Činnost jednotek požární ochrany při povodních

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Advertisements

Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Integrovaná střední škola,Slaný
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
HZS kraje Vysočina Varování a vyrozumění
Koncepce environmentální bezpečnosti
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
Organizační členění ÚO
OCHRANA OBYVATEL ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Krizové řízení Seminář.
Traumatologický plán ÚSZS
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH Magistrát města Olomouce Odbor ochrany.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Povodňová ochrana Ing. Eva Valterová odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství tajemník krajské povodňové komise KRAJSKÝ ÚŘAD.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Městský úřad Nový Bydžov Povodně Oddělení krizového řízení.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
Typová činnost složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu „LETECKÁ NEHODA“ STČ – 04/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
OCHRANA PŘED POVODNĚMI § 63 ZÁKONA 254/2001 Sb.. Ochrana před povodněmi jsou opatření k předcházení a zamezení škod při povodních na životech a majetku.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Přehled živelních pohrom
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Činnost jednotek požární ochrany při povodních plk. Mgr. Štěpán Kavan, Ph.D. Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje

Bezpečnost komplexně Úkolem vlády ČR a orgánů všech územních samosprávných celků je v příslušném rozsahu zajišťovat bezpečnost obyvatel, obranu svrchovanosti a územní celistvosti země a zachování náležitostí demokratického právního státu. Bezpečnost ČR je založena na principu zajištění bezpečnosti jednotlivce, ochrany jeho života, zdraví a majetku. K úspěšnému uplatňování tohoto principu je nezbytné zajišťovat bezpečnost státních institucí včetně jejich plné funkčnosti a rozvíjet procesy a nástroje sloužící k posilování bezpečnosti a ochrany obyvatelstva.

Záchranné práce Záchranné práce - činnost k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jejich příčin. Záchranné práce jsou činnosti, které při zásahu jedné či více složek po oznámení vzniku nebo bezprostředně se blížící mimořádné události je nutné provést v místě nasazení nebo v místě předpokládaných účinků mimořádné události. Záchranné práce se provádí bezprostředně nebo nejpozději v okamžiku, kdy je to možné s ohledem na životy a zdraví zasahujících osob. Za záchranné práce lze považovat i činnosti, které umožňují vytvoření přiměřených bezpečnostních podmínek pro ochranu zasahujících osob, např. vzájemné jištění záchranářů při povodních.

Záchranné práce při povodních Povodňovými záchrannými pracemi jsou technická a organizační opatření prováděná při povodních v bezprostředně ohrožených nebo již zaplavených územích k záchraně životů a majetku, zejména ochrana a evakuace obyvatelstva z těchto území, péče o ně po nezbytně nutnou dobu, záchrana majetku a jeho přemístění mimo ohrožené území. Povodňové záchranné práce v případech, kdy jsou ohroženy lidské životy, nebo hospodářské zájmy, jimiž jsou doprava, zásobování, spoje a zdravotnictví, zajišťují povodňové orgány ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému (taktická, operační a strategická úroveň řízení).

Dostupnost složek zabezpečujících záchranné práce Systém zabezpečení plošného pokrytí území státu jednotkami požární ochrany (JPO) a zdravotnickou záchrannou službou (ZZS) limitují emergetnost provedení záchranných prací stanovenými maximálními dojezdovými časy sil a prostředků, které se musí dostavit na místo zásahu a jejich případným následným posilováním. Činnosti prováděné po oznámení MU, uskutečnění samotného zásahu – především poskytnutí první pomoci, evakuace osob, zvířat a majetku, jsou součástí záchranných prací. Záchranné práce mají vždy prioritu před prováděním likvidačních, případně obnovovacích prací.

Provádění záchranných prací Mimořádná událost - škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací (odstranění následků). Ne každý negativní jev, negativní působení musí být nutně mimořádnou událostí. Krizová situace – taková mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav (= krizové stavy). Jedná se o takové stavy, kdy hrozící nebezpečí nelze odvrátit nebo způsobené následky odstranit běžnou činností správních orgánů a složek integrovaného záchranného systému.

Kategorizace mimořádných událostí ve vztahu k povodňovému nebezpečí Živelní mimořádné události (přirozená či zvláštní povodeň, zemětřesení, rychlé tání sněhu) Havárie (únik NL, ropné havárie, dopravní nehody, zřícení) Ostatní (teroristické útoky, sabotáže, kombinace předchozího)

Specifika činností jednotek PO I. Povodňové zabezpečovací práce a) zajištění průchodnosti vodních toků, b) výstavba protipovodňových hrází a mobilních hrazení; c) provizorní oprava a utěsňování narušených hrází vodních děl a hrazení vodních toků, d) zabránění zaplavení území zpětným vzdutím přes kanalizační vpusti, e) opatření proti znečištění vod nebezpečnými látkami.

Specifika činností jednotek PO II. Povodňové záchranné práce a) záchrana ohrožených osob, zvířat nebo majetku, b) plnění úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva (varování, evakuace, nouzové přežití), c) zabránění vzniku dalších nebezpečí v souvislosti se zaplavováním objektů vodou.

Specifika činností jednotek PO III. Likvidační práce Odčerpávání vody ze zatopených prostor, Odstraňování naplavenin, především v obytných prostorech a v dalších prostorech, Obnově zdrojů pitné vody, ) Sběru uhynulých zvířat.

Specifika činností jednotek PO IV. Další činnosti: a) hlídkové činnosti v rámci povodňové hlásné služby, b) stavba protipovodňových hrází z pytlů plněných pískem, c) psychosociální pomoc osobám zasažených mimořádnou událostí.

Koordinace záchranných prací I. Management záchranných prací, přijímaných opatření prováděných po vzniku mimořádné události je vázán na rozsah vzniklých následků. Zpravidla stačí k likvidaci rozsahem menších mimořádných událostí běžná činnost jednotlivých záchranných, bezpečnostních či havarijních služeb. V případě, že je potřebné záchranné práce při mimořádných událostech provádět dvěma nebo více složkami současně využívá se integrovaný záchranný systém.

Koordinace záchranných prací II. Mimořádná událost však může nabýt takových rozměrů, že zmocnění daná zákonem o IZS a jinými zákony (např. zákon krajích, zákon o obcích, zákon o HZS ČR aj.) nestačí k řešení následků mimořádné události. Orgány, které řeší mimořádnou událost, mohou, za podmínek daných zákonem, zvýšit své pravomoci vyhlášením tzv. krizového stavu.

Předcházení MU (záchranným pracím) Pro společnost je nezbytné si uvědomit a nepodceňovat mimořádné události! V rámci preventivní činnosti se na mimořádné události připravit (např. stavba ochranných hrází, udržování retenční schopnosti krajiny, vzdělávání obyvatelstva, příprava záchranářů).

Příprava obyvatelstva Připraveností obyvatelstva k svépomoci a vzájemné pomoci lze dosáhnout správné reakce a chování na mimořádnou událost, snáze překonávat strach a paniku, které při mimořádných událostech se mohou často vyskytovat. Připravený člověk dokáže reálně posoudit vzniklou situaci, dokáže tak pomoci nejen sám sobě, ale rovněž svým blízký, sousedům a kamarádům.

DĚKUJI ZA POZORNOST stepan.kavan@jck.izscr.cz