. roz + hlas roz + lom(it) roz + bal(it) roz + hnat roz + číl(ý)

A co udělám? roz + hlas “voice” = rozhlas “radio” roz + lomit “fracture” = rozlomit “to snap, fracture, break” roz + balit “to wrap” = rozbalit “to unwrap” roz + hnat “to drive, force”= rozhnat “to scatter, dispel” roz + čílý “lively” = rozčílit (se) “to get angry or upset, to get all worked up”

Algebra ? = neznámý význam roz “?” + hlas “voice” = rozhlas “radio” roz “?” = rozhlas “radio” – hlas “voice” “?” = “radio” – “voice”

Aritmetika “radio” – “voice” = ? “fracture” – “fracture” = ? “unwrap” – “wrap” = ? “scatter/dispel” – “drive” = ? “upset” – “lively” = ?

Aritmetika “radio” – “voice” = broadcast, outward direction

Aritmetika “radio” – “voice” = broadcast, outward direction “fracture” – “fracture” = degree of severity?

Aritmetika “radio” – “voice” = broadcast, outward direction “fracture” – “fracture” = degree of severity? “unwrap” – “wrap” = undoing, outward direction

Aritmetika “radio” – “voice” = broadcast, outward direction “fracture” – “fracture” = degree of severity? “unwrap” – “wrap” = undoing, outward direction “scatter/dispel” – “drive” = outward direction

Aritmetika “radio” – “voice” = broadcast, outward direction “fracture” – “fracture” = degree of severity? “unwrap” – “wrap” = undoing, outward direction “scatter/dispel” – “drive” = outward direction “upset” – “lively” = increased intensity, outward direction?

Odpověd’! roz manner (more intense) direction (outward) ??? ineluctable via current method undoing (to be found…)

Předchozí Otázky: Délka kořeny “hlas” nebo “hlás” Rozdíly dokonavá/nedokonavá slovesa: hodit, rozhodit, shodit rozhodnout, shodnout, ale *hodnout neexistuje!

Možné Odpovědi? 1. Délka předponých samohlásek (pří nebo při) není vždycky důležitá, protože možná, že se početů slabik na slově délky týká.

Možné Odpovědi? 1. Délka předponých samohlásek (pří nebo při) není vždycky důležitá, protože možná, že se početů slabik na slově délky týká. příděl “allocation”, ale přidělit “to allocate”

Možné Odpovědi? 1. Délka předponých samohlásek (pří nebo při) není vždycky důležitá, protože možná, že se početů slabik na slově délky týká. příděl “allocation”, ale přidělit “to allocate” příloha “insert, supplement”, ale přilozit “put, attach, enclose”

Možné Odpovědi? 2.Dokonavá/nedokonav slovesa se předponami a bez předpon jsou odlišná. Možná, že je aspekt lexicalní, které znamená, že nová slova smíme tvořit!

Prameny správ Stručná Mluvnice Česká; Havránek, Bohuslav a Jedlička, Alois Czech: A multi-level course for advanced learners; Čermák, Frantisek, Holub, Jan, Hronek, Jiří, Šára, Milan a Short, David Contemporary Czech; Heim, Michael Česko-Anglický Anglicko-Český Kapesní Slovník Samozřejmě, slovnik.seznam.cz